چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۴ - Mar 1, 2006
سياسي
Front Page

گزارش البرادعي منتشر شد
هيأت عالي رتبه ايران روز گذشته راهي مسكو شد
006174.jpg
گروه سياسي: روز گذشته در حالي گزارش دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي منتشر و ميان اعضاي شوراي حكام توزيع شد كه ايران پس از چند واكنش به متن اين گزارش، هيأتي عالي رتبه را راهي مسكو كرد تا در فاصله چند روز مانده به برگزاري اجلاس شوراي حكام سعي كنند كه به توافق برسند.
گزارش البرادعي و نگاهي كه وي در تنظيم اين گزارش داشته، حاوي روند مذاكراتي است كه ايران در شش ماه گذشته گذرانده است. دبيركل آژانس در گزارش خود اعلام كرده كه هيچ نشانه اي از انحراف برنامه اتمي ايران مشاهده نشده اما در همين حال خواستار شفافيت بيشتر ايران شد.
در گزارش البرادعي ضمن اشاره به قطعنامه هاي گذشته شوراي حكام خواسته شده كه ايران در مباحثي چون ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين و تصويب و اجراي پروتكل الحاقي شفافيت و جديت بيشتري به خرج دهد.
در ارزيابي البرادعي آمده: «ضمن بررسي موارد پيشين در قطعنامه هاي شوراي حكام، تمام موارد هسته اي اعلام شده از سوي ايران مورد تاييد قرار گرفته و هرچند آژانس هيچ انحرافي به سوي ساخت تسليحات اتمي در پرونده هسته اي ايران مشاهده نكرده، اما آژانس همچنان در موقعيتي نيست كه به اين نتيجه برسد هيچ ماده و يا فعاليت هسته اي اعلام نشده در ايران وجود ندارد.»وي همچنين در ادامه آورده است: «روند رسيدن به اين نتيجه در شرايط عادي حتي زماني كه پروتكل الحاقي اجرا شده باشد نيز بسيار وقت گير است و در مورد ايران بايد انتظار داشت با توجه به برخي موارد اعلام نشده از ماهيت برنامه اتمي اين كشور در گذشته و به ويژه ناكافي  بودن اطلاعات ارائه شده در برنامه غني سازي سانتريفوژ، اين روند طولاني تر خواهد شد.
دبيركل آژانس با ابراز تاسف از مشخص نشدن حجم و ماهيت برنامه هسته اي ايران پس از سه سال همكاري مداوم، خواستار شفافيت بيشتر ايران شد. وي همچنين يادآور شد كه توانايي آژانس براي تأييد صحت و كامل بودن موارد اعلام شده از جانب ايران به ويژه در برنامه غني سازي محدود بوده و همچنان در زمينه حركت گذشته و آينده برنامه هسته اي ايران پرسش هايي وجود داشته و خواهد داشت.
در اين گزارش ضمن اشاره به همكاري هاي گسترده ايران با بازسازي آژانس بين المللي انرژي اتمي ادعا شده كه موارد حل نشده زيادي براي بررسي باقي  مانده است.
اين گزارش در حالي منتشر شد كه مذاكرات ايران و روسيه كماكان در جريان است و طبق گفته مقامات رسمي تا زمان شوراي حكام آژانس در ۱۵ اسفند اين مذاكرات ادامه خواهد داشت.
به گزارش ايسنا براي ادامه مذاكرات انجام شده در تهران و بوشهر، روز گذشته هيأتي عالي رتبه از ايران راهي مسكو شد. غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ميهمان همتاي خود سرگئي كرينكو خواهد بود و علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز ميهمان سرگئي ايوانف، همتاي روسي خود است. علي حسيني تاش و محمد سعيدي، معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي و معاون بين المللي و توسعه برنامه سازمان انرژي اتمي نيز در هيأت ايران حاضر هستند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پيش از عزيمت به مسكو در گفت وگويي با مجله تايم كه روز گذشته منتشر شد اعلام كرد كه نظرات روسيه در حالي مي تواند كارگشا باشد كه در قالب يك مجموعه همكاري ها تعريف شود. لاريجاني تاكيد كرد كه همگي براي حل مشكل كار مي كنند و اگر پرسش هايي وجود دارد، آماده پاسخ گفتن به اين پرسش ها هستند. وي ضمن اين كه تعليق را رضايت بخش و حاوي نتيجه ندانست، اعلام كرد كه مساله هسته اي به يك خواسته ملي تبديل شده است كه فناوري هسته اي صلح آميز است. دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين گفت وگو تصريح كرد كه: ما واقعاً در صدد ماجراجويي در منطقه نيستيم و طرح هاي مختلفي براي موقعيت هاي متفاوت طراحي كرده ايم و حتي براي بدترين سناريو آماده ايم.
وي در ادامه گفت كه تفاوت ديدگاه به معناي خصومت نيست.
در حال حاضر جزئيات زيادي از نحوه تعامل ايران و روسيه منتشر نشده اما اگر ايران بنا دارد در قالب يك مجموعه همكاري وارد بحث غني سازي مشترك با روسيه شود، بايد ديد دامنه اين همكاري تا كجا خواهد بود. در همين حال منوچهر متكي نيز در ژاپن درخواست كرد كه ژاپني ها در فعاليت هاي هسته اي ايران شريك شوند.

دولت براي ايجاد تحولات ساختاري و اجرايي مصمم است
006177.jpg
ايسنا: محمود احمدي نژاد با بيان اين كه به صورت طبيعي در برابر هرگونه تحول ساختاري و اجرايي مقاومت وجود دارد، تاكيد كرد كه دولت او در اين ارتباط مصمم است .
رئيس جمهور كشورمان در گردهمايي بزرگ مهندسان كه با حضور تعداد زيادي از اعضاي اين صنف، همچنين وزيران راه و ترابري، مسكن و شهرسازي، نيرو و معاون اولش برگزار شده بود، با بيان اين كه يك ماموريت بزرگ يعني ساختن و آباداني ايران عزيز را بر عهده داريم، افزود: ما بايد يك جامعه ي نمونه ي اسلامي و مقتدر را بسازيم و واقعيت اين است كه اين كار شدني است و در حال حاضر بهترين زمان براي تحقق اين امر فرا رسيده است. ما در حال حاضر منابع زيادي در اختيار داريم كه البته بي نظير نيستند ولي كم نظيرند. ما نيروي انساني زبده اي داريم كه از ديدگاه من بي نظيرند. ما امروز بهترين دانشمندان، مهندسان، علما و مبتكران خلاق را داريم و استعداد سازندگي و خلاقيت در كشور ما بي كران است.
احمدي نژاد با بيان اين كه مهندسان كشور خود را براي آغاز يك مجاهدت عظيم آماده كنند، گفت: در حال حاضر فرصت نيست كه سياست دولت را در ارتباط با سازندگي تشريح كنم؛ ولي مطمئنا شما امور و سياست هاي دولت را پيگيري مي كنيد. ما مي خواهيم به سمت توليد و سازندگي حركت كنيم؛ البته اين توليد و سازندگي با حضور مردم ميسر است و مردم بايد در متن اين قضيه حضور داشته باشند. اين سياست واقعي دولت است. دولت متصدي اقتصاد نيست و شايد براي اولين بار است كه مي گويد توسعه ي سرمايه گذاري دولتي ممنوع؛ مگر در موارد معدودي آن هم با مشاركت مردم؛ البته چرخ دنده ها مقداري زنگ زده است و روغن كاري مي خواهد. بعضي جاها را بايد هل داد و بكسل كرد. مقاومتي به صورت طبيعي در برابر هرگونه تحول ساختاري و رفتاري وجود دارد، ولي دولت در اين ارتباط مصمم است و من مطمئن هستم كه شما از سياست دولت در اين ارتباط حمايت مي كنيد.
وي با بيان اين كه دولت نمي تواند كشور را به تنهايي بسازد، ادامه داد: اين كار، كار متن مردم است؛ چون نيروي مردم بي پايان است.
احمدي نژاد افزود: ما در سه هزار سال قبل داراي شبكه هاي قنات بوده ايم كه در اين شبكه آثار مهندسي مثل نقشه برداري، محيط زيست، زمين بٍُِرداري و ديگر تكنيك هاي مهندسي قابل مشاهده است. ما در آن سال ها مهندسي داشته ايم كه وقتي به زمين نگاه مي كرده دقيقاً درمي يافته كه در كجا حفره هاي آبي وجود داشته و اين حفره هاي آبي به چه ميزان داراي آب هستند. من مهندس ايراني را فردي خلاق مي نامم، فردي كه به دنبال سازندگي است. مهندسي يعني خلاقيت، يعني بهينه سازي و بهينه سازي يعني اين كه ما بهترين ها و ارزان ترين ها را بسازيم. مهندسي يعني كارآفريني. من هميشه سر كلاس خود به دانشجويانم مي گويم مهندس يعني اين كه تعدادي مهندس را با مقداري آذوقه سوار هلي كوپتر و به كوير راهي كنيم و بعد از يك سال كه برمي گرديم مشاهده كنيم كه اين تعداد مهندس يك اجتماع را با استفاده از امكانات موجود در طبيعت ساخته و برپا كرده اند. ما در كشور مي خواهيم با امكانات مادي آن را بسازيم و رشد بدهيم. ما براي اين امر به مهندسان خلاق، نوآور و متكي به منابع خود نيازمنديم. از بچه هاي ما در دانشگاه ،هنر و خلاقيت مي جوشد و ما متكي به اين جوانان هستيم. ما معتقديم وقتي كشور را بسازيم و در آن توليد ايجاد شود، اين امر خود ضد تورم است.

ديدار متكي با اعضاي گروه دوستي پارلماني ژاپن و ايران
منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديروز در جريان ديدار با اعضاي گروه دوستي پارلماني ژاپن و ايران گفت : روابط تهران با توكيو مهم است و ما در سطح آسيا مناسبات خوب و گسترده با ژاپن را دنبال مي كنيم. متكي در اين ديدار تقويت همكاري هاي مورد اهتمام دو كشور را بر شمرد و با اشاره به حجم مبادلات قريب به ۱۲ ميلياردي ايران و ژاپن، مبادلات موجود را نشانه ظرفيت هاي موجود در روابط دانست.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين فشار برخي كشورها به ژاپن براي تحت تاثير قرار دادن روابط را مورد توجه قرار داده و خاطر نشان كرد كه تهران و توكيو بايد مناسبات همه جانبه و متوازن هر چه بهتر را پي ريزي نمايند و مستقل از برخي فشارها، مناسبات پايدار را دنبال كنند.
وي در اين ديدار درباره موضوع هسته اي ايران گفت: امروز برخي از كشورها به دنبال انحصاري كردن رشته هاي علوم و دانش در جهان هستند و مي خواهند ديگر ملت ها را از دستيابي به رشته هاي علوم محروم كنند.
متكي با تشريح جزئيات روند مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي افزود: ما فكر مي كنيم امكان رسيدن به تفاهمي وجود دارد كه طي آن راه حل، جمهوري اسلامي ايران به حقوق خود دست يابد و برخي نگراني ها نيز برطرف شود.
در اين نشست ابعاد مناسبات ايران و ژاپن و راه هاي تقويت گفت و گوهاي ميان دو كشور در سطوح مختلف مورد گفت وگو قرار گرفت.

موضع مبارك در پرونده هسته اي
006171.jpg
مهر: رئيس جمهوري مصر در جريان سفر از چند كشور عربي منطقه خليج فارس درباره برنامه صلح آميز هسته اي ايران اظهار نظر كرد ودر مورد نتايج مذاكرات هسته اي ميان مسكو و تهران ابراز خوش بيني كرد.
به گزارش روزنامه الاهرام چاپ قاهره، حسني مبارك در ديدار با سران عربستان، كويت، قطر، امارات و بحرين مسائل مهم جهان عرب و تحولات منطقه اي را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
رئيس جمهوري مصر درباره برنامه صلح آميز هسته اي ايران به مذاكراتي كه هم اكنون ميان مقامات روسيه و ايران درباره پيشنهاد هسته اي مسكو در جريان است، اشاره كرد و گفت : منتظر نتايج مربوط به پيشنهاد غني سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه هستيم، زيرا درگيري خطرات سنگيني دارد.
مبارك و امير قطر ابراز اميدواري كردند تا توافق اوليه ميان تهران و مسكو راهي براي حل بحران هسته اي ايران تشكيل دهد.
وي خاطر نشان كرد: بايد به راهي براي حل اين بحران دست پيدا كرد.
رئيس جمهوري مصر نسبت به ايجاد هرگونه درگيري درباره برنامه هسته اي ايران و خطرات سنگين و پيامدهاي ناگوار آن هشدار داد.

سه كشور اروپايي از روسيه گزارش خواستند
مهر: وزير خارجه آلمان با بيان اينكه سه كشور اروپايي (آلمان، انگليس و فرانسه) از روسيه خواستند درباره مذاكرات خود با ايران به اين كشورها گزارش بدهد، در همسويي با آمريكا اتهامات بي پايه و اساس خود عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران را تكرار كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس از بروكسل، فرانك والتر اشتاين ماير، تهران را متهم كرد كه در گفتگوهاي خود با مسكو در صدد ايجاد اختلاف در جامعه بين الملل درباره اهداف هسته اي  اش مي باشد.
اشتاين ماير مدعي شد: در واقع ايران براي كاهش بحران مربوط به موضوع هسته اي خود استراتژي جديدي ندارد.وي در جمع خبرنگاران ادعا كرد: آنها (ايران) هنوز مي خواهند در جامعه بين الملل شكاف ايجاد كنند.
وي مدعي شد: به نظر مي رسد پيشرفت قطعي در اين باره صورت نگرفته است و سه كشور اروپايي به طور رسمي از روسيه درخواست گزارش كرده اند.

ادعاي كاخ سفيد
مهر: به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاخ سفيد ادعا كرد كه تهران پيش از نشست ششم مارس (۱۵ اسفند) آژانس بين المللي انرژي اتمي يك هفته فرصت دارد تا اين نگراني را كه در جستجوي سلاحهاي هسته اي است، از بين ببرد.
اسكات مك كللان گفت: ما گفته ايم كه در طول اين مدت ايران فرصت دارد تا راهها و همچنين رفتار خود را در برنامه هسته اي تغيير دهد.
وي با هزينه كردن از واژه جامعه بين المللي براي پيشبرد مقاصد جاه طلبانه و زياده خواهانه آمريكا افزود: «جامعه بين المللي نگران رفتارايران و تمايلات آن در برنامه هسته اي است و به همين دليل است كه اين مسئله به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش شده است.
در حالي كه ايران نشان داده برنامه هسته اي خود را تحت نظارت آژانس انجام داده و با بازرسان آژانس همكاري لازم را داشته ، اما مك كللان ادعا كرد: ما خواهيم ديد. با فرض تاريخ آنها ، شما مي توانيد بفهميد كه چرا ما نسبت به اين برنامه ها مظنون هستيم. ايران نشان داده كه نمي تواند مورد اطمينان باشد.

وزير كشور:
خرابكاري را در بروز دو حادثه هوايي اخير كم نمي بينيم
006183.jpg
فارس : وزير كشور با اشاره به اجلاس بازسازي پليس افغانستان گفت: اين اجلاس با هدف تقويت پليس افغانستان به لحاظ نيروي انتظامي، آموزش، تجهيزات، پاسگاه هاي مرزي و امكانات مورد نياز تشكيل مي شود.
مصطفي پور محمدي پيش از عزيمت به كشور قطر به منظور شركت در اجلاس بازسازي پليس افغانستان افزود: اولين دوره اين اجلاس سال گذشته در قطر تشكيل شد و كشور قطر به عنوان ميزبان كشور آلمان از سوي سازمان ملل است و كشورهاي همسايه نيز در بازسازي پليس افغانستان با آلمان مشاركت مي كنند.
وزير كشور ياد آور شد: ايران به دليل داشتن مرزهاي طولاني با كشور افغانستان و تاثير بسيار مسائل امنيتي اين كشور در امور داخلي ايران، همكاري هاي مناسبي در زمينه آموزش، كمك به تقويت امنيت جاده هاي مرزي و احداث پاسگاه هاي مرزي داشته است؛ چنانچه هشت پاسگاه مرزي تحويل دولت افغانستان شده است و ۱۷ پاسگاه نيز در حال تكميل بوده و در آينده نزديك در اختيار مقامات افغان قرار مي گيرد.
پور محمدي درباره نتايج بررسي هاي كارشناسانه مربوط به سقوط هواپيماي ۱۳۰- c ارتش و فالكون سپاه اظهار كرد: همانطور كه در گذشته اظهار كردم خرابكاري را در بروز اين دو حادثه كم نمي بينيم و در دايره پيش بيني ما اين خرابكاري ها وجود دارد كه از جمله آن مي تواند اختلالات الكترونيكي باشد اما در نهايت تسليم نظر كارشناسان و محققان هستيم كه بر روي اين مسئله كار مي كنند.
وزير كشور در مورد ابهامات انتخابات شوراياري ها گفت: انتخاباتي به اسم نمايندگان محلات به عنوان افرادي كه با راي مردم و نمايندگان آنها در محلات انتخاب مي شوند در قانون وجود ندارد، چرا كه در اين صورت اين افراد بايد داراي حقوق مي شدند، ولي چنين تعريفي در قانون وجود ندارد و طبيعتاً براساس روش هاي متعارف اين افراد بايد شوراهاي بالادستي را انتخاب كنند تا در نهايت آنها شهردار را انتخاب كنند، در صورتي كه چنين حقي براي شوراي محلات در قوانين وجود ندارد.
وي تصريح كرد: اعضاي شوراي شهر نيز اين استدلال را قبول داشتند و بيان كردند كه اين افراد به عنوان انجمن هاي معتمدان محلات فعاليت خواهند داشت.
پور محمدي افزود: انتخابات سراسري براي انتخاب اين معتمدان محلات به لحاظ قانوني وجاهتي ندارد و در نهايت هر تصميمي كه خانه احزاب در جهت اصلاح اين شبهات بگيرد ما خوشحال هستيم، در غير اين صورت انتخابات مجدد برگزار مي كنيم.

معاون اول قوه قضائيه:
همكاران قضايي، پرونده هاي امنيتي
را خارج از نوبت رسيدگي كنند
006180.jpg
ايسنا: معاون اول قوه قضائيه، از مجلس شوراي اسلامي خواست كه بحث اصلاح قانون شعب تشخيص ديوان عالي كشور را حتي اگر لازم است با دو فوريت، تصويب كند.
ابراهيم رئيسي در حاشيه ديدار مردمي اين هفته درخصوص اين كه تا به حال بررسي شده كه تا چه حد مشكلات مردم پس از ملاقات با مسئولان قضايي حل مي شود؟ اظهار داشت: مراجعه مردم و ملاقات مسئولان با آنها وظيفه اي است كه تمام صاحب منصبان بر عهده دارند تا حرف مردم را مستقيما بشنوند. درمورد دستگاه قضايي نيز علي القاعده بحث پيگيري شكايت و طي مسير قانوني مدنظر است و ملاقات ما براي اين است كه اگر افرادي احساس كردند در اين مسير آن گونه كه بايد به شكايتشان رسيدگي نشده آن را بررسي كنيم و بسياري از موارد مطروحه توسط مردم در حوزه هاي مورد بحث، بررسي مي شود.
وي ادامه داد:  دليل مراجعه برخي از مراجعه كنندگان نيز نداشتن اطلاعات حقوقي كافي است كه اگر اين مشكل حل شود، اين مراجعه ها كاهش خواهد يافت. در اين زمينه رسانه ها مي توانند نقش موثري داشته باشند.
رئيسي در پايان خاطرنشان كرد: از همكاران قضايي و امنيتي مي خواهم كه پرونده هاي امنيتي، سريع، خارج از نوبت و عبرت آموز رسيدگي شود و مردم نيز در جريان آن قرار گيرند.

تذكرات مكتوب نمايندگان به رئيس جمهور و وزرا
مهر: تعدادي از نمايندگان مجلس در تذكري مكتوب به محمود احمدي نژاد خواستار دستور پيگيري وي براي ايجاد امنيت در استان خوزستان شدند.
عبدالله كعبي، محمد سعيد انصاري و ناصر سوداني نمايندگان آبادان و اهواز در تذكرمكتوب خود به رئيس جمهور خواستار دستور وي براي ايجاد امنيت كامل در استان خوزستان شدند.
اين نمايندگان خواهان رسيدگي به علت عدم ايجاد امنيت و كنترل لازم درخوزستان با توجه به حوادث اخير شده و با توجه به تحركات نيروهاي انگليسي و آمريكايي در منطقه، بر تجهيز نيروهاي مستقر در شهرهاي مرزي خوزستان تاكيد كردند.
همچنين در تذكرات مكتوب ديروز مجلس شوراي اسلامي كه توسط غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس در آغاز جلسه علني، خطاب به مسئولان اجرايي كشور قرائت شد، به جز تذكرات نمايندگان خوزستان به رئيس جمهور، سيد جلال يحيي زاده نماينده تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي در تذكري به وزير امور خارجه، اخذ تعهدات لازم از دولت آلمان نسبت به اجازه حضور تماشاگران ايراني هنگام برگزاري مسابقات جام جهاني طبق مقررات فيفا با توجه به اهانت هاي اخير اين كشور به فوتبال دوستان مسلمان را خواستار شد.
ايرج نديمي نماينده لاهيجان نيز در تذكري به منوچهر متكي، از وزير خارجه خواست نسبت به اطلاع رساني دقيق و شفاف و همه جانبه از مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و روسيه و چين اقدام كند تا از رواج شايعه و انحراف افكار عمومي توسط رسانه هاي برون مرزي جلوگيري شود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سخنگاه    |    سياسي    |    سينما    |    داخلي    |    شهر    |    شهرستان ها    |
|   شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |