دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۰
تا كدام كليد قفل تقدير آن را بگشايد
حلقه گمشده راه  اندازي تاكسي خصوصي
000123.jpg
اين شركت علاوه بر گزينش رانندگان ،تعيين مسير ، ماشين و نحوه فعاليت به عهده اين شركت است و سازمان تاكسيراني نمي تواند در اين زمينه تصميم گيري مستقيم داشته باشد
بعضي از مسائل را افراد طوري مطرح مي كنند كه گويي بين تاكسيراني و معاونت حمل و نقل اختلافي وجود دارد، در صورتي كه هيچ اختلاف و مشكلي نيست، تنها نوع به كارگيري بخش خصوصي مبهم است كه بعضي از شركت ها به صورت كامل، موضوع را متوجه نشده اند و فكر مي كنند بايد به صورت حالت  برتر كار را انجام دهند.
امير محمود دهلوي در واكنش اوليه به تعويق افتادن فعاليت تاكسي خصوصي با وجود صدور مجوز از سوي معاونت حمل و نقل و وجود اختلاف در اين مورد بين دو سازمان را تكذيب كرد و گفت: سازمان تاكسيراني تنها سازمان متولي صدور مجوز و كارنامه براي شركت هاي خصوصي است. اشكالاتي در گذشته بين مديريت قبلي تاكسيراني وجود داشته كه اين مشكلات مرتفع شده و پرونده هايي كه در معاونت حمل و نقل بوده به سازمان تاكسيراني منتقل شده و در حال حاضر دو سازمان همگام و هماهنگ فعاليت خود را انجام مي دهند.
با اين وجود و در حالي كه تاكسي بيسيم تهران به عنوان اولين شركت خصوصي در حوزه حمل و نقل درون شهري، مجوز فعاليت خود را از سوي حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري دريافت كرده، به دليل اختلافات بين اين شركت خصوصي و سازمان تاكسيراني فعاليت آن به تعويق افتاده است.
دليل اصلي در اين زمينه نيز مخالفت هايي است كه سازمان تاكسيراني در مورد نحوه فعاليت مستقل شركت دارد، هرچند مدير عامل اين سازمان به نفس استفاده از شركت خصوصي در بحث توسعه ناوگان حمل و نقل شهري و تاكسيراني اعتقاد دارد، اما مي گويد: اعتقاد ما، معاونت حمل و نقل و شوراي شهر بر اين است كه بخش خصوصي در جايي كه تاكسيراني قادر به پاسخگويي نيست، وارد شده و حل مشكلات و معضلات را بر عهده بگيرد.
شوراي اسلامي شهر تهران همواره بر مشاركت بخش خصوصي در حوزه هاي مختلف مديريت شهري تكيه و تاكيد داشته و اين موضوع را در قالب طرح ها و لوايح متعددي نيز به اثبات رسانده است.
بهبهاني، معاونت حمل و نقل شهرداري نيز صدور مجوز از سوي اين سازمان براي فعاليت تاكسي خصوصي را قانوني دانسته و تاكسيراني را موظف به پيروي از آن مي داند، اما در اين ميان مدير عامل سازمان تاكسيراني تهران معتقد است كه استفاده از بخش خصوصي بايد در راستاي حل كمبودهاي اين سازمان باشد.
دهلوي مي گويد: اين روزها با توجه به اينكه ها وضعيت فعلي و واقعيت هايي كه در سطح شهر تهران وجود دارد را بررسي كرده ايم، به جرات مي گوييم كه هيچ كمبودي از نظر حمل و نقل و جا به جايي مسافر نداريم.
هر چند يكي از بخش هاي پر سر و صدا در حوزه مديريت شهري، حوزه معاونت حمل و نقل عمومي و توسع ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني است اما متاسفانه با تمام تلاش ها و اقداماتي كه طي چند سال اخير در اين حوزه صورت گرفته، حمل و نقل عمومي همچنان سهم ناچيزي از جا به جايي مسافرت هاي روزانه درون شهري را بر عهده دارد.
دهلوي به جلسات متعدد با شركت هاي خصوصي براي فعاليت در اين زمينه اشاره مي كند و ادامه مي دهد: در صحبت هاي صورت گرفته، مسائل و مشكلات به صورت عريان براي اين شركت ها مطرح شد تا بتوانند كمك حال تاكسيراني باشند و در صورتي كه هر شركتي بتواند با توجه به ظرفيتي كه براي تاكسي در نظر گرفته شده، كمك كند، مسئوليت  ها به آن محول مي شود.
حلقه گمشده كجاست؟
فعاليت و ايجاد اشتراك بين سازمان تاكسيراني و شركت هاي خصوصي تاكسيراني در ساده ترين حالت، نيازمند حلقه اي است كه اين دو را به هم وصل كند.
هر چند مجوز فعاليت  تاكسي خصوصي از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در 24 بهمن سال گذشته صادر شده است، اما اختلافاتي نظير نحوه اجراي طرح شركت هاي خصوصي، بحث هاي نظارتي و اجرايي و اينكه چه مسئوليت هايي به شركت هاي خصوصي محول شود، موانع و مشكلاتي است كه باعث ايجاد اختلاف بين سازمان تاكسيراني و شركت هاي خصوصي تاكسي شده است.
مدير عامل سازمان تاكسيراني در اين مورد گفت: ما حاضريم ماشين و راننده را به اين شركت ها معرفي كنيم و آنها مديريت اجرايي را به عهده بگيرند. اين شركت ها توانايي استفاده از 200 يا 300 دستگاه خودرو را در سيستم خود دارند، ما در سازمان تاكسيراني حاضريم 2 يا 3 هزار دستگاه را در اختيار آنها قرار دهيم تا نه تنها در زمينه تاكسي تلفني كه در موارد مختلف از آن استفاده كنند.
امير محمودي دهلوي از آمادگي سازمان تاكسيراني براي واگذاري مديريت خطوط به شركت هاي خصوصي خبر داد و افزود: اين شركت ها نيز مي توانند ماشين هاي فرسوده اي كه در سطح شهر وجود دارد را ارتقاي كيفيت دهند و با همان رانندگان فعاليت كنند.
به گفته او در حاضر 3 شركت خصوصي اين شرايط را پذيرفته اند و تنها يك شركت با اين شيوه مشكل دارد. اين 3 شركت، سرمايه خود را مشخص كرده و ما نيز مكان هايي را در سطح شهر تهران براي آنها در نظر گرفته ايم تا هر شركتي كار جابه جايي منطقه اي را بر عهده بگيرد كه اين كار را مي تواند به صورت تلفني، گردشي يا خطي انجام دهد. او معتقد است كه اين سازمان در حال حاضر توانمندي هر نوع سرويس دهي در سطح شهر تهران و به هر شكلي را دارد و شركت هاي خصوصي نيز مي توانند در اين زمينه كمك حال سازمان باشند. دهلوي با بيان اينكه با صدور مجوز به غير از يك شركت، ساير شركت ها براي مذاكره به سازمان تاكسيراني مراجعه كرده اند، ادامه داد: در صورتي كه اين شركت ها به وظايف خود خوب عمل كنند، سازمان مي تواند مسئله نظارتي را به عهده آنها بگذارد. به گفته دهلوي، مسئله صدور پروانه و گزينش رانندگان، كارهايي است كه به عهده اين سازمان است و تنها كارهاي اجرايي و خدمات رساني به عهده بخش خصوصي است.
تعويق در فعاليت تاكسي خصوصي!
ايجاد و فعاليت شركت هاي خصوصي در بخش هاي مختلف حمل و نقل درون شهري كه در برنامه هاي تعريف  شده سند چهارم توسعه به آن تاكيد شده، با اختلافات جزئي در سازمان تاكسيراني به بيراهه رفته است، هرچند كه در برنامه توسعه چهارم، حتي اختصاص يارانه به بخش هاي خصوصي فعال در حمل و نقل درون شهري به منظور توسعه مشاركت اين بخش ها در اجراي طرح هاي خصوصي سازي نيز توجه شده است، اما هنوز فعاليت تاكسي خصوصي به عنوان يكي از بازوهاي موثر در ارتقاي سطح كيفيتي تاكسيراني در پرده اي از ابهام است.
اما آنچه كه بيش از همه در شكل گيري تاكسي خصوصي تاثير داشته، احساس نيازي بوده كه در سطح جامعه صورت گرفته است. مديرعامل يكي از شركت هاي خصوصي كه در اين زمينه فعاليت مي كند، در مورد فعاليت شركت خود مي گويد: در فاز اول قرارداد يكهزار و۲۰۰ دستگاه خودرو سمند را براي فعال شدن در اين شبكه با شركت ليزينگ ايران خودرو بسته ايم كه در نهايت تعداد تاكسي هاي اين شركت به 5 هزار دستگاه خواهد رسيد.
هر چند تاكسي هايي كه در اختيار شركت هاي خصوصي قرار مي گيرند از نظر نرخ واگذاري تفاوت 2، 3 ميليوني با تاكسي هايي كه در اختيار تاكسيراني قرار مي گيرند، دارد، با اين وجود شركت ليزينگ اعلام آمادگي كرده تا در صورت افزايش بخش خصوصي تخفيف 5 درصدي را در زمان واگذاري خودرو به اين شركت ها بدهد.تمام رانندگان اين شركت خصوصي علاوه بر اينكه لباس هاي متحدالشكلي مي پوشند و داراي كد شناسايي هستند، داراي مدرك ديپلم، فوق ديپلم،  ليسانس و فوق ليسانس هستند و تمامي آنها دوره هاي امداد و نجات،  آتش نشاني، شهرشناسي و زبان انگليسي و همين طور نحوه برخورد با مسافران را مي گذارند.
اين شركت خصوصي علاوه بر گزينش رانندگان خود در مورد بررسي سوابق و گزينش آنها از سوي سازمان تاكسيراني مشكلي ندارد، اما هيات مديره آن معتقد است: تعيين مسير راننده ها، ماشين و نحوه فعاليت به عهده اين شركت است و سازمان تاكسيراني نمي تواند در اين زمينه تصميم گيري مستقيم داشته باشد.
سرمايه گذاري 2 ميلياردي شركت تاكسي بيسيم در زمينه تجهيز و ايجاد امكانات و جذب رانندگان با هدف روان سازي حركت در تهران و آسايش مسافران صورت گرفته، با اين وجود از حدود 6 ماه پيش تا به حال هنوز موفق به آغاز فعاليت رسمي نشده است. نحوه فعاليت اين شركت و تعيين نرخ كرايه تاكسي ها نيز طبق مصوبات شوراي شهر تهران خواهد بود.
مسئولان شركت تاكسي بيسيم، با وجود موانع
پيش  رو گفته اند كه از مهرماه فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز خواهند كرد. در حال حاضر نيز در قالب سرويس مدارس، در حال گفت وگو با دبيرستان هاي دخترانه براي آغاز فعاليت در اين مراكز هستند.نحوه فعاليت رانندگان در اين شركت نيز به دو صورت مالكيتي و استخدامي است كه در حالت اول، شخص مالك ماشين، تنها ماهانه 30 هزار تومان به اين شركت آبونمان مي پردازد، اما در عين حال 80 دستگاه خودرويي كه در اختيار اين شركت است در اختيار رانندگاني قرار مي گيرد كه به استخدام شركت درآمده و براساس ضوابط اداره كار حقوق دريافت مي كنند.علاوه بر رانندگان مرد، تعداد مشخصي راننده زن نيز دراين شركت فعاليت مي كنند كه از ساعت 6 صبح تا 10 شب مجاز به سرويس دهي به مسافران خواهند بود.هر چند فعاليت هاي اين شركت مناسب و مطابق با ضوابط جامعه بوده و مجوز آن نيز صادر شده است، اما مسئولان آن نيز مطمئن نيستند تا از ابتداي مهرماه بتوانند فعاليت رسمي خود را آغاز كنند.

وضعيت تاكسي خصوصي در سه شهر مهم دنيا
استفاده از بخش خصوصي، مناسب ترين شيوه در جذب سرمايه هاي عمومي و گسترش حمل و نقل عمومي است.
لندن
تاكسيراني لندن با اعمال مديريت و نظارت جداگانه توسط شركت هاي حمل و نقل و راهنمايي و رانندگي انجام وظيفه مي كند. سه شبكه بزرگ تاكسيراني در لندن وجود دارد كه مهمترين آنها شركت Computer cab است كه با تحت پوشش داشتن تاكسي هاي عمومي black cab و سرويس هاي ويژه از بالاترين كيفيت و مدل برخوردار هستند.
تمامي اين تاكسي ها از طريق بيسيم با مركز در ارتباط هستند و علاوه بر سرويس دهي ايستگاهي، برابر دستور مركز نيز ارائه خدمات مي كنند.ماموران گشت سيار و ثابت راهنمايي و رانندگي نيز آماده پاسخگويي به شكايات مسافر از راننده و راننده از مسافر هستند. گزينش و پذيرش راننده در لندن به مراتب سخت تر و زمانبرتر از پذيرش يك نفر در پليس لندن است.نداشتن خلافي ماشين، سوابق كيفري، عدم مصرف داروهاي عصبي و رواني، مدرك شهرشناسي و تحصيلي از جمله شرايط پذيرش راننده در لندن است.
كانادا
يكي از بزرگترين موسسات حمل و نقل درون شهري را كشور كانادا دارد كه به نام beck taxi و توسط بخش خصوصي كه شركت سهامي خاص است، با نظارت دقيق شوراي شهر اداره مي شود كه بالغ بر يكهزار و 600 راننده در بخش هاي مختلف آن مشغول به ارائه خدمات گوناگون هستند.تاكسي هاي درون شهري، برون شهري، توريستي، تاكسي تلفني (بيسيم) و حتي تاكسي بدون راننده و جالب تر از همه راننده بدون تاكسي از جمله خدمات اين تاكسي خصوصي است.
امارات
بزرگترين سيستم تاكسيراني در دبي به نام دبي ترانسپورت است كه 90 درصد حمل و نقل بين شهري و 70 درصد حمل و نقل درون شهري را انجام مي دهد.تمامي ناوگان اين مجموعه و ماشين هاي مدرن و مدل سال، مجهز به بيسيم و تاكسيمتر با رنگ كرم است و نرخ تعرفه تاكسي در دبي به وسيله تاكسيمتر و براساس نرخ تبديل بنزين محاسبه مي شود. نكته قابل توجه اين است كه نرخ كرايه در شب كمتر از روز است. نحوه گرفتن گواهينامه و مجوز كار با تاكسي بسيار سخت و با دقت خاصي انجام مي شود.

دومين كلانشهر كشور در گيرودار زمين خواري
با گسترش فرهنگ شهرنشيني و مهاجرت بيش از پيش روستاييان و ساكنان شهرهاي كوچك و همچنين مورد توجه قرارگرفتن اراضي جنوب و غرب مشهد، ساخت و سازهاي غيرمجاز و تغيير كاربري اين اراضي نيز وارد مرحله جديدي شده است .
به گزارش سما و به نقل از روابط عمومي وامور بين الملل شهرداري مشهد، وجود زيرساخت هاي لازم نظير آب ، برق ، گاز و تلفن در مشهد، مهاجران را براي داشتن مكاني با اين امكانات به تكاپو انداخته است، به طوري كه هر روزه بر تعداد زمين خواران و تفكيك  كنندگان زمين در جنوب و غرب مشهد اضافه مي شود. بر اساس بررسي هاي انجام شده بيشتر اراضي مورد توجه زمين خواران در خارج از محدوده خدماتي مناطق 13گانه شهرداري مشهد بوده است.
نكته مهم اين است كه آلونك  سازي، ساخت بناهاي مسكوني و تجاري كم مقاوم و تجاوز به حريم جاده هاي مناطق ييلاقي، مشهد را به سمت رشد افقي سوق مي دهد، به طوري كه كشاورزي و باغداري در مناطق جنوب و غرب مشهد تحت الشعاع رونق ساخت  و سازها و بورس  بازي زمين قرار گرفته است.
اما آنچه دردآور بوده، اين است كه زمين خواران بزرگ، زمين هاي ملي و خارج از محدوده را به افراد ناآگاه فروخته و ثروت بادآورده اي را به جيب مي زنند.
هر روز با صدها نفر از زنان و مرداني رو به رو مي شوي كه سركيسه زمين خواران شده اند و ناآگاه از قوانين و مقررات شهري، فريب خورده، دست مايه هاي خود را به باد داده اند و با متوسل شدن به مسئولان استاني متقاضي مساعدت و همكاري در به دست آوردن دسترنج بربادرفته خود هستند.
خوشبختانه چند روز پيش، استاندار خراسان رضوي در آئين كلنگ  زني چند پروژه انبوه  سازي، از بسيج تمام امكانات قضائي، امنيتي، انتظامي و اجرايي استان در برخورد با زمين خواران حرفه اي و بورس  بازان زمين خبر داد.سيدحسن حسيني افزود: تلاش مجموعه دستگاه هاي مذكور جلوگيري از رشد افقي شهر مشهد است.وي تصريح كرد: برخي تعاوني هاي دستگاه هاي دولتي در پديده حاشيه نشيني و گسترش بورس بازي زمين دخيل هستند.
استاندار خراسان رضوي افزود: با هرگونه تغيير كاربري و ساخت و ساز غيرمجاز در اراضي دولتي بشدت برخورد خواهيم كرد.
شهردار مشهد هم در اين مراسم از جديت در برخورد با عاملان ساخت وسازهاي غيرمجاز در اراضي جنوب و غرب مشهد كه به صورت غيرقانوني انجام گرفته و فاقد سند مالكيت و پروانه ساخت هستند، خبر داد و گفت:
ساخت و سازهاي غيرقانوني عمدتا در اراضي ملي و دولتي انجام مي گيرد و اين در حالي است كه سازمان هاي دولتي از اراضي خود حفاظت كامل نمي كنند.
به گفته سيد  هاشم بني هاشمي، در ماه گذشته 700 آلونك غيرمجاز در ارتفاعات جنوبي مشهد با هماهنگي مديران استاني تخريب شد.
بني هاشمي اضافه كرد: شهرداري مشهد با تشكيل پليس ساختمان با ساخت وسازكنندگان غيرمجاز، زمين خواران و بورس بازان زمين برخورد مي كند.
شهردار مشهد تصريح كرد: با توجه به سياست كلي دولت و جلوگيري از توسعه شهري و تفكيك باغات و زمين  هاي مزروعي ، مجوز افزايش طبقات ساختمان ها در برخي مناطق شهري مشهد داده  مي شود.
اعضاي شوراي اسلامي شهر مشهد نيز در نود وسومين نشست علني خود از توقف كار تخريب واحدهاي مسكوني و تجاري غيرمجاز در حاشيه جاده ييلاقي شانديز انتقاد كردند.

از شهر
شبكه گازرساني ضدزلزله
ضد زلزله شدن شبكه گازرساني تهران يكي از راه هاي مناسب براي پيشگيري از اتفاقات ناگوار در زمان بروز زلزله به حساب مي آيد.بد نيست بدانيد كه مطالعات ژاپني ها درباره شبكه گاز تهران بزرگ به پايان رسيده است و در صورت به توافق رسيدن قرارداد آن تا 5 ماه آينده به امضا مي رسد. ضد زلزله شدن شبكه گاز تهران با همكاري يك شركت ايراني و يك شركت ژاپني درحال انجام است. محمدتقي عراقي در اين مورد گفت: ژاپني ها مطالعات تحقيقاتي خود را درباره وضعيت شبكه گاز تهران و مقاومت آن در برابر زلزله به پايان رسانده اند و بخشي از كار همچون جمع آوري علمك هاي گاز خيابان ها از يك ماه پيش توسط پيمانكاران ايراني آغاز شده است.
به گفته او مطالعات ضد زلزله شدن ايستگاه هاي تقليل فشار و تاسيسات گازي توسط ژاپني ها انجام شد، اما شركت هاي ايراني از چندي پيش، خود عمليات اجرايي بعضي از بخش ها را آغاز كرده اند.
او معتقد است كه هم اكنون وقوع زلزله يا وجود هرگونه مشكل در شبكه با مشاهده عواملي همچون تقليل فشار اعلام مي شود، اما بسيار كند است در حالي كه با اجراي اين طرح، سنسورها يا دستگاه هاي حساسي در شبكه نصب مي شود كه وجود هر گونه لرزش يا قطعي گاز را به صورت اتوماتيك اطلاع مي دهد تا فرمان براي جلوگيري از بروز حوادث بيشتر هر چه زودتر صادر شود.
000111.jpg
ورود خودروهاي با عمر بالاي يك سال ممنوع
يــــك محدوديت خودرويي ديگر باعث شده است تا هر خودرويي از خارج روانه خيابان هاي كشور نشود.
معاون محيط انساني ســــــــازمان حفاظت محيط زيست، گفت: تنها ورود خودروهاي سواري كه بيشتر از يك سال از عمر آنها نگذشته باشد و در اتحاديه اروپا شماره گذاري شده باشند، به داخل كشور مجاز است. دكتر يوسف حجت، معاون محيط  انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: اين تصميم در سال 83 طبق آخرين تصميمات سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت بازرگاني و صنايع و معادن اتخاذ شده است.
او اضافه كرد: به دليل اينكه فقط در صورت رعايت موارد فوق، سازمان حفاظت محيط زيست از منطبق بودن خودروهاي مذكور با استانداردهاي يورو۲ اطمينان دارد، ورود خودروهاي سواري با ديگر شرايط، از نظر سازمان حفاظت محيط زيست مجاز نخواهد بود.
حجت در پايان خاطرنشان كرد: البته شرايط ورود خودروهاي سنگين و كار، مانند كاميون، بولدوزر و لودر فرق مي كند و بخش خصوصي مجاز به وارد كردن خودروهاي سنگين دست دوم با عمر بيشتر از يك سال است.
اختلال در پروژه هاي عمراني جنوب تهران
عبور خطوط راه آهن از مناطقي در جنوب تهران، اجراي پروژه هاي عمراني اين مناطق و روند ساماندهي آنان را مختل كرده است، از طرف ديگر مديريت شهري هم منتظر انتقال خطوط راه آهن از سطح به زيرزمين در اين مناطق است.
اما دو روز قبل، معاون فني عمراني شهرداري تهران خبر داد كه شركت راه آهن با بيان بهانه هاي مختلفي همانند فني نبودن، از انتقال خطوط راه آهن جنوب تهران به زير زمين طفره مي رود.محمد علي آبادي اضافه كرد: تا به حال شركت راه آهن توافقي با شهرداري در زمينه انتقال خطوط راه آهن به زير زمين انجام نداده است، ولي اميدواريم در دولت جديد اين كار انجام شود.
به گفته وي شركت راه آهن در زمينه انتقال خطوط با شهرداري هم عقيده نيست و با تمام مشكلاتي كه خطوط راه آهن براي شهروندان ايجاد مي كند، تا به اين لحظه، شركت راه آهن حاضر به انتقال خطوط راه آهن به زير زمين نشده است.
معاون فني عمراني شهرداري تهران گفت: طرح پيشنهادي شهرداري تهران براي انتقال خطوط راه آهن مورد تاييد گروه مشاور شهرداري و راه آهن قرارگرفته و مشاوران به اين نتيجه رسيده اند كه با انتقال خطوط به زيرزمين هيچ مشكلي ايجاد نمي شود، ولي راه آهن همچنان از انجام اين كار سرباز مي زند.
او با اشاره به اقدامات شهرداري در اين زمينه گفت: شهرداري به منظور افزايش امنيت و كاهش مشكلات شهروندان شهرداري تهران، اقدام به خريد منازل در دو طرف رفت و برگشت اتوبان نزديك راه آهن كرده است كه احداث اين اتوبان نقش موثري در دور شدن منازل شهروندان از راه آهن دارد. علي آبادي با تاكيد بر مزاياي اجراي اين طرح گفت: با اجراي اين طرح مشكلاتي همچون آلودگي صوتي، تصادف، راه بندان ، تجمع معتادان و ... از بين خواهد رفت.

زاويه ديد
ويژگي هاي نقاشي ديواري در شهر
000075.jpg
اصغر كفشچيان مقدم- هنر نقاشي ديواري به عنوان هنري چند رسانه اي، از نظر ماهيت ارتباطي، قابليت هاي فراواني در ساختارهاي زيباشناختي، جامعــــــه شناختي، روان شناختي و مسائل فرهنگي، هنري و سياسي جامعه دارد. تجزيه و تحليل عوامل صوري و بياني در آفرينش نقاشي ديواري نه تنها درك واقعي تري از اين هنر ارائه مي دهد، بلكه به معرفي زيرساخت هاي اين گرايش هنري، به عنوان يكي از ضرورت هاي خلق اثر ديواري مي پردازد. در قالب اين ضرورت و ويژگي هايي چون ارتباط اثر ديواري با ديوار، معماري، محيط و مخاطب، ميان هنر ديواري و غيرديواري فاصله اي به نسبت هنر و غيرهنر ايجاد مي شود.
نقاشي ديواري هنري چند وجهي
ايجاد كيفيت چند وجهي ميان اثر ديواري، معماري، محيط و مخاطب از ديرباز مورد توجه هنرمندان نقاش، معمار و مجسمه ساز بوده است. براي ابداع اين كيفيت،
هر يك از اين هنرمندان تلاش كرده اند تا به گونه اي خاص از كيفيت هاي بصري حاصل از ارتباط بصري عناصر اين دو حوزه مجازي و حقيقي (نقاشي _ معماري) استفاده كرده و ساختاري ممتاز را در فضاي حاكم بر اثر خود ايجاد كنند. بي توجهي هنرمندان به ايجاد وحدت ميان ديوار و اثر ديواري، اثر ديواري با معماري و بالاخره اثر ديواري با فضاي فرهنگي حاكم بر معماري، نه تنها بر ساختار كيفي اثر ديواري تاثير نامطلوب مي گذارد بلكه ساختار زيباشناسي معماري و فضاي فرهنگي محيط را نيز در بسياري از موارد تخريب مي كند.
نقاشي ديواري را نبايد به عنوان روشي منحط كه تنها رسالتش تزيين يا ابلاغ يك پيام است، پنداشت بلكه ضمن توجه به ويژگي هاي نقاشي ديواري و اصالت هاي ارزشمند آن در ارتباط با محيط و مخاطب، بايد آن را به عنوان يك هنرمند چند وجهي و همگاني كه توانسته گرايش هاي ديگر هنري را در خود تجربه كند و قابليت هاي بصري محيط را به كار گيرد، در نظر گرفت.
در اين نگرش، نقاشي ديواري ضمن تزيين فضايي خاص، خلاء موجود ميان عناصر بصري در طبيعت و ساخته هاي بشر را در ساختارهايي بديع تكميل مي كند.
تفاوتي در ساختار زيبايي شناختي نقاشي ديواري با ديگر انواع نقاشي مطرح نشده است و اگر در دو قرن اخير تحولاتي در ساختار زيبايي شناختي (بصري و معنايي) نقاشي پيدا شده است، هيچ منعي وجود ندارد كه همين تحولات و تغييرات در نقاشي ديواري جست و جو شود.
بنابراين آن چه كه نقاشي ديواري را از نقاشي و نقاشي را از نقاشي ديواري جدا مي كند، تفاوت ميان بستر منقول و غيرمنقول، مستقل و وابسته و بالاخره بي تعهد و متعهد اين دو قالب هنري، يعني بوم و ديوار است.
يعني نقاشي ديواري به خاطر گزينش ديوار به عنوان بستر نمايشي خود، بايد از يك سو، با عوامل بصري و معنايي در معماري (همچون ساختار زيبايي شناختي، اندازه، رنگ و فرم معماري حاكم) در محيط (همچون عناصر بصري و معنايي ثابت، متغير و نيمه متغير)، به عنوان عوامل و پارامترهاي تاثيرگذار اين قالب هنري هماهنگ شود و از سوي ديگر با ساختارهاي زيبايي شناختي، جامعه شناختي و روان شناختي مخاطب، به عنوان دريافت كننده اثر ديواري خود را هماهنگ كند. اين همان مرزي است كه هنرمند نقش غير ديواري سعي كرده خود را از آن برهاند و در هيچ قيد و بندي قرار ندهد.بنابراين، نمي توان نقاشي ديواري را در قالب هاي اجرايي و غير منصفانه تر، در نوع مواد و مصالح مورد استفاده اسير كرد. بلكه آنچه نقاشي ديواري را محدود مي كند، ديوار و عوامل بصري مربوط به آن در ساختار معماري و محيط وابسته به آن است.
اثر ديواري بايد متناسب با فرم  و ابعاد ديوار باشد. يعني در قالب ابعاد ديوار جزء يا پوشاننده ديوار باشد. بنابراين اثر ديواري در يك هارموني با شكل و فرم ديوار اجرا شده و تناسب ساختار صوري ديوار (زوايا و كنج ها) فرمي منظم يا غير منظم، ساده يا تركيبي از چند ديوار به خود مي گيرد. همچنين بايد چارچوب اثر ديواري با ساختار فيزيكي و زيباشناختي فرمي ديوار هماهنگ باشد تا كيفيت بصري و كاركردي ديوار، حفظ شود.
مواد و مصالح اثر ديواري نيز بايد متناسب با مواد و مصالح بستر ديوار باشد. از آنجا كه مواد به كار رفته در ديوار به تناسب امكانات، آب و هواي خاص منطقه و فرهنگ هاي گوناگون، متفاوت است، از يك سو، داراي قابليت هاي بصري متفاوت در شكل و بافت مصالح بوده و از سوي ديگر داراي خاصيت اثرپذيري مواد مختلف ديگر بر خود است. از اين جهت براي هر ديوار، در هر زمان و مكان و با توجه به شرايط اقليمي منطقه بايد كيفيت هاي بصري و قابليت پذيرش مواد و مصالح ديوار، مواد و تكنولوژي متناسب با جنس و بافت ديوار را به كار گرفت.
اثر ديواري نبايد نقش كاربردي ديوار را تغيير دهد. كليت اثر ديواري بايد تابع نقش كاربردي ديوار و معماري حاكم بر ديوار باشد. چرا كه هر بنا براي مقصود خاصي ساخته شده و اجزاي ساختمان به پيروي از هدف كلي بنا، نقش و كاربري خاصي را ايفا مي كنند كه در تركيب كلي بنا، به يك وحدت نهايي مي رسند.
علاوه بر تابعيت اثر ديواري از نقش كاربردي و زيباشناسي ديوار، اثر ديواري مدام در ارتباط با افرادي است كه در محيط حاكم بر ديوار، فعاليت، زندگي و داد و ستد مي كنند، بنابراين اثر ديواري غير از هماهنگي با فضاي معماري بايد با فرهنگ جاري در فضاي مربوط به ديوار نيز مرتبط باشد.
اثر ديواري بايد هماهنگ با محيط ديوار باشد. ديوار جزء اساسي از يك بنا و داراي دو گستره بيروني و دروني، با كاربري هاي متفاوت است. اگر وجه دروني ديوار با عوامل زيباشناختي و فرهنگي فضاي حاكم بر معماري داخلي هماهنگ شود، وجه بيروني با عوامل بصري محيط خود نيز، در يك تعامل فيزيكي و بصري قرار مي گيرد كه متاثر از شكل و رنگ هاي موجود در ديوارهاي جانبي و نور و سايه عناصر بصري در محيط اطراف خود است.

شهر آرا
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |