يكشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۰ - Oct 9, 2005
راز آب نوردي حشرات كوچك كشف شد
آب را بگير و بالا برو!
حشرات براي حركت روي آب با پاهاي جلويي و عقبي شان آب را مي كشند
و با پاهاي وسط پارو مي زنند
004230.jpg
گروه دانش و فناوري ـ احسان لطفي: رد شدن از يك چاله كوچك آب احتمالا سال هاست كه ديگر مشكل پيچيده اي براي شما به حساب نمي آيد، اما در زندگي يك حشره كوچك، چيزي است در مايه هاي بالا رفتن از يك تپه تيز و ليز كه البته كار چندان دشواري هم برايشان به حساب نمي آيد. چراي دقيقش را دوتا از رياضيدان هاي دانشگاه MIT به تازگي كشف كرده اند: حشرات آب پيما، طوري كشش سطحي آب را به خدمت مي گيرند كه تقريبا بدون هرگونه تلاش طاقت فرسايي، مي توانند از سراشيب هاي خيس به سرعت بالا بروند.
اگر به شكل سطح آب در ظرف ها دقت كرده باشيد حتما ديده ايد كه كنارهاي اين سطح، شيب رو به بالا دارند و تا فاصله كوتاهي، ديواره را همراهي مي كنند. پديده اي كه علتش، نيروي چسبندگي بين ذرات آب و ديواره است و در كناره بركه ها و چاله هاي آب هم ديده مي شود.
سرعت و جثه حشرات بزرگي مثل آب دزدك ها، براي پريدن از روي اين قسمت كافي است. حشرات كوچك تر از پس اين كار بر نمي آيند و اين تكه را به صورت يك آب شيب دار مي بينند.
اما در عوض، با پاهايشان سطح آب اين قسمت ها را طوري تغيير شكل مي دهند كه نيروهاي حاصل، آن ها را به بالاي تپه آبي هل مي دهد.
براي اين كه بهتر متوجه داستان بشويد، بد نيست بدانيد اين همان پديده اي است كه تكه هاي برشتوك روي شير يا تفاله هاي روي چاي را به طرف هم مي كشد و آن ها را در چند گوشه جمع مي كند.
وقتي اجسام كوچك روي سطح آب قرار مي گيرند، شكل آن  را تغيير مي دهند و كشش سطحي را زياد مي كنند. وقتي اين مناطق فرو رفته به هم نزديك مي شوند و لبه هايشان روي هم مي افتد، ناگهان به طرف يكديگر كشيده مي شوند تا مقدار تغيير شكل و تنش سيستم را به كمترين مقدار برسانند. «اين يك روش فوق العاده براي جابه جايي و تغيير مكان است.» اين حرف را جان بوش مي زند كه به همراه ديويد هو، نحوه حركت حشرات ريز آب پيما را بررسي كرده است. براي اين كار، آن ها جابه جايي 3 گونه حشره بر روي آب را با سرعت بالا، فيلمبرداري و تصاوير را تحليل كرده اند.
نتايج نشان داد كه اين حشره ها با پاهاي جلويي و عقبي، سطح آب را بالا مي كشند و همزمان از پاهاي وسط براي فشار دادن آب به سمت پايين، استفاده مي كنند. بدن بيشتر حشراتي كه در آبگيرها و بركه ها زندگي مي كنند ضدآب است و آن را دفع مي كند. اما حشراتي كه در اين بررسي از آن ها استفاده شد، پنجه هاي جمع شونده اي دارند و مي توانند به سطح آب چنگ بزنند و آن را بالا بكشند.
اين دو تكه بالا كشيده شده كه زير پاي حشره قرار دارند، مثل لبه مقعر سطح آب، تنش بسيار زيادي پيدا مي كنند و مانند تفاله هاي سطح چاي به طرف هم كشيده مي شوند تا تنش را كاهش بدهند. همين نيروي جاذبه است كه حشره را روي شيب رو به بالا هل مي دهد.
بوش اضافه مي كند كه پاهاي جلويي، بيشترين نقش را در اين فرآيند به عهده دارند. پاهاي وسطي، آب را به پايين فشار مي دهند تا عكس العمل رو به بالاي آب، وزن آن ها را تحمل كند و جلوي غرق شدنشان را بگيرد. پاهاي عقبي هم آب را كمي بالا مي كشند تا تعادل ايجاد شود و حشره روي يك شيب تند، به عقب برنگردد.
روش عجيب و جالب اين حشرات براي جابه جايي، اتفاقا سرعت خيلي خوبي هم دارد. آن ها از لبه  آب بركه با سرعتي حدود 30 برابر طول بدن در ثانيه، بالا مي روند؛ در حالي كه سريع ترين انسان، زمين سفت را با سرعت 5 طول بدن در ثانيه گز مي كند.
منبع: Nature.com

سويا در جنگ با سرطان ريه
004236.jpg
گروه دانش و فناوري- سيد محمد ابوترابي: در آخرين شماره مجله جامعه پزش«ي آمري«ا (JAMA) مطلبي منتشر كرده اند، كه مصرف غذاهايي كه حبوبات و خاصه سويا دارند خطر ابتلا به سرطان ريه را تا 45 درصد «م مي كند. دانشمندان مر«ز تحقيقات سرطان دانشگاه اندرسون تگزاس پس از مطالعه روي 1674 بيمار مبتلا به سرطان ريه و 1735 فرد سالم، دريافتند فيتواستروژن هاي سويا، خطر ابتلا به سرطان ريه را در مردان 20 درصد و در زنان 45 درصد، «م مي «نند.
دانشمندان مي گويند فيتواستروژن ها يا ايزوفلاوون ها «ه موادي شبيه استروژن هستند، روي گيرنده هاي سلولي اي اثر مي گذارند «ه رشد سلول هاي سرطاني را «نترل مي «نند. مواد غذايي اي مثل سويا و حبوبات، فيتواستروژن دارند. البته پيش از اين مي دانستيم سويا خطر ابتلا به سرطان هاي پستان، روده بزرگ، پروستات، رحم و تخم دان را كم مي كند.
د«تر «ت آرني از مر«ز تحقيقات سرطان انگلستان در اين باره مي گويد: «اين تحقيق اهميت ي« رژيم غذايي سالم را در پيشگيري از ابتلا به سرطان ريه نشان مي دهد و نقش شيوه زندگي فرد را در ابتلا به بيماري ها بارزتر مي «ند. البته بايد در نظر داشت، تا زماني «ه سيگار كه مهمترين عامل ابتلا به سرطان ريه است را تر« نكنيد نمي توانيد از رژيم غذايي توقعي داشته باشيد، چون هنوز از هر 10 نفر مبتلا به سرطان ريه، 9 نفر به دليل مصرف سيگار بيمار مي شوند و ي« چهارم «ل مرگ هاي ناشي از سرطان در اثر مصرف سيگار است.»

آفيس 12,PDF ذخيره مي كند
004233.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد كرباسي: شركت مايكروسافت اعلام كرد در آخرين نسخه بسته نرم افزاري آفيس مي توان پرونده ها را با فرمت PDF ذخيره كرد. استيون سينوفسكي، نايب رئيس بخش نرم افزار آفيس مي گويد هر ماه بيش از 120 هزار درخواست براي افزودن اين امكان از سوي كاربران به شركت مايكروسافت مي رسيده است.
در آفيس 12 مي توان در هر يك از نرم افزارها با انتخاب گزينه Save as پرونده  ها را به صورت PDF ذخيره كرد. اين امكان، نياز به استفاده از نرم افزارهاي واسط را از ميان خواهد برد.
فرمت Portable Document Format)PDF) را شركت ادوبي سيستمز در سال 1993 براي ساده تر كردن كار با اسناد الكترونيك ابداع كرد. اين شركت از همان زمان امكان ساخت اين نوع فايل را رايگان در اختيار ساير شركت ها قرار داده بود. شركت هاي مايكروسافت و ادوبي سال هاي بسيار با هم كار مي كردند، ولي اخيرا رقابت ميانشان شديد شده است. مايكروسافت حتي مي خواهد نرم افزار جديدي (Acrylic Graphic Designer) بيرون بدهد كه با نرم افزارهاي گرافيكي مشهور ادوبي رقابت كند.
علاوه بر اين، مايكروسافت دارد روي نوعي فايل به نام Metro كار مي كند كه بسياري از خصوصيات فايل هاي PDF را دارد. مسؤولان مايكروسافت مي گويند Metro را با هدف نمايش مجزاي پرونده هاي آفيس طراحي كرده اند. اين فرمت همچنين از موتور گرافيكي ويندوز ويستا براي نمايش بهتر اطلاعات و چاپ دقيق آن ها استفاده مي كند. مايكروسافت مي خواهد نسخه جديد آفيس را نيمه دوم سال آينده و تقريبا هم زمان با ويندوز ويستا به بازار عرضه كند.

كندي رشدابزارهاي ذخيره
004224.jpg
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي دينان: ابزارهاي ذخيره سازي و پشتيبان گيري از جمله ابزارهايي هستند كه تكنولوژي آن ها بسيار كند پيش مي رود و محققان فناوري اطلاعات تلاش زيادي براي رشدشان نمي كنند.
اخيرا كنفرانسي در اين زمينه در كاليفرنيا بين 500 نفر از محققان برجسته آمريكا و اروپا برگزار شد.بسياري از كارشناسان گفتند كمبود وقت و حمايت باعث شده نتوانند در اين زمينه بيشتر تحقيق كنند.
ابزارهاي Backup و Restore استفاده و بازار چنداني ندارند و اغلب ارگان ها و شركت ها چندان علاقه ندارند در اين زمينه سرمايه گذاري كنند. هر شركتي فقط يك بار از اين ابزارها مي خرد و معمولا شركت ها دنبال تعويض يا ارتقاي اين ابزارها نيستند.بعضي از كارشناسان نيز مي گويند شركت ها تا مشكلي پيش نيايد به فكر ابزار ذخيره سازي بهتر و كارآمدتر و ذخيره سازي اطلاعات در محيط خارج از شركت نخواهند افتاد.
۶۶ درصد كارشناسان وقتي ندارند كه روي تحقيق و ارتقاي اين تكنولوژي بگذارند يا نمي خواهند روي اين كار وقت بگذارند، چون فكر مي كنند نتيجه خوبي نمي گيرند. 28 درصد نيز تجربه اي در اين زمينه ندارند و تنها 6 درصد باقي مانده به تحقيق و جست وجو در اين زمينه مي پردازند.
در پايان كنفرانس، طي يك اعلاميه مشترك به كليه سازمان ها اعلام كردند كه در صورت محاسبه زيان هاي احتمالي از بين رفتن اطلاعات شركت پس از چند سال، سرمايه گذاري بر روي يك سيستم Storage مناسب و كارآمد بسيار لازم و ضروري به نظر مي رسد.
منبع: Computer World

ابركامپيوترها راز سياه چاله ها را مي گشايند
004227.jpg
ابر«امپيوترهاي پيــشرفتــه برنامه فوق العاده اي دارند كه با آن فواره هاي انرژي سياه چاله ها را شبيه سازي مي كنند. سياه چاله ها عجيب ترين و پرجاذبه ترين جرم هاي عالم اند.
د«تر ديويد ماير «ه ي« متخصص فيزي« نجوميJPL در دانشگاه كلتك است، گفت: «اين پژوهش هم در آگاه شدن از دليل چرخش سياه چاله ها به ما كمك مي كند و هم در تأييد اين نظريه كه سياه چاله ها توان خروجي دارند.»
سرپرست اين تيم تحقيقاتي د«تر شينجي «ايد از دانشگاه تويوماي ژاپن است. سياه چاله ها اجرامي  فوق العاده چگال هستند و قدرت جاذبه  فراواني دارند. هيچ چيز، حتي نور نمي تواند از ميدان جاذبه آن ها بگريزد. ي« سياه چاله، حريصانه ماده و ستاره هايي را «ه به محدوده اش نزدي« شوند مي بلعد. سياه چاله ها زماني پديد مي آيند «ه ستاره اي در خود فرو ريزد و بميرد. راه ديگر پديد آمدن سياه چاله اين است «ه ستاره ها و سياه چاله در مر«ز «ه«شاني همانند راه شيري در ي«ديگر فروريزند و سياه چاله اي بزرگ تر پديد آورند. هر دو نوع اين سياه چاله ها مي توانند با سرعت بسيار زياد بچرخند و به همراه خودشان فضاي اطرافشان را ب«شند. زماني «ه ماده  بيشتري در سياه چاله فروافتد، «شش سياه چاله سريع تر مي شود. چون نور نيز از سمت سياه چاله ها به سمت ما نمي آيد راحت نمي توان گفت كه آن ها را ديده شده اند يا واقعا وجود دارند. البته ستاره شناسان مدر« مح«مي  دارند كه نشان مي دهد سياه چاله ها واقعا وجود دارند. آن ها از روي فواره هاي انرژي اي كه سياه چاله ها از خود بيرون مي دهند يا امواج راديويي مانند X، سياه چاله ها را شناسايي مي «نند.
ماير مي گويد: ما نه مي توانيم به سياه چاله ها سفر «نيم و نه مي توانيم نمونه آن ها را در آزمايشگاه بسازيم؛ بنابراين از ابر«امپيوترها استفاده مي «نيم. اين شبيه سازي مثل پيشگويي وضع هوا است. در اين كار ابركامپيوترها انيميشن هايي درست مي كنند «ه وضعيت حر«ت هوا را پيشگويي مي «نند. اين پيش بيني ها مبني بر داده هاي ماهواره ها و اطلاعات ما از جو زمين و گرانش زمين و اثر آن مشخص مي شود. در بيشتر اوقات دانشمندان داده ها را در زمينه  چرخش پلاسما در سياه چاله با اطلاعات در زمينه  ميدان گرانشي و ميدان مغناطيسي و اثر آن ها تر«يب مي «نند. د«تر «ايد گفت ما نمونه اي از چرخش سياه چاله ها را با پلاسماي مغناطيسي فروافتاده در آن در دست داريم. در نمونه اي كه ما شبيه سازي كرده ايم، ميدان مغناطيسي انرژي حاصل از چرخش، سياه چاله را مهار مي «ند. در اين مورد فواره هاي خالص انرژي ال«ترومغناطيسي بيرون زده است «ه جايشان قسمت بالايي قطب هاي شمال و جنوب سياه چاله است. قدرت اين ها 10 ميليارد و يك ميليون برابر توان خورشيد است. پديده فواره انرژي را پروفسور راجر بلن فورد از مؤسسه ت«نولوژي «اليفرنيا و هم«ارش رومان ازمجي« در دهه۱۹۷۰ پيش بيني كردند. «امپيوترهاي جديد نيز در شبيه سازي شان اين پديده را تأييد مي «نند. دانشمندان مي گفتند سياه چاله هاي بزرگ «ه جرمي بين ي« يا چندين ميليارد برابر خورشيد دارند، اين فواره ها را بيرون مي دهند. در دهه ۱۹۹۰ اين مطلب نيز روشن شد «ه بسياري از سياه چاله هاي «وچ« واقع در سيستم هاي دوتايي نيز اين گونه فواره ها را پس مي زنند. در تيم اين عمليات علاوه بر ماير و «ايد، «ساني از جمله د«تر «ينوزري شيباتا از دانشگاه «يوتو و د«تر تا«اهيرو «يودا از رصدخانه نجومي  ميني«ا هم بودند.
منبع: Parssky.com

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |