چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۷۰ - Aug 10, 2005
شمخاني در آخرين كنفرانس مطبوعاتي:
هيچ تهديد منطقه اي عليه جمهوري اسلامي نمي بينم
004563.jpg
گروه سياسي- ياسر مرادي: امير دريابان شمخاني صبح روز گذشته با لباس يكپارچه سفيدرنگ هميشگي خود براي آخرين بار در قامت وزير دفاع در جمع ده ها خبرنگار داخلي و خارجي حاضر شد تا مواضع دفاعي جمهوري اسلامي را تشريح و اعلام كند كه هيچ تهديد منطقه اي عليه جمهوري اسلامي ايران نمي بينم.
آخرين كنفرانس خبري شمخاني كه با حدود يك ساعت تأخير آغاز شد، با سئوالات فراواني پيرامون مسائل هسته اي و امكان حمله به تأسيسات هسته اي ايران آغاز شد. البته اين كنفرانس مسائل حاشيه اي زيادي هم داشت كه به آنها اشاره خواهد شد.
شمخاني با ارائه گزارشي از عملكرد وزارت دفاع، ايجاد سازمان صنايع هوايي و سازمان هوافضا را از جمله ويژگي هاي اين دوران خواند و افزايش عمق ساخت تا ۶۵ درصد و نيز افزايش تعداد محصولات تا ۱۸۷۹ محصول را از موفقيت هاي ديگر هشت ساله وزارت دفاع دانست.
كاهش بودجه وزارت دفاع
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري مبني بر توجيه كاهش ۴/۲ درصدي بودجه وزارت دفاع در سالهاي اخير گفت: كاهش بودجه نكته منفي اي به حساب نمي آيد و نشان دهنده اين است كه سرمايه گذاريهاي قبلي به فعليت رسيده است. وي همچنين در مورد مشي خاتمي در زمينه مسائل دفاعي كشور گفت: اگر ما مشكلي را به ايشان ارائه مي كرديم ايشان حل مي كردند ولي برخي مواقع هم فضاي كشور به دليل اولويت هاي ديگر ايجاب مي كرد كه وزارت دفاع برخي مسائل را تحمل كند.
تهديدات منطقه اي
شمخاني درخصوص تهديدات منطقه اي گفت: ما به بازدارندگي منطقه اي رسيده ايم و تهديد نظامي منطقه اي نمي بينيم اما در حوزه تهديدات منطقه اي نيز طرح خاورميانه بزرگ وجود داشت كه هدف خاص آن عراق، سوريه، ايران و لبنان بود كه با حمله به عراق و نتايج حاصله نهايتاً به شكست منجر شد و امروز تنها كشوري كه از عراق درس مي گيرد ايالات متحده آمريكاست كه ياد مي گيرد ديگر اين طور عمل نمي كند.
گفتمان احمدي نژاد
وزير دفاع در پاسخ به سئوالي مبني بر احتمال ايجاد برخي مشكلات در دولت احمدي نژاد با توجه به تأكيد وي بر گفتمان ۵۷ گفت: در ۱۸ تير كسي مقاله نوشته بود كه راه براندازي نظام، براندازي گفتمان ۵۷ است. اين گفتمان، تقدم مستضعفين و ستيز با زورمندي زورمندان و در واقع باورهاي امام(ره) بود كه امروز شعار اصلي و گفتمان آقاي احمدي نژاد قرار گرفته است. گفتماني كه مشكل ساز است، شعارهاي ترجمه شده انقلاب توسط صدام و اعوان و انصارش بود.
آبنبات واقعي همين بود
شمخاني همچنين درخصوص مسائل هسته اي و پيشنهاد اروپا به ايران گفت: فكر مي كنم كه اين طرح را وزراي اروپايي نخوانده اند و كساني آن را تنظيم كرده اند و آنها نيز نخوانده امضا كرده و فرستاده اند.
وي گفت: اين توهين آميز و تحقيرآميزترين طرحي بود كه مي شد براي آب نبات معروف ارائه كرد و البته غني سازي قابل معامله با هيچ يك از معادلات اروپاييان نيست.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح درخصوص احتمال حمله عليه تأسيسات هسته اي ايران با بيان اين كه منطق ورود ايران به مجامع جهاني توسعه رفاه و توسعه صنعت است و انرژي هسته اي نيز در همين چارچوب تعريف مي شود، اين رويداد را غيرممكن خواند و گفت: در صورت چنين اتفاقي معلوم است كه طرف مقابل مي خواهد باران را صعودي بالا ببرد و ما تمام تعهدات هسته اي را كنار خواهيم گذاشت.
شمخاني تصريح كرد: اگر مسئله تحريم است كه ما در تحريم هستيم به علاوه كه زماني با رابطه با غرب ۳ درصد عمق ساخت داشتيم و اكنون كه در تحريم هستيم عمق ساخت ۶۵ درصدي داريم.
وي گفت: بردن پرونده ايران به شوراي امنيت كار راحتي نيست ولي ممكن است.
دقت شهاب ،۳ فقط يك متر است
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اين كه در توليد تجهيزات نظامي و به خصوص موشكي، كشور خاصي را هدف گذاري نكرده ايم، دقت موشك شهاب سه را يك متر خواند.
شمخاني در بخش ديگري از سخنان خود بر ادامه روند توليد قدرت در ادامه كار وزارت دفاع تأكيد كرد و بيان داشت: بازدارندگي به ميزان قدرت حريف تعريف مي شود و جريان موازنه قدرت و بومي سازي كه دو شعار وزارت دفاع است، ادامه خواهد يافت.
حاشيه هاي جذاب تر از متن
همانطور كه از آخرين جلسه وزير دفاع انتظار مي رفت، اين كنفرانس خبري حاشيه هاي جذاب تر از متن داشت كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم.
* قبل از شروع جلسه يك كليپ از سمفوني صلح كه به سفارش وزارت دفاع و توسط مجيد انتظامي ساخته شده بود به مدت ده دقيقه نمايش داده شد.
* شمخاني با تأكيد بر اينكه بهتر است وزير دفاع بعدي از داخل وزارتخانه تعيين شود گفت دو تن از گزينه هاي مطرح در اين جلسه حضور دارند. لازم به ذكر است علايي رئيس سازمان صنايع هوايي و وحيد رئيس سازمان هوافضا اين دو نفر بودند كه گويا بحث وزارت هر دو هم به دلايلي منتفي شده است.
* سئوال تكراري آينده كاري وزراي كابينه از شمخاني هم پرسيده شد و او تأكيد كرد كه فعلاً مي خواهد ۱۵ روز استراحت كند. پس از اصرار خبرنگاران گفت: قصد دارد كه كارهاي نظامي را ادامه دهد و سه سال بيشتر تا بازنشستگي فاصله ندارد.
* شمخاني در مورد كانديدا نشدنش در انتخابات اخير گفت كه چهار سال پيش كانديدا شدم تا يك ماه پيش ديگر كانديدا نشوم.
* تسلط فوق العاده شمخاني به زبان انگليسي و عربي در پاسخ به سئوالات خبرنگاران خارجي براي خيلي ها تعجب برانگيز بود.
* شمخاني بحث دخالت وزارت دفاع در پرونده قاچاق بنز كه اين روزها مطرح شده را اقدامي عليه توانمندي هاي وزارت دفاع عنوان كرد.
* شمخاني حمله به تأسيسات هسته اي ايران را پوشالي دانست و گفت اين حرفها آدم را ياد فيلم هاي آرنولد مي اندازد.
* شمخاني در مورد جايگاه دفاع در گفتمان توسعه سياسي خاتمي گفت: بالاخره آدم قدرتمند مي تواند طرفدار صلح باشد. شمخاني به شوخي گفت: كاري نكنيد كه ما از آن طرف مانده و از اين طرف رانده شويم.
* شمخاني تأكيد كرد: هيچ تيمي را با خود نياورده و با خود از وزارت دفاع نخواهم برد. تنها آمده و تنها هم مي روم.

رئيس جمهور:
ظهور چهره هاي جديد، باانگيزه و بانشاط
در دولت آينده نماد تحول گرايي است
004566.jpg
ايسنا: اعضاي شوراي مركزي فراكسيون هاي اكثريت، وفاق و كارآمدي و روحانيون مجلس شوراي اسلامي، روز دوشنبه به طور جداگانه با رئيس جمهور اسلامي ايران ديدار و گفت و گو كردند.
در اين ديدارها، دكتر احمدي نژاد از تحول گرايي به عنوان يك جهت گيري اساسي برآمده از خواست مردم در انتخابات رياست جمهوري يادكرد و ظهور چهره هاي جديد، با انگيزه و بانشاط در دولت آينده را نماد تحول گرايي دانست.
رئيس جمهور تصريح كرد كه تامين منافع ملي و حركت در مسير تحقق خواست مردم، شاخص درست بودن يك تصميم اجرايي است و دولت جديد در هرجا كه احساس كند مصالح مردم در معرض آسيب و خطر قرار گرفته است، حتما وارد خواهد شد و از منافع مردم صيانت خواهد كرد.
دكتر احمدي نژاد همگرايي، هماهنگي و كارآمدي را لازمه  تصميم گيري درست در دولت آينده برشمرد و ابراز اطمينان كرد كه انگيزه  بالاي خدمتگزاري به مردم سبب نوآوري و حركت موثر و سريع در جهت گشودن گره از مشكلات كشور خواهد شد.
رئيس جمهور اكثريت قاطع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را افرادي معتقد به آرمان هاي انقلاب و دلسوز مردم توصيف كرد و همدلي و تدبير را لازمه  پيشبرد مسايل كشور در عرصه هاي مختلف دانست.
در اين ديدار اعضاي شوراي مركزي فراكسيون هاي اكثريت، وفاق و كارآمدي و روحانيون مجلس شوراي اسلامي، آمادگي نمايندگان مردم در مجلس را براي همفكري و همكاري با دولت آينده و ارايه  راهكارهاي مناسب در جهت حل مشكلات كشور مورد تأكيد قرار دادند.

همايش فصلي خانه احزاب شهريورماه برگزار مي شود
ايسنا: همايش فصلي خانه  احزاب ايران اسلامي شهريور ماه امسال برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين حسين موسوي تبريزي، رئيس خانه  احزاب ايران اسلامي با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين همايش با حضور نمايندگان احزاب برگزار خواهد شد و به موضوعاتي از جمله تاسيس آموزشگاه ها براي آموزش احزاب، پيشبرد و روشن تر شدن فعاليت هاي احزاب و همچنين تقدير از آقاي خاتمي  خواهد پرداخت.
وي همچنين ارائه  سخنراني از سوي نمايندگان احزاب را از ديگر برنامه هاي اين همايش فصلي برشمرد و گفت: اين همايش بنا به تصويب خانه احزاب در هر فصل برگزار مي شود.

آيت الله جنتي: ابرقدرتمندان دنيا
از اسلام به عنوان پشتوانه ايران هراس دارند
ايرنا: دبير شوراي  نگهبان  با اشاره  به  اينكه  دنيا از مقاومت  و ايستادگي  مردم  ايران  در حيرت  است ، گفت : ابر قدرتمندان  از اسلام  كه  پشتوانه  ايران  است  هراس دارند.
آيت  الله  «احمد جنتي»   كه  دوشنبه  شب  در ششمين  سالگرد ارتحال  آيت  الله هادي  روحاني  نماينده  ولي  فقيه  در مازندران  سخنراني  مي كرد، اظهار داشت : علما و روحانيت  بايد به  عنوان  ترويج دهندگان  ارزشهاي  اسلامي  تلاش  بيشتري داشته  باشند.
وي  خاطرنشان  كرد: امروز پس  از گذشت  ۱۵ قرن  به  رغم  تلاش هاي  بسيار براي محو ارزشهاي  ديني ، اسلام  همچنان  زنده  و قدرتمند است .
آيت  الله  جنتي  گفت : ما پرچم  دار اسلام  هستيم  و با فرهنگ  غني  اهل  بيت  (ع )و قرآن  معارف  اسلامي  را به  دنيا معرفي  مي كنيم .
عضو شوراي  نگهبان  در ادامه  سخنان  خود گفت : جريان  هجمه هاي  داخلي  و خارجي  به  اسلام  و ارزشهاي  ديني  در هشت  سال  اخير به  علت  آزادي  بي و حد و حسابي  بود كه  موجب  نگراني  علما است .
وي  گفت : در كتابها، مطبوعات ، مجلات ، سخنراني  ها، دانشگاهها و تريبون هاي  آزاد به  ارزشهاي  اسلام  و ولي  فقيه  هجوم  آوردند كه  در اين  شرايط روحانيت  براي  دفاع  از اسلام  و خون  شهداي  انقلاب  به  قول  بعضي ها به  صورت  فله اي  روزنامه ها را بست .
دبير شوراي  نگهبان  به  انتخابات  دوره  هفتم  مجلس  و انتخابات  رياست  جمهوري  اشاره  كرد و گفت : اكنون  با حضور نمايندگان  صالح  و آشنا به ارزشهاي  اسلام  در مجلس  هفتم  و انتخاب  رئيس  جمهوري ، خطرات  پايمال  شدن  ارزشهاي  ديني  و انقلابي رفع  شده  است .
جنتي  به  مسائل  مربوط به  انرژي  هسته اي  اشاره  كرد و يادآور شد: حضور ۶۰ميليوني  مردم  در دو مرحله  انتخابات  رئيس  جمهوري  قدرت  نظام  را تثبيت  كرده است  و در ادامه  افزود: از غني سازي  در جهت  بهره گيري  علمي  عقب نشيني  نخواهيم  كرد.

اوضاع كردستان آرام است
مهر: هوشنگ حميدي نماينده سنندج خواستار بكارگيري نيروهاي كرد و اهل سنت در سطوح مديريتي و حل مشكلات مناطق كردنشين شد و گفت: ديوار بي اعتمادي به كردها بايد برداشته شود.
نماينده سنندج در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب درباره آخرين وضع شهرهاي استان كردستان و سنندج اظهار داشت: در دو روز گذشته اوضاع عادي تر شده است. پس از يك ماه ناآرامي فضاي اجتماعي و سياسي شهر آرامتر شده است.
وي افزود: متاسفانه مسايل منطقه كردنشين و مشكلات مردم اين استان در ۲۷ سال گذشته مورد توجه جدي مسئولان قرار نگرفته و راه حل عيني و عملي براي آنها ارايه نشده است.
نماينده سنندج با بيان اينكه مسايل منطقه كردنشين بايد با حساسيت و ظرافت دنبال شود افزود: نيروي انتظامي بايد هوشيارانه عمل كند چرا كه قصور و عملكرد نيروي انتظامي باعث بسترسازي براي ايجاد آشوب و درگيري در اين منطقه شد.
وي گفت: مردم از كمبودها و مشكلات ناراضي هستند و به همين دليل با كوچكترين حادثه اي عصباني مي شوند و همين موضوع باعث دامنه دار شدن مباحث در اين مناطق مي شود.
اين عضو فراكسيون نمايندگان كرد و اهل سنت مجلس تصريح كرد: حفظ حقوق شهروندي، استفاده از حقوق قانوني و احترام و تكريم نيروهاي كرد و اهل سنت و استفاده از آنان در سطوح مديريتي كشور و بهبود رفاه و معيشت مناطق كردنشين مهمترين خواسته كردهاست كه آنهم بر اساس اصل ۴۸ قانون اساسي زياده خواهي نيست.

فراكسيون وفاق و كارآمدي در نامه اي به رئيس جمهور:
سيستم پاسخگويي دولت و رئيس جمهور را طراحي نماييد
مهر: هيات رييسه فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس شوراي اسلامي در نامه اي خطاب به محمود احمدي نژاد رييس جمهور ضمن عرض تبريك، پيشنهادات و انتظارات خود را از دولت آينده مطرح كردند. در بخشي از اين نامه آمده است اعضاي اين فراكسيون و ديگر فراكسيون هاي مجلس كه آنان نيز برگزيده مردم هستند مي توانند بهترين مشاوران و ياران در تحقق آرمانها و ديدگاههاي جنابعالي باشند. لذا پيشنهاد مي شود ارتباط شفاف، مستمر و سازنده دولت جنابعالي با فراكسيونهاي مجلس همواره برقرار باشد و حداقل هر دو ماه يكبار جلسات نقد و بررسي با فراكسيون ها در مجلس برگزار گردد. گفتار، كردار و منش مديريتي آنجناب ايجاب مي كند كه هيات دولت تركيبي از مديران خردگرا، همدل، باتجربه، غيرجناحي، كارآمد، دلسوز و داراي سعه صدر باشند. مديران در دولت دكتر احمدي نژاد بايد قدرت شنيدن و تحمل آراء و نظريات متفاوت را داشته باشند. از پرداختن به مسائل حاشيه اي بپرهيزند و به اقدامات اساسي و ريشه اي دست زنند. اين نامه مي افزايد: شعارها و بيانات جنابعالي نويد نهضت خدمت رساني را در كشور مي دهد. مشخص است كه در نهضت خدمت رساني، دولت صرفا با تعامل صادقانه با مردم است كه مي تواند نقش تاريخي خود را ايفا نمايد.

كشف يك سند معتبر از مالكيت ايران
بر جزاير سه گانه خليج فارس
فارس: جواد منصوري از پيدا شدن يك سند معتبر از مالكيت جزاير سه گانه خليج فارس به ايران خبر داد. جواد منصوري مشاور وزير امور خارجه روز گذشته در همايش آموزشي جامعه اسلامي دانشجويان خطاب به دانشجويان حاضر در جلسه گفت: حدود دو هفته قبل در مركز مطالعات وزارت امور خارجه نامه اي رسمي از دولت انگليس به انضمام نقشه ايران پيدا كرديم كه متعلق به سال ۱۸۸۴ ميلادي بود و در آن جزاير ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك جزو خاك ايران محسوب شده است و اين سند بسيار معتبري در دعوي حقوقي ايران و امارات بر سر اين جزاير است.

اعلام حمايت رئيس جمهور ونزوئلا
از رئيس جمهور كشورمان
ايسنا: چاوز حمايتش را از رئيس جمهور جديد ايران اعلام كرد و ابراز داشت كه انتظار دارد روابط ميان ايران و ونزوئلا تقويت شود.
خبرگزاري استراليا با اعلام اين مطلب ادامه داد: هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا در جمعي متشكل از هزاران دانشجو كه در يك جشنواره  جوانان با شعار عليه امپرياليسم و جنگ گردهم آمده بودند، گفت، ايران همانند ونزوئلا كشوري است كه سال هاي متمادي مورد هجوم دستان امپرياليسم بوده است.
اين خبرگزاري ادامه داد: در حالي كه تنش هاي ميان چاوز و واشنگتن افزايش مي يابد، رئيس جمهور ونزوئلا در حال ايجاد روابطي نزديك با كشورهايي از ايران تا چين است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
عرصه رسانه اي حساسترين ميدان نبرد در دنياست
ايسنا: هاشمي  رفسنجاني عرصه رسانه اي را حساس ترين ميدان نبرد در دنيا عنوان كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار رؤساي نمايندگي سازمان صدا و سيما در خارج از كشور، شرايط امروز انقلاب اسلامي ايران را حساس خواند و با اشاره به مسائل اخير در زمينه استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي، افزود: «در روزهاي آينده كشور با امواج جديد تبليغاتي و غير تبليغاتي مواجه خواهد شد و مسئوليت رسانه ها به ويژه رسانه ملي براي مقابله با اين وضعيت حساس است.»
هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر ضرورت اطلاع رساني به افكار عمومي  داخلي و جهاني در مورد شفافيت مواضع ايران، تصريح كرد: «ايران در شرايط محدوديت و مخالف توانست به اين فناوري دست يابد و از اين توان خود صرف نظر نخواهد كرد.»
وي افزود: «ايران از لحاظ منابع جغرافيايي، انساني و توان علمي  در سطح نيرومندي قرار دارد و اين توان بايد به مردم و دوستداران انقلاب اسلامي در دنيا معرفي شود.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور رسانه اي ايران در اقصي نقاط دنيا را موجب خرسندي دانست و گفت: «رسانه هاي غربي معمولا ميدان دار افكار عمومي مردم دنيا هستند و از اين توان براي سست كردن پايه هاي ملي و بومي و گرفتن هويت آنها استفاده مي كنند و ما نيز بايد با قدرت از هويت ملي خود دفاع كنيم.»
هاشمي رفسنجاني، جمهوري اسلامي  ايران را در مسائل جهاني و منطقه اي تأثيرگذار دانست و گفت: «ايران در امنيت انرژي مورد نياز دنيا بسيار مؤثر است ولي تاكنون با متانت از هرگونه ماجراجويي پرهيز كرده و به تامين امنيت دنيا و منطقه متعهد بوده است.»

صفارهرندي:
ارتباط احمدي نژاد با مطبوعات بيشتر از گذشته خواهد بود
ايسنا: حسين صفارهرندي كه از وي به عنوان يكي از گزينه هاي مطرح تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نام برده مي شود، در پاسخ به اينكه آيا در كابينه احمدي نژاد حضور خواهد داشت يا خير؟ گفت: «هنوز هيچ چيز معلوم نيست و همه صحبت ها در حد احتمالات است.»
وي گفت: « آقاي احمدي نژاد بايد ليست كابينه را به مجلس ارائه كند و پس از تأييد مجلس همه چيز قطعي مي شود. بحث وزيرشدن من فقط در حد گمانه است. با من در اين خصوص صحبت شده ولي من يكي از افرادي هستم كه در اين خصوص با من صحبت شده است.»
وي همچنين درخصوص وضعيت رسانه ها در دولت احمدي نژاد اظهار داشت: «ايشان در برنامه هاي تبليغاتي خود به اين مساله اشاره كرده است ولي آنچه در ايشان مي بينم اين است كه ارتباط آقاي احمدي نژاد با مطبوعات بيشتر از گذشته خواهد بود.»

در جلسه ديروز مجلس صورت گرفت؛
تصويب پنج ماده از لايحه الحاقي موادي
به قانون تنظيم مقررات مالي
گروه سياسي، در جلسه علني ديروز مجلس لايحه دوفوريتي اختصاص يك ونيم درصد از درآمد صادرات نفت به استان خوزستان كه بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در جلسه پنجم تيرماه سال جاري به تصويب هيات وزيران رسيده و يازدهم مردادماه به مجلس ارايه گرديده بود از دستور كار مجلس خارج شد.
به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس كه رياست بخش اول جلسه ديروز را عهده دار بود گفت، هيات رئيسه لايحه مذكور را به دليل مغايرت با قانون برنامه چهارم توسعه قابل طرح در مجلس ندانسته است.
در جلسه ديروز همچنين در ادامه بررسي لايه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي كه در جلسه قبل مجلس هفت ماده از آن به تصويب رسيده بود پنج ماده ديگر آن را مورد بررسي قرار دادند.
براساس ماده هشت اين لايحه، دولت مكلف شد درخصوص بهينه سازي مصرف انرژي، به كشاورزاني كه براي برقي كردن موتور پمپ چاههاي كشاورزي خود اقدام نمايند از طريق بانك كشاورزي تسهيلات لازم را بدون مطالبه، آورده شخصي و بدون الزام به تسويه حساب ديگر موارد بدهي در اختيارشان قرار دهد.
بازپرداخت اين تسهيلات منوط به بازپرداخت بدهي هاي قبلي كشاورزان به بانكها و ساير سازمانهاي دولتي نمي باشد.
براساس تبصره اين ماده، بانكها موظف هستند براي طرحهاي توليدي و كشاورزي در نقاط توسعه نيافته با ده درصد آورده شخصي تسهيلات ارزي و ريالي پرداخت نمايند.
طبق ماده ،۹ دولت مكلف شد با رعايت قراردادهاي دوجانبه معاهدات بين المللي روي رودخانه هايي كه آب آنها به خارج از كشور مي ريزد و تا ده سال آينده براي استفاده از سهميه آب از آن رودخانه ها طرحي ندارد، به كشاورزان منطقه براي افزايش اراضي آبي و جلوگيري از هدررفتن سرمايه  ملي اجازه بهره برداري از سهميه آب مزبور را صادر كند و حق انشعاب دريافت ننمايد.
همچنين، طرح يك فوريتي رفع مشكل استخدامي تعدادي از مربيان مهدهاي كودك كه از سوي محمد پاك نژاد نماينده يزد ارايه گرديده بود مطرح اما نمايندگان به آن راي مثبت ندادند.
موضوع طرح اصلاح تبصره پنج ماده واحده قانون به كارگيري معلمين حق التدريس براساس قانون برنامه سوم توسعه مي باشد كه دوهزار و پانصد نفر از مربيان كودك و يك هزار نفر از آموزشياران نهضت سوادآموزي با اولويت سابقه خدمت و بدون آزمون از محل اين قانون به استخدام آموزش و پرورش درمي آيند، مي باشد كه به تصويب نرسيد.
*حدود ۵۰ نفر از فرهنگيان كه بخش زيادي از آنها را مربيان مهدكودك تشكيل مي دادند صبح ديروز در اعتراض به اينكه به صورت حق الزحمه در آموزش و پرورش فعاليت مي كنند مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
هم چنين ديروز فوريت استخدام هزار و پانصد نفر ديگر از اين مربيان درصحن علني مطرح شد كه فوريت آن راي نياورد كه پس از راي نياوردن اين طرح تجمع كنندگان به خيابان مجاهدين روبروي درب مجلس رفتند و باعث توقف و اخلال در رفت وآمد خودروها شدند كه با دخالت نيروهاي پليس اين افراد متفرق شده و عبور و مرور در خيابان مجاهدين به حالت  عادي بازگشت.
*علي سرافراز يزدي نماينده مشهد خواستار توجه بيشتر نمايندگان به راي گيري و حضور منسجم تر آنها در صحن علني شد و در تذكري آيين نامه اي گفت: ما ادعا داريم كه مجلس اصولگرا هستيم و همه نطق ها و صحبت ها و مذاكرات ما نيز به قانونگذاري مربوط است، اما در جلسه روز يكشنبه شاهد تاخير ۴۵ دقيقه اي مجلس به دليل به حد نصاب نرسيدن مجلس بوديم. اين كار نمايندگان مخالف اصولگرايي است. وي افزود: برخي از اوقات لوايح و طرحهاي مهم به دليل توجه نداشتن نمايندگان راي نمي آورند و بعد از جلسه اين تعداد از نمايندگان متوجه نتيجه بي توجهي خود مي شوند.
سرافراز يزدي به جلسات آينده مجلس براي دادن راي اعتماد به وزيران جديد اشاره كرد و گفت: اين تفكر كه همه ما نماينده ايم و ديگري نماينده تر نيست به نظر من درست نيست چون ما هيات رئيسه را انتخاب كرده ايم تا برقراري نظم جلسات و مجلس را برعهده داشته باشد. به نظر من هيات رئيسه از نمايندگان نماينده ترند.
باهنر در پاسخ به تذكر سرافراز با بيان عبارت مرحبا و ناصرنا گفت اين تذكر بسيار دقيقي است و بايد بيشتر به اين مسئله دقت كرد.
* فراكسيون وفاق و كارآمدي در نامه اي به احمدي نژاد پيشنهاد كرد كه ارتباط شفاف، مستمر و سازنده دولت جنابعالي با فراكسيونهاي مجلس همواره برقرار باشد و حداقل هر دو ماه يكبار جلسات نقد و بررسي با فراكسيونها در مجلس برگزار گردد.
* قدرت الله ايماني نماينده خرم آباد گفت: طرح بازنگري در قانون اساسي به زودي تهيه و با ذكر مصاديق به محضر مبارك مقام معظم رهبري ارسال خواهد شد.
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي اعتبارنامه مجيد روزي طلب از حوزه انتخابيه شيراز تصويب شد.
* جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه در مجلس شوراي اسلامي اقدام ارزنده و شجاعانه جمهوري اسلامي ايران در از سرگيري فعاليت تاسيسات يو سي اف اصفهان را نشان تجلي اراده ملت و پايبندي دستگاه ديپلماسي به مصوبه مجلس دانست.
وي گفت:  حمايت از دستگاه ديپلماسي مي تواند به روند توفيق اين پروژه بيانجامد.
* امين شعباني نماينده سنندج، ديواندره و كامياران در نامه اي به محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري خواستار اعزام سريع هيات كارشناسي براي بررسي حوادث اخير كردستان و برقراري امنيت و آرامش در اين استان بدون توسل به خشونت شد.
وي در اين نامه كه در حاشيه نشست علني ديروز مجلس در اختيار خبرنگاران قرار گرفت، همچنين خواستار آزادي افراد بي گناه دستگير شده شد و اين كار را در برقراري آرامش در منطقه موثر دانست.

تأسيس جبهه اعتماد ملي و جمعيت
آبادگران در دست بررسي است
ايسنا: درخواست تأسيس جبهه اعتماد ملي روز شنبه در كميسيون ماده ۱۰ احزاب بررسي مي شود.
همچنين تقاضاي تأسيس جمعيت آبادگران نيز در اين كميسيون در حال بررسي است و اكنون در مرحله استعلام قرار دارد.

اتمام كار چينش بخش سياسي اقتصادي كابينه
ايسنا: جوانفكر، مسئول كميته رسانه اي احمدي نژاد گفت: بخش عظيمي از كابينه از جمله بخش سياسي اقتصادي آن مشخص شده و رايزني ها در ارتباط با ديگر بخش ها ادامه دارد.
جوانفكر افزود: برخي اظهارنظر كرده بودند كه آقاي احمدي نژاد زودتر از موعد مقرر كابينه را معرفي مي كند، ولي آن گونه كه پيش مي رود و از رايزني ها برمي آيد، آقاي احمدي نژاد به احتمال زياد از تمام فرصت قانوني براي معرفي اعضاي كابينه  استفاده خواهد كرد.
وي با اشاره به اظهارنظرهاي گوناگون در مورد انتخاب لاريجاني به عنوان وزير خارجه گفت: اين ها گمانه زني هايي بود كه دوستان در رسانه ها انجام مي دادند، ولي از همان ابتدا چنين مبحثي مطرح نبود.
البته در مورد سمت جديد وي كه رسانه ها مطرح مي كنند يعني دبيري شوراي عالي امنيت ملي، هنوز رئيس جمهور حكمي  صادر نكرده است.
اين فرد نزديك به احمدي نژاد در مورد اين كه آيا دولت آتي سخنگو خواهد داشت نيز گفت: به احتمال زياد سخنگو خواهد داشت و در اين ارتباط با افرادي صحبت شده، اما خود آقاي احمدي نژاد در اين مورد تصميم گيري مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |