چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

جمعه ساعت ،۲۳ قرعه كشي جام جهاني
شگفتي در لايپزيك
004551.jpg
آيا واقعا ايران با فرانسه و آمريكا همگروه خواهد شد؟
پوستررسمي جام جهاني ۲۰۰۶

امير بهادري نژاد
مراسم قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان جمعه شب اين هفته در شهر لايپزيك آلمان برگزار مي شود كه در آخرين ساعت شب گذشته چهره تيم هاي سرگروه در اين قرعه كشي مشخص گرديد. اما پيش از مشخص شدن اين رتبه بندي، كارشناسان برجسته فوتبال جهان با روش هاي مختلف اقدام به رتبه بندي تيم ها نمودند و حتي برخي از آنها قرعه كشي مرحله پاياني اين رقابتها را پيش بيني كردند. به هر حال در شرايطي كه در حدود ۴۸ ساعت به آغاز مراسم قرعه كشي جام جهاني باقي مانده، مرور پيش بيني هاي صورت گرفته و همچنين مقايسه رتبه بندي واقعي تيم ها با پيش بيني هايي كه در اين زمينه انجام شده بود به طور حتم خالي از لطف نخواهد بود.
با آنكه تيم هايي چون ترينيداد و توباگو، استراليا و آنگولا هنوز هم به دليل حضور در جام جهاني غرق در شادي هستند و در دنياي ديگري سير مي كنند اما اين شادي روز جمعه اين هفته به پايان خواهد رسيد و اين تيم ها پس از قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني حريفان خود را در بزرگترين رويداد فوتبال جهان خواهند شناخت. اما به چه دليل شادي آنها به پايان خواهد رسيد؟
به پيش بيني بسياري از كارشناسان، اين تيم ها كه صعود به مرحله پاياني رقابتهاي جام جهاني برايشان به يك روياي دست نيافتني تبديل شده بود احتمالا بايد با غول هاي فوتبال جهان از جمله آلمان، آرژانتين و يا برزيل همگروه شوند و با آنها مصاف كنند.
البته قرعه كشي جام جهاني يك مراسم بسيار پرالتهاب براي تيم هاي درجه دو و سه جهان خواهد بود، چون تيم هاي درجه چهار اغلب اميدي براي صعود ندارند و به همين دليل برايشان تفاوتي ندارد كه با كدام تيم ها همگروه بشوند. اما براي تيم هاي درجه دو و سه جهان، چگونگي قرعه كشي بسيار مهم است چون يك قرعه آسان ممكن است آنها را به تيم شگفتي ساز جام تبديل كند و از سوي ديگر قرعه سخت نيز حكم حذف زودهنگام آنها را خواهد داشت.
فيفا براي اينكه عدالت در مراسم قرعه كشي رعايت شود و قدرت هاي فوتبال جهان به صورت منطقي در گروههاي هشت گانه تقسيم بشوند، ۳۲ تيم حاضر در اين مرحله را به ۴ درجه تقسيم مي كند به گونه اي كه در هر گروه يك تيم درجه يك، يك تيم درجه دو، يك تيم درجه سه و يك تيم درجه چهار قرار داشته باشد.
معمولاً ملاك فيفا در درجه بندي تيم ها، نتايجي است كه در دوره هاي قبلي رقابتهاي جام جهاني كسب كرده اند اما با توجه به اينكه كميته برگزاري رقابتهاي جام جهاني نيز مي تواند ملاك هاي ديگري را در نظر بگيرد به همين دليل احتمال دارد كه رتبه بندي تيم ها عجيب و غير قابل پيش بيني باشد.
امسال نيز قرار بود فيفا تيم هاي سرگروه در جام جهاني را حداكثر تا روز ۱۵ آذرماه ( ديشب) اعلام كند به همين دليل تا شب گذشته كه اين مطلب زير چاپ رفت پيش بيني هاي مختلفي در مورد چگونگي درجه بندي تيم ها صورت گرفت. حالا كه امروز رتبه بندي تيم ها در مراسم قرعه كشي مشخص شده به طور حتم مقايسه پيش بيني هاي كارشناسان با واقعيت هاي موجود جالب توجه خواهد بود. به هر حال سپ بلاتر رئيس فيفا اعلام كرده، عملكرد تيم ها در دوره هاي قبلي رقابتهاي جام جهاني و همچنين در كنار عملكرد تيم ها در رقابتهاي راهيابي به جام جهاني و رتبه تيم ها در رده بندي جنجالي فيفا براي تعيين جايگاه تيم ها مورد ارزيابي قرار گرفته است.
اگر براي تعيين رتبه تيم ها در مراسم قرعه كشي، عملكرد تيم ها را در سه دوره اخير رقابتهاي جام جهاني لحاظ كنيم به گونه اي كه نتايج كسب شده توسط آنها در جام جهاني ۲۰۰۲ پنجاه درصد، در جام جهاني ۱۹۹۸ سي و سه درصد و در جام جهاني ۱۹۹۴ هفده درصد ارزش داشته باشند آنگاه بدون ترديد تيم ملي فوتبال برزيل در صدر تيم هاي حاضر قرار خواهد گرفت. همچنين با توجه به اين محاسبه بايد علاوه بر برزيل تيم هاي آلمان، اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، كرواسي، كره جنوبي و آرژانتين را جزو تيم هاي درجه يك و يا همان سرگروه جام جهاني لحاظ كرد.
همچنين تيم هاي درجه دو شامل مكزيك، هلند، انگليس، سوئد، آمريكا، پاراگوئه، ژاپن و صربستان خواهند بود.
در گروه تيم هاي درجه سه نيز تيم هاي كاستاريكا، اكوادور، لهستان، پرتغال، ايران، عربستان، تونس و سوئيس قرار مي گيرند.
و اما در گروه تيم هاي درجه چهار، تيم هايي كه براي اولين بار به جام جهاني راه يافته اند ( آنگولا، غنا، ساحل عاج، توگو، ترينيداد و توباگو و اوكراين ) و تيم هايي كه چندين سال از رقابتهاي جام جهاني دور بوده اند(استراليا و جمهوري چك) قرار خواهند گرفت.
اما اين پايان ماجرا نيست چون احتمالا فيفا در اين حوزه ورود خواهد كرد و سليقه خود را اعمال خواهد نمود. با آنكه تيم ملي فوتبال آلمان در رده بندي فيفا در جايگاه شانزدهم قرار دارد اما به دليل ميزباني سرگروه گروه اول خواهد شد.
از سوي ديگر كره جنوبي در شرايطي در اين سيستم ميان سرگروه ها ديده مي شود كه در سال ۲۰۰۲ به مرحله نيمه پاياني رسيد اما در دو دوره قبل از اين رقابت حتي يك پيروزي نيز در جام جهاني بدست نياورده بود. كره جنوبي هم اكنون در رتبه بيست و نهم رده بندي فيفا قرار دارد و از همه بدتر اينكه ضعيف ترين تيم در ميان چهار نماينده آسياست كه در جام جهاني حضور دارد (با در نظر گرفتن نتايج مرحله مقدماتي جام جهاني در قاره آسيا).
از سوي ديگر تيم ملي فوتبال هلند در حالي جزو تيم هاي درجه دو به شمار مي آيد كه در جام جهاني ۱۹۹۸ به مقام چهارم دست يافت و در رده بندي فيفا نيز در مكان سوم قرار دارد. اين تيم همچنين بيشترين امتياز را در مرحله راهيابي به جام جهاني در قاره اروپا كسب كرد و در واقع در اين مرحله بدون شكست بود.
اگر فيفا بخواهد عدالت را اجرا كند بايد جاي كره جنوبي را با هلند عوض بكند، يعني هلند سرگروه بشود و كره جنوبي تيم درجه دو. اما با توجه به اينكه نايب رئيس فيفا يك شخص كره اي است و عضو كميته برگزاري رقابتهاي جام جهاني نيز مي باشد احتمال اعمال نفوذ وي براي حفظ كره جنوبي به عنوان تيم سرگروه وجود دارد.
ديگر نكته ابهام آميز اين رده بندي، حضور كرواسي به عنوان سرگروه است تيمي كه در رده بيستم فيفا قرار دارد. به همين دليل احتمال دارد كه يكي از سه تيم انگليس، مكزيك و يا سوئد جايگزين اين تيم به عنوان سرگروه شوند.
با توجه به اينكه ۱۳ عضو از ۳۱ عضو كميته برگزاري رقابتهاي جام جهاني از جمله رئيس آن اروپايي هستند بعيد است كه با صعود مكزيك به جمع تيم هاي درجه يك موافقت كنند و از سوي ديگر دعوا با نمايندگان ساير قاره ها براي جايگزيني يك تيم اروپايي به جاي كرواسي در ميان تيم هاي درجه يك چندان منطقي نخواهد بود، در نتيجه احتمال سرگروه ماندن كرواسي بسيار زياد است.
البته با توجه به نفوذ اعضاي اروپايي كميته برگزار كننده رقابتهاي جام جهاني اين احتمال وجود دارد كه تيمهاي پرتغال و جمهوري چك به ترتيب از ميان تيم هاي درجه سه و چهار جهان به جمع تيم هاي درجه دو ارتقا يابند. واقعا بي انصافي است كه تيم جمهوري چك در جمع تيم هاي درجه چهار قرار گيرد و يا تيم پرتغال كه در سال گذشته نايب قهرمان اروپا شد و در مرحله راهيابي نيز نتايج خوبي كسب كرد به عنوان تيم درجه سه در قرعه كشي شركت بكند.در صورتي كه پرتغال و جمهوري چك ارتقا يابند آنگاه سه تيم از ميان تيم هاي درجه دو نامزد سقوط به رتبه هاي پايين تر هستند. اين سه تيم عبارتند از:  پاراگوئه، ژاپن و يا صربستان.
در ميان تيم هاي درجه دو تيم صربستان صاحب بدترين ركورد مي باشد و تيم هاي پاراگوئه و ژاپن در مكانهاي بعدي قرار دارند. حال اگر فرض كنيم كه دو تيم صربستان و پاراگوئه به جمع تيم هاي درجه سه سقوط كنند آنگاه تعداد تيم هاي حاضر در اين گروه با مازاد (يك تيم) مواجه خواهد شد كه بايد يك تيم از اين جمع به دسته پايين تر سقوط بكند.
براي سقوط به جمع تيم هاي درجه چهارم سه تيم ايران، تونس و سوئيس نامزد هستند. ايران در مكان نوزدهم رده بندي فيفا قرار دارد و به راحتي به جام جهاني صعود كرد. تونس هم تنها تيم آفريقايي است كه در ميان تيم هاي درجه چهارم جهان قرار ندارد و اگر اين تيم را به رتبه پايين تر انتقال بدهند آنگاه مردم آفريقا، فيفا را به تبعيض نژادي محكوم خواهند كرد؛ دقيقا مانند زماني كه آلمان به آفريقاي جنوبي براي ميزباني جام جهاني ۲۰۰۶ ترجيح داده شد. و اما سوئيس كه آخرين بار در سال ۱۹۹۴ در جام جهاني شركت كرد و ضعيف ترين تيم از لحاظ امتياز در ميان تيم هاي درجه سه است.
البته در شرايطي كه معجزه رخ بدهد احتمال دارد كه تيم ملي فوتبال اوكراين كه به عنوان اولين تيم اروپايي به جام جهاني راه يافت از جمع تيم هاي درجه چهار جدا شود. با اين حال بايد توجه داشت كه اوكراين براي اولين بار است كه به جام جهاني راه مي يابد به همين دليل صعود اين تيم در رده بندي بعيد به نظر مي رسد. به هر حال اگر فيفا اين موانع و ابهامات را پشت سر بگذارد پيش بيني مي شود كه قرعه كشي مرحله نهايي جام جهاني به اين صورت باشد. البته بار ديگر تاكيد مي كنيم كه اين قرعه كشي تنها احتمالاتي است كه اغلب كارشناسان فوتبال جهان بر سر آن به توافق رسيده اند.
004533.jpg
قرعه كشي فرضي
به احتمال بسيار زياد فيفا تيم ملي آلمان را به عنوان سرگروه گروه اول انتخاب خواهد كرد و ۷ تيم بعدي بر اساس قرعه كشي سرگروه گروههاي يك تا هشت خواهند شد. بر اساس قوانين فيفا در يك گروه نبايد دو تيم از يك قاره بجز قاره اروپا قرار بگيرند كه اين قانون اين بار نيز لحاظ خواهد شد.
گروه اول: آلمان، كره جنوبي، لهستان، ساحل عاج
گروه دوم: ايتاليا، انگليس، عربستان، استراليا
گروه سوم: آرژانتين، پرتغال، صربستان، توگو
گروه چهارم: اسپانيا، جمهوري چك، اكوادور، ترينيداد و توباگو
گروه پنجم:برزيل، ژاپن، كاستاريكا، سوئيس
گروه ششم: فرانسه، آمريكا، ايران، آنگولا
گروه هفتم: هلند، سوئد، پاراگوئه، غنا
گروه هشتم: كرواسي، مكزيك، تونس، اوكراين
با نگاهي اجمالي به نظر مي رسد كه گروه خيلي سخت و آسان در اين قرعه كشي وجود نداشته باشد با آنكه كار برزيل در مقايسه با آرژانتين آسانتر خواهد بود. همچنين گروه هشتم چه براي تيم هاي اروپايي و چه براي تيم مكزيك دشوار خواهد بود و از سوي ديگر بعيد است كه تيم ميزبان در مرحله اول كار آساني داشته باشد.
البته بار ديگر بايد اين نكته را در نظر داشت كه قرعه كشي واقعي رقابتهاي جام جهاني در جمعه شب احتمالا حاوي شگفتي خواهد بود تا جايي كه احتمال دارد تمام پيش بيني ها را از درجه اعتبار ساقط كند.
پيشتازي ايران در انتخاب كمپ
در حاليكه حدودا ۶ ماه به آغاز رقابتهاي جام جهاني باقي مانده، ۳۲ تيم شركت كننده در اين رقابتها به فكر گزينش مكان مناسبي براي اسكان خود پيش از برگزاري رقابتهاي جام جهاني هستند. تاكنون ۸ كشور آلمان، آمريكا، آرژانتين، ايران، ژاپن، توگو، سوئد، و هلند كمپ خود را انتخاب كرده اند كه برخي از اين تيم ها شهرهاي بزرگ و پر رفت و آمد و تيم هاي ديگر دهكده هاي آرام را براي برپايي كمپ برگزيده اند.
آلمان ميزبان اين رقابتها در شهر برلين اسكان خواهد يافت كه ديدار فينال نيز در اين شهر برگزار مي شود. هنگامي كه رودي فولر مربي تيم ملي فوتبال آلمان بود وي شهر لوركوزن را به عنوان مقر تيم ملي اين كشور برگزيد اما هنگامي كه يورگن كلينزمن زمام امور را در دست گرفت از تصميم قبلي فولر انتقاد كرد و محل برگزاري كمپ را به برلين تغيير داد.
تيم ملي آمريكا نيز شهر شلوغ هامبورگ را كه دومين شهر بزرگ آلمان است برگزيده است. اين شهر ۷/۱ ميليون نفر جمعيت دارد و فرودگاه آن به شهر نزديك است. تيم ملي سوئد نيز با امضاي قرارداد همكاري با تيم وردربرمن شهر برمن را براي اسكان خود برگزيد. امكانات اين باشگاه بسيار مدرن است و تيم ملي سوئد بيشترين بهره را از اين امكانات خواهد برد.
تيم ملي ژاپن نيز در شهر بن كه پايتخت اداري آلمان به شمار مي آيد اردو خواهد زد.
و اما تيم ملي فوتبال هلند كه در جستجوي مكاني آرام بود شهر هينترزارتن واقع در جنوب غربي آلمان را براي برپايي اردو برگزيده كه اين شهر نزديك جنگل سياه مي باشد.
از سوي ديگر كشور آفريقايي توگو كه براي اولين بار حضور در جام جهاني را تجربه مي كند در نزديكي يك درياچه اردو خواهد زد و تيم ملي فوتبال كشورمان نيز شهر فريدريش شافن را كه يك شهر ساحلي و بسيار آرام است انتخاب كرده است.
تيم ملي آرژانتين كه دو مقام قهرماني در جام جهاني را در كارنامه خود دارد در يك دهكده (كه كارخانه يكي از بزرگترين شركت هاي توليد كننده لوازم ورزشي در آن واقع است) تمرين و اسكان خواهد داشت. اين تيم در جريان رقابتهاي جام كنفدراسيونها نيز در اين مكان اسكان داشت.در حال حاضر ۲۴ تيم باقي مانده در جام از جمله برزيل قهرمان پنج دوره از اين رقابتها، انگليس قهرمان جام جهاني در سال ۱۹۶۶ و فرانسه قهرمان سال ۱۹۹۸ در انتظار مشخص شدن قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني هستند تا پس از آن محل برگزاري كمپ خود را مشخص بكنند.
در اين ميان برخي از تيم ها معتقدند كه محل اسكان آنها بايد در نزديكي محل برگزاري بازيهايشان در مرحله اول باشد كه به همين دليل انتخاب محل اسكان خود را به پس از مشخص شدن قرعه كشي جام جهاني موكول كرده اند. اما تيم هاي كه پيش از قرعه كشي، كمپ خود را انتخاب كرده اند بيم آن را داشتند كه پس از مشخص شدن قرعه كشي، كمپ هاي ايده آل و مناسب به سرعت پر شود و به همين دليل زودتر از ساير تيم ها كمپ مورد نظر خود را برگزيدند. البته بايد به اين موضوع توجه داشت كه پذيرايي از تيم هاي ملي فوتبال جهان براي مقامات شهرهاي آلماني از اهميت ويژ ه اي برخوردار است چون حضور اين تيم ها باعث جذب جهانگرد و رونق اقتصادي در شهر هاي ميزبان خواهد شد.
004536.jpg
در لايپزيك چه خبر خواهد بود؟
* يكي از برنامه هاي هنري مراسم قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني، اجراي موسيقي توسط گروه اركستر جوانان آلمان خواهد بود. اين گروه شامل ۸۴ نفر از مستعدترين دانش آموزان و دانشجويان موسيقي اين كشور است.
* هنس كلوك شعبده باز معروف جهان نيز در مراسم قرعه كشي برنامه خواهد داشت. وي در حال حاضر سريعترين شعبده باز جهان به شمار مي آيد.
* بيش از ۱۵۰ شبكه راديويي و تلويزيوني از سراسر جهان امتياز پخش مستقيم مراسم قرعه كشي جام جهاني را خريداري كرده اند.
* بيش از ۸۰۰ خبرنگار و عكاس مطبوعاتي اين مراسم را پوشش خواهند داد كه ۶۰۰ تن از آنان خارجي خواهند بود. همچنين در حدود ۱۲۰ جايگاه ويژه براي گزارشگران تلويزيوني و راديويي در نظر گرفته شده است.
* پيش بيني مي شود مراسم قرعه كشي ۹۰ دقيقه به طول بينجامد. در جريان اين مراسم يك فيلم سينمايي كوتاه به كارگرداني ولفگانگ بكر كه خود يك طرفدار متعصب فوتبال است به نمايش در خواهد آمد. علاوه بر اين قسمت هاي كوتاهي از بازيهاي مقدماتي جام جهاني براي حاضرين به نمايش گذاشته خواهد شد.

نگاه امروز
شهر دلاوران

روز جمعه ۱۸ آذرماه سال جاري، چشمان تمام مردم جهان به شهر لايپزيك آلمان خواهد بود، شهري كه تا سال ۱۹۸۹ لابلاي پرده آهنين اسير شده بود و پس از فروپاشي ديوار برلين لقب «شهر دلاوران» را بخود اختصاص داد. به هر حال قرار است ساعت ۲۳ جمعه شب به وقت تهران مراسم قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ فرانسه در اين شهر برگزار شود كه اين مراسم در حدود ۹۰ دقيقه به طول خواهد انجاميد.
مردم اين شهر كه نقش بسيار سرنوشت سازي در سقوط كمونيسم در آلمان شرقي سابق داشتند هم اكنون به خود مي بالند كه ميزبان مراسم قرعه كشي بزرگترين رويداد فوتبال جهان هستند. گفته مي شود كه بيش از ۳۲۰ ميليون نفر از ۱۴۵ كشور جهان به صورت مستقيم شاهد اين مراسم از طريق تلويزيون خواهند بود.
همچنين قرار است پنجشنبه شب يعني يك روز پيش از انجام مراسم قرعه كشي، مردم اين شهر يك زنجيره انساني به طول ۴ كيلومتر را در منطقه «هلدن اشتادت» تشكيل بدهند، مكاني كه تجمعات غير قانوني براي حمايت از دمكراسي برگزار شد كه نتيجه اين تجمعات منجر به فروپاشي كمونيسم و ديوار برلين گرديد.
شهرداري لايپزيك براي اينكه ترافيك شهر را روان كند كليه عمليات حفاري در خيابانهاي اين شهر را متوقف كرده و تمام تيرهاي چراغ برق شهر با پرچم كشورهاي حاضر در مرحله پاياني جام جهاني آذين بندي شده و در يك كلام تمام شهر غرق در نور و پرچم هاي رنگارنگ است.
«ولفگانگ تيفنسي» شهردار لايپزيك مي گويد: ما در انتظار يك رويداد بزرگ و فوق العاده در جمعه شب هستيم چون تمام جهان در آن شب ما را نگاه خواهند كرد. با توجه به اينكه خبرنگاران اغلب كشورهاي جهان در جريان مراسم قرعه كشي در شهر ما حضور خواهند داشت به همين دليل بايد بيشترين استفاده را از اين فرصت طلايي ببريم و براي لايپزيك تبليغ كنيم.
شهر لايپزيك كه در حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعيت دارد در فاصله ۲۰۰ كيلومتري جنوب شهر برلين واقع است و مراسم قرعه كشي در سالن همايش هاي اين شهر برگزار خواهد شد. سقف اين سالن از جنس شيشه است كه در قرون وسطي نمايشگاههاي تجاري در اين مكان برگزار مي شد.
در حاليكه مراسم قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني دقيقا ۶ ماه پيش از آغاز اين رقابتها برگزار مي شود بيش از ۱۶۵۰ خبرنگار از سراسر جهان به همراه ۵۰۰ تن از مقامات و اعضاي فيفا در اين قرعه كشي حاضر خواهند بود.
علاوه بر اين قرار است مربيان ۳۲ تيم حاضر در مرحله پاياني رقابتهاي جام جهاني نيز در مراسم قرعه كشي حضور داشته باشند.در اين مراسم ۳۲ تيم شركت كننده به چهار درجه تقسيم خواهند شد و هر درجه صاحب ۸ تيم خواهد بود. سپس از هر درجه يك تيم در گروههاي هشت گانه قرار خواهد گرفت تا اينكه در مرحله اول ۳۲ تيم در ۸ گروه چهار تيمي با يكديگر به رقابت بپردازند.در مجموع در حدود ۴ هزار نفر از نزديك شاهد برگزاري مراسم قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني خواهند بود كه در ميان آنها آنجلا مركل صدر اعظم جديد كشور آلمان و همچنين هورست كوهلر رئيس جمهور اين كشور نيز حضور خواهند داشت. گفته مي شود كه در آخرين بخش از اين مراسم، قرعه كشي انجام خواهد شد كه اين قرعه كشي در حدود ۳۰ دقيقه به طول خواهد انجاميد. بر اساس پيش بيني صورت گرفته مراسم اصلي قرعه كشي در حدود ساعت ۲۳‎/۵۰به وقت تهران آغاز خواهد شد.
آخرين باري كه كشور آلمان ميزبان رقابتهاي جام جهاني بود به سال ۱۹۷۴ باز مي گردد كه در آن سال كشور آلمان غربي ميزبان رقابتها بود، به همين دليل شهر لايپزيك كه در كشور آلمان شرقي قرار داشت سهمي از ميزباني نداشت. پيش از آغاز جنگ جهاني دوم، شهر لايپزيك يك شهر فوتبال خيز در كشور آلمان به شمار مي آمد و در حقيقت فدراسيون فوتبال آلمان در سال ۱۹۰۰ در اين شهر تاسيس شد.
ولفگانگ نيرس باخ نايب رئيس كميته برگزار كننده رقابتهاي جام جهاني مي گويد: ما مي خواهيم نشان دهيم كشوري كه هم اكنون ميزبان جام جهاني است با كشوري كه در سال ۱۹۷۴ ميزبان اين رقابتها بود كاملا تفاوت دارد. بسياري از مردم جهان تصور مي كنند كه شهروندان آلماني انسانهايي خشك و بي حوصله هستند اما مردم لايپزيك با رفتار خود خلاف اين موضوع را ثابت خواهند كرد. در واقع به همين دليل بود كه لايپزيك را به عنوان ميزبان مراسم قرعه كشي جام جهاني انتخاب كرديم. ما با انتخاب شهر لايپزيك به عنوان ميزبان مي خواهيم نشان دهيم كه تبحر مان تنها در برگزاري منظم مراسم مختلف نيست، بلكه توان برگزاري مراسمي با شكوه را داريم تا هيچگاه ياد و خاطره اين مراسم از اذهان پاك نشود.
004530.jpg
لايپزيك بر خلاف ساير شهرهاي كشور آلمان ملزم به رعايت قوانين سفت و سخت ساعات كار اماكن تجاري نيست. به همين دليل فروشگاهها و مغازه هاي اين شهر مي توانند تا نيمه شب باز باشند، در حاليكه ساير شهرها بايد حداكثر تا ساعت ۲۰ به كار خود خاتمه بدهند.
در حاليكه اغلب شهرهاي بخش شرقي آلمان محيطي كسالت آور و ساكن دارند اما شهر لايپزيك بسيار پر تحرك به نظر مي آيد و پروژه هاي عمراني متعدد در آن در حال اجرا مي باشد كه يكي از اين پروژ ها، احداث يك خط جديد مترو است.
تيفنسي در اين رابطه مي گويد: هنگامي كه شهر لايپزيك پشت پرده آهنين اسير شد به موازات آن توسعه شهر متوقف گرديد. در واقع ديوار حايل باعث شد تا شهر لايپزيك از چشم ها پنهان بماند و نتواند مانند ساير شهرهاي آلمان غربي توسعه يابد. اما هم اكنون بهترين فرصت براي توسعه اين شهر است و شكوفايي اين شهر بستگي به نگرش مردم آن دارد.
شهر لايپزيك يكي از شهرهايي بود كه براي ميزباني رقابتهاي المپيك سال ۲۰۱۲ نامزد شده بود اما در سال ۲۰۰۴ اين شهر نتوانست در ميان نامزدهاي نهايي ميزباني، مكاني به خود اختصاص بدهد. به هر حال پس از فراموش كردن آن ناكامي اين شهر خود را براي ميزباني رقابتهاي جام جهاني آماده مي كند. در واقع لايپزيك تنها شهر از كشور آلمان شرقي سابق است كه ميزبان رقابتهاي جام جهاني خواهد بود در حاليكه ساير ۱۱ شهر ميزبان از آلمان غربي سابق هستند.
بازيهاي جام جهاني در ورزشگاه مركزي لايپزيك كه به تازگي بازسازي شده برگزار مي شود. اين ورزشگاه در گذشته بزرگترين ورزشگاه آلمان با يكصد هزار نفر ظرفيت به شمار مي آمد اما پس از بازسازي، ظرفيت آن به ۴۵ هزار صندلي كاهش يافت.
تيفنسي در مورد اشك ها و لبخندهاي اين شهر مي گويد: پس از اينكه درخواست ما براي ميزباني رقابتهاي المپيك رد شد مردم اين شهر دچار نوعي سرخوردگي شدند اما پس از آن از خود سوال كردند كه براي از بين بردن اين حالت چه بايد كرد. به همين دليل زماني كه هدف بعدي، ميزباني رقابتهاي جام جهاني عنوان شد تمام مردم قدرت خود را روي برگزاري هر چه بهتر رقابتهاي جام جهاني متمركز كردند. باور كنيد كه مردم اين شهر ديوانه وار عاشق ورزش و فوتبال هستند.
با آنكه شهر لايپزيك يكي از معدود شهرهاي صنعتي پررونق در آلمان شرقي سابق است و شركت هاي بزرگ خودروسازي در اين شهر كارخانه احداث كرده اند اما هنوز هم نرخ بيكاري در اين شهر در حدود ۲۰ درصد است.
لايپزيك كه در زمان جنگ جهاني دوم به شدت بمباران شد شهر محل زندگي سباستين باخ آهنگساز مشهور آلماني در قرن هجدهم بود كه اين شخصيت بيشتر عمر خود را در اين شهر سپري كرد. به هر حال افرادي كه به اين شهر سفر مي كنند بدون ترديد تحت تاثير تاريخ و قدمت اين شهر قرار خواهند گرفت شهري كه حاوي انرژي نهفته  و غير قابل وصفي مي باشد.
پشيماني آلمانها
مسئولان برگزار كننده رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان قصد داشتند تورهايي را كه مقابل جايگاههاي تماشاگران در پشت دروازه ها نصب مي شود در جريان رقابتهاي جام جهاني جمع آوري بكنند اما پس از وقايع تاسف بار اين هفته بوندسليگا از اين تصميم خود منصرف شدند. اين تورها در اغلب ورزشگاههاي آلمان به چشم مي خورد تا اينكه اشياي پرتاب شده توسط تماشاگران به زمين چمن نرسد.
يكي از مسئولان برگزار كننده رقابتهاي جام جهاني در اين رابطه گفت: به ما پيشنهاد كرده بودند كه اين تورها را جمع آوري كنيم اما پس از وقايع بازي دو تيم كلن و هامبورگ تصميم گرفتيم كه اين كار را انجام ندهيم.
شنبه شب در جريان ديدار دو تيم هامبورگ و كلن، تماشاگران يك تكه چوب طبل را به داخل زمين چمن پرتاب كردند كه اين چوب به آلكساندر لاس بازيكن تيم هامبورگ برخورد كرد و به همين دليل وي از ناحيه سر دچار شكستگي شد.
وقوع چنين اتفاقاتي در آستانه رقابتهاي جام جهاني باعث شده تا اينكه نگراني كميته برگزاري رقابتهاي جام جهاني افزايش يابد. در جريان جام كنفدراسيونها كه چندي پيش در كشور آلمان برگزار شد در بيشتر بازيها تماشاگران خاطي چندين بار به داخل زمين چمن دويدند و بازيها را متوقف كردند.
در پي اين وقايع قرار بر اين شد، تدابير امنيتي در زمان برگزاري رقابتهاي جام جهاني افزايش يابد كه از جمله اين تدابير مي توان به تور كشي در مقابل جايگاهها به ويژه جايگاههاي پشت دروازه و نزديكي نقاط كرنر و همچنين افزايش ماموران امنيتي در كنار زمين اشاره كرد.

در حاشيه

شانس ايران براي قهرماني در جام جهاني
روزنامه يو اس اي تودي روز دوشنبه گزارش مفصلي در مورد تيم هاي شركت كننده در مرحله پاياني رقابتهاي جام جهاني منتشر كرد و به پيش بيني عملكرد تيم ها در رقابتهاي جام جهاني پرداخت. در بخشي از اين گزارش به بررسي تيم ايران پرداخته شده است. به نوشته اين روزنامه بازيكنان كليدي تيم ايران در جام جهاني علي دايي و محمد نصرتي خواهند بود و شانس قهرماني تيم ايران در اين رقابت يك به ۵۰۰ است.
همچنين در مورد تيم ايران نوشته شده است: جايگاه تيم ايران در رده بندي فيفا بيش از اينكه نشان دهنده تاثير فوتبال اين كشور بر رقابتهاي جام جهاني باشد، بيانگر استاندارد تيم هايي است كه بايد در جام جهاني با آنها رقابت بكند. البته احتمال دارد كه تيم ايران در پايان مرحله اول تيم آخر گروه خود نباشد اما بعيد است كه از رده سوم بالاتر برود.
البته طبيعي است كه يك روزنامه آمريكايي چنين ديد منفي  اي نسبت به تيم ملي فوتبال ايران داشته باشد.
004539.jpg
شعبده بازي فيفا
مراسم قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني هر چهار سال يك بار برگزار مي شود. به همين دليل بايد تلفيق هنر، شكوه و سياست را در اين مراسم غنيمت دانست و به هيچ قيمتي آن را از دست نداد. با آنكه فيفا همواره تاكيد كرده كه قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني در فضايي كاملا عادلانه برگزار مي شود و هيچ گونه اعمال سليقه در آن وجود ندارد اما همواره تماشاگران و مسئولان ورزشي كشورهاي مختلف جهان نسبت به اين موضوع مشكوك بوده اند. البته وقايعي كه در جام جهاني ۲۰۰۲ رخ داد مردم را نسبت به عملكرد فيفا بدبين تر كرد. قرعه كشي تيم هاي حاضر در جام جهاني گذشته به گونه اي انجام شده بود كه كاملا مطابق ميل و سليقه كشورهاي ميزبان (كره جنوبي و ژاپن) و حاميان مالي اين رقابتها بود. همچنين قضاوت هاي مشكوك و پر اشتباه داوران اين باور را تقويت كرد كه همه چيز براي راضي نگاه داشتن اسپانسرها و ميزبانان مشترك اين رقابتها برنامه ريزي شده است. به همين دليل، در چنين شرايطي تنها مي توان اميدوار بود كه رقابتهاي جام جهاني امسال در فضايي كاملا سالم و پاك برگزار شود و خبري از اعمال نفوذهاي دوره قبل نباشد. خوشبختانه اين بار تيم كشور ميزبان رقابتهاي جام جهاني يك تيم گمنام نيست كه براي صعود به مراحل بالاتر نياز به كمك داوران و فيفا داشته باشد. همچنين از سوي ديگر كشورهاي آسيايي و آفريقايي در حال حاضر از قدرت لابي بسيار بالايي برخوردار مي باشند به همين دليل مانند دهه هاي ۷۰ و ۸۰ مورد ظلم واقع نخواهند شد. با توجه به مجموعه اين واقعيت ها بازيهاي جام جهاني ۲۰۰۶ از پتانسيل لازم براي تبديل شدن به سالم ترين رقابت در تاريخ رقابتهاي جام جهاني برخوردار مي باشد.
البته اين به معني عادلانه برگزار شدن قرعه كشي نخواهد بود و كماكان ممكن است كه فيفا در اين قرعه كشي اعمال نفوذ بكند. متاسفانه وقايع چند سال اخير نشان داده كه فيفا يك سازمان شفاف نيست و هر بار كه به اين تشكل اتهام وارد شده مسئولان آن سعي در شفاف سازي نكرده اند. به عنوان مثال اگر اين روزها به سايت اين فدراسيون در شبكه جهاني اينترنت مراجعه كنيد با اين تيتر مواجه خواهيد شد: هر چه كه لازم باشد در مورد قرعه كشي رقابتهاي جام جهاني بدانيد در اختيارتان قرار خواهيم داد.
اما اگر تمام اين سايت را جستجو كنيد تنها يك خبر چند سطري در مورد مراسم قرعه كشي خواهيد ديد در حاليكه اطلاعات سايت هاي ديگر در مورد قرعه كشي بسيار غني تر از اطلاعات سايت فيفاست. تنها نكته اي كه تا روز گذشته در سايت فيفا به آن اشاره شده بود انتخاب تيم آلمان به عنوان سر گروه گروه اول اين رقابتها بود در حاليكه حتي تماشاگران نيز از چند ماه قبل مي دانستند كه ميزبان رقابتهاي جام جهاني سر گروه خواهد شد.
اگر واقعا فيفا به عملكرد خود اعتقاد دارد بايد رده بندي تيم هاي جهان را براي رتبه بندي تيم هاي حاضر در جام جهاني ملاك قرار بدهد اما اين فدراسيون اعلام كرده كه اين رده بندي تنها يكي از ملاك  هاي مورد نظر براي رتبه بندي تيم ها مي باشد. اين موضوع دو واقعيت تلخ را نمايان مي سازد. ابتدا اينكه فيفا نيز اعتقاد چنداني نسبت به اين رده بندي جنجالي ندارد و از سوي ديگر قصد اعمال نفوذ در قرعه را دارد.تجربه نشان داده كه تيم هاي سرگروه با سليقه كشور ميزبان انتخاب مي شوند. به عبارت  ديگر، مسئولان كميته برگزار كننده رقابتهاي جام جهاني هر تيم را كه ترجيح بدهند به عنوان سرگروه معرفي خواهند كرد.
البته بايد اعتراف كرد كه انجام يك قرعه كشي به گونه  اي كه ۷ يا ۸ تيم مطرح فوتبال جهان در جام جهاني شانس قهرماني داشته باشند بسيار مشكل خواهد بود. با آنكه فيفا تلاش كرد در دوره قبلي جام جهاني چنين كاري را انجام بدهد اما در نهايت سه تيم مطرح فرانسه، پرتغال  و آرژانتين در پايان دور اول از جام خداحافظي كردند.
به هر حال، در مرحله اول رقابتهاي جام جهاني تيم هاي اروپايي حداكثر با يك حريف از قاره خود مواجه خواهند شد در حاليكه دو تيم از قاره آسيا، آفريقا و آمريكا در يك گروه قرار نخواهد گرفت. اجراي چنين قانوني باعث مي شود كه تيم ها از لحاظ جغرافيايي در گرو ه هاي مختلف تقسيم بشوند.
با توجه به اينكه قرار است سريعترين شعبده باز جهان پيش از مراسم قرعه كشي هنرنمايي كند بايد نسبت به سالم بودن اين مراسم ترديد كرد و بيم آنرا داشت كه فيفا نيز در جريان مراسم قرعه كشي از شعبده بازي استفاده بكند
به گونه اي كه هيچ كس متوجه اين موضوع نشود.

|  اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   رسانه  |   سياست  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |