پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۶ - May 4, 2006
سفر با مترو آسانتر مي شود:
متروي تهران؛ قطار بعدي ۳ دقيقه ديگر همه قطارها كولردار
تردد خودروهاي شخصي در خطوط سبز بزرگراه چمران از فردا ممنوع است
000702.jpg
ايسنا: معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) با اعلام اين كه تمام قطارهاي متروي تهران تا پايان تابستان امسال كولردار مي شوند، گفت: هم اكنون ۱۴ قطار خط يك متروي تهران فاقد كولر هستند.
مهندس ربيعي با اشاره به اين كه ۸۵ درصد قطارهاي متروي تهران و كرج در حال حاضر كولردار هستند، افزود:۱۵ درصد قطارهاي باقيمانده نيز تا پايان تابستان داراي كولر مي شوند.
وي افزود:شهروندان تابستان امسال مشكل گرما را در قطارهاي مترو نخواهند داشت.
معاون بهر ه برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در ادامه به مسافتي شدن بليت مترو اشاره كرد و گفت: حدود ۳ ماه از زمان اجراي اين طرح مي گذرد و طي اين مدت ۱۷۰ هزار مسافر كارت اعتباري مبلغ دار خريداري كرده اند.
معاون بهره برداري متروي تهران افزود: بسياري از مسافران كه بليت هاي تك سفره استفاده مي كردند نيز، هم اكنون به تهيه بليت هاي مدت دار گرايش يافته اند.
ربيعي، بليتهاي تك سفره را گرانترين بليت مترو و ويژه افرادي برشمرد كه خيلي كم با مترو سفر مي كنند و تصريح كرد: معمولاً مسافران مترو دايمي بوده و اين دسته از افراد نيز به تدريج بليتهاي مدت دار خريداري مي كنند.
معاون بهره برداري متروي تهران گفت: ميزان آگاهي مسافران از نحوه استفاده بليت هاي مترو، از حد متوسط دنيا بيشتر است؛ به طوري كه هم اكنون شاهد صفهاي طولاني براي خريد بليت نبوده و مسافران كاملا با بليتها آشنا هستند.
وي درخصوص كنترل بليت ها، هنگام خروج از مترو گفت: هم اكنون كنترل بليت ها در ۲۰ درصد مواقع و به صورت تصادفي انجام مي شود و اين روند ادامه مي يابد تا پس از آشنايي كامل مسافران با بليت ها، طي سالهاي آينده به صد درصد برسد.
ربيعي تأكيد كرد: مسافران و شهروندان در صورت استفاده از بليت هاي اعتباري، هزينه و دقت كمتري را صرف مي كنند لذا به آنها توصيه مي شود بليتهاي تك سفره خريداري نكنند.
وي با بيان اين كه هم اكنون ۴۵ قطار در متروي تهران و كرج، مسافران را جابجا مي كنند، افزود: براي دستيابي به فاصله حركت دو دقيقه قطارها، نيازمند دو برابر شدن رقم فعلي و افزايش آنها به ۹۰ قطار هستيم.
معاون بهره برداري متروي تهران گفت: هم اكنون فاصله حركت قطارها ۴ دقيقه است و با افزايش تعداد قطارها، درصدد تحقق قول شهردار تهران براي كاهش حركت قطارها به سه دقيقه هستيم.

تردد خودروهاي شخصي در خطوط سبز بزرگراه چمران از نيمه دوم ارديبهشت ممنوع شد
بهره برداري از خطوط ويژه اتوبوس در بزرگراه ها
000717.jpg
گروه شهري: بهره برداري از خطوط ويژه اتوبوس در بزرگراه هاي چمران و همت بزودي آغاز مي شود.
مهندس مهرداد تقي زاده _ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در گفت و گو با همشهري، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: به منظور رفاه حال شهروندان و مديريت ترافيك و حمل و نقل در معابر عمومي به ويژه در بزرگراه هاي درون شهري، مسير ويژه اي براي تردد سريع اتوبوس در بزرگراه هاي چمران و همت طراحي و ايجاد شد و شهروندان بزودي شاهد بهره برداري از آنها خواهند بود.
وي با اظهار اين مطلب كه هم اينك حدود ۶۰ كيلومتر خط ويژه براي تردد اتوبوس وجود دارد، تصريح كرد به منظور افزايش سرعت متوسط اتوبوس ها، حدود ۱۶۰ كيلومتر خط ويژه طراحي شده است و امسال بنا داريم، اين ميزان را اجرا كنيم؛ هر چند به نظر كارشناسان، تهران بيش از اين ميزان به خط ويژه تردد اتوبوس نياز دارد.
معاون حمل و نقل و ترافيك تهران گفت: عمليات نصب دوربين به منظور كنترل خطوط ويژه اتوبوس در دو بزرگراه شهيد همت و چمران انجام شده و هماهنگي هاي لازم با اداره راهنمايي و رانندگي نيز در اين باره مراحل نهايي خود را سپري مي كند.
وي خاطرنشان كرد: با نصب دوربين، نياز به نيروي انساني جهت كنترل و نظارت بر خطوط ويژه اتوبوس به حداقل مي رسد.
به گفته وي آن دسته از خودروهايي كه وارد خطوط ويژه اتوبوس شوند، قبل از خروج از بزرگراه ها، توسط عوامل راهنمايي و رانندگي، متوقف و فرد خاطي جريمه مي شود.
در همين زمينه، مهندس علي اكبر گلرخي _ كارشناس حمل و نقل و ترافيك، ايجاد خطوط ويژه اتوبوس در بزرگراه ها را الزامي خواند و افزود: با توجه به شرايط و بار ترافيك حاكم بر بزرگراه ها، اتخاذ روش ها و طراحي براي حركت روان و سريع اتوبوس ها بايد در اولويت مديريت ترافيك و حمل و نقل قرار گيرد.
وي گفت: براساس اطلاعات و آمارهاي ارائه شده از سوي نهادهاي مطالعاتي و علمي، سرعت متوسط اتوبوس ها حدود ۵/۱۲ كيلومتر در ساعت در معابر معمولي و ۱۸ كيلومتر در ساعت در خط ويژه مي باشد كه به نظر مي رسد اين ميزان بايد به ۲۵ كيلومتر در ساعت در بزرگراه ها برسد.
گلرخي تصريح كرد: شرايط حاكم بر ترافيك و حمل و نقل عمومي به گونه اي است كه بايد هرچه سريع تر تمايل به انجام سفرهاي درون شهري با خودروهاي شخصي را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي اصلاح كرد و ايجاد خطوط ويژه اتوبوس در بزرگراه ها مي تواند راهكاري اثرگذار در اين باره تلقي شود. وي پيش بيني كرد با بهره برداري از خطوط ويژه تردد اتوبوس در بزرگراه هاي چمران و همت، ضمن كاهش بار ترافيك بزرگراه هاي مذكور و شبكه عبوري منتهي به آنها و افزايش سرعت متوسط اتوبوس در ساعت، شاهد افزايش انگيزه سفر با اتوبوس خواهيم بود. كاهش مصرف بنزين و كاسته شدن از ميزان آلودگي هوا و انجام سفرهاي درون شهري با هزينه كمتر و صرف حداقل زمان از ديگر آثار مثبت اين طرح به شمار مي آيد.
اين كارشناس خاطرنشان كرد هرچند براي هر دستگاه كاميون و اتوبوس بايد ۷۵ متر مربع و براي هر دستگاه خودرو سواري ۴۵ متر مربع، معبر ساخته شود، اما چون هر دستگاه اتوبوس به طور متوسط ۵ برابر خودروسواري ظرفيت حمل مسافر را داراست، به نظر مي رسد مقدم داشتن اتوبوس به سواري و ايجاد فضاي ويژه تردد اتوبوس، منطقي است و از اين رو بايد چنين خطوطي در ساير بزرگراه ها از جمله مدرس، كردستان ايجاد شود.
از سوي ديگر، مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره نصب دوربين هاي نظارت در بزرگراه چمران، از ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي در مسير خطوط سبز بزرگراه چمران از نيمه دوم ارديبهشت جاري خبر داد.
سيد جعفر تشكري هاشمي در گفتگو با فارس با اشاره به استقرار نيروهاي پليس در بزرگراه چمران علاوه بر دوربين هاي نظارت، تصريح كرد:با وجود آن كه خط سبز بزرگراه چمران قبل از عيد راه اندازي شده بود اما به علت عدم امكان حضور نيروهاي پليس به منظور اجراي طرح زوج و فرد، كليه خودروها علاوه بر اتوبوس ها امكان تردد از اين مسير را داشتند.
وي افزود:بر اساس هماهنگي هاي انجام گرفته و با توجه به استقرار نيروهاي پليس و نصب دوربين ها، از نيمه دوم ارديبهشت با خودروهايي كه بخواهند از خط سبز ويژه بزرگراه چمران عبور كنند برخورد قانوني مي شود.
مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران درخصوص نوع اتوبوس هاي فعال در اين مسير، گفت:۲۰۰ اتوبوس به صورت ريالي و بليتي كه به مسيرهاي مختلفي انشعاب پيدا مي كنند در طول خط سبز بزرگراه چمران تردد خواهند داشت.
وي تأكيد كرد:عدم ازدحام مسافر در اتوبوس، حركت به موقع و سرساعت اتوبوس حتي در صورت خالي بودن آنها و كوتاه شدن مدت زمان سفر از امتيازات استفاده از اتوبوس هاي ريالي در اين مسير است.

تشكيل كميته ويژه براي صفر كردن ساخت
و سازهاي حاشيه رودخانه ها
000699.jpg
ايسنا: معاون سياسي امنيتي استانداري تهران از تشكيل كميته ويژه اي خبر داد كه در راستاي آن ساخت و سازهاي حاشيه رودخانه هاي تأمين كننده منابع آبي استان به صفر خواهد رسيد.
عبدالله روشن درخصوص نتايج كارگروه بهداشت، درمان و تأمين اجتماعي استان تهران با اشاره به اين كه حفظ منابع آب شرب و برخورد با ساخت و ساز در حاشيه رودخانه ها در اولويت هاي كاري استانداري تهران است، افزود: استانداري تهران اين امر را به فرمانداران استان ابلاغ كرده است.
به گفته روشن در جلسه كارگروه بهداشت و درمان و تأمين اجتماعي، آلودگي منابع آب شرب تهران مورد بحث قرار گرفت و پس از نظرات مطرح شده مقرر شد كميته  ويژه اي به رياست معاون سياسي امنيتي استانداري تهران تشكيل و موضوع «حفظ سلامت» و «تأمين منابع آب شرب» استان تهران بررسي شود.
وي تصريح كرد: همچنين در اين كميته موضوع احداث فاضلابهاي روستايي و ساخت وسازهاي حاشيه رودخانه ها و چراي دام در مناطقي كه براي منابع آب شرب مردم خطرناك است نيز مورد بررسي قرار گرفته و تصميمات لازم اتخاذ شود.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران سازمان آب منطقه اي تهران، اداره كل امور آب استان تهران، اداره كل آب و فاضلاب روستايي استان، مديركل حفاظت محيط زيست استان، مديركل جهاد كشاورزي استان، معاونتهاي بهداشتي دانشگاههاي علوم پزشكي استان، مدير كل دفتر شهري و روستايي و مديركل امور اجتماعي استانداري تهران و همچنين نماينده دستگاه قضايي را از اعضاي اين كميته برشمرد.
روشن تأكيد كرد: علاوه بر كميته ويژه حفظ منابع آب استان تهران علاوه بر به صفر رساندن ساخت و سازها در حاشيه رودخانه ها موضوع جلوگيري از آلودگي منابع آبي توسط رستورانها، هتلها، اقامتگاههاي روستاها و شهرهاي مجاور رودخانه ها و سدها را نيز مدنظر قرار مي دهد.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران در ادامه با اشاره به گزارش سازمان دامپزشكي استان درخصوص آخرين روند پيشگيري از آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در استان تهران گفت: خوشبختانه در رابطه با مرغداري هاي صنعتي در استان مشكلي وجود نداشته و مراكز كشتارگاههاي صنعتي تحت كنترل بهداشتي هستند.
به گفته روشن موضوع بيشتر مربوط به مرغهاي سنتي مي شود كه در خانه ها و مغازه ها نگهداري مي شوند كه در اين راستا بايد كنترلها بيشتر بر روي آنها اعمال شود.
وي درخصوص جمع آوري پرندگان تزئيني در خيابان مولوي گفت: در اين خصوص بحث ساماندهي مطرح بوده است، نه جمع آوري.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران با اشاره به اين كه جهت ساماندهي خريد و فروش مرغهاي سنتي و پرندگان تزئيني در خيابان مولوي تهران كميته ويژه اي در رابطه با اين موضوع با همكاري شهرداري تهران و نيروي انتظامي تشكيل شده است، خاطرنشان كرد: متأسفانه در بازار مولوي تهران در حاشيه فروش پرندگان رسمي مقدار زيادي از مرغهايي كه در صنعت مرغداري (مرغهاي پنچري) گفته مي شود، به فروش مي رسد.
روشن اظهار كرد: اين نوع مرغها جزو مرغهايي هستند كه در كشتارگاهها مجوز بهداشتي ذبح دريافت نكرده و متأسفانه بر اثر بي توجهي برخي واحدهاي كشتارگاههاي صنعتي مرغداريها اين مرغها توسط كارگران به صورت غير قانوني خارج شده و در بازار مولوي خريد و فروش مي شوند كه البته برخي از اين مرغها داراي بيماريهاي هستند كه ممكن است مسري نباشد اما سلامت مردم را به خطر بياندازد.
معاون سياسي امنيتي استانداري تهران تأكيد كرد: اين نوع مرغها و پرندگاني كه توسط دستفروشان ارائه مي شوند، جمع آوري اما ساير واحدهاي رسمي  مجوزدار فروش پرندگان تزئيني ساماندهي مي شوند كه البته اين ساماندهي ارتباطي با آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان ندارد. روشن همچنين گفت: در جلسه كارگروه بهداشت و درمان و تأمين اجتماعي استان تهران نامه وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي به استانداري تهران درخصوص افزايش شاخصهاي سلامت كشور و ميزان مرگ و مير نوزادان بررسي شد.
وي يادآور شد: عليرغم اين كه در اين زمينه استان تهران نزديك متوسط جهاني است و عقب ماندگي زيادي ندارد، مقرر شد دانشگاههاي علوم پزشكي، لكه هاي جمعيتي در استان كه بيشترين مرگ و مير كودكان زير پنج سال اتفاق مي افتد را معرفي كرده و عواملي كه در اين زمينه مؤثر است مشخص كنند.

آيين نامه اجرايي صندوق ملي محيط زيست
خبرگزاري فارس:معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست از تقديم آيين نامه اجرايي صندوق ملي محيط زيست به هيأت وزيران تا ۲ ماه ديگر خبر داد.محمود رئيس زاده گفت: آيين نامه اجرايي صندوق ملي محيط زيست توسط سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت اقتصاد و دارايي در حال تهيه است كه تا كمتر از ۲ ماه ديگر به هيأت وزيران جهت تصويب ارائه مي شود. وي در ادامه افزود: به طور مسلم با ارسال اين آيين نامه به هيأت وزيران در زمان كوتاهي، آيين نامه تصويب خواهد شد. معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: با تصويب آيين نامه اجرايي صندوق ملي محيط زيست تمام قوانين آن لازم الاجرا مي شود. دولت مي تواند با رعايت اصول ۷۲ و ۸۵ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي تقليل آلاينده هاي محيط زيست، صندوق ملي محيط زيست را وابسته به سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل دهد كه منابع مورد نياز صندوق از طريق كمكهاي بخش غيردولتي، داخلي و خارجي تامين مي شود و جريمه هاي زيست محيطي واحدهاي آلاينده نيز با تشكيل اين صندوق وارد آن مي شود.

۳۵ درصد زباله هاي تهران به صورت مكانيزه
جمع آوري مي شود
000708.jpg
فارس: مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اشاره به اينكه بيش از ۳۵ درصد از زباله هاي شهر تهران به صورت مكانيزه جمع آوري مي شود گفت: تا پايان سال جاري تمامي زباله هاي شهر تهران به صورت مكانيزه جمع آوري خواهد شد.
مصطفي سليمي با اشاره به سه فاز عملياتي براي جمع آوري زباله به صورت مكانيزه در شهر تهران اظهار داشت: فاز اول اين طرح نهايي شده و سيستم مكانيزه حمل زباله در بيش از ۴۰ ناحيه شهر تهران اجرايي شده است.
سليمي اضافه كرد: با اجراي سه فاز عملياتي تا پايان سال جاري سيستم حمل زباله مكانيزه در تمامي مناطق شهرداري تهران اجرا مي شود.
مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با اشاره به تفكيك زباله از مبدا گفت: در سيستمهاي مكانيزه مخازني را در مبدا براي زباله هاي خشك و تر تعبيه كرديم، كه هر كدام از انواع زباله با خودروهاي مخصوص جمع آوري خواهد شد.
وي در خصوص مشكلات پيش روي جمع آوري زباله در مراكز تجاري افزود: در سيستم جمع آوري زباله به صورت مكانيزه قصد داريم با ايجاد مخازن زباله در مراكز تجاري - اداري اين مشكلات را برطرف كنيم. سليمي در پايان خاطرنشان كرد: جمع آوري مكانيزه زباله يكي از مهمترين برنامه هاي معاونت خدمات شهري در سال جاري است و با همكاري شهروندان تهراني در مقوله حمل زباله مي توان چهره شهر را زيباتر از گذشته كرد.

فروش اوراق مشاركت شهرداري
از نيمه دوم سال آغاز مي شود
فارس: معاون مالي -اداري شهرداري تهران از آغاز فروش اوراق مشاركت شهرداري براي نوسازي بافت هاي فرسوده از نيمه دوم امسال خبر داد.
دكتر پورزرندي درمورد تعداد پروژه هاي بررسي شده براي فروش اوراق مشاركت گفت:۲۳ پروژه براي بررسي به شوراي اقتصاد ارسال شده است. وي افزود: بعد از طي مراحل اداري و اتمام مذاكرات با شوراي اقتصاد طي ۳ تا ۴ ماه آينده، اميدواريم فروش اين اوراق توسط بانك كارگزار آغاز شود. معاون مالي -اداري شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه ۵۰ ميليارد تومان فروش اوراق مشاركت مبلغ قابل توجهي براي اجراي ۲۳ پروژه  نيست، افزود: اين مبلغ تنها مي تواند پاسخگوي ۱ يا ۲ پروژه باشد نه بيشتر. وي تصريح كرد: بعد از آن كه شوراي اقتصاد پروژه مناسب براي فروش اوراق مشاركت را تعيين كرد فروش اوراق مشاركت در نيمه دوم سال آغاز مي شود؛ ضمن آن كه براي اجراي ساير پروژه ها بايد از ساير منابع مالي استفاده كرد. معاون مالي-اداري شهرداري تهران سود حاصل از فروش اين اوراق را بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار ۵/۱۵ درصد اعلام كرد.

نگاه
000696.jpg
داود كاظمي

درختان كهنسال و باغات قديمي تهران
شناسنامه دار مي شوند
مهر: درختان كهنسال و باغات قديمي شهر تهران با هدف حفظ سرمايه هاي ملي و توسعه بهينه فضاي سبز، صاحب شناسنامه مي شوند.مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران با اشاره به پايان تهيه و طراحي نقشه GIS اين طرح، اظهارداشت: اين طرح از جمله برنامه هاي در دستور اجرا در سال جاري است.مهندس محمد مختاري افزود: در حال حاضر تهران حدود ۳۸۰۰ هكتار باغ شامل ازگل، طرشت، فرحزاد، كن و سولقان و... دارد كه تلاش مي كنيم با تهيه شناسنامه براي درختان كهنسال و باغات تهران، علاوه بر حفظ، فضاي سبز را به صورتي بهينه توسعه دهيم.
وي با تاكيد بر تلاش براي توسعه بهينه فضاي سبز در تهران تصريح كرد: توسعه فضاي سبز با هدف كاشت گونه هاي گياهي ماندگار، سازگار و مقاوم با شرايط اقليمي شهر تهران است.

فعاليت مركز مكانيزه معاينه فني خودرو
000705.jpg
ايرنا:  مدير عامل  ستاد مركزي  معاينه  فني  خودروهاي  تهران  از فعاليت  يكي  از مراكز معاينه  فني  خودرو در روزهاي  جمعه  خبر داد. محمدرضا اميري  صفت ، گفت : از روز جمعه  ۱۵ ارديبهشت  ماه  شهروندان  تهراني  مي توانند علاوه  بر روزهاي  شنبه  الي  پنج شنبه  در روزهاي  جمعه  هر هفته نيز از ساعت  ۹ صبح  الي  ۱۵ جهت  انجام  معاينه  فني  خودرو به  مركز مكانيزه معاينه  فني  بيهقي  واقع  در ميدان  آرژانتين ، مراجعه  كنند.وي  هدف  از اجراي  اين  طرح  را پاسخي  به  درخواست هاي  مكرر شهروندان  و نيز رفاه  حال  آن دسته  از اشخاصي  كه  در روزهاي  كاري  هفته  فرصت  مراجعه  به  اين مراكز را ندارند، برشمرد .

۱۰۰ پل مكانيزه
000711.jpg
واحد مركزي خبر: مديرعامل  سازمان  نوسازي  شهرداري  تهران  گفت : قرارداد نصب ۱۰۰پل مكانيزه  در جنوب  شهر تهران  منعقد شده  است. ملاصالحي با اشاره  به  تامين  هزينه  ساخت  اين  پل  ها از محل  تبليغات  افزود: چند شركت  تبليغاتي  در مقابل  ساخت  اين  پل ها، مدت  چهار سال  مي توانند تابلوهاي  تبليغاتي خود را در آنها نصب  كنند.
وي  درباره  ساخت  چند پل  با همكاري  اين  شركت ها گفت: اين  پل ها در مناطقي كه  بار تبليغاتي  دارد نصب  شده  است؛  اما مطالعات  ترافيكي  هم  انجام  شده  بود. ملاصالحي هزينه  ساخت  هر پل  را ۴۰۰ ميليون  تومان  و هزينه  نگهداري  آن را دو تا سه  ميليون  تومان  اعلام  كرد.

سهم  تاكسي  و اتوبوس  در حمل  و نقل  عمومي تهران
000714.jpg
واحد مركزي خبر: عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  افزايش  و تجهيز سرويسهاي  حمل ونقل  عمومي  را موثرترين  راهكار براي  كاهش  ترافيك  اين  شهر دانست .
واعظي  آشتياني  با اشاره  به  سهم  تاكسي، اتوبوس  و سواري  هاي  شخصي  در شبكه حمل  و نقل  عمومي  تهران  گفت: اين  سرويسها به  ترتيب  ۸/۲۰ و ۲۳ و ۳۱ درصد را در شبكه  حمل ونقل  عمومي در تهران  به  خود اختصاص  داده اند.
آشتياني  تجهيز و توسعه  راه آهن  شهري  تهران  را مهم  خواند و گفت : سهم مترو در شبكه  حمل ونقل  عمومي  تهران  به  ۵ درصد افزايش  يافته  است .

راه اندازي ستاد مديريت بحران در
نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب
فارس: ستاد مديريت بحران ويژه اماكن عمومي در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با هدف پيشگيري از بروز حادثه، ايمني بيشتر و ارتقاي آمادگي در رويارويي با حوادث احتمالي همزمان با افتتاح اين نمايشگاه آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، اين ستاد براي دومين بار در نمايشگاه بين المللي كتاب برپا مي شود و با تمهيدات پيش بيني شده تلاش خواهد شد تا ايمني اين رويداد بزرگ را با توجه به استقبال گسترده شهروندان تهراني و ساير هموطنان مراجعه كننده تامين نمايد.
بر اساس اين گزارش علاوه بر سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، ستاد مديريت بحران شهرداري منطقه ،۳ سازمان هاي مسئول خدمات ايمني و امدادي از جمله جمعيت هلال احمر منطقه شمال تهران، اورژانس تهران، سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني و امدادي و فرماندهي انتظامي تهران بزرگ در اين ستاد فعاليت دارند.
در طي هفته هاي گذشته كارشناسان سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از بخش هاي مختلف نمايشگاه، تجهيزات و امكانات موجود در اين مكان بازديد و ضمن اعلام كاستي ها و نيازها، توصيه هاي ايمني لازم را به مسئولان برگزاري نمايشگاه ارايه كردند.
بخشي از اين توصيه ها شامل باز نگهداشتن درهاي ورود و خروج عادي و اضطراري سالن ها و نصب علائم راهنما (مسير خروج و درب خروج) در محل هاي مناسب و نيز وجود امكانات ايمني از قبيل كپسول اطفاي حريق در هر غرفه است.
در مجموع تدابير در سه بعد پيشگيري، آمادگي و مقابله در برابر حادثه احتمالي پيش بيني شده است كه شاخص خطر پذيري (ريسك) وقوع حادثه را كاهش داده و اطمينان خاطر بيشتري را براي مراجعه كنندگان و نيز صاحبان غرفه ها و برگزار كنندگان نمايشگاه به همراه خواهد داشت.
تهيه و نصب دستورالعمل اجرايي ايمن سازي محيط نمايشگاه و دستورالعمل  تخليه اضطراري براي آگاهي مراجعه كنندگان و متصديان غرفه از جمله فعاليت هاي اين ستاد به شمار مي آيد كه با تأكيد شوراي اسلامي شهر تهران براي دومين سال پياپي در محل نمايشگاه بين المللي كتاب برپا مي  شود.
سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در همين زمينه به شهروندان توصيه مي كند كه در هنگام مراجعه به نمايشگاه و بازديد از غرفه در حفظ ايمني خويش بكوشند و هنگام ورود به سالن ها، محيط سالن و نزديك ترين مسير خروج و نحوه باز و بسته شدن درها را در نظر بگيرند تا در صورت وقوع حادثه احتمالي، بهترين و منطقي ترين راه نجات را براي خود و نزديكانشان انتخاب و در عين حال به هنگام بروز هر حادثه احتمالي، خونسردي خويش را حفظ كنند.
اين سازمان همچنين تأكيد دارد كه تمامي نهادها، تشكيلات و سازمان هاي ارايه كننده خدمات عمومي در هنگام برپايي نمايشگاه ها، اجتماعات، مسابقات و ساير برنامه هايي كه با اجتماع شهروندان مواجه است، نسبت به پيش بيني تمهيدات ايمني، ارزيابي حوادث احتمالي و استقرار ستاد ويژه براي انجام هماهنگي هاي لازم اقدام كنند.

اجراي بيمه اجباري مسئوليت سازندگان ساختمان
گروه اقتصادي: پس از يك دوره بحث و گفت وگو درباره اجراي بيمه اجباري مسئوليت سازندگان ساختمان لايحه اي از سوي دولت در اين زمينه تهيه شد كه متن آن از تصويب هيأت دولت گذشت.
با ارائه اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي و تصويب جزئيات آن از سوي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي اين بيمه در كشور قانوني شده و شركت هاي فعال بيمه كشور در اين زمينه صدور بيمه نامه را آغاز خواهند كرد.
اجراي دقيق اين قانون نياز به ايجاد گروه هاي كارشناسي در شركت هاي بيمه و تربيت كارشناساني دارد كه در زمينه ارزيابي هاي كارشناسي امور ساختمان تجربه كافي داشته باشند.
در اين زمينه دكتر عبدالناصر همتي رئيس كل بيمه مركزي ايران مي گويد: در خصوص افزايش كيفيت ساخت و سازها، قبول مسئوليت حرفه اي عوامل دخيل در ساخت و ساز ساختمان و بيمه كردن اين مسئوليت، از مدت ها پيش مذاكرات مفصلي بين وزارت مسكن و شهرسازي و صنعت بيمه كشور جريان داشت. سرانجام در نهم اسفند ۱۳۸۴ در مورد پيش نويس لايحه بيمه اجباري مسئوليت حرفه اي مجريان ساخت و ساز ساختمان در جلسه مشتركي در معاونت حقوقي رياست جمهوري توافق شد و هيأت وزيران در جلسه روز يكشنبه دهم ارديبهشت ۱۳۸۵ لايحه را تصويب كرد.اساس اين لايحه اين است كه كليه عوامل دخيل و دست اندركاران در امور مربوط به ساخت و ساز ساختمان، از توليدكننده و فروشنده مصالح، تأسيسات و تجهيزات ساختماني تا طراح محاسب، ناظر و پيمانكار، براي مدت ۱۰ سال از شروع بهره برداري، مسئول هستند خسارت هايي كه ناشي از عيب و نقص در ساختمان و يا اجرا و تأسيسات نصب شده در آن باشد جبران كنند.اين مسئوليت در قبال خريداران و يا بهره برداران بر عهده مجريان ساخت و ساز ساختمان است و آنها مكلف هستند مسئوليت خود را در قبال جنبه هاي فني و كيفي ساختمان به نفع بهره برداران يا خريداران در يكي از شركت هاي بيمه كه از بيمه مركزي پروانه فعاليت گرفته اند، بيمه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |