شنبه ۱۰ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۸ - Dec 31, 2005
ليگ برتر فوتبال ايران
توقف همه مدعيان قهرماني
011694.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
011616.jpg
گروه ورزشي: در هفته شانزدهم ليگ برتر فوتبال ايران تيم هاي اول تا ششم جدول كه به نوعي در تعقيب استقلال صدرنشين بازيها بودند يا باختند يا مساوي كردند تا همچنان تغييرات محسوسي در جدول بازيها صورت نگيرد.
خود استقلال هم در يك بازي سراسر درگيرانه و پربرخورد كه ۲ اخراجي و چندين اخطاري به همراه داشت در برابر صباباتري متوقف شد. ضعف داوري در اين بازي كاملاً مشهود بود؛ به طوري كه در صورت اجراي صحيح قانون تعداد اخراجي ها مي توانست بيشتر هم باشد.
ايرج نظري در اين ديدار در  چندين  مورد از خطاي عمد برخي از بازيكنان كم ظرفيت به سادگي عبور كرد تا باز هم قانون فداي مصلحت شود.
استقلال تا زماني كه با دريافت كارت زرد دوم اميرحسين صادقي زننده گل خود ده نفره نشده بود، به خوبي از تك گل نيمه اول خود حراست كرد.
بيرون رفتن صادقي باعث شد تا تاكتيك حساب شده استقلال كه در غياب تني چند از بازيكنان اصلي اش به خوبي پياده شده بود به خطر افتد و در نهايت صباباتري در لحظات پاياني با گل بابك ذوالرحمي بازي را به تساوي كشاند.
تساوي پاس و سايپا دو تعقيب كننده جدي استقلال هم در ورزشگاه دستگردي باعث شد تا فاصله هفته پيش همچنان پابرجا بماند. پس از يك نيمه بدون گل سايپا در دقيقه ۶۵ روي خروج اشتباه رودباريان با ضربه عباسفرد به گل برتري رسيد. هنوز عرق شادي ياران سايپا خشك نشده بود كه با خطاي مدافعان سايپا روي مهاجم پاس، رحمتي از نقطه پنالتي بازي را برابر كرد.
ذوب آهن به تدريج در حال فاصله گرفتن از صدرنشينان است. صدرنشين چندين هفته اي ليگ برتر حالا حتي در ورزشگاه خانگي خود هم مي بازد. ابومسلم خراسان براي رهايي از انتهاي جدول مزدبازي گروهي خود را با دو گل حسين بادامكي گرفت. ذوب آهن در شروع نيمه دوم با مهدي رجب زاده به گل تساوي رسيد، اما در نهايت مغلوب تيزچنگي مهاجم حريف شد. سپاهان اصفهان كه با مغلوب كردن پرسپوليس در آخرين بازي نيم فصل شرايط روحي مناسب پيدا كرده است، در نوشهر برابر شموشك به تساوي رسيد و در جدول به ذوب آهن چسبيد. ذوب آهن تنها در سايه تفاضل گل بهتر بالاتر از سپاهان است. شموشك با همين تساوي يك پله جهش در انتهاي جدول داشت.
در «دربي» خوزستان اين بار نوبت فولاد بود تا استقلال را شكست دهد. استقلال پس از آن كه در دقيقه ۲۸ رضا جلالي ثابت يكي از مدافعان خود را از دست داد، شرايط سختي يافت. پس از يك نيمه بدون گل و تحمل فشاري مضاعف از كمبود يك بازيكن ، «عماد رضا» مهاجم ملي پوش عراقي فولاد اين تيم را پيش انداخت و نادراحمدي هم بلافاصله گل دوم فولاد را زد. استقلال پس از دريافت گل دوم دست از احتياط برداشت و در كمتر از ۵ دقيقه با گل هاي آل نعمه و فضلي بازي را به تساوي كشيد. فولادي ها كه از اين نتيجه راضي نبودند بلافاصله با گل دوم نادراحمدي به جبران شكست بازي رفت نايل شدند.
در آخرين بازي هفته ،پرسپوليس در ميان بهت و ناباوري تماشاگرانش چهار گل از فجر خورد. پرسپوليس سابقه نداشت كه در يك بازي و آن هم در تهران با اين تعداد گل مغلوب حريفي شده باشد.
فجر سپاسي با سرمربي و بازيكنان بي ادعايش هرگز از نام حريف نهراسيد و فقط با ارائه فوتبال درصدد مقابله برآمد. گل اول فجر از روي نقطه كرنر با ضربه سر فرجي هم باعث بيداري پرسپوليس نشد. هنگامي كه گل هاي دوم و سوم فجر سپاسي هم وارد دروازه پرسپوليس شد تازه بازيكنان اين تيم به خود آمدند كه ديگر دير بود. حتي در نيمه دوم كه به نظر مي رسيد فشار پرسپوليس براي زدن گل ها به اوج خواهد رسيد، فجري ها در سايه صبوري و كار گروهي در قبال دريافت گل دوم پرسپوليس موفق به زدن گل چهارم هم شدند. در پايان اين بازي بود كه سرانجام پروين تسليم شد و اعلام داشت ديگر با پرسپوليس نخواهد بود. وي با آرزوي موفقيت براي تيم محبوبش در گفتگو با خبرنگاران از فوتبال خداحافظي كرد.
تابلوي نتايج ليگ برتر فوتبال
* استقلال يك - صباباتري يك
گل ها: اميرحسين صادقي(۱۵) براي استقلال و بابك ذوالرحمي(۸۰) براي صبا
* پاس يك- سايپا يك
گل ها: عليرضا عباسفرد (۶۵) براي سايپا و كيانوش رحمتي (۶۸) از نقطه پنالتي براي پاس
* پرسپوليس ۲- فجر سپاسي شيراز ۴
گل ها: غلامرضا رضايي (۲ گل) و حسن فرجي (۲ گل) براي فجر و جواد كاظميان و علي انصاريان (براي پرسپوليس)
* ذوب آهن اصفهان يك _ ابومسلم خراسان ۲
گل ها: حسين بادامكي (۱۶ و ۷۶) براي ابومسلم و مهدي رجب زاده (۴۶) براي ذوب آهن
* شموشك نوشهر صفر- سپاهان اصفهان صفر
* برق شيراز ۲- ملوان انزلي صفر
گل ها: مهدي شيري (۴۷) و ستار زارع(۹۰)
* فولاد خوزستان ۳- استقلال اهواز ۲
گل ها: عماد رضا (۴۵) و نادر احمدي (۴۷ و ۶۸) براي فولاد و احمد آل نعمه(۶۱) و فريدون فضلي (۶۶) براي استقلال
* قندي يزد يك _ راه آهن تهران يك
گل ها: احمد جمشيديان (۲۲) براي راه آهن و محسن حنيفي (۷۷) براي قندي.

علي پروين: خداحافظ فوتبال
011613.jpg
گروه ورزشي: ايسنا- علي پروين پس از باخت برابر فجر سپاسي از تيم فوتبال پرسپوليس خداحافظي كرد. علي پروين پس از پايان ديدار دو تيم پرسپوليس و فجر شهيد سپاسي گفت: به شما اطمينان مي دهم كه ديگر مرا روي نيمكت پرسپوليس نخواهيد ديد.
وي افزود: در سال ۱۳۶۷ تصميم گرفتم كه ديگر فوتبال بازي نكنم و اين كار را انجام دادم و هم اكنون نيز تصميم گرفتم كه ديگر در پرسپوليس مربيگري نكنم. سرمربي تيم پرسپوليس تاكيد كرد: اگر اختيارات تام داشتم تمامي  اين بازيكنان را از تيم پرسپوليس اخراج مي كردم و به جاي آن ها ۱۱ بازيكن اميد را بازي مي دادم، مانند تيم غلام پيرواني كه با نفراتي جوان امروز اين نتيجه خوب را به دست آورد. پروين خاطر نشان كرد: من از پرسپوليس مي روم، اما اين تيم را ۲۵ بار قهرمان ايران كردم، و اين اتفاقي است كه ديگر رخ نخواهد داد. وي افزود: من از تماشاگران پرسپوليس شكايتي ندارم. من به حمايت آن ها علي پروين شدم ولي امروز ديگر خسته شدم، و از پرسپوليس مي روم. پروين با اشاره به اين كه، نتيجه مانند بازي امروز براي پرسپوليس سابقه نداشته است گفت: بازيكنان پرسپوليس مرا نااميد كردند. پروين درباره شكست پرسپوليس در برابر فجر سپاسي تصريح كرد: نمي دانم چرا اين طور شده است واقعاً اين سئوالي بزرگ در ذهن من ايجاد كرده است. پروين در پايان گفت: خداحافظ فوتبال. از اين به بعد در خانه مي نشينم و با موفقيت پرسپوليس خوشحال مي شوم و با شكست هاي آن اشك مي ريزم.

حذف تيم بدمينتون ايران در مسابقات زير ۱۶ سال آسيا
گروه ورزشي: تيم بدمينتون زير ۱۶ سال ايران در نخستين دوره اين مسابقات كه در كوالالامپور جريان داشت با پذيرش دو شكست از گروه خود حذف شد.
بدمينتون  بازان ايراني در مصاف با ژاپن و مالزي (قهرمان اين بازي ها) با نتيجه مشابه سه بر صفر باختند تا با همين دو بازي قادر به صعود به مراحل بالاتر نباشند.
در اين مسابقات مالزي در ميان تمامي مدعيان سرشناس آسيايي بر سكوي قهرماني ايستاد، چين دوم شد و مقام سوم مشترك نصيب تيم هاي كره جنوبي و اندونزي شد.

ليگ برتر كشتي آزاد
جويبارلوله هم نتيجه را باخت، هم اخلاق را
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: براي هيچكس قابل پيش بيني نبود كه تيم پرستاره كشتي آزاد جويبارلوله در آخرين هفته رقابت هاي دور مقدماتي ليگ برتر كشتي آزاد مقابل تيم نه چندان مدعي و مطرح تامين اجتماعي تن به شكست بدهد. اما اين مهم اتفاق افتاد تا جويباري ها با قبول شكست مصلحتي در اين ديدار به عنوان تيم دوم گروه اول به نيمه نهايي برسند و در اين مرحله حريف پاس باشند! البته اين عمل شايد تعريف تازه اي از رعايت اصول پهلواني در ورزش آن هم كشتي باشد.
شكست (۱۳-۱۹) جويبارلوله مقابل تامين اجتماعي در شرايطي شكل گرفت كه محمدباقر عالي در وزن ۸۴ كيلوگرم از تيم جويبار مقابل حريف خود رسول پيرمحمدي كشتي نگرفت تا ۵ امتياز مثبت به اين تيم تهراني داده شود. كشتي نگرفتن عالي يكطرف و توجيه مربيان او كه اصلا شكست مصلحتي را قبول نداشتند و مي گفتند كه او خودسرانه حاضر به كشتي گرفتن نشده است! آن سوي ديگر اين ماجرا، كه خيلي ها را در سالن هفتم تير تهران به خنده انداخته بود! دوستان جويباري حتما به اين نكته واقف هستند حداقل جريمه ورزشكاري كه خودسرانه در يك مجموعه تيمي دست به عملي خلاف بزند، حداقل يك محروميت چندماهه است. آيا اين تصميم درمورد محمدباقر عالي گرفته مي شود؟
به هر شكل در آخرين هفته پيكارهاي مقدماتي، نفت تهران با نتيجه (۶-۲۴) مقابل هيات كشتي اصفهان پيروز شد. پاس تهران با حساب (۱۴-۱۶) از سد كارگران تهران گذشت و مسابقه جوانان مازندران با نيروي زميني ارتش نيز (۱۴-۱۷) به سود جوانان مازندران به پايان رسيد.
به اين ترتيب در مرحله نيمه نهايي ليگ برتر كشتي آزاد پاس تهران با جويبارلوله و نفت تهران با پيام ارتباطات مازندران روبه رو مي شوند.

سخنگوي بايرن مونيخ:
بازي با يك تيم از ايران قطعي نيست
ايرنا: يك  سخنگوي  باشگاه  اف . ث . بايرن  مونيخ  گفت : ديدار تيم  فوتبال  اين باشگاه  با تيم  فوتبال  يك  باشگاه  ايراني  هنوز قطعي  نيست .
اين  سخنگو ديروز در برلين  افزود: باشگاه  بايرن  مونيخ  در حال  حاضر با چند تيم  فوتبال  براي  برگزاري  يك  ديداردوستانه  مذاكراتي  را انجام  داده  اما اين  به  مفهوم  قطعي  بودن  انجام  چنين مسابقه اي  به ويژه  با يك  باشگاه  ايراني  نيست .
سخنگوي  باشگاه  بايرن  مونيخ بعلاوه  گفت : زمان  اين  ديدار هنوز مشخص نيست  و باشگاه  بايرن  مونيخ  با هيچ  يك  از باشگاههاي  فوتبال  ايران  براي انجام  ديدار دوستانه  تاكنون  توافق نامه اي  منعقد نكرده  است .
اين  در حاليست  كه  به  نوشته  برخي  مطبوعات  ايران  طبق  توافق  بعمل  آمده قرار است  تيم  فوتبال  باشگاه  پرسپوليس  تهران  ۲۳ دي  ماه  سال  جاري  ديداري دوستانه  با تيم  دسته  اولي  بايرن  مونيخ  در ورزشگاه  آزادي  تهران  برگزاركند.

ليگ برتر بسكتبال ايران
مدعيان در تب و تاب حضور در مرحله حذفي
گروه ورزشي - علي شاكري: ليگ برتر بسكتبال ايران به تدريج در حال نزديك شدن به مرحله سرنوشت ساز پلي آف است. تمامي مدعيان از صبا باتري گرفته تا پيكان، پگاه همدان، صنام، پگاه فارس، پتروشيمي، ذوب آهن و آذر پيام در دو هفته به آغاز (مرحله حذفي) تمامي انديشه هايشان معطوف اين مرحله است و اينكه برابر چه تيمي قرار مي گيرند. با اين اوصاف و در شرايطي كه تنها دو گام به پايان بازيهاي دور مقدماتي مانده است تيم ها براي انتخاب حريفان آسانتر به تب و تاب افتاده اند. در هفته پنجم از دور برگشت بازي دو تيم صنام و پتروشيمي از جمله بازيهاي حساسي بود كه تماشاگران زيادي را به سالن بسكتبال آزادي كشاند. صنام در بازي رفت با اختلافي دور از انتظار باخت، اما در بازي برگشت هم با همه تمهيدات بكار گرفته شده از سوي كوهيان باز هم پيروزي از آن هاشمي و بخشي از نفرات جدا شده صنام سعيد تابش نيا، صمد نيكخواه بهرامي در تيم پتروشيمي شد. در تيم صنام هم دبي جانسون، مجيد و زرقي بهترين بودند.
در ديداري نفس گير و پر التهاب پتروشيمي توانست براي بار دوم بر صنام غلبه كند. صبا باتري هم كه به همدان رفته بود در پيكار با ميزبان خود پگاه با برتري از ميدان خارج شد تا همچنان صدرنشين گروه خود باقي بماند. آذرپيام نيز با درخشش اسماعيل نوري، حسين طايفه و برانكو در اهواز به يك برد ديگر رسيد.
نتايج هفته دوازدهم
* پيكان ۹۰ _ تربيت بدني اصفهان ۵۴
* صنام ۸۸ _ پتروشيمي ماهشهر ۹۵
* مهرام تهران ۷۶ _ شهر كرد ۷۱
* پگاه فارس ۹۶ _ شهرداري گرگان ۶۰
* فرش مشهد ۷۳ _ ذوب آهن اصفهان ۸۶
* پگاه همدان ۷۱ _ صبا باتري ۸۳
* گل گهر سيرجان ۸۵ _ دانشگاه آزاد ۵۹
* هيأت خوزستان ۷۸ _ آذر پيام اروميه ۹۱

برق نماينده واليبال ايران در امارات
گروه ورزشي: تيم واليبال برق تهران به عنوان نماينده ايران در دوبي به ميدان مي رود. در پي درخواست فدراسيون واليبال امارات از فدراسيون واليبال ايران براي اعزام تيمي جهت خداحافظي خالد اسماعيل بازيكن قديمي تيم ملي و الاهلي از ميان تيم هاي متقاضي برق انتخاب شد. اين تيم روز ششم بهمن ماه براي انجام اين بازي راهي دوبي خواهد شد. پيكان، سايپا، پگاه و آذرپيام از جمله تيم هايي بودند كه قبلا تمايل خود را براي انجام اين بازي ابراز داشته بودند.

اعلام آمادگي ده تيم خارجي
در حالي كه تا آغاز رقابت هاي واليبال جوانان آسيا در تهران هشت ماه وقت باقي است، ده تيم آمادگي خود را به اطلاع كميته برگزاري اين بازيها رساندند.
اين بازيها طي روزهاي ۲۲ تا ۳۰ شهريورماه سال ۸۵ انجام خواهد شد.
كره جنوبي، ژاپن، استراليا، تايلند، امارات، يمن، تايوان، پاكستان، بحرين و چين تاكنون آمادگي خود را اعلام داشته اند. پيش بيني مي شود تا تاريخ تعيين شده تعداد تيم هاي شركت كننده به ۱۶ تيم خواهد رسيد. تيم واليبال جوانان ايران تاكنون يك قهرماني، يك نايب قهرماني و يك مقام سومي در اين بازيها داشته است.

چلسي و دويست و پنجاهمين پيروزي در ليگ برتر
011619.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: در آخرين روز از سال ميلادي ۲۰۰۵ تيم هاي حاضر در ليگ برتر انگليس امروز به ميدان مي روند.چلسي در هفته بيستم اين بازي ها ميزبان تيم ته جدولي بيرمنگام سيتي است.
چلسي با رهبري مورينيو در طول اين فصل هفده پيروزي، يك مساوي و يك شكست در كارنامه خود دارد و در حال حاضر با ۵۲ امتياز در صدر جدول ايستاده است. چلسي در بازي قبلي خود كه در شهر منچستر برگزار شد با تنها گل جوكول به برتري رسيد. چلسي امروز ريكاردو كارواليو را دراختيار ندارد و لمپارد نيز با حضور در اين ميدان تعداد بازي خود را از مرز ۱۶۴ بازي مي گذراند. اگر چلسي بتواند اين ديدار را با پيروزي پشت سر بگذارد ركورد پيروزي هاي خود را به دويست و پنجاه در ليگ برتر خواهد رساند.
در ساير بازي هاي امروز منچستر يونايتد كه در ديدار قبلي با بيرمنگام سيتي به تساوي دو بر دو رسيد، ميزبان بولتون است. منچستر در حال حاضر با ۴۱ امتياز در مكان دوم جدول نزديك ترين رقيب چلسي به شمار مي رود.منچستر يونايتد در اين بازي مي تواند از سيلوستره و وس بروان دو مدافع آسيب ديده خود سود ببرد.منچستر فصل پيش در اولدترافورد دو بر صفر بولتون را شكست داده بود و هم اكنون براي نزديكتر شدن به چلسي به اين پيروزي نياز دارد. در ۵۲ بازي قبلي اين دو تيم در اولدترافورد منچستر ۲۶ بازي را به سود خود خاتمه داده است.در ساير بازي ها آستون ويلا با آرسنال، چارلتون با وستهام، تاتنهام با نيوكاسل، ليورپول با وست بروموويچ، ميدلز برو با منچسترسيتي، ساندرلند با اورتون و ويگالي با بلكبرن ديدار مي كنند. هفته بيست و يكم ليگ برتر از روز ۲ ژانويه ۲۰۰۶ يعني دوشنبه هفته جاري دنبال مي شود كه در مهمترين بازي ها وستهام با چلسي ديدار مي كنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |