چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵
از برنابئو تا كالدرون
زندگي دوباره رئال مادريد
حسن حيدري
002748.jpg
رئال مادريد يكي از غول هاي بزرگ فوتبال دنيا برخلاف اوايل سال جاري اكنون به يك تيم كهكشاني تبديل شده است. شرايط بحراني رئال حالا به پايان رسيده و اين تيم خود را براي حضور پرقدرت در لاليگا آماده مي كند. در دوران رياست پرز، رئيس سابق باشگاه رئال مادريد اين تيم با جهش چشمگيري به واسطه خريد ستاره هاي بزرگ فوتبال دنيا بار ديگر در بين قدرت هاي بزرگ اين كشور و اروپا خودنمايي كرد.اما مديريت يكنواخت پرز در اواخرحاكميت او بر رئال مادريد ضربه جبران ناپذيري به رئال وارد كرد.
با استعفاي او و حضور فرناندو مارتين كه به طور موقت از سوي هيأت مديره اين باشگاه به رياست رئال مادريد برگزيده شد نويد اين موضوع را مي داد كه رئال قطعاً  در آينده به  روزهاي ناكامي اش پايان مي دهد.در ماه آوريل سال ۲۰۰۶ شايعاتي مبني بر حضور مجدد فابيو كاپلو، سرمربي باشگاه يوونتوس در رئال مادريد بر سر زبان ها افتاد اما در آن دوره هنوز رسوايي بزرگ فوتبال ايتاليا فاش نشده بود. البته فرناندو مارتين قصد داشت دل بوسكه را كه بازيكن سابق اين تيم بود متقاعد كند تا بار ديگر در كنار تيم قرار گيرد. سياست هاي اصلي رئال مادريد براي حضور قدرتمندانه در سال جديد فوتبال اروپا و اسپانيا ترميم كل تيم در تمامي خطوط بود. يكي از اشكال هاي عمده در زمان مديريت پرز تنها خريد ستاره هاي بزرگ فوتبال در خطوط مياني و حمله بود در حالي كه رئال مادريد همواره در خط دفاع داراي ايرادات فراواني بود حتي آنها در سالهاي اخير بجز كاسياس، دروازه بان طراز اول ديگري در اختيار ندارد.با روي كا ر آمدن رامون كالدرون به رياست باشگاه رئال ماريد كار اصلي در باشگاه رئال مادريد آغاز شد.
همه چيز به سود رئال مادريد
با بحراني شدن اوضاع در باشگاه يوونتوس، فابيوكاپلو سرمربي اين تيم براي اين كه از اين شرايط دور باشد به اسپانيا كوچ كرد و رهبري تيم رئال مادريد را برعهده گرفت.
وي ششمين مربي تيم رئال مادريد در سه سال گذشته به شمار مي رود. كاپلو در اين باره گفت: من از بازگشت به رئال كه بهترين باشگاه در جهان است، خوشحالم براي اين كه يك باشگاه موفق و پيروز باشيم بايد در اين فصل تلاش زيادي را به خرج دهيم.
وي با حمايت از بازيكناني  نظير ديويد بكهام، رونالدو و رائول نشان داد كه او مربي با درايتي است و با حمايت از بزرگان تيم قصد دارد اين تيم را به انسجام كامل برساند.
فابيو كاپلو تيم فوتبال رئال مادريد را در سال ۱۹۹۷ در اولين سال حضورش در آن تيم به مقام قهرماني در لاليگا رساند. وي در سال ۱۹۹۴ با آث ميلان قهرمان اروپا شد و با سه تيم ايتاليايي ميلان، آث رم و يوونتوس نيز هفت بار به قهرماني در كالچو ايتاليا نائل شد.
در سال ۹۸ افتخار بزرگتري از سوي كاپلو براي رئال به ارمغان آورده شد و آن هم قهرماني در جام باشگاههاي اروپا با پيروزي يك بر صفر مقابل يوونتوس با تنها گل پدراگ مياتوويچ بود.
ستاره هاي جديد
در حالي كه كاپلو كارش را در رئال مادريد آغاز كرد خريدهاي اين تيم آغاز شد. البته با اعلام سقوط باشگاه يوونتوس به سري B شانس رئال مادريد براي خريد ستاره هاي اين تيم بيشتر شد.قدرت خريد رئال مادريد به حدي بود كه در كمتر از يك هفته دو ستاره بزرگ يوونتوس به رئال مادريد ملحق شدند، فابيو كاناوارو مدافع آخر تيم ملي ايتاليا و كاپيتان لاجوردي پوشان در جام جهاني و امرسون هافبك دفاعي تيم يوونتوس دو خريد درخشان رئال مادريد در فصل نقل و انتقالات بود.
فابيو كاناوارو در مورد حضورش در رئال مادريد گفت: از انتقال به رئال مادريد بسيار خرسند هستم، زيرا اين باشگاه را مهمترين باشگاه ورزشي جهان مي دانم. وي در ادامه گفت: تمام تلاش خود را براي سربلندي اين تيم خواهم كرد تا بتوانم به سه سال ناكامي اين تيم در فوتبال اروپا خاتمه دهم.
امرسون هافبك ۳۰ ساله يوونتوس نيز كه به دنبال كاناوارو راهي يوونتوس شد قصد دارد تا جانشين زيدان شود البته او يك هافبك خلاق و تكنيكي مثل زيزو نيست و بيشتر در يوونتوس در كارهاي دفاعي به عنوان يك هافبك تدافعي نقش خود را ايفا مي كرد.
امرسون با خوشحالي از انتقالش به يوونتوس گفت: هدف اصلي من در رئال مادريد رسيدن به افتخارات داخلي و اروپايي با اين تيم است.
رامون كالدرون رئيس باشگاه رئال مادريد در آغاز كار قول داده بود ۸ بازيكن جديد را به نام هاي كاناوارو، امرسون، زامبروتا، نيستلروي، فابرگاس، ديارا، روبن و كاكا را به خدمت بگيرد كه در مجموع اين بازيكنان تنها ۳ بازيكن به مجموعه رئالي ها ملحق شدند.
البته تا زمان شروع بازي ها در شهريورماه فرصت براي اين باشگاه باقي مانده است.
جنگ رئال مادريد و آث ميلان
وقتي كه تلاش رئال مادريد براي خريد كاكا بي نتيجه ماند، رئالي ها دست به كار شدند تا ون نيستلروي را متقاعد به حضور در اين تيم كنند.
كاكا سه ماه پيش تمايل داشت به رئال مادريد برود، اما برلوسكوني حاضر به فروش اين بازيكن نبود.البته بر سر انتقال كاكا به رئال مادريد جنگ لفظي بين مديران دو باشگاه درگرفت و گالياني، مقامات رئال را متهم كرد كه به واسطه قدرت مالي زياد مثل غارتگران بازيكنان مورد نظرشان را به هر قيمتي كه شده خريداري مي كنند.در واكنش به اين اظهارات كالدرون طي نامه اي از آدريانو گالياني، معاون باشگاه ميلان در اين باره دلجويي كرد. كالدرون در اين نامه اعلام كرد: قصد ندارد موجب تخريب و تضعيف باشگاه آث ميلان شود و همواره به گذشته باشكوه اين باشگاه ايتاليايي احترام مي گذارد.
وي در پايان اين نامه تأكيد كرد اظهارات گالياني ناشي از يك سوء تفاهم بوده و رئال مادريد قصد ندارد روابط بسيار خوب خود را با ميلان مخدوش سازد.
خط آتش
در حال حاضر گرانقيمت ترين خط حمله در دنيا در اختيار باشگاه رئال مادريد است. با امضاي قرارداد رود فان نيستلروي با اين باشگاه بزرگ نام او در كنار مرداني نظير رونالدو، رائول گونزالس، كاسانو، باپتيسا، روبينهو قرار گرفت تا دست كاپلو براي انتخاب زوج خط حمله كاملاً باز باشد.
او براي سه سال حضور در رئال مادريد ۱۵ ميليون يورو دريافت كرد، البته رئال مادريد براي خريد اين مهاجم ۳۰ ساله هلندي رقابت نزديكي با بايرن مونيخ داشت كه اين بار موفق شد بدون دردسر اين ستاره هلندي را به خدمت بگيرد. در سيستم ۲-۴-۴ رئال مادريد قطعاً نيستلروي يكي از مهاجمان اصلي خواهد بود.
تيم فوتبال رئال مادريد اسپانيا براي حضوري پرفروغ در فصل جديد براي سومين سال متوالي اردوي ۲۰ روزه اي را در شهر ايردينگ اتريش برپا كرد و سه بازي دوستانه نيز در اين شهر برگزار كرد.كاپلو در اين اردو ۲۳ بازيكن را با خود به اتريش برد، اما هشت بازيكن بين المللي اين تيم كه در جام جهاني شركت كردند در ابتداي اين اردو غايب بودند و در استراحت بسر بردند و به تدريج به جمع سايرين ملحق شدند.
كاپلو از زمان به دست گرفتن رهبري در تيم رئال مادريد فرصت را از دست نداده تا به آماده سازي تيم بپردازد. وي سفرهاي تيم را به حداقل ممكن كاهش داد و براي تمرينات آماده سازي تيم اردوي اتريش را مثل ادوار گذشته برگزيد. وي در اين باره گفت: اين اردو بسيار حائز اهميت بود، زيرا تنها فرصت آماده سازي بدني بازيكنان در طول يكسال ورزشي مي باشد.رئال مادريد در اين اردوي تداركاتي ابتدا موفق شد با نتيجه (۱۰-۲) تيم آماتور «اي.تي.وي» اتريش را مغلوب كند. در اين بازي كاسانو به تنهايي چهار گل به ثمر رساند. اين تيم در دو بازي ديگر مقابل پليموت آرجيل و فولام نيز به پيروزي رسيد.
تيم فوتبال رئال مادريد در دو فصل پياپي به مقام نايب قهرماني رسيد تا رقيب ديرينه اش بارسلونا با رهبري فرانك ريكارد فاتح لاليگا شود. اين تيم در فصل ۲۰۰۵ / ۲۰۰۴ با ۲۵ پيروزي، ۵ تساوي، ۸ باخت، ۷۱ گل زده، ۳۲ گل خورده و ۸۰ امتياز به مقام دوم رسيد. رئالي ها در فصل بعد از نظر امتياز نزولي چشمگير داشتند و با ۱۰امتياز كمتر به مقام دوم رسيدند. البته در اين دو فصل رئال مادريد به قدري در اوايل فصل امتيازات حساس را از دست داد كه تلاش اين تيم براي رسيدن به عنوان قهرماني در پايان فصل غيرممكن بود. رقابت هاي اين فصل فوتبال لاليگا از شهريورماه امسال آغاز مي شود و در هفته نخست اين بازي ها رئال مادريد به مصاف ويارئال مي رود.
با ورق زدن برگ هاي تاريخ ورزش اسپانيا پر افتخارترين باشگاه دنيا به سال ۱۹۰۲ برمي گردد. سالها طول كشيد تا اين تيم در سطح قاره اروپا مطرح شد. دهه طلايي رئال مادريد به دهه هاي ۵۰ و ۶۰ را فوتبال دوستان اروپايي هيچ گاه فراموش نخواهند كرد.
دست يافتن رئال به اعتبار جهاني مقارن با زماني بود كه اسپانيايي ها در جام جهاني ۱۹۵۰ غوغا به پا كرده بودند. در آن دوران ژنرال فرانكو، خودكامه بزرگ اسپانيا، بر آن بود كه از پيروزي هاي رئال به عنوان ابزاري در جهت آشتي دادن غرب با حكومت ديكتاتوري اش استفاده كند.
در آن زمان رئال به شدت از سوي فرانكو حمايت مي شد و در مقابل بارسلونا، سمبل كاتالان ها، مورد ظلم قرار مي گرفت. پس از مرگ فرانكو شرايط تا حدودي تعديل شد. رئال از سال ۱۹۷۵ با قدرت گرفتن بارسلونا اقتدار خود را از دست داد.
همان طور كه تيم هاي بزرگ انگليسي همواره تحت تاثير افراد خاصي بوده اند كه پايه هاي مستحكم باشگاه را بنا نهاده اند، ارتقاي رئال از سطح يك تيم محلي در منطقه «Odonnell» مادريد تا جايگاه رويايي فعلي در دنيا مديون يك نفر است. سانتياگو برنابئو بازيكن دهه ۳۰ رئال مادريد پايه گذار اين باشگاه بود. او از سال ۱۹۴۳ تا زمان مرگ ژنرال فرانكو در سال ۱۹۷۵ مدير باشگاه بود.
افتخارات رئال مادريد
قهرماني در لاليگا: ۲۹ بار
قهرماني در جام حذفي: ۱۷ بار
قهرماني در سوپرجام اسپانيا: ۸ بار
قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا: ۹ بار
قهرمان جام يوفا: ۲ بار
قهرمان جام بين قاره اي: ۳ بار
قهرمان سوپر جام اروپا: يك بار

نگاه
ساختار فوتبال در اسپانيا
گروه ورزش- ليگ دسته اول اسپانيا با نام لاليگا شامل بيست تيم است و در سالهاي اخير بحث هايي بر سر لزوم افزايش يا كاهش تيم ها انجام گرفته، اما اين تغييرات با تجربه عملي موفق همراه نبوده است.در سال ۱۹۸۸ يك بار تعداد تيم ها به ۱۸ كاهش يافتند كه اين كار موجب پايين آمدن سطح فوتبال باشگاهي اسپانيا شد.پس از آن در سال ۱۹۹۵ تعداد تيم ها به ۲۲ افزايش پيدا كردند، اما در همان روند افزايش تيم ها با چالش جدي به نام بحران مالي روبه رو گشت، چرا كه در همان فصل نخست ۲ باشگاه به علت بهره مند نبودن از تضمين مالي نتوانستند به موقع براي ثبت نام در ليگ اقدام كنند. البته اين دو باشگاه توانستند با پافشاري زياد حضورشان در ليگ را قطعي سازند، اما براي سويا كه در آن مقطع با بحران مالي شديدي روبه رو بود- با سقوط به دسته دو در پايان فصل- شرايط تغيير چنداني نيافت، به اين ترتيب بعد از دو فصل پرهرج و مرج از سال ۹۷ دوباره تعداد تيم ها به ۲۰ كاهش پيدا كردند.در حالي كه باشگاه هاي كوچك از ترس زيان هاي مالي در مقابل افزايش ناگزير تيم هاي سقوط كننده به منظور برقراري تعادل، مقاومت مي كردند، البته يوفا هم بر كاهش مجدد تيم هاي ليگ اول اسپانيا به ۲۰ تيم تاكيد داشت و تهديد كرده بود كه اگر اين كار صورت بپذيرد، سهميه اسپانيا در رقابت هاي مختلف اروپايي را كاهش خواهد داد.ليگ دسته دوم اسپانيا نيز با نام كامل «LA liga segunda» و نام اداري «AD2ivision» شامل ۲۲ تيم از سراسر اسپانياست، اما دسته هاي پايين تر ديگر شكل سراسري ندارند و به صورت محلي اعتبار خاص خودشان را نزد مردم دارند.
فرهنگ عمومي، تقسيم بندي باشگاه ها به دسته اول، دسته دوم، دسته سوم و... را نمي پذيرد. به همين خاطر ليگ دسته دوم در كلاسي همطراز با ليگ دسته اول- كلاس «A» - ولي با رتبه پايين تر- «A2»- قرار مي گيرد. دسته سوم كه به چهار گروه منطقه اي كلي تقسيم مي گردد نيز B2 خطاب مي شود و دسته چهارم با نام «دسته ۳» متشكل از ۲۰ گروه مي باشد. شايد اين كار كمي مضحك باشد مثل اينكه شما به يك دلال درجه چندم بازيكنان كم سن و سال، لقب «مدير خريد» را بدهيد و يا رفتگر كنار زمين بازي را «مسئول پاكسازي محيط زيست» بناميد، اما اين رفتار احترام آميز با باشگاه هاي كوچك محلي است كه فوتبال اسپانيايي را صاحب ريشه هاي عميق اجتماعي ساخته و در هر كجاي كشور نهاد باشگاه را با نهادهاي مدني و مهمتر از همه نهاد خانواده پيوند زده، چنانكه «فيل بال» مولف انگليسي فوتبال اسپانيا، آنجا را «بهشت فوتبال» نام مي نهد. دپورتيووآلاوس نمونه خوبي از پويايي اين فوتبال است. آلاوس يك باشگاه محلي در ليگ منطقه اي شمال اسپانيا بود كه ظرف نيم دهه و با حداقل سرمايه گذاري ممكن خود را تا سطح يك مدعي لاليگا بالا كشيد و بلافاصله در فينال جام يوفا حاضر شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |