سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۲ - Jan 31, 2006
براساس بررسي هاي كارشناسان سازمان نقشه برداري كشور
زمين هاي مسير جاده قوچان - مشهد
هر سال ۱۷ سانت پايين مي رود
001968.jpg
001971.jpg
سرويس شهرستانها: يك پديده مهم زمين شناسي در شمال مشهد _ حدفاصل شهرهاي مشهد و قوچان _ موجب شده است كه سازمان نقشه برداري كشور از رسانه هاي همگاني درخواست كند نسبت به اطلاع رساني به موقع درخصوص فرونشست غيرعادي زمين در پهنه ساختاري كپه داغ، توجه مسئولان و تصميم گيران را با هدف پيشگيري از زيان هاي احتمالي و تاكيد بر ضرورت كاوش هاي بيشتر تخصصي در اين زمينه جلب نمايند.
نتايج پردازش مشاهدات شبانه روزي ايستگاه دائمي GPS توس در شمال مشهد طي يك دوره زماني ۹ ماهه كه با استفاده از معتبرترين و علمي ترين نرم افزارهاي پردازش مشاهدات و تركيب آن با بررسي هاي ۵۰ ايستگاه ديگر شبكه ژئوديناميك ايران به دست آمده است، نشان مي دهد كه جابه جايي هاي ارتفاعي (فرونشست) در منطقه موردنظر به ۱۷ سانتي متر مي رسد.
گزارش دكتر يحيي جمور مديركل نقشه برداري زميني سازمان نقشه برداري كشور حاكي است: ايستگاه GPS دائمي توس در حدود ۱۰ كيلومتري شمال غرب مشهد در محوطه ايستگاه تقويت فشار گاز شهيد باقري در جاده فردوسي قرار دارد و از ديدگاه زمين شناسي، اين ايستگاه در پهنه ساختاري كپه داغ واقع شده كه دشت اطراف ايستگاه با واحدهاي آبرفتي جوان پوشانده شده است. گسل كارده ۱۵ كيلومتر تا اين ايستگاه فاصله دارد و گسل «دوتايي» با ساز و كار راستا لغز در امتداد شمال شرقي _ جنوب غربي ايستگاه واقع است. گسل شانديز - سنگ بست نيز با ساز و كار راندگي حدود ۴۰ كيلومتر با ايستگاه دائمي فاصله دارد.
در گزارش دكتر يحيي جمور آمده است: باتوجه به اينكه دشت مشهد بين دو پهنه ساختاري چين خورده بنيالود و كپه داغ واقع شده، گسل هاي فراواني با سابقه لرزه خيزي و اكثرا جوان در آن وجود دارد. بنابراين ايستگاه توس و ايستگاه هاي مجاور، در ثبت داده هاي حاصل از حركات نسبي پوسته اي زمين ناشي از فشار دايمي از سوي شمال شرق (صفحه توران) به سمت جنوب غربي (صفحه ايران) نقش مهمي برعهده دارد.
جابه جايي هاي ارتفاعي
مشاهدات ايستگاه توس و نزديك ترين ايستگاه هاي ترازيابي از دي ماه ۸۳ تا مهرماه ۸۴ از يك فرونشست ۱۷ سانتي متري در منطقه مورد مطالعه حكايت دارد و مقدار فرونشست تا پايان سال جاري به حدود ۳۰ سانتي متر خواهد رسيد.بيشترين فرونشست نيز مربوط به ايستگاه ۵۱-ام است كه در نزديكي محل تقاطع جاده مشهد _ قوچان و ايستگاه ثابت توس قرار دارد. اين فرونشست نزديك ۶۰ سانتي متر در طول ۸ سال است كه معرف يك سرعت خطي ۵/۷ ميلي متري در سال است.
مشاهدات ترازيابي نيز در فاصله كمتر از ۵ كيلومتري جنوبي ايستگاه دائمي توس، روند فرونشست پوسته زمين را در اين منطقه تاييد مي كند. اين رويداد قابل ملاحظه به طور يقين نمي تواند ناشي از فرونشست محلي پيلار بتوني اين ايستگاه باشد زيرا تاكنون نمونه چنين رفتاري در ساير ايستگاه هاي مشابه ديده نشده است بلكه به عقيده كارشناسان، چنين رفتارهايي نمي تواند به صورت خطي و پيوسته تا حدود ۹ ماه ادامه پيدا كند. اين كاهش ارتفاعي تا بيش از ۱۷سانت در سال ممكن است داراي عوامل مختلفي باشد و لازم است مطالعات و كاوش هاي بيشتري توسط متخصصان مرتبط صورت گيرد.
رسانه هاي ملي مي توانند با اطلاع رساني مناسب از رفتار ارتفاعي منطقه شمال غرب مشهد به مسئولان و تصميم گيران، از بروز خسارت هاي سنگين احتمالي كه ممكن است متوجه ابنيه فني و تاسيسات صنعتي موجود در منطقه شود جلوگيري نمايند.
يكي از علل فرونشست مي تواند مربوط به استخراج آب هاي زيرزميني در منطقه مورد بحث باشد. وجود تغييرات ارتفاعي فصلي ناشي از كاهش تراز سطح آب هاي زيرزميني در فصول مختلف نيز دور از انتظار نيست اما به هرحال متخصصان بايد با شتاب بيشتر و فارغ از وقفه هايي كه سيستم اداري و كاغذبازي بر چنين تصميم گيري هايي تحميل مي كند، وارد عمل شوند و راز اين درون نشست و راه هاي كاهش يا توقف آن و چگونگي حفظ بناها و تاسيسات دولتي و بخش خصوصي در اين منطقه وسيع را مورد بررسي قرار دهند.

جاي خالي اخبار شهرستان ها در همشهري
تغييرات در صفحات همشهري، حوزه اخبار شهرستان ها را نيز دربرگرفت! واقعيت اين است كه بيش از هفتاد درصد ساكنان كلان شهر تهران را مهاجراني از ديگر استان ها و شهرها و روستاهاي ايران تشكيل مي دهند و علاقه مند هستند از اخبار و تحولات كلي زادگاه خود آگاهي يابند اما چندي است جاي اخبار شهرستان ها در صفحات همشهري كم رنگ و ناچيز است و مديران جديد روزنامه با تأكيد بر ضرورت جامع نگري همشهري، در نظر دارند اين كمبود و كاستي را در حد مقدور برطرف سازند.تولد دوباره صفحه اخبار شهرستان ها از چنين ديدگاهي برخوردار است و اميدواريم اين صفحه بتواند در دوره جديد فعاليت، پنجره اي تازه از تغييرات و تحولات عمده شهرستان ها را به روي خوانندگان صميمي و نكته سنج خود بگشايد.
سرويس اخبار شهرستان ها
شماره تلفن: ۲۲۰۱۲۷۲۱
نمابر: ۲۲۰۱۲۷۲۲
پست الكترونيك:
Shahrestanha@hamshahri.org

احداث پالايشگاه روغن پسته در خراسان رضوي
نخستين پالايشگاه روغن پسته و يك واحد بزرگ فرآوري و بسته بندي پسته با مشاركت بخش خصوصي ايراني و كنسرسيوم ايتاليايي در استان خراسان رضوي ايجاد و راه اندازي مي  شود.
محمد علي عقيلي مشاور تجارت بين المللي سازمان توسعه تجارت شرق ايران با تاييد اين خبر همچنين افزود: با همكاري كنسرسيوم ايتاليايي، قرار است يك واحد بزرگ فرآوري كشمش نيز در شهرستان قوچان راه اندازي شود. سرمايه گذاري داخلي و خارجي درباره اين سه پروژه، مورد حمايت استانداري خراسان رضوي قرار گرفته است.
به گفته عقيلي، براساس موافقت ديگري بين آستان قدس رضوي و طرف ايتاليايي، «بانك تفاهم در امر صادرات ايتاليا» در منطقه ويژه اقتصادي سرخس تاسيس خواهد شد.

كارخانه سيمان شهركرد سال آينده به بهره برداري مي رسد
ايرنا- معاون  عمراني  استاندار چهارمحال  و بختياري ، خواستار دو برابر شدن  سهميه سيمان  اين  استان  شد.
احمد ايرج  پور افزود: سهميه  كنوني سيمان  استان  ۲۰ هزار تن  در ماه  است  كه  بايد به  ۴۰ هزار تن  افزايش  يابد.وي  تصريح  كرد: علاوه  بر دوبرابر شدن  سهميه  سيمان  استان  بايد نحوه  توزيع اين  كالا نيز با نظارت  بيشتري  همراه  باشد تا پروژه هاي  در دست  احداث  بخش عمراني  چهارمحال  و بختياري  به  موقع  سيمان  خود را دريافت  كنند.وي  تصريح  كرد: ورود سيمان  به  بورس  موجب  مي شود، برخي  از موانع  توزيع  اين كالا در استانهاي  كشور برطرف  شود.به  گفته  ايرج  پور، تشكيل  تعاوني هاي  خريد سيمان  در استان  چهارمحال  وبختياري  بهترين  راه  ورود به  بازار بورس  براي  خريد سيمان  است .معاون  عمراني  استاندار چهارمحال  و بختياري  اظهار داشت : با راه  اندازي كارخانه  سيمان  شهركرد مشكل  كمبود سيمان  در استان  رفع  خواهد شد.
اين كارخانه قرار است سال  آينده  به  بهره برداري  برسد و با بهره برداري  از آن روزانه  شش  هزار تن  به  ظرفيت  سيمان  كشورافزوده  خواهد شد.هم اكنون  بيش  از يكهزار پروژه  عمراني  در استان  چهارمحال  وبختياري  در دست اجراست  كه  سد كارون  چهار، مجتمع  فولاد، سيمان ، كارخانه  قلع  اندود، فرهنگسراي  بزرگ  شهركرد و پروژه هاي  بزرگ  ديگر از جمله  اين  طرحهاست .

بيشترين دهستانهاي كشور در شهرستان سبزوار
سرويس شهرستانها :به  گفته  عضو شوراي  اسلامي  شهرستان  سبزوار، اين  شهرستان  از نظر تعداد دهستان  رتبه  نخست  را در كشور دارد.
سعيد شيخ الاسلامي   گفت : شهرستان  سبزوار به  لحاظ تعداد بخش  نيز دومين  حوزه  بخشداري  در سطح  كشور است .سبزوار هم اينك  داراي  هفت  بخش ، هفت  شهر، ۲۵ دهستان  و بيش از ۵۰۰ پارچه  روستا و آبادي  است .او گفت : بر اين  اساس  سبزوار بعد از مشهد به  لحاظ جمعيت  و وسعت  بزرگترين شهرستان  در استان  خراسان  رضوي  است  لذا از مسئولان  مي خواهيم  توجهي  ويژه  به اين  خطه  داشته  باشند.

هشدارفرماندار كازرون به مسئولان:
اگر ديربجنبيد هواشناسي محلي راه مي اندازيم!
فرماندار كازرون  گفت : اگر اداره  كل  هواشناسي  استان  فارس  در يك ماه  آينده  نسبت  به  راه اندازي  مركز هواشناسي  اين  شهرستان  اقدام  نكند، فرمانداري  و ديگر مسئولان  اين  شهرستان ، خود اين  مركز را فعال  خواهند كرد.
عبدالكريم  فدعمي گفت : از سال  ۱۳۸۲ عمليات  ساخت  ساختمان  اداره  هواشناسي  كازرون  آغازشد و هم اكنون  چند ماه  است  كه  كار ساخت  فيزيكي  اين  ساختمان  به  پايان  رسيده  اما به  علت  تجهيز و راه  اندازي  نشدن ، بدون  استفاده  مانده  است .
فرماندار كازرون  اظهار داشت : براساس  مصوبات  نشستي  كه  در مهرماه  امسال  با مسئولان  اداره كل  هواشناسي  فارس  برگزارشد، قراربود مركز هواشناسي  كازرون  تاپايان  مهرماه  تجهيز و راه اندازي  شود و به  رغم  تامين  مبلغ  ۳۰۰ ميليون  ريال  براي  تجهيز اين  مركز توسط شهرستان ، مسئولان  اداره كل  هواشناسي فارس  هنوز براي راه  اندازي   آن اقدامي  نكرده اند.
وي  گفت : شهرستان  كازرون  از مناطق  مهم  كشاورزي  فارس  است  و با توجه  به فصل  زمستان  و سيل  خيز بودن  اين  شهرستان ، اطلاع  از وضعيت  آب  و هوايي  از نيازهاي  اساسي  كشاورزان  و بويژه  روستاييان  و دامداران  است .

نشست اضطراري ستاد حوادث غيرمترقبه گيلان
در نشست اضطراري ستاد حوادث غيرمترقبه استان گيلان بر ضرورت انجام اقدامهاي پيشگيرانه براي مقابله با آنفلوانزاي پرندگان تاكيد شد.
در اين نشست مهندس عليزاده معاون امور عمراني استانداري با ذكر اين كه تاكنون حتي يك مورد ابتلا به آنفلوانزاي پرندگان در گيلان مشاهده نشده است، گفت:
بايد با ايجاد اطمينان و آسودگي خاطر در مردم، زمينه اي فراهم آوريم تا به معيشت كساني كه از طريق نگهداري طيور سنتي و صنعتي امرار معاش مي نمايند لطمه اي وارد نشود و در عين حال مسئولان دستگاه هاي اجرايي بطور جدي پيگير اقدامات لازم براي پيشگيري و مقابله با اين بيماري باشند.
مهندس عبداللهي استاندار گيلان نيز در ادامه جلسه با اشاره به كمك هاي بلاعوض اختصاص يافته به واحدهاي صنعتي خسارت ديده از بارش برف سال گذشته خاطرنشان كرد: واحدهاي صنعتي دريافت كننده اين تسهيلات بايد پس از دريافت كمك، ضمن افزايش فعاليت خود نيروهاي بيكار شده خود را مجدداً به كار گرفته و بازدهي و فعاليت گذشته را بدست آورند.
استاندار گيلان در همين رابطه تصريح كرد: براي اطمينان از تحقق اين موارد پرداخت ها به صورت مرحله اي و براساس ميزان فعاليت واحدهاي صنعتي انجام مي گيرد.

جشنواره غذاهاي سنتي در گيلان
001977.jpg
سرويس شهرستان ها: جشنواره طبخ غذاهاي سنتي در هنرستان هاي كاردانش گيلان برپا مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استان گيلان، جشنواره طبخ غذاهاي سنتي هنرستان هاي كاردانش گيلان با هدف احياي سنت هاي گذشتگان و احترام به ميراث آنان، آشنايي دانش آموزان نسبت به تنوع غذاها و تشويق آنان به ترويج پخت غذاهاي سنتي در اسفندماه سال جاري در استان گيلان برگزار مي شود.

چهار گوشه ايران
هدف اين است كه هر روز، مجموعه اي از تازه ترين خبرها و تحولات استانها را كه تا به حال كمتر در صفحات اين روزنامه به آن پرداخته شده است، تقديم حضورتان كنيم. نگاه اصلي ما در گزينش اخبار، علاوه بر مسائل شهري و فرهنگي، خبرهاي ورزشي و حوادث شهرستانها را نيز در برخواهد گرفت.
***

خط تله كابين برفراز درياچه استيل آستارا
ايرنا- شهردار آستارا گفت : با اقدام هاي  انجام  شده ، دومين  خط تله  كابين  شهرستان  آستارا بر فراز درياچه  زيباي  استيل  در جنوب  اين شهر داير خواهد شد.
هوشنگ  عباسقلي زاده  افزود: توافق اوليه  براي  خريد تجهيزات  اين  طرح  با شركت  لايتنر ايتاليا به عمل  آمده  و هم  اكنون  اقدام هايي  براي  فاينانس  اين  طرح  با كمك  مالي  دولت  در جريان  است  كه در صورت  تحقق  آن شرايط مشاركت  بخش  خصوصي  فراهم  خواهد شد.
شهردار آستارا گفت : خط تله  كابين  آستارا با هزار و ۷۵۰ متر طول ، حداكثر۲۵۰ متر ارتفاع  از سطح  زمين  و دو ايستگاه  مبدا و مقصد ساخته  مي شود.

چهار گمرك زميني در مرزهاي كشور بهسازي مي شود
ايرنا-مديركل دفتر ساختمان و عمران گمرك ايران در بازرگان گفت: با هدف تسهيل، تسريع و روانسازي صادرات و واردات كالا، چهار گمرك زميني كشور بهسازي مي شود.
محسن يزدانيان در گفتگو با ايرنا افزود: اين گمركات شامل گمرك بازرگان، آستارا، دوغارون و بيله سوار است كه طرح بهسازي آنها از ۳۴ درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.وي خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ۵۰ گمرك داخلي و زميني كشور به بهسازي و سازماندهي نياز دارند.

نبود امكانات رفاهي بين المللي در سيستان و بلوچستان
ايرنا- مديركل حمل و نقل و پايانه هاي سيستان و بلوچستان گفت: نبود امكانات رفاهي بين راهي از مشكلات جاده هاي اين استان است.
احمد خواست خدايي افزود: نبود اينگونه امكانات در جاده ها باعث بوجود آمدن مشكلاتي براي مسافران و رانندگان مي شود.
او ادامه داد: در اين زمينه براي رفع مشكل عمليات احداث شش مجتمع خدمات بين راهي در مناطق پيشين، سفيدآبه، سه راهي دشتك، تفتان، شهر سوخته و كارواندر در حال اجراست.وي با بيان اينكه براي احداث اين تعداد مجتمع خدماتي رفاهي چهار ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته است افزود: با توجه به گستردگي استان احداث اين تعداد مجتمع رفاهي بين راهي پاسخگوي نياز شهروندان نيست.

بهره برداري از واحد پرورش كبك و قرقاول در يزد
نخستين واحد پرورش كبك و قرقاول استان يزد در شهر تفت به بهره برداري رسيد.به گزارش جهاد كشاورزي تفت، اين واحد با ظرفيت ۲۰ هزار قطعه كبك و به همين تعداد قرقاول با هدف توليد سالانه ۱۵۰ تن گوشت كبك و ۳۰ تن قرقاول راه اندازي شده است.

امكان عمل جراحي قلب در هرمزگان فراهم مي شود
معاون  درمان  دانشگاه  علوم  پزشكي  هرمزگان  گفت : با افزوده  شدن  ۳۲۴ تخت  در سال جاري ، اين استان  به  لحاظ تعداد تخت هاي  بيمارستاني  به  حد استاندارد رسيده است .
نصرالله  بهجتي  تعداد تخت هاي  بيمارستاني دولتي  و غير دولتي  موجود در اين  استان  را دو هزار و ۶۶ تخت  اعلام  كرد.وي  اخذ مجوز خريد يك  دستگاه  آنژيوگرافي  قلبي  به  ارزش  بيش  از يك  ميليون دلار از شوراي  اقتصاد را از جمله  اقدام  مهم  اين  دانشگاه  در سال جاري  دانست .با راه اندازي  اين  دستگاه  درسال  آينده ، ديگر بيماران  قلبي  استان هرمزگان  براي  مداواي  خود نيازي  به  مراجعت  به  استانهاي  همجوار يعني  فارس و كرمان  ندارند و امكان  عمل  جراحي  قلب  نيز در بندرعباس  فراهم  مي شود.

۸تصفيه خانه  فاضلاب  در خوزستان احداث  مي شود
مديرعامل  شركت  آب  و فاضلاب  استان  خوزستان  گفت : براي  كاهش  ميزان  آلودگي  رودخانه هاي  دز و كارون  هشت  تصفيه  خانه  فاضلاب  احداث  مي شود.
«احمد سياحي» افزود: برخي  از اين  تصفيه  خانه ها در شهرهاي  بالادست  رودخانه هاي  دز و كارون  از جمله انديمشك  احداث  مي گردد.

تأمين آب آشاميدني در ۳ شهر فارس بحراني است
ايرنا-مديرعامل  شركت  آب و فاضلاب  استان  فارس  گفت : طرح  توزيع  آب شرب  بهداشتي  به صورت  بسته بندي  شده  كه  امسال  در برخي  از شهرستان هاي  فارس  در حال  اجرا است موفق  بوده  است  و مي تواند به  عنوان  الگويي  براي  ساير مناطق  نيز بكار رود.
مهندس  عبدالكريم  جلالي  افزود: اين  طرح  اكنون  در بخشي  از شهرهاي  لامرد، زرين  دشت  و لار در حال  اجرا است .وي  اظهارداشت : دربرخي  ازاين  مناطق ، آب شرب  بهداشتي  به  بهاي  هر متر مكعب ۱۵ هزار ريال  به  منازل  افراد تحويل  داده  مي شود و استقبال  خوبي  نيز از آن شده  است .وي  افزود: شرايط تامين  آب در برخي  از شهرستان هاي  استان  فارس  به  شرايط بحراني  رسيده است  كه  از اين  رو، تفكيك  بين آب  شرب  و آب غيرشرب  در اين  مناطق ضرورت  دارد.

مشكلات شهر آبدان را حل كنيد
سرويس شهرستانها: رئيس شوراي اسلامي شهر آبدان واقع در استان بوشهر گفت: اين شهر با جمعيتي بالغ بر هفت هزار نفر، با مشكلات زيادي روبه رو است.
غلامحسين درويشي در گفت وگو با همكار خبري« همشهري» اظهار داشت: مردم شهر آبدان با مشكلات زيادي در زمينه هاي بهداشت كشاورزي و برق روبه رو هستند. وي يادآور شد: نبود آمبولانس، برق دار نبودن چاههاي كشاورزي، نداشتن سالن اجتماعات چندمنظوره، نبود زمين ورزشي و واگذار نكردن زمين براي ساخت خانه براي جوانان از جمله اين مشكلات است.

گشايش ۳ هنرستان با مشاركت پتروشيمي در گيلان
سرويس شهرستانها: با مشاركت پتروشيمي، سه هنرستان كار و دانش در شهرهاي شفت، لاهيجان و بندر انزلي گشايش يافت.
به گزارش همكار خبري «همشهري» از رشت، اين هنرستانها به منظور تربيت نيروهاي آشنا به صنايع پتروشيمي راه اندازي شده و دانش آموزان در رشته هاي برق صنعتي، جوشكاري و گاز آرگون تحصيل مي كنند.

نوبرانه زمستاني توت فرنگي قشم هم رسيد
001974.jpg
ايرنا-   محصول «توت  فرنگي» در فصل  زمستان  از مزرعه اي  به  وسعت  دو هزارمتر مربع  در جزيره  قشم  برداشت شد.
مهندس «حسن  حاتمي فر» مسئول  كشت  بافت  مركز بيوتكنولوژي  خليج  فارس اظهارداشت : كاشت  توت  فرنگي  در جزيره  قشم  با استفاده  از سيستم «هيدروپونيك» يا آبكشت  در فضاي  باز انجام  شده  است .
حاتمي فر، افزود: توت  فرنگي  از جمله  گياهاني  است  كه  در فصل  تابستان  و در منطقه  كردستان  توليد مي شود اما با توجه  به  وضعيت  جوي  مناسب  اين  منطقه  در فصل  زمستان  كه  هوايي  بهاري  و مطلوب  براي  كشت  اين  نوع  گياه  است ، اقدام  به  كاشت  آزمايشي  آن شد.وي ، اضافه  كرد: با توجه  به  كاشت  موفقيت آميز توت  فرنگي  در اين  موقع  از سال  در جزيره  قشم ، سال  آينده  در سطح  وسيع تري  اين  نوع  گياه  در اين  منطقه  كاشته  خواهد شد.
وي  با بيان  اين  كه  از هر هكتار مزرعه  توت فرنگي  ۴۰ تن ميوه   قابل  برداشت  است ، اظهار داشت : پيش  بيني  مي شود از مزرعه  دو هزار متر مربعي  توت فرنگي  در جزيره  قشم  حداقل  هشت  تن  محصول  برداشت  شود.
وي  همچنين افزود: توسعه  كشت  توت  فرنگي  در جزيره  قشم  زمينه اي  براي  ايجاد اشتغال  سالم   با استفاده  از نيروهاي  بومي  است .
توت  فرنگي  از جمله  ميوه هايي  است  كه  در تابستان  توليد مي شود و سرشار از ويتامين  سي  است .

لوله نفت،اجراي طرح ملي را متوقف كرد!
در بازديد خبرنگاران از محل احداث سد مروك در شهرستان دورود، مدير پروژه سد اعلام كرد كه عدم جابه جايي خطوط لوله نفت، تنها مانع پيشبرد عمليات اجرايي اين پروژه بزرگ ملي در غرب كشور است. مهندس فرهاد لك به خبرنگار خبرگزاري ايسنا گفت: دو سال است به دليل واقع شدن لوله ها در محل تكيه گاه سمت راست و سيستم انحراف و بدنه سد، كارها متوقف است و تعهد رسمي وزارت نفت با وزارت نيرو براي جابه جايي اين خطوط در يك مهلت چهارماهه، به اجرا درنيامده است.
همچنين در ادامه مهندس سيد ابوالفضل ذاكرعاملي مجري پروژه سد مخزني مروك در جمع خبرنگاران با اشاره به مشكل خطوط لوله نفت، پيش نياز شروع عمليات بدنه سد و اتمام عمليات تونل هاي سيستم انحراف آب پروژه سد مروك را جابه جايي اين خطوط خواند و افزود: در راستاي اجراي عمليات انحراف آب جهت بدنه سد و سيستم فرازبند، تونلي به طول ۴۵۰ متر بايد احداث شود كه در اين رابطه ۴۲۰ متر آن احداث و ۳۰ متر آن به دليل تقاطع با لوله نفت متوقف مانده است.
وي ادامه كار اين پروژه را منوط به جابه جايي لوله نفت عنوان كرد و گفت: مشكل خطوط لوله نفت دو سال اجراي پروژه را به تأخير انداخته و جداي از بحث هاي جانبي خود، پروژه را متضرر كرده است!

ايجاد اسكله «نخل ناخدا» هرمز را از بن بست نجات مي دهد
سرويس شهرستانها : جزيره هرمز بخشي از منطقه دريايي حدفاصل خليج فارس و درياي عمان است كه در آبهاي حوزه استحفاظي استان هرمزگان و در آبراه استراتژيك و بين المللي تنگه هرمز واقع شده است.
اين جزيره با وسعت ۴۱ كيلومتر مربع در ۱۸ كيلومتري بندرعباس، مركز استان هرمزگان و ۱۷ كيلومتري جزيره قشم واقع است و تا جزيره لارك و بندر تياب به ترتيب ۱۶ و ۳۵ كيلومتر و با جزيره سلامه در كشور عمان ۶۰ كيلومتر فاصله دارد.تنها نقطه مسكوني و تمركز انساني در جزيره هرمز، شهر هرمز مي باشد كه در شمال جزيره قرار گرفته است.
با توجه به ۲۴ كيلومتر نوار ساحلي در اطراف جزيره و جاذبه هاي پرشمار طبيعي مي توان محور توسعه جزيره هرمز را برپايه گردشگري تعريف كرد اما تحقق توسعه هرمز در گرو خروج آن از بن بستي است كه در آن گرفتار آمده است.استاندار هرمزگان، در همين زمينه گفت: يكي از دلايلي كه جزيره هرمز به رغم استعدادهاي موجود در آن پيشرفت نكرده، نبود راه هاي ارتباطي آن با خارج از جزيره است.
عبدالرضا شيخ الاسلام افزود: يكي از راه هايي كه در اين زمينه پيشنهاد شده و موردقبول قرار گرفته و اعتبار موردنياز آن نيز ديده شده، ايجاد اسكله اي در ضلع جنوبي فرودگاه بندرعباس در محله «نخل ناخدا» است.
وي توضيح داد: با ايجاد اسكله در اين منطقه، فاصله دريايي ميان بندرعباس و جزيره هرمز به كوتاه ترين حد خود يعني حدود پنج كيلومتر مي رسد كه با توجه به اين كه در زمان جذر آب منطقه حدود سه كيلومتر عقب نشيني مي كند، زمان تردد در اين مسير به كمتر از پنج دقيقه مي رسد.شيخ الاسلام، خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم اين گشايش را در اين منطقه انجام دهيم، جزيره هرمز را از انزوايي كه دچار آن شده است نجات خواهيم داد.
وي با بيان اين كه سالانه در ايام تعطيلات نوروزي بيش از يك ميليون مسافر و گردشگر از اقصي نقاط كشور به بندرعباس سفر مي كنند، گفت: با ايجاد اين اسكله زمينه سفر گردشگران به جزيره هرمز كه از آثار طبيعي و گردشگري مناسبي برخوردار است نيز فراهم مي شود كه در اقتصاد مردم اين منطقه نيز نقش بسزايي دارد.استاندار استان هرمزگان، گفت: با ايجاد تسهيلات مناسب آمد و شد ميان دو منطقه بندرعباس و جزيره هرمز، زمينه ايجاد كمپ هاي گردشگري، تورهاي گردشگري، گردشگري در جزيره و توسعه ايجاد فضاهاي تفريحي و ورزش هاي آبي در جزيره هرمز فراهم مي شود.

آغاز فعاليت هيأت ژيمناستيك خراسان شمالي
هيأت ورزشي ژيمناستيك خراسان شمالي با انتخاب نخستين رئيس اين هيأت فعاليت خود را آغاز كرد.
در نخستين نشست مجمع عمومي هيأت كه با شركت اعضا تشكيل شد، مهدي محمدي با ۱۵ رأي موافق براي مدت چهار سال به عنوان رئيس اين هيأت برگزيده شد.
تاكنون رؤساي ۲۷ هيأت ورزشي استان خراسان شمالي با برگزاري مجمع عمومي و انتخابات از سوي اداره كل تربيت بدني استان انتخاب و رؤساي سه هيأت باقي مانده نيز تا پايان سال جاري تعيين مي شوند.

راهيابي تيم شهرداري زرند به مسابقات مناطق كشوري
تيم فوتبال شهرداري زرند، جواز صعود به مسابقه هاي مناطق كشوري را به دست آورد. مسابقه هاي مناطق كشوري قرار است در تهران برگزار شود. مدير باشگاه شهرداري زرند گفت: در اين دوره از مسابقه ها ۱۲ تيم از سراسر استان كرمان در قالب دو گروه شركت داشتند كه تيم شهرداري زرند با ۱۴ امتياز قهرمان شد.

استقبال جوانان فارس از ورزش راگبي و بيسبال
به گفته رئيس هيأت راگبي و بيسبال استان فارس، با اين كه مدت چنداني از راه اندازي اين رشته ها در استان نمي گذرد، بيش از ۱۴۰۰ نفر در رده بانوان و آقايان، دوره هاي آموزشي را سپري كرده اند و هم اكنون چهار تيم مردان و دو تيم زنان به صورت حرفه اي در اين استان فعاليت دارند و در سطح كشور مطرح هستند.
مجيد محمدي به ايرنا افزود: مشكل اصلي ما، بلاتكليف بودن پست رياست فدراسيون اين رشته ها است؛ با اين حال مي كوشيم ورزشكاران علاقه مند استان در اين رشته ها در مسابقات داخل و خارج افتخار كسب كنند.

شهرستان ها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |