سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۲ - May 23, 2006
۲۶۰۰ نشريه و ۸۰ خبرگزاري در انتظار مجوز
004254.jpg
گروه اجتماعي: معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از وجود هزار نشريه مجوزدار كه حتي يك شماره نيز منتشر نكرده اند خبر داد.
عليرضا مختارپور به خبرگزاري فارس گفته است: بر اساس ماده ۱۶ صاحب امتياز موظف است ظرف شش ماه پس از صدور پروانه، نشريه مربوطه را منتشر كند؛ در غير اين صورت با يك بار اخطار كتبي و دادن فرصت پانزده روزه ديگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بين مي رود، عدم انتشار منظم نشريه در يك سال نيز اگر بدون عذر موجه باشد موجب لغو پروانه خواهد بود. وي از متقاضيان نشريه خواست قبل از هر اقدامي قانون مطبوعات را بخوانند. اين در حالي است كه بر اساس ماده ۱۳ قانون مطبوعات هيأت نظارت مكلف است ظرف مدت سه ماه از تاريخ دريافت تقاضا درباره صلاحيت متقاضي اظهار نظر كند اما پرونده  هاي درخواست مجوز نشريه گاهي تا ۵ سال زمان مي برد.
مختارپور در اين باره مي گويد: زماني كه به معاونت مطبوعاتي وارد شدم بيش از ۲ هزار و۶۰۰ تقاضاي بررسي نشده از سال ۷۹ وجود داشت كه اين مسئله اشكالات اجرايي فراواني به وجود آورده است
از سويي افرادي كه منتظر دريافت مجوز هستند مي گويند چرا فردي كه به جاي ۳ ماه، ۵ سال در نوبت مجوز نشريه قرار دارد اگر به جاي ۶ ماه مثلاً ۷ ماه نشريه خود را منتشر كند بايد مجازات شود اما هيأت نظارت براي تأخير پنج ساله خود پاسخگو نيست.
معاون وزير ارشاد اما مي گويد هم اكنون بيش از۶۰۰ نفر متقاضي نشريه در سال ۸۴ هستند كه اين پرونده هاي انبوه را هيأت نظارت بايد بررسي كند.
۸۰ تقاضاي خبرگزاري غيردولتي را دريافت كرده ايم
معاون مطبوعاتي اظهار داشت: با وجود ۹ خبرگزاري غيردولتي داراي مجوز، ۱۶ خبرگزاري فعال فاقد مجوز و چند خبرگزاري رسمي دولتي فعال، ۸۰ تقاضا به اين معاونت مطبوعاتي ارائه شده است كه جاي سؤال است كه در كدام كشور دنيا ۸۰ پرونده براي تشكيل خبرگزاري مطرح مي شود.
مختارپور گفت: برخي از خبرگزاري هاي غيردولتي فعال رديف بودجه دولتي دارند كه فكر نمي كنم به اين خبرگزاري ها بتوان نام غيردولتي گذاشت.
مجلس قانون نظارت بر خبرگزاري هاي دولتي را بررسي خواهد كرد
مختارپور با بيان اين كه در قانون مطبوعات، هيأت نظارت بر تمامي نشريات دولتي و غيردولتي نظارت دارد، اظهار داشت: هيأت نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي فقط بر خبرگزاري هاي غيردولتي نظارت مي كند كه در پيشنهادي به مجلس خبرگزاري هاي دولتي همه نظارت خواهند شد.
وي نحوه نظارت بر خبرگزاري ها را با روزنامه متفاوت و بسيار مشكل دانست و گفت: در خصوص نحوه نظارت بر خبرگزاري ها هنوز به وضعيت مشخصي دست نيافته ايم اما بعضي از نظارتها بايد از طريق اتحاديه ها و صنف ها صورت گيرد و هيأت نظارت در شكايت ها يا برخي مسائل مهم وارد عمل شود.

ركورد طلاق در تهران شكسته شد
ايسنا: مديركل امور اجتماعي استانداري تهران با اشاره به اين كه سال گذشته حدود يك ميليون نفر در استان تهران مستقيم و غيرمستقيم از واقعه طلاق آسيب ديده اند، گفت: با اين شرايط ۵/۱درصد سرانه جمعيت كشور در استان تهران از اين امر آسيب ديده اند.
ابراهيم رضواني با اشاره به اين كه تخريب هاي رواني ناشي از طلاق از تخريب هاي ناشي از زمين لرزه بيشتر است، افزود: از ۲۰ سال گذشته تا كنون درصدهاي طلاق افزايش يافته است به طوري كه سال ،۶۴ حدود ۶۶ هزار ازدواج ثبت شد اما در همان زمان ۱۱ هزار واقعه طلاق نيز رخ داد.
به گفته وي ۱۶درصد ازدواج هاي بيست سال گذشته منجر به طلاق شده است. رضواني با بيان اين كه پايين ترين رقم طلاق استان طي ۲۰ سال گذشته مربوط به سال ۷۲ با حدود ۸۱ هزار ازدواج و ۸ هزار و ۶۰۰ واقعه طلاق بوده است، تصريح كرد: در سال ۷۲ ، ۱۱ درصد ازدواج ها منجر به طلاق شد و اين رقم پايين ترين درصد طلاق طي ۲۰ سال گذشته در استان است.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران با بيان اين كه از سال ۷۲ آمار طلاق در استان رو به رشد بوده است، يادآورشد: سال ۸۴ ركورد طلاق ها طي ۲۰سال گذشته در استان شكسته شد، به طوري كه ۱۹ درصد ازدواج ها منجر به طلاق شده است. وي گفت: سال ،۸۴ ۱۱۸هزار و ۵۵۲ واقعه ازدواج و ۲۲ هزار و ۴۹۳ واقعه طلاق در استان تهران رخ داد، به طوري كه در سال گذشته روزانه حدود ۸۵ فقره طلاق در استان ثبت شده است. مديركل امور اجتماعي استانداري تهران تصريح كرد: در مجموع ۴۵ هزار زن و مرد در سال گذشته زندگي اول خود را از دست داده و با توجه به اين كه اكثر اين خانواده ها حدود دو فرزند داشته اند، ۴۵ هزار فرزند نيز به عنوان فرزندان طلاق تحويل جامعه شده اند. مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران با ذكر اين مطلب كه بيش از ۷۰ درصد موارد طلاق بين سنين ۲۰ تا ۳۹ سال رخ مي دهد، گفت: اگر ما در سياستگذاريها و برنامه ريزيهاي اجتماعي، اين سنين به خصوص سن ۲۵ تا ۲۹ سال را مدنظر قرار دهيم عدد بزرگي از آمار طلاق را تحت الشعاع قرار مي دهيم.

پيش بيني كسري بودجه ۱۲۰ ميليارد توماني
صندوق بيمه بيكاري
ايسنا: رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي گفت: پيش بيني مي شود صندوق بيمه بيكاري در سال ۱۳۸۵ با كسري بودجه اي معادل ۱۲۰۰ ميليارد ريال روبه رو شود.
احمد پايور افزود: با توجه به تصميم دولت نهم براي ايجاد اشتغال و پيش بيني ايجاد ۵۰هزار شغل جديد تا پايان سال دوم برنامه چهارم توسعه، اميدوارم با كاهش نرخ بيكاري، شاهد بازگشت به شرايط تعادل منابع و مصارف صندوق بيمه بيكاري باشيم. وي افزود: در حال حاضر ۷۳درصد از مقرري بگيران بيمه بيكاري تا پايان دوره استحقاق دريافت مقرري، از پوشش صندوق بيمه بيكاري خارج نمي شوند و فرصتي براي اشتغال دوباره نمي يابند. رييس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تأمين اجتماعي خاطرنشان كرد: هم اكنون مستمري بيمه بيكاري تا ۵۰ماه پرداخت مي شود كه بر اساس برنامه چهارم توسعه اصلاحاتي در زمينه منطقي كردن مدت و هزينه هاي صندوق بيمه بيكاري بايد صورت گيرد.

توزيع «كرك» مصرف هروئين را ۵ برابر كرد
004251.jpg
گروه اجتماعي: مصرف مواد مخدر صنعتي و طبيعي در كشور رو به افزايش است. به تازگي مصرف كرك به عنوان ماده اي كه جوانان فكر مي كنند اعتيادآور نيست، افزايش يافته است. به گفته رئيس مركز تخصصي پيشگيري و درمان اعتياد تهران ۹۰درصد اين مصرف كنندگان نمي دانند هرويين مصرف كرده اند.
محمداسماعيل علي پور به فارس گفت: ماده اي كه به نام كرك در بازار توزيع مي شود در واقع يك نوع هرويين غليظ شده است كه به شدت اعتياد آور و خطرناك است. او با ابراز تأسف از عدم آگاهي و اطلاع رساني دقيق در اين مورد، گفت: تا قبل از توزيع اين ماده خطرناك در بازار حدود ۱۰درصد مراجعه كنندگان براي ترك مصرف هرويين از اين ماده استفاده مي كردند در حالي كه بعد از به بازار آمدن اين ماده بيش از ۵۰ درصد مصرف كنندگان معتاد به هرويين شدند.
شيوع مصرف كرك در جامعه در حالي است كه مصرف مواد مخدر نوظهور نظير اكستازي، شيشه و... به مراتب بيشتر از ترياك و هرويين است.
موسي الرضا ثروتي عضوكميسيون اجتماعي مجلس در اين باره مي گويد: مصرف  كنندگان اين مواد غالبا از اقشار مرفه جامعه هستند. وي گفت: متاسفانه به رغم آن كه مصرف انواع داروهاي روانگردان چند سالي است كه در بين جوانان شايع شده، صداوسيما به تازگي به فكر آموزش و اطلاع    رساني افتاده است.
وي گفت: مطالعات نشان داده كه اگر فردي حتي يك بار اكستازي مصرف كند، ديگر قابل برگشت نيست، در حالي كه مواد مخدر سنتي اين حالت را ندارند. متاسفانه مرزهاي ما به دلايل مختلف قابل كنترل نيست و اين مواد به راحتي در دسترس جوانان ايراني قرار مي  گيرد؛ لذا مقرون به صرفه  ترين و مطمئن  ترين راهكار براي مقابله با مصرف اين مواد در جامعه، ارتقاء سطح آگاهي مردم و آموزش جوانان است؛ چرا كه به دليل نبود آگاهي، غالب جوانان ما با يك بار ارتباط، به اين مواد آلوده مي  شوند.

با مردم
تلفن پيام گير: : ۲۲۰۲۱۱۳۰
۹ تا ۱۱ صبحها به استثناء جمعه ها
نامه ها و مطالب خود را به نشاني تهران خيابان آفريقا، بالاتر از پمپ بنزين ظفر، كوچه تنديس شماره ۱۰- كدپستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳- روزنامه همشهري، ستون با مردم، ارسال فرمائيد و پيام هاي تلفني خودتان را همچنان كه در صدر اين ستون ذكر شده، همه روزه به استثناي جمعه  ها، از ساعت ۹ الي ۱۱ صبح با تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ در ميان بگذاريد.
يادآوري مهم:
۱- نام و نشاني و تلفن تماس خود را در نامه يا پيام تلفني قيد كنيد و در صورتي كه مايل بوديد، مطلب شما با امضاء محفوظ درج شود، يادآوري فرماييد تابه همين گونه عمل شود.
۲- نامه ها را در يك طرف كاغذ و با خط خوانا مرقوم فرمائيد و در حد امكان، متن ها را خلاصه بنويسيد تا فضا براي درج  نامه ها و پيام هاي بيشتري، كفايت كند.
۳- انتقادها و ديدگاه هاي انتقادي خودتان را در حد امكان به صورت مستند و همراه با راه حل ارائه كنيد تا از اين طريق به حل مشكل مورد نظر، مساعدت شود.
***
رسانه ها و قانونمندي
حد و حدود آزادي مطبوعات و تبادل اطلاعات و خبر در رسانه ها را قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مشخص كرده است. حركت در فضاي قانون موجب رشد و بالندگي اهل قلم و شفافيت اطلاع رساني در كشور مي شود. در غير اين صورت، هرگونه افراط و تفريط جامعه را از داشتن رسانه هاي قانونمند و اطلاعات شفاف محروم خواهد كرد.
دانشجوي روزنامه نگاري
پيش از اجراي طرح ها
از مشكلات برنامه ريزي در كشور ما آن است كه معمولاً برآوردهاي صحيح و دقيق در مورد طرح ها انجام نمي شود. به جاي شتابزدگي در اجراي پروژه ها بايد به نظرات كارشناسي، برآورد دقيق زمينه هاي اجرايي و هزينه ها توجه كرد.
رستگار- تبريز
نقدينگي را دريابيد
اگر دولت و مجلس راهي براي هدايت نقدينگي كشور به بخش هاي مولد بيابند، پيروزي بزرگي نصيب ما خواهد شد و بسياري از بحران هاي اقتصادي كه معلول همين عامل است، فروكش خواهد كرد.
حميد طاهريان
ساختمان هاي لوكس و پرهزينه
سازمان هاي دولتي بايد از اسراف و از جمله ساخت ساختمان هاي لوكس و پرهزينه بپرهيزند، اندكي دقت، نشان مي دهد كه متأسفانه اين روند توسط برخي دستگاه ها ادامه دارد.
افتخاري- تهران
در جست وجوي عدالت
كارشناساني كه نظر داده اند، طرح اجراي نظام هماهنگ پرداخت علمي نمي باشد، بفرمايند كه تبعيض موجود در شيوه هاي پرداخت و خساراتي كه از اين طريق به جامعه وارد مي شود، چگونه قابل جبران است و عدالت چگونه بايد برقرار شود؟
خانم معلم از تهران
روابط عمومي قابل دسترس!
براي انجام كاري به شهرداري يكي از مناطق جنوب غربي تهران رفته بودم، روابط عمومي كه بايد در اين قبيل موارد رابط خوبي ميان مراجعان و شهرداري باشد، غيرقابل دسترس بود. تقاضا دارم، روابط عمومي، نقش واقعي خود را بيابند.
شعبان رضايي
همشهري: روابط عمومي شهرداري هاي مناطق تهران به امكانات و تجهيزات ارتباطي نويني مجهز شده اند و دسترسي اين ادارات به مراتب آسان تر از گذشته است. در عين حال اميدواريم در مراجعات آتي اين خواننده محترم، موانع احتمالي برطرف شده باشد.

سواره بي خبر از پياده ها
به محض اين كه از عرض خيابان و حتي خط كشي سفيد عابر پياده قصد عبور داريم، صداي بوق خودروها به آسمان مي رود، انگار شهر را خريده اند و عابر پياده حق ندارد از جايش حركت كند...! براي حركت بي خطر عابر پياده در خيابان هاي تهران بايد فكري كرد.
نورا... عباسپور
مشكل اصلي دارو
مشكل اصلي دارو، بازار سياه ناصرخسرو نيست، مشكل اصلي، دشواري هايي است كه در شبكه هاي توليد، واردات و توزيع دارو وجود دارد. اگر اين مسائل برطرف شود بازار زيرزميني ناصرخسرو هم برچيده خواهد شد.
عبدالرحيمي-تهران

همشهري و خوانندگان
پيشنهاد به نيازمندي هاي همشهري
در صفحات نيازمندي هاي همشهري و در بخش فروش آپارتمان به جاي تقسيم بندي منطقي براساس متراژ، مدتي است، كه اعلان هاي فروش طبق تقسيم بندي هاي منطقه اي تهران _ كه توسط نيازمندي ها انجام شده _ قيمت ها و فهرست اعلام مي گردد و مراجعان را براي يافتن مسكن مورد علاقه شان با مشكل روبه رو مي كند.
پيشنهاد مي كنم، در صورت امكان، آگهي هاي فروش آپارتمان به همان روش پيشين درج گردد.
خواننده قديمي همشهري
چرا داستان هايم چاپ نشد؟
تاكنون سه بار براي همشهري داستان فرستاده ام اما هيچكدام چاپ نشده است. ممكن است حداقل علت چاپ نشدن داستان ها به من اطلاع داده شود.
س _ مجيدي
همشهري: در روزنامه همشهري بخشي براي چاپ داستان در نظر گرفته نشده است. اما اين امكان در سطحي محدودتر و در صفحه سخنگاه كه پنجشنبه ها چاپ مي شود، براي نويسندگان جوان و تازه كار تحت عنوان «تجربه هاي آزاد» فراهم شده است. مي توانيد، نمونه داستان هايتان را براي اين بخش ارسال كنيد.

بيماران خاص ۱۰۰درصد رايگان درمان مي شوند
مهر: مديركل بيمه خدمات درماني غرب استان تهران از درمان رايگان بيماران خاص تحت پوشش اين سازمان خبر داد.
دكتر امير محمودي گفت: از اين پس تمامي بيماران خاص تحت پوشش سازمان بيمه خدمات درماني، از پرداخت فرانشيز خدمات همو دياليز، تزريق خون، دسفرال و تزريق فاكتور معاف هستند و مراكز طرف قرارداد موظفند بدون دريافت هيچگونه فرانشيزي از بيماران، ۱۰۰ در صد هزينه هاي آنان را طبق تعرفه هاي مصوب از سازمان بيمه خدمات درماني درخواست كنند.وي افزود: فرانشيز ۳۰ قلم داروي تخصصي بيماران هموفيلي، پيوندي، دياليزي و ام اس نيز به ۱۰درصد كاهش يافته است.

كمك به بهزيستي هزينه مالياتي محسوب مي شود
ايسنا: معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي اعلام كرد: صد درصد كمك ها و مشاركت هاي نقدي و غيرنقدي بلاعوض اشخاص حقيقي و حقوقي به سازمان بهزيستي به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي تلقي مي شود.
كاظم نظم ده با اشاره به تصويب آيين نامه اجرايي تبصره ماده ۱۴ قانون جامع حمايت از حقوق معلولان افزود: بر اين اساس از اين پس صد در صد كمك ها براي احداث مراكز توانبخشي، درماني و حرفه آموزي افراد معلول و تجهيز آنها و يا احداث و خريد مسكن مورد نياز اين افراد به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي عملكرد سال پرداخت منبعي كه مؤدي انتخاب مي كند، تلقي مي شود.

نامه
خودروهاي عتيقه و داستان ماشين خانم دكتر
بحث هاي شيرين اتومبيل خانم دكتر را به خاطر داريد بعضي از دلالان ماشين با زباني چرب و نرم و براي جلب مشتري،  هنگام نشان دادن يك خودرو مي گفتند كه متعلق به يك خانم دكتر (منظور پزشك است) مي باشد كه فقط فاصله خانه تا مطب اش و بالعكس را پيموده كه آن هم بيشتر از ۵۰۰ متر نيست.
ماشين اصلاً ندويده (اصطلاح دلال ها) و موتورش مثل ساعت كار مي كند. اگر قرار بود آماري گرفته شود، تعداد خودروهاي متعلق به آن خانم دكتر سر به هزارها مي زد.
حالا هنوز هم در ميان آگهي هاي ريز و درشت فروش خودرو در مطبوعات برمي خوريم به اعلاناتي كه فروشنده مدعي است، ماشين اش ۱۵ الي ۲۰ سال به اصطلاح خوابيده و حالا حكم عتيقه را دارد و روز به روز هم به تعداد اين اعلان ها اضافه مي شود.
انگار گنجينه خودروهاي خوابيده دست نخورده عتيقه را پاياني نيست در حالي كه با اندكي تأمل مي شود فهميد در شهري چون تهران كه هوس ماشين شخصي داشتن براي بعضي ها از نان شب هم واجب تر شده و از روي چشم و همچشمي، خيلي ها براي خريد يك پاكت شير از بقالي سر كوچه هم، ماشين خودشان را از پاركينگ بيرون مي آورند، ديگر جايي براي لميدن ۱۵ تا ۲۰ ساله يك خودرو باقي نمي ماند. تا مثل سركه ۷ ساله ملانصرالدين كه داستانش را همه كم و بيش مي دانيم، قيمتي شود.
البته منكر وجود برخي خودروهاي قديمي كه در سايه دقت و سليقه افراد با ذوق حفظ شده اند و قيمتي هم هستند،  نيستيم، اما قضيه به آن شوري هم نيست كه مدام با اعلاناتي از اين دست روبه رو شويم.
سينا كهنمويي _ كرمانشاه

پژوهشگران «رويان» موفق به توليد سلول هاي
كبدي از سلول هاي بنيادي جنيني شدند
ايسنا: محققان پژوهشكده «رويان» جهاد دانشگاهي، از توليد سلول هاي كبدي از سلول هاي بنيادي جنيني انسان براي نخستين بار در ايران خبر دادند.
پژوهشگران در اين طرح، سلول هاي بنيادي جنيني انسان را به سلول هاي كبدي تمايز داده و آنها را به دو صورت دو بعدي و سه بعدي كشت دادند.
سيد محمود هاشمي، عضو گروه سلول هاي بنيادي پژوهشكده «رويان» اعلام كرد كه نتايج اين طرح تحقيقاتي تاكنون توسط دو ژورنال بين المللي جهت چاپ پذيرش شده و در سه كنگره بين المللي نيز ارائه شده است.
وي درباره روند انجام اين تحقيق خاطرنشان كرد: طي اين تحقيق، پس از ايجاد شرايط آزمايشگاهي مناسب براي تمايز، سلول هاي بنيادي جنيني انسان در فرايندي ۲۵ روزه به سلول هاي كبدي تبديل شدند كه اثبات اين تبديل از طريق بيان ۱۰ ژن اختصاصي سلول هاي طبيعي كبد انسان شامل توليد آلبومين و آلفافيتو پروتئين، ترشح اوره و ذخيره گليكوژن بود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |