چهارشنبه ۷ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۱ - Jun 28, 2006
مقام معظم رهبري:
مذاكره با آمريكا هيچ فايده اي براي ما ندارد
عكس: جواد گلزار
003804.jpg
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح ديروز در ديدار رئيس جمهور سنگال پايبندي عملي مسؤولان كشورهاي اسلامي را به اتحاد امت اسلامي زمينه ساز پيشرفت و اقتدار ملتهاي مسلمان خواندند و از توافق رؤساي جمهور ايران و سنگال براي اجرايي شدن موافقتنامه هاي دو كشور ابراز خرسندي كردند.
ايشان سنگال را كشوري با ثبات و داراي مسؤولاني با تدبير و مردمي علاقه مند به اهل بيت پيامبر (عليهم السلام) دانستند و بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همكاري وسيع و بنياني با سنگال تأكيد كردند.
رهبر انقلاب اسلامي ايستادگي ملت ايران را در مقابل توطئه ها و زياده خواهي هاي مستكبران، باعث بروز و شكوفايي استعدادهاي فراوان جوانان ايراني برشمردند و خاطرنشان كردند: ايران در رشته ها و فناوريهاي گوناگون علمي، شاهد پيشرفتهاي معجزه آساي دانشمندان جوان خود است كه دستيابي به دانش و فناوري هسته اي، آن هم بدون كمك گرفتن از هيچ كشور خارجي، نمونه بارز اين پيشرفتها به شمار مي آيد.
حضرت آيت الله خامنه اي، توان ايران را براي حل مسئله هسته اي يادآوري كردند و افزودند: ما درباره حق مسلم دست يافتن به فناوري هسته اي و استفاده از اين فناوري، با هيچ كس مذاكره نمي كنيم اما اگر اين حق ما را به رسميت بشناسند درباره كنترلها ، نظارتها و تضمين هاي جهاني حاضر به مذاكره هستيم كه زمينه چنين مذاكراتي نيز فراهم شده است.
ايشان، با اشاره به سوءاستفاده قدرتهاي جهاني از بحث مذاكره براي فشار آوردن به كشورها افزودند: مذاكره با آمريكا هيچ فايده اي براي ما ندارد و ما نيازي به اين مذاكره نداريم.
رهبر انقلاب اسلامي، ايستادگي كشورهاي اسلامي در مقابل توقعات آمريكا و صهيونيستها و تأييد حقوق هسته اي ايران را امري ضروري و باعث تقويت امت اسلامي برشمردند و با اشاره به موضع خوب سنگال در اين زمينه افزودند: اجلاس سران اتحاديه افريقا كه در آينده نزديك تشكيل مي شود و رئيس جمهوري اسلامي ايران در آن شركت خواهد كرد فرصت خوبي براي اتخاذ چنين موضعي است. حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تأثير متقابل سرنوشت امت اسلامي و سرنوشت هريك از كشورها و ملتهاي مسلمان خاطرنشان كردند: مستكبران حاضر نيستند شاهد ظهور امت اسلامي به عنوان قدرت عظيم جهاني باشند به همين علت آمريكا و رژيم صهيونيستي همه تلاش خود را براي تفرقه افكني در جهان اسلام بكار مي گيرند و مسؤولان كشورهاي اسلامي بايد با هوشياري اين تلاشها را درك و خنثي كنند.
در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت رئيس جمهور سنگال با ابراز خرسندي فراوان از سفر به ايران، مذاكرات با آقاي احمدي نژاد را كاملاً مثبت خواند و ابراز اميدواري كرد با اجراي موافقتنامه هاي دو كشور، روابط تهران - داكار مستحكم تر شود.
آقاي عبدالله واد، ايران و سنگال را دو عضو موثر سازمان كنفرانس اسلامي دانست و با اشاره به امكانات فراوان جهان اسلام گفت: اقتدار امت اسلامي و افزايش تأثيرگذاري جهان اسلام در مسائل بين المللي، نيازمند اراده سياسي مسئولان كشورهاي اسلامي و اتحاد و همكاري جهان اسلام است كه اميدواريم به اين مسئله در اجلاس آينده سران كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در سنگال، توجه جدي شود.
رئيس جمهور سنگال، همچنين با اعلام حمايت اين كشور از حق ايران براي استفاده از انرژي هسته اي، ابراز اميدواري كرد اين موضوع در روندي ديپلماتيك حل و فصل شود.
آقاي عبدالله واد قاره افريقا را قاره مستعدي براي سرمايه گذاري خواند و افزايش حضور بخش خصوصي ايران را در اين قاره و به ويژه سنگال خواستار شد.

يادداشت
امنيت، نعمت بزرگ الهي
سيد ابراهيم رئيسي *
اينكه گفته شده است در فلان قضيه «پليس كتك خورد تا مردم كتك نخورند» اين يك منطق ضعيف و بي معني است زيرا پليس مقتدر كه ناظم جامعه بوده  ووظيفه دارد «نه بايد كتك بخورد و نه مردم» بلكه با اقتدار خود متجاوزين و متجاسرين به حقوق مردم و مخدوش كنندگان نظم در جامعه را در جايگاه واقعي و به حق خود نشانده و از اين طريق تهديدات عليه جامعه را كاهش دهد. بديهي است آن روزي كه معمار بزرگ جهان هستي را بنا نهاد و زمين و زمان را به وجود آورد و عالم به پا گشت اساس كار را بر قدرت و اقتدار حق نهاد. اين مطلب در نظام اجتماعي نيز مصداق پيدا مي نمايد.
قوه قضائيه و پليس به عنوان ظابطين اين قوه كه وظيفه اجراي عدالت و ايجاد نظم در جامعه را عهده دار هستند بايد مقتدربوده تا همه و همه در برابرسرپنجه قدرتمند و قوي آنها سر فرود آورده و در مدار و منظومه قانوني راه صحيح خود را طي نمايند. در چنين فضاي مناسبي است كه افراد جامعه روح خود را با قانون سازگار نموده و به طور قطع خود را با آن منطبق خواهند ساخت.
كنترل قوي عوامل بيروني و رسمي در كنار پرداختن به مسائلي كه دركنترل عوامل دروني و  غير رسمي  كه از وظائف  محافل  فرهنگي  جامعه است ، به همراه كنترل  ا جتماعي مثبت همانند برخورد اخلاقي پليس با مردم، پيشرفت و احساس امنيت در جامعه را به دنبال خواهد داشت و در يك كلام هم بايد گفت ملازمه اي بين اقتدار و بداخلاقي وجود ندارد بلكه بايد اقتدار توأم با اخلاق نبوي باشد؛ مثلا اگر نهاد پليس بتواند نظم را به خوبي برقرار سازد و جلوي جنايات را بگيرد و موجب گردد كه افراد نسبت به جان و مال خود احساس امنيت نمايند، آيا وصفي بهتر از اين مي تواند براي پيشرفت جامعه مؤثر و كارسازتر باشد؟
شهر امن يا جامعه امن مهمترين پيش نياز هر انسان در عرصه هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي و ... مي باشد زيرا در غياب يك شهر امن هيچ عظمتي محقق نگرديده و هيچ برنامه ريزي ممكن نخواهد شد. بي  جهت نيست كه قرآن كريم مي فرمايد: «فليعبدوا رب هذا البيت الذي اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف». پس شهر امن پايه و مايه بقيه تحولات اجتماعي و انساني افراد جامعه بوده و اصولا مهمترين فلسفه وجودي حكمت نيز ايجاد شهر امن است. در اينجاست كه حضور كمي و كيفي پليس براي تامين اين امنيت يكي از اساسي ترين نيازهاي يك كشور و يا يك شهر به حساب آمده و همانطوري كه مقام معظم رهبري «مدظله العالي» نيز فرمودند «هنگامي كه يك شرور به وسيله اقتدار پليس قلع و قمع مي گردد يكي از وعده هاي الهي درباره امنيت تحقق يافته است».
همه نظامها صرف نظر از ويژگي هاي اقتصادي، اجتماعي و... در موضوع تقدم امنيت شهر بر حقوق شهروندي وحدت نظر دارند و تمامي انديشمندان بزرگ و مناديان حقوق انساني نيز معتقدند: امنيت يك نعمت بزرگ الهي است كه بهره برداري از آزادي هم در پناه امنيت (شهر امن) ممكن خواهد بود.
* معاون اول قوه قضائيه

رئيس جمهوري در جمع مسئولان قضايي
عكس: عليرضا بني علي
003807.jpg
گروه سياسي ـ رئيس جمهور ضمن تأكيد بر اولويت گذاري در مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: در مبارزه با فساد و تبعيض بايد به صورت ريشه اي و در ابتدا با درشت ترها برخورد كنيم.
احمدي نژاد كه در گردهمايي سراسري مسئولان قضايي سخن مي گفت، ادامه داد: براي برخي از افراد، استفاده از فرصت هاي ويژه و روابط تبعيض آميز تبديل به فرهنگ شده و ما بايد با آن مبارزه كنيم. بايد با كساني كه با استفاده از نفوذ و متنفذين  خود فساد مي كنند، برخورد  كنيم.وي افزود: كساني هستند كه با رابطه و امتياز اطلاعات و حمايت هاي ويژه سوءاستفاده مي كنند و اين بدترين نوع فساد است، چرا كه اين نوع فساد در جامعه الگو مي شود و گسترش پيدا مي كند. اين نوع فساد مردم را از حكومت دور مي كند و باعث بي اعتمادي بين مردم و حكومت مي شود. وي خطاب به مسئولان قضايي تأكيد كرد: ما در تدوين لوايح و برنامه ريزي ها درجهت اجراي عدالت، پشتيباني هاي لازم را از قوه قضائيه مي كنيم و در خدمت شما عزيزان هستيم.
رئيس جمهور گفت: قوه قضائيه و قوه مجريه دو مجموعه جدا از هم نيستند بلكه يك مجموعه و موظف به صيانت از حقوق ملت و اجراي احكام الهي هستند.
وي بار ديگر تأكيد كرد كه بين قوه مجريه و قضاييه ارتباط خوبي وجود دارد و در حال حاضر كارگروه هاي مشتركي بين دو قوه تشكيل شده كه مي توان اين كارگروه ها را توسعه داد. وي اظهار داشت: بايد خيلي مراقب باشيم كه قوانين و مقررات ابزار نقض عدالت نشوند، اين نيازمند درايت و تيزبيني است.
احمدي نژاد همچنين دوشنبه شب در ديدارهاي جداگانه با رئيس و مديران سازمان تبليغات اسلامي سراسر كشور و همچنين «جرج پاپاندرئو» نخست وزير سابق و رهبر حزب سوسياليست يونان ديدار و گفتگو كرد.

اظهار نظر رئيس شورا
شوراي راهبردي روابط خارجي جنبه مشورتي دارد
گروه سياسي- براي نخستين بار در ايران، «شوراي راهبردي روابط خارجي» با حكم رهبر معظم انقلاب تشكيل شده است؛ شورايي متشكل از ۵ چهره مشهور سياسي (كه البته هركدام داراي گرايش هاي تخصصي نيز هستند) كه مي تواند نقشي كارساز در سياستگذاري هاي كلان جمهوري اسلامي داشته باشد.
ديدگاه هاي دو نماينده مجلس و رئيس اين شورا را درپي مي خوانيد:
شورا جنبه مشورتي دارد
نه اجرايي
كمال خرازي روز گذشته خاطرنشان كرد همانطور كه در حكم مقام معظم رهبري مشخص است، اين كمبود همان حلقه مفقوده «راهبرد» در روابط خارجي است.
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: مقام معظم رهبري از مدت ها قبل احساس مي كردند كه حلقه اي مفقوده در اين عرصه وجود دارد و آن اينكه سياست هاي كلان نظام در عرصه روابط خارجي كه توسط مجمع تشخيص مصلحت تدوين و به تصويب ايشان مي رسد، پس از آنكه به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ مي شود، اين دستگاه ها فاقد راهبردي هستند كه براساس آن، اين سياست ها را اجرا كنند.
وي در گفتگو با ايرنا افزود: با توجه به اين حلقه مفقوده راهبردي در عرصه روابط خارجي، رهبر معظم انقلاب تصميم گرفتند كه اين شورا تشكيل شود.خرازي در پاسخ به سئوالي در خصوص وظيفه اين شورا با اشاره به ابعاد مختلف روابط خارجي كه از جمله شامل روابط سياسي، فرهنگي، اقتصادي، دفاعي و اطلاعاتي مي شود، گفت كه اين شورا راهبرد را در اين زمينه تنظيم خواهد كرد و به خدمت رهبر معظم انقلاب ارايه مي كند و در صورت تصويب ايشان دستگاههاي اجرايي براساس اين راهبرد، در عرصه روابط بين الملل، هماهنگ عمل مي كنند.
خرازي در اين گفت وگو خاطرنشان كرد كه وظيفه شوراي راهبردي روابط خارجي، تهيه راهبرد است و جنبه مشورتي و نه اجرايي دارد.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي ضمن رد امكان كار موازي اين شورا با دستگاههاي اجرايي تاكيد كرد: اين شورا وظيفه اجرايي ندارد كه بخواهد با ساير نهادها و دستگاهها موازي عمل كند. وظيفه شورا صرفا طراحي راهبردها و ارايه آن به رهبري است.
خرازي درباره ارتباط اين شورا با پرونده هسته اي گفت: ما برنامه اجرايي نداريم. بحث اجرا در پرونده هسته اي به شوراي عالي امنيت ملي سپرده شده است، ولي سياست كلي و راهبرد در اجراي سياست كلي را مقام معظم رهبري تعيين مي كنند، بنابراين اگر شورا  نظري در خصوص سياست كلي و راهبرد رسيدن به هدف نهايي كشور در عرصه پرونده هسته اي داشته باشد به رهبري ارايه مي دهد تا ايشان تصميم بگيرند.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي خاطرنشان كرد: وقتي راهبردي طراحي شد و رهبري آن را تصويب نمودند، دستگاههايي كه در تهيه آن راهبرد مشاركت داشته اند، به طور طبيعي براي اجرا آماده تر هستند.
تدبيري منطقي
رضا طلايي نيك، نماينده بهار و كبودرآهنگ استفاده از تجارت سياستمداران و مسئولان ارشد كشور پس از دوران مسئوليت را تدبيري منطقي و كارآمد دانست و گفت: براي نيل به تدابير صحيح و كارآمد بايد فرايند تصميم سازي با استفاده از مشاوران مجرب و توانمند انجام شود. تشكيل شوراي راهبردي سياست خارجي كشور اقدامي بسيار مناسب براي ارتقاء سياستگذاري در حوزه ديپلماسي و سياست خارجي است.
وي اظهار داشت: تشكيل شوراي راهبردي سياست خارجي امكان ارتقاء ديپلماسي و سياست خارجي براي بهره گيري از موقعيت كم نظير بين المللي جمهوري اسلامي ايران كارساز خواهد بود و از سوي ديگر استفاده از توان و تجربه طولاني وزراي خارجه و مسئولان ارشد قبلي كشور در شوراي راهبردي اقدامي در جهت انسجام سياست هاي حكومتي نيز هست چرا كه برخي از وزراي امور خارجه و ساير وزيران در تحولات جديد و آينده ديدگاه هايي دارند كه با استفاده از مشورت هاي وزراي سابق امكان كاهش چالش هاي داخلي در سياست هاي ملي و بين المللي و استفاده از همه طرح هاي كشور فراهم خواهد شد.
چهره هاي متعادل
كاظم جلالي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص كار تخصصي اين شورا گفت: يكي از خلأهاي كشور، عدم وجود دستگاهي بود كه بتواند با يك برنامه ريزي جامع، نهادهاي متعدد و متفاوت در زمينه هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي را هم پوشاني كند، زيرا عملكرد اين نهادها به شكل منفصل از يكديگر انجام شده و باعث از دست رفتن فرصت ها مي شد.
جلالي با اشاره به اين كه آقايان دكتر خرازي و دكتر ولايتي در بخش سياست خارجي، شريعتمداري در بخش اقتصاد، شمخاني در بخش نظامي و امنيتي و طارمي در بخش فرهنگي صاحب نظر هستند گفت: تركيب مناسبي در شورا كنار هم قرار گرفته اند كه استراتژي هاي كلان را تعريف كنند.جلالي اضافه كرد: اين شورا مركز خوبي است براي استفاده از مديراني كه مدت مسئوليتشان خاتمه يافته ولي تجربيات خوبي دارند.

برگزاري مراسم عزاداري حضرت فاطمه زهرا(س)
با حضور مقام معظم رهبري
003888.jpg
گروه سياسي- مراسم سوگواري ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني (ره)  برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور جمعي زيادي از مشتاقان اهل بيت و عاشقان ولايت برگزار شد علاوه بر آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه ، غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ،  برخي از مسئولين و مقامات لشكري و كشوري حضور داشتند.
در اين مراسم حجت الاسلام كازروني با اشاره به آياتي از قرآن كريم و برشمردن ويژگي هاي پيامبر اسلام (ص)گفت:  رسول اكرم انساني دردمند و دلسوز بودند و دغدغه پيامبر يك دغدغه جهاني و بشري بود.اين مراسم سه  شب ديگر ادامه خواهد داشت.

انتصاب نماينده رهبري در امور دانشجويان
مناطق آسيا و اقيانوسيه
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي طي حكمي حجت الاسلام محمدعلي نظام زاده را به سمت نمايندگي خود براي ارتباط با دانشجويان ايراني و انجمن دانشجويي در مناطق آسيا و اقيانوسيه منصوب فرمودند.

رايزني هاي رئيس جمهور سنگال در تهران
گروه سياسي- مذاكرات هيات هاي بلندپايه جمهوري اسلامي ايران و سنگال عصر دوشنبه و پس از گفت وگوي خصوصي رؤساي جمهوري دو كشور به رياست محمود احمدي نژاد و عبدالله واد برگزار شد.همچنين  رئيس  جمهور سنگال روز گذشته با حجت  الاسلام هاشمي رفسنجاني و منوچهر متكي ديدار كرد.عبدالله واد عصر ديروز با بدرقه رسمي محمود احمدي نژاد تهران را ترك كرد.
گسترش همكاري هاي دوجانبه در تمام سطوح
احمدي نژاد با اشاره به اهميت روابط با كشورهاي آفريقايي به ويژه كشورهاي مسلمان براي جمهوري اسلامي ايران، سنگال را كشوري دوست و برادر براي ايران عنوان كرد و افزود: دولت ايران به طور اصولي از توسعه كامل روابط تهران - داكار در همه ابعاد و زمينه ها حمايت مي كند.
رئيس جمهوري سنگال نيز با تشريح اهميت روابط با جمهوري اسلامي ايران در همه سطوح و زمينه ها براي كشورش آمادگي كامل سنگال را براي اجرايي كردن توافقات قبلي دو كشور در زمينه پروژه هاي مشترك در سنگال اعلام كرد و افزود: همكاري با ايران در زمينه انرژي، پالايشگاه و پتروشيمي، برقراري ارتباط هوايي و دريايي مستقيم ميان دو كشور، امور گمركي، صنعت به ويژه خودروسازي، توليدآهن، لوكوموتيو و واگن و آموزش نيروي انساني در زمينه هاي فني براي سنگال بسيار مهم است.
ظرفيت مناسب سازمان كنفرانس اسلامي
عبدالله واد همچنين با حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و پيرامون مسايل دوجانبه، خاورميانه، آفريقا و جهاني، گفت وگو كرد.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، سازمان كنفرانس اسلامي را ظرف مناسبي براي همكاري ميان كشورهاي عضو آن بيان كرد و افزود: وسعت جمعيت، سرزمين و منابع انرژي فرصت خوبي را در اختيار كشورهاي اسلامي براي پيشرفت در جهان قرار داده است كه بايد از آن استفاده مطلوب شود.
رييس جمهوري سنگال نيز در اين ديدار، جمهوري اسلامي ايران را كشوري تاثيرگذار در تحولات جهاني عنوان كرد و گفت: نقش فعال ايران در ايجاد آرامش در عراق و افغانستان گوياي توانايي هاي بسيار اين كشور در منطقه است.
همكاري موفق
عبدالله واد همچنين با وزير امور خارجه كشورمان ملاقات و پيرامون راه هاي گسترش روابط سياسي، اقتصادي و همكاري در مجامع بين المللي گفت وگو نمود. در اين ملاقات متكي با اشاره به اجلاس آتي سران كشورهاي اسلامي در سنگال و همكاري هاي دو كشور ايران و سنگال در مجامع بين المللي گفت: همه زمينه ها و دلايل براي گسترش هرچه بيشتر مناسبات موجود و جمهوري اسلامي ايران علاقمند به ارتقاء مناسبات مي باشد. رئيس جمهور سنگال نيز افتتاح قريب الوقوع پروژه مشترك توليد سمند در سنگال را نماد يك همكاري موفق اعلام و گفت: داكار مي تواند به مركز فعاليت هاي اقتصادي ايران در غرب آفريقا تبديل شود.

پوتين هرگونه اولتيماتوم زماني عليه ايران را رد كرد
003891.jpg
گروه سياسي - ولاديمير پوتين روز گذشته اعلام كرد كه روسيه با هرگونه اولتيماتوم زماني كه بخواهد نقش شوراي امنيت سازمان ملل را تضعيف كند، مخالف است.
به گزارش خبرگزاري ريا نووستي، رئيس جمهوري روسيه در جلسه اي در وزارت خارجه روسيه و درجواب پرسش هايي درخصوص اولتيماتوم زماني براي ايران به جهت پاسخ سريع تر ، گفت كه هرگونه عملكرد قانوني در اين بحث به عهده شوراي امنيت سازمان ملل است و روسيه هيچ حمايتي از عملكرد غير از اين ندارد.
پوتين اضافه كرد كه به نظر او هرگونه فشار بين المللي بايد به گفت وگو منتهي شود و نبايد ايزوله كردن كشورها را به همراه داشته باشد. رئيس جمهور روسيه افزود: چنين روشي نه تنها اميدبخش است كه روند مثبت و رو به جلو است كه پيشتر انجام شده و جواب هم داده است. هرگونه حفظ ان.پي.تي بايد مبتني بر روش هاي ديپلماتيك باشد.

يادمان
مردي در مسير حق
محمد نيازي - رئيس سازمان بازرسي كل كشور
در آغاز سخن به مناسبت هفته قوه قضائيه و روز بزرگ هفتم تير، به روح بلند شهداي عزيز آن فاجعه عظيم درود مي فرستم، به ويژه به روح مطهر و بزرگ سيدالشهداء انقلاب شهيد مظلوم آيت الله بهشتي رضوان الله تعالي عليه، شخصيت كم نظيري كه يكي از خدمات برجسته او مديريت در تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي است. تدوين اين ميثاق ملي و تحقق اين دستاورد سترگ بيش از هر كس و هر گروه، مديون درايت، ژرف نگري، دورانديشي،  اسلام شناسي و مديريت مثال زدني اوست.
همو كه با انتصابش به عنوان رئيس ديوانعالي كشور، به قوه قضائيه آبرو و افتخار بخشيد و زينت آن شد، بدون آن كه اين سمت، بر عظمت و شخصيت او بيافزايد.
بزرگواري كه در مسير حق و براي تحقق آرمان هاي بلندش و ارزش هاي اسلامي و انقلابي تا پاي جان ايستاد و در روز هفتم تير سال ۶۰ جايزه و پاداش حق طلبي، عدالت خواهي، مجاهدت و مقاومت خويش را دريافت و در جوار قرب حق تعالي و اولياء الهي مأوي گرفت؛ طوبي لهُ و حُسنُ مآب.
به جاي هر سخني در باب قضاء و نظارت و بازرسي مناسب ديدم به بخشي از فرمان اميرالمؤمنين سلام الله عليه به مالك اشتر نخعي كه جامع ترين منشور حكومت و مديريت اسلامي است اشاره كنم:
حضرت فرمود: اي مالك! پس رفتار كارگزاران و كاركنان دولت را بررسي كن و بازرساني راستگو و وفاپيشه بر آنان بگمار كه مراقبت و بازرسي پنهاني تو از كار آنان سبب امانت داري و مهرباني با رعيت خواهد بود.و از همكاران نزديكت سخت مراقبت كن، و اگر يكي از آنان دست به خيانت زد و گزارش بازرسان هم آن خيانت را تأييد كرد، به همين مقدار گواهي قناعت كرده او را با تازيانه كيفر كن، و آنچه از اموال كه در اختيار دارد از او بازپس گير، سپس او را خوار دار و خيانتكار بشمار و طوق بدنامي به گردنش بيفكن.
نامه ۵۳ نهج البلاغه

باشگاه احزاب
دغدغه تشكيل اجلاس احزاب آسيايي
درپي حضور هيأتي حزبي از كشور كره جنوبي در ايران، خبرنگار ما كسب اطلاع كرد كه اين هيأت براي بررسي تقاضاي ميزباني ايران جهت برگزاري اجلاس احزاب آسيايي در آينده، به تهران آمده است. شهريورماه سال جاري اين اجلاس در كره جنوبي برگزار مي شود و تاكنون هشت كشور تقاضاي ميزباني اجلاس بعدي را داده اند.
تعدادي از اعضاي شوراي مركزي سوم خانه احزاب در جلسه اي با مسئولين وزارت امور خارجه موضوع برگزاري كنفرانس احزاب آسيايي در سال ۱۳۸۷ در ايران را مطرح كرده اند كه با استقبال اين وزارتخانه مواجه شده است.
هاشمي رفسنجاني در فهرست مجمع روحانيون مبارز
محمد مقدم سخنگوي مجمع روحانيون مبارز از حضور قطعي نام هاشمي رفسنجاني در فهرست نهايي مجمع روحانيون مبارز خبر داد و گفت: شاخص هاي حداقلي ما براي انتخابات خبرگان پايبندي به آرمانهاي امام، اصول انقلاب و اعتقاد به قانون اساسي است.
حزب و حزب بازي
مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي در ديدار با شاخه جوانان اين حزب در آستانه هفتم تير گفت:  من تعجب مي كنم از كساني كه امروز بعد از ۲۵ سال مي گويند حزب و حزب بازي چيست؟ گويا اينها فراموش كرده اند كه افراد تشكيل دهنده حزب جمهوري اسلامي از نزديكترين نيروهاي امام بودند كه به فكر تشكيل يك حزب منسجم افتادند.
اعلام موجوديت رسمي
امير محبيان عضو هيأت مؤسس حزب نوانديشان ايران اسلامي از احتمال انتخاب اعضاي شوراي مركزي اين حزب تا آخر ماه جاري خبر داد.
وي گفت: پس از تكميل شدن اعضاي شوراي مركزي در يك مصاحبه مطبوعاتي، موجوديت حزب و ديدگاههايش در رابطه با مسائل مختلف به صورت رسمي اعلام مي شود.

بازديد حداد عادل از نيروگاه اتمي بوشهر
003885.jpg
ايسنا: غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفر خود به استان بوشهر، از نيروگاه اتمي بوشهر ديدن كرد.رئيس مجلس در جمع خبرنگاران در نيروگاه اتمي بوشهر گفت: نيروگاه اتمي بوشهر يك طرح بزرگ ملي است، درست است كه توليد ۱۰۰۰ مگاوات برق در مقابل ۳۵۰۰۰ هزار مگاوات برق كه هم اكنون در كشور توليد مي شود، كميت بالايي نيست، ولي اين نيروگاه از نظر اين كه اولين نيروگاه با فناوري هسته اي مي باشد، بسيار براي ما اهميت كيفي دارد.وي تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي همواره با حساسيت اين موضوع را تعقيب مي كند و بنده هم در ملاقات هايي كه با مقامات روسيه چه در داخل كشور و چه در روسيه داشته ام تاكيد كردم كه كامل كردن اين نيروگاه وظيفه اصلي دولت روسيه است.

كوتاه از خانه ملت
پخش شبنامه در مجلس
داريوش قنبري نماينده ايلام در تذكري به هيأت رئيسه مجلس نسبت به لزوم شناسايي عوامل پخش شبنامه ها در جانامه شخصي نمايندگان تذكر داد. باهنر با وارد ندانستن اين تذكر گفت: ما اين حق را نداريم كه بسته هاي ارسالي نمايندگان را بازبيني كنيم.
ديروز مجلس شوراي اسلامي به دليل بررسي وضعيت اشتغال و قراردادهاي نيمه وقت (با حضور سيدمحمد جهرمي، وزير كار و امور اجتماعي) مصوبه اي را بررسي نكرده و جلسه غيرعلني غيررسمي برگزار شد.
طرح دوباره قانون شوراها
الهام امين زاده، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از ارائه طرحي از سوي نمايندگان درباره قانون شوراها خبر داد و گفت: سعي خواهيم كرد تا برگزاري انتخابات دوره سوم شوراها اين اصلاحات صورت گرفته و به تصويب برسد تا انتخابات براساس اين قانون برگزار شود.
اعتراض به اظهارات رئيس سازمان ميراث فرهنگي
هادي دوست محمدي، نماينده سمنان نسبت به انتشار مصاحبه اي به نقل از رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي با يك نشريه تركيه اي كه بي حجابي و سرو مشروب را براي توريست ها در كشور آزاد دانسته است، اعتراض كرد و گفت: هيچ كشوري اجازه نمي دهد هنجارهاي پذيرفته شده اش شكسته شود.
فراكسيون قرآن و عترت
لاله افتخاري نماينده تهران و رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس از موجوديت اين فراكسيون با حدود عضويت ۳۰ نماينده خبر داد و هدف از تشكيل اين فراكسيون را پشتيباني تلاش در راستاي اعتلاي توسعه فرهنگ قرآن و عترت عنوان كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |