پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۰ - Nov 23, 2006
لبنان در آستانه بحراني تازه
002943.jpg
گروه بين الملل- واكنش ها به ترور پيرجميل وزير صنايع لبنان نشانگر آن است كه اين كشور به زودي به بحراني جديد كشيده خواهد شد.
تنها يك روز پس از اين اقدام تروريستي گروه ها سياسي لبنان رو در روي يكديگر قرارگرفته و هر گروه جناح رقيب را به صورت تلويحي و حتي گاه به صراحت عامل اين اقدام معرفي مي كند.
در اين ميان از آنجا كه جميل و حزب اش از جمله اعضاي گروه موسوم به 14 مارس و مخالف رئيس جمهور و حزب الله هستند، بيشترين حملات از سوي آنها و عليه سوريه صورت مي گيرد.
ديروز گروه 14 مارس به رهبري سعد حريري به صورت تلويحي سوريه را مسئول اين ترور خواندند و اعلام داشتند كه سوريه و جناح امين لحود رئيس جمهور لبنان به اين طريق مي خواهند موضوع تشكيل دادگاه ترور رفيق حريري را تحت شعاع قرار دهند.
در همين خصوص، وليد جنبلاط رهبر حزب سوسياليست هاي ترقي خواه لبنان و از مخالفان سوريه و حزب  الله گفت كه سوريه در اين ترور دست داشته است .در اين ميان حزب الله لبنان در نخستين واكنش رسمي اين ترور را محكوم كرد.
وزير مستعفي انرژي لبنان نيز كه از فراكسيون اقليت و عضو حزب الله است نيز گفت اين اقدام جنايتي مغاير با كليه ارزش ها و اصول اخلاقي بود.
حزب الله در بيانيه خود هشدار داد كه گروهي با اين اقدام جنايتكارانه مي خواهند كشور را به هرج و مرج بكشانند.
از سوي ديگر روزنامه هاي لبناني نيز برحسب گرايش هاي خود طرف هاي مختلف را صاحب منافع در اين اقدام تروريستي معرفي كردند.
مخالفان حزب الله و سوريه اين اقدام را به آنها نسبت داده و مي گويند اين ترور در حالي صورت گرفت كه قرار است دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري برگزار شده و در آن پاي مقامات سوري به ميان خواهد آمد و در مقابل روزنامه هاي طرفدار رئيس جمهور و حزب الله لبنان مي گويند با اين ترور سعي شد تا تهديد حزب الله به برپايي تظاهرات عليه دولت و اقدام جهت تشكيل دولت وحدت ملي كه به ضرر جناح 14 مارس بود تحت الشعاع قرار گيرد. روزنامه هاي سوري نيز ديروز نوشتند كه از اين ترور بيش از هر كسي اسرائيل سود مي برد.و اين اقدام جهت مقابله با تبعات محكوميت جهاني اسرائيل از سوي سازمان ملل در كشتار بيت حانون صورت گرفته است.
به رغم تقاضاي دولت و پارلمان لبنان براي حفظ آرامش و اتهام نزدن به گروه ها و كشورهاي مختلف ديروز هواداران حزب كتائب با بستن بسياري از راههاي اصلي در لبنان و به ويژه بيروت و صور و تكفيا، زادگاه جميل اقدام به آتش زدن لاستيك و حمله به دفاتر تعدادي از احزاب مخالف كردند.
در همين زمينه امين جميل، پدر پير جميل از هواداران حزب كتائب خواست تا آرامش خود را حفظ كنند.
امين جميل پدر پير از سال 1988 تا 1992 رئيس جمهور لبنان بود و عموي وي بشير جميل سپتامبر سال 1982 تنها كمتر از يك ماه پس از تصدي رياست جمهوري و به محض موافقت با آغاز روابط ديپلماتيك با اسرائيل ترور شد.
جنبش عمل: طرفداران اسرائيل از اين ترور
سود مي برند
نماينده جنبش امل لبنان در تهران با بيان اينكه خط فكري طرفدار آمريكا و اسرائيل از بي ثباتي و ترور وزير صنايع براي حمايت از دولت سينيوره سود مي برد، گفت: هدف آن است تا برنامه هاي مخالفان در تشكيل دولت وحدت ملي تحقق نيابد و آنها به هدف خود نرسند.
ياسر عادل عون نماينده جنبش امل لبنان در تهران در گفت  وگو با خبرگزاري فارس درمورد ترور پير جميل وزير صنايع لبنان بعد از سخنان سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان درباره تشكيل دولت وحدت ملي گفت: سخنان سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان مبني بر برپايي تظاهرات  مسالمت آميز و متمدنانه، اطمينان از اينكه به هيچ وجه جنگ داخلي روي نخواهد داد، نبود اختلاف با اهل سنت و اينكه اختلافات درباره دولت سياسي و نه مذهبي است، همه نشان و گواه روشني است كه مخالفان دولت به اقدامات دمكراتيك خود ادامه مي دهند و در مسير موفقيت در تشكيل دولت و وحدت ملي با حضور همه لبناني ها گام بر مي دارند.
محمد علي مهتدي:
ترور كار اسرائيل و آمريكا بود
يك كارشناس مسائل خاورميانه دستگاه اطلاعاتي آمريكا و اسرائيل را عامل ترور پير  جميل وزير صنايع لبنان عنوان و تصريح كرد اين ترور ادامه ترورهاي پيچيده و گسترده اي است كه با ترور رفيق حريري آغاز شده است.
محمدعلي مهتدي با بيان اينكه اين سناريوي پيچيده و گسترده اي است كه از سوي محافل بين الملل در حال انجام است تا وضعيتي را به وجود آورند كه لبنان را از منطقه جدا و به حوزه نفوذ آمريكا و اسرائيل ارتباط دهند، تصريح كرد: اين ترور در شرايطي است كه حزب الله تهديد كرده بود براي وادار كردن دولت لبنان به پذيرش كابينه اتحاد ملي يا انتخابات زودرس از تظاهرات خياباني استفاده خواهد كرد.
وي افزود: با تروري كه ديروز صورت گرفت، بلافاصله نيروهاي مخالف مقاومت در لبنان، شخص نخست وزير و دولت آمريكا اتهامي را به سوريه و نيروهاي طرفدار سوريه در لبنان وارد و آن را به دادگاه بين المللي محاكمه عاملان ترور حريري ربط دادند.
اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه صحنه لبنان از نظر مردمي به شدت آشفته شده است، ادامه داد: در اين شرايط اگر حزب الله بخواهد از تظاهرات مردمي استفاده كند به معناي برخورد در خيابان ها خواهد بود و امكان دارد به جنگ داخلي منجر شود و اين هم خط قرمزي است كه سيد حسن نصرالله بر آن تأكيد دارد.مهتدي با بيان اينكه حزب الله به هيچ وجه نمي گذارد كه اين تظاهرات به برخورد در خيابان ها بينجامد، گفت: تروريست ها توانستند با يك سنگ چند نشانه را هدف قرار دهند.

نگراني اتحاديه اروپا از سياست هاي آمريكا در شاخ آفريقا
گروه بين الملل- مقامات كميسيون اروپا به نقل از كارشناسان اين اتحاديه اعلام كردند كه آمريكا در حال اعمال فشار براي استقرار يك نيروي صلحبان منطقه اي در سومالي است و اين امر مي تواند منجر به بروز جنگي بزرگتر در منطقه شاخ آفريقا شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بروكسل، مقامات يادشده گفتند كه اداره اجرايي اتحاديه اروپا در توسعه آفريقا به كشورهاي عضو اين اتحاديه هشدار داده است كه استقرار چنين نيرويي مي تواند سرپوشي را براي يك عمليات نظامي وسيع تر عليه اتحاديه دادگاه هاي اسلامي سومالي فراهم كند.
به گفته مقامات اروپايي، هشدار ياد شده كه به نمايندگان ??كشور عضو اتحاديه اروپا تسليم شده است، خاطرنشان مي كند كه اجراي عمليات صلحباني بدون رضايت تمامي گروه ها، عملياتي تهاجمي تلقي مي شود و خطر تشديد درگيري ها را به همراه دارد.
كارشناسان كميسيون اروپا همچنين از اين احتمال كه اتحاديه براي تامين مالي يك نيروي منطقه اي از طريق تسهيل صلح آفريقا تحت فشار قرار گيرد، ابراز نگراني كردند. اتحاديه آفريقا براي اين ماموريت، ??ميليون يورو ( 22/19ميليون دلار) طلب كرده است.

نگاه
هلند در انتظار ائتلاف بزرگ
عباس لقماني
درحالي كه همه دوربين هاي تلويزيوني در هلند ديروز صبح، خود را براي فيلمبرداري از رهبر حزب سوسيال دمكرات ووتر بوس آماده كرده بودند، مشخص شد كه ووتر بوس كارت مخصوص اين انتخابات را در دست ندارد و نمي تواند در انتخابات شركت كند. وي مجبور شد به خانه برود و پس از يافتن كارت موردنظر دو مرتبه به پاي صندوق رأي بيايد.
سوسيال دموكرات هاي هلند كه تا چندماه پيش شانس اول پيروزي در انتخابات را داشتند اكنون براساس نظرسنجي ها در رده دوم پس از حزب دموكرات  پيتر بالكه انده قرار گرفته اند. انشعاب گروهي از سوسياليست ها از حزب سوسيال دموكرات و گرايش ها محافظه كارانه اي كه اين روزها جامعه هلند را با چالش روبه رو كرده است، حزب دموكرات مسيحي را بار ديگر به شانس اول پيروزي در انتخابات تبديل كرده است.
مخالفت با مهاجران خارجي و جبهه گيري حزب دموكرات مسيحي در اين جهت كه در اظهارنظر مقام هاي اين حزب در مخالفت با دادن امتيازهاي بيشتر به خارجيان تجلي يافت، حزب دموكرات مسيحي را در موقعيتي قرار داد كه بسياري از آراي نيروهاي دست راستي را به سوي خود جذب كنند. سوسيال دموكرات از سوي ديگر با اظهارنظرهاي ليبراليستي توجه نيروهاي پيشرو را جلب كردند ولي جامعه كنوني هلند كه به سوي نيروهاي راستگرا به خصوص پس از ترور يكي از شخصيت هاي دست راستي به دست يك مسلمان تمايل پيدا كرده است ديگر مايل به شنيدن ديدگاه هاي چپ سنتي هلند نيست.
دوازده ميليون هلندي ديروز درحالي به پاي صندوق هاي رأي رفتند كه ميزان بيكاري در اين كشور زير چهار درصد است و با مقايسه با ديگر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در مقام بسيار خوبي قرار دارد. علاوه بر آن اقتصاد هلند دوران ركود را پشت سر گذارده و درحال شكوفايي است. صد و پنجاه نماينده اي كه براي پارلمان در لاهه انتخاب خواهند شد قرار بود در ارديبهشت ماه سال آينده برگزيده شوند ولي پس از اينكه حزب ليبرال چپ از ائتلاف احزاب حاكم خارج شد، دولت اين انتخابات زودهنگام را تدارك ديد. از آن زمان تاكنون نخست وزير هلند با ائتلاف با ليبرال هاي راست زمام حكومت را در دست دارد ولي دولت او به علت مخالفت اپوزيسيون قوي در پارلمان عملاً قادر به پيشبرد اهداف خود نيست.
نظرسنجي ها نشان مي دهد كه ليبرال هاي راست و چپ شانسي براي پيروزي در انتخابات ندارند و به احتمال بسيار دموكرات مسيحي ها و سوسيال دموكرات ها ائتلافي بزرگ را همانند ائتلافي كه اكنون در آلمان حاكم است در هلند نيز روي كار خواهند آورد.

رقابت هاي درون حزبي در حزب حاكم فرانسه
گروه بين الملل- اظهارات نيكولا ساركوزي، وزير كشور فرانسه مبني بر اين كه تنها نامزد حزب حاكم است، انتقادهايي را در درون اين حزب برانگيخته است.
به گزارش واحد مركزي خبر از پاريس، ساركوزي كه در نظرسنجي ها از جايگاه بالايي در بين طرفداران احزاب راست برخوردار است، خواهان آن است كه وي به عنوان تنها نامزد حزب يو.ام.پ مطرح باشد و حتي طرفداران وي معتقدند كه هرچه زودتر بايد نام وي به عنوان نامزد اين حزب اعلام شود تا در مقابل سه گولن رويال كه به تازگي از سوي حزب سوسياليست برگزيده شده است، به فعاليت هاي انتخاباتي بپردازد.
در همين رابطه سخنگوي حزب گفت: اعضاي حزب بايد به موعد تعيين شده براي انتخاب نامزد واحد انتخابات رياست جمهوري در تاريخ 14 ژانويه 2007 ميلادي پايبند باشند.

پوتين: به دنبال راه حلي عادلانه
براي پرونده هسته اي هستيم
گروه سياسي - ولاديمير پوتين،  رييس جمهوري روسيه گفت كه روسيه و اتحاديه  اروپا خواستار يافتن راه حلي عادلانه براي پرونده ي هسته اي ايران هستند.
رويتر گزارش داد، پوتين در مقاله اي در روزنامه  فايننشيال تايمز ضمن بيان اين كه برخي در اروپا تلاش مي كنند تا مناسبات روسيه و اتحاديه ي اروپا را با مدل منسوخ دوست و يا دشمن تطبيق دهند اظهار داشت: به رغم اختلافات در روش هاي موجود طرفين نسبت به يافتن راه حلي عادلانه براي پيچيده ترين مشكلات بين المللي نظير بحران خاورميانه و پرونده ي هسته  اي ايران علاقمندي مشترك دارند.
در همين حال گمانه زني ها درباره تصميم امروز آژانس در اعطاي كمك به ساخت پروژه اراك افزايش يافته و روزنامه آمريكايي هرالد تريبيون ، احتمال داد تلاش مخالفان كمك فني آژانس به ايران به شكست بيانجامد.هر چند كه جان بولتون در نيويورك اعلام كرد: مذاكره درباره موضوع هسته  اي ايران با ساير اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد در حال حاضر در برنامه كار اين سازمان نيست.

اعلام اسامي خبرگان 8 آذر، شوراها 15 آذر
گروه سياسي- فرصت اعتراض داوطلبان رد صلاحيت شده شوراها ديروز پايان يافت.
بنابر اطلاع ، اسامي نهايي نامزدهاي تاييد صلاحيت شده مجلس خبرگان 8 آذر و شوراها 13 ، 14 و 15 آذر رسماً اعلام خواهد شد . به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور ، هيئت هاي نظارت مافوق از امروز تا 11 آذر زمان براي بررسي صلاحيت افرادي دارند كه شكايات خود را به آنان ارجاع داده اند. 11 آذر هم هيات هاي نظارت مافوق نظر نهايي خود را در خصوص تائيد صلاحيت شدگان قطعي اعلام خواهند كرد و 13، 14 و 15 آذر زمان انتشار اسامي به صورت علني و رسمي است. بر اساس اين گزارش، آغاز زمان تبليغات انتخابات شوراها و مياندوره اي مجلس نيز از 16 آذر خواهد بود و كانديداهاي انتخابات شوراها و مياندوره اي مجلس از اين روز به مدت يك هفته براي انجام تبليغات زمان دارند. تبليغات انتخابات مجلس خبرگان از 9 آذر آغاز مي شود و نامزدهاي اين انتخابات مي توانند به مدت 2 هفته به انجام تبليغات بپردازند. انتشار عمومي اسامي تائيد شده هاي انتخابات مجلس خبرگان در تاريخ 8 آذر از طريق صدا و سيما و جريده هاي كثير الانتشار انجام مي شود.

انتخابات پارلماني در هلند
002940.jpg
گروه بين الملل- انتخابات پارلماني هلند كه دمكرات مسيحي ها به رهبري نخست وزير در آن از بخت بيشتري براي پيروزي برخوردارند، صبح ديروز آغاز شد.
بيش از ??ميليون رأي دهنده براي انتخاب ??? نماينده مجلس به پاي صندوق هاي رأي مي روند و ??حزب در انتخابات به رقابت با يكديگر خواهند پرداخت. طبق آخرين نظرسنجي ها، حزب دمكرات مسيحي به رهبري يان پيتر بالكننده نخست وزير فعلي كه دوره چهارساله زمامداري اش رو به پايان است، صاحب ?? كرسي كه بيشترين تعداد كرسي هاست، خواهد شد. حزب كارگر به رهبري ووتر بوس هم بين ??تا ?? كرسي به دست خواهد آورد. مبارزات انتخاباتي دو رقيب اصلي انتخابات شامل بالكننده و بوس تا آخرين دقايق كار رأي گيري همچنان ادامه خواهد داشت. بالكننده از طرفداران نظريه صرفه جويي اقتصادي كالوين است.
وي در دوره چهارساله نخست وزيري اش با اعمال سياست صرفه جويي اقتصادي و احتياط در بودجه بندي و همچنين اعمال يك سري اصلاحات عميق كه به رنجش مردم از وي منجر شد، به پيشرفت هايي نائل آمد و اميدوار است كه ثمره سياست هايش را در اين انتخابات با نظر موافق مردم شاهد باشد. در پايان كار دولت بالكننده، نرخ 4 درصد بيكاري و پيش بيني رشد اقتصادي ?/? درصدي در سال ???? ، اقتصاد هلند وضعيت رو به بهبودي دارد. مسائلي همچون مشكلات و مسائل اسلامي  و نوعي اسلام ستيزي
در صدر محورهاي مبارزات انتخاباتي در هلند قرار دارد. هلند كه قبلاً مهم ترين كشور از نظر تسامح در قبال مسلمانان و مهاجران بود، اكنون تندروترين و سختگيرترين كشور در برخورد با آنها شده است.
حدود يك ميليون مسلمان در هلند زندگي مي كنند كه راستگرايان ميانه مايل نيستند تابعيت هلندي به آنها و ساير مهاجران داده شود. بر اساس اين گزارش، هفت نامزد عربي تبار از جمله ?زن در بين نامزدهاي انتخابات هستند.

كوتاه از جهان سياست
جرج بوش هفته آينده به اردن مي رود
ايرنا: جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا چهارشنبه آينده (هشتم آذر) به اردن سفر مي كند.
به گفته منابع آگاه در دربار كشور پادشاهي اردن، بوش در اين سفر در نشستي با عبدالله دوم شاه اردن آخرين تحولات منطقه را بررسي خواهد كرد.
قرار است جرج بوش در اين سفر همچنين با نوري مالكي نخست وزير عراق ديدار و در خصوص آخرين تحولات و اوضاع عراق گفت وگو كند.
كاخ سفيد نيز در بيانيه اي ضمن اعلام ديدار بوش با مالكي، هدف اين ديدار را بررسي مسايل امنيتي عراق و نيز نقش همسايگان و كشورهاي منطقه، در كمك به امنيت عراق اعلام كرد.

بيش از نيمي از اوكرايني ها
به رئيس جمهور خود اعتماد ندارند
ايرنا: براساس نتايج يك نظرسنجي، ??درصد مردم اوكراين به ويكتور يوشچنكو رئيس جمهوري اين كشور اعتماد ندارند.
اين نظر سنجي اخيرا توسط بنياد افكار عمومي  اوكراين با شركت دو هزار نفر از ???منطقه اين كشور انجام گرفته است.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي روسيه، 7/29درصد شركت كنندگان در اين نظرسنجي اعلام كردند به يوشچنكو اعتماد دارند.

دولت و شورشيان نپال توافقنامه صلح امضا كردند
گروه بين الملل - با امضاي توافقنامه صلح تاريخي ميان شورشيان مائوئيست نپال و دولت مركزي اين كشور كه به يك دهه جنگ داخلي بين آنها پايان مي دهد، كشور فقير نپال وارد دوره  جديدي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پراچاندا رهبر مائوئيست هاي نپال و گيريجا پراساد كوايرالا نخست وزير اين كشور، سه شنبه شب پيمان تاريخي صلح دولت و شورشيان را امضا كردند. براساس اين توافقنامه شورشيان به طور رسمي از مخفيگاه هاي خود در تپه ها و جنگل هاي نپال خارج و وارد جريان سياسي كشور مي شوند.
پراچاندا كه نامش به زبان نپالي به معني فرد خشن  است تصريح كرد: اين لحظه تاريخي، زمان پايان 238 سال نظام فئودالي و همچنين پايان 11 سال جنگ داخلي است.
پراچانداي 52 ساله كه قبلاً معلم بوده و سپس به جرگه  انقلابيون پيوسته قول داد كه نپال جديدي را به وجود آورد.

تل آويو دستور ترور رهبران حماس را صادر كرد
گروه بين الملل- دولت اسرائيل در پي ناكامي در شكست مقاومت فلسطين و تداوم حملات موشكي مقاومت به شهرك هاي اشغالي، ديروز طي بيانيه اي دستور و مجوز عمليات نظامي عليه نهاد هاي جنبش حماس و ترور هدفمند اعضاي مقاومت را صادر كرد.
در پي حملات تجاوزكارانه رژيم اسرائيل در حمله به غزه و كشتار مردم اين سرزمين، نيروهاي مقاومت تهديد به تلافي كردند و به موازات آن ساكنان غزه براي مقابله با حملات هوايي ارتش اسرائيل عليه منازل اعضاي مقاومت از چندي پيش تصميم گرفتند در مقابل منازل اين افراد، سپر انساني تشكيل دهند و بدين ترتيب مانع از اين حملات شوند.
از سوي ديگر ، دولت اسرائيل در مقابله با انتقادات تند جناح هاي مخالف مبني بر ناكامي آن درمقابله با مقاومت لبنان و شكست در مذاكرات مبني بر آزادي سرباز اسرائيلي اسير دست مقاومت از مدت  ها پيش تهديد به اقدامات شديد
تلافي جويانه كرده بود كه بدين ترتيب ديروز اين روش مقابله را تصويب كرد.

اورتگا خواستار تشكيل اتحاديه كشورهاي آمريكاي مركزي شد
گروه بين الملل- دانيل اورتگا رئيس جمهوري منتخب نيكاراگوئه نويد داد كه در راستاي تحقق يك آمريكاي مركزي متحد گام برمي دارد و اين امر مشاركت تجاري با شركايي فراتر از كشورهاي همجوار و ايالات متحده آمريكا را مي طلبد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از گواتمالا سيتي، اورتگا در جريان سفري به گواتمالا و پس از ديدار با اسكار برگر رئيس جمهوري اين كشور، گفت: اگر متحد نشويم، از بين مي رويم. اورتگا در يك كنفرانس خبري همچنين گفت: بايد در راستاي تشكيل اتحاديه اي متشكل از كشورهاي آمريكايي، آمريكاي مركزي به علاوه  حوزه درياي كارائيب و آمريكاي جنوبي فعاليت كنيم. در ضمن، بياييد وحدت آمريكاي مركزي را محقق كنيم. اورتگا ادامه داد كه نيكاراگوئه همچنين بايد پذيراي ساير شركاي تجاري از جمله گروه تجاري مركوسور و پيمان بوليوار باشد.
مركوسور در حال حاضر كشورهاي برزيل، پاراگوئه، اروگوئه و ونزوئلا را در بر دارد و پيمان بوليوار نيز معاهده اي ميان كوبا، ونزوئلا و بوليوي است.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري نيكاراگوئه در سفرش به گواتمالا همچنين تصميم واشنگتن را مبني بر ساخت ديواري در امتداد مرز خود با مكزيك را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: ايالات متحده آمريكا بايد در راستاي اتحاد كشورهاي آمريكايي عمل كند و در عين حال، تفاوت هاي موجود ميان كشورها را نيز در مد نظر داشته باشد.

رئيس جمهور چين از هند
به پاكستان مي رود
گروه بين الملل - هو جينتائو رئيس  جمهوري  چين  كه براي گفتگو با مقامات هندي در اين كشور به سر مي برد، ديروز  با بيان  اين  مطلب  كه  پكن خواهان  جهان  چند قطبي  است  افزود: چين  جهان  تك  قطبي  را قبول  ندارد. وي  كه  در سومين روز از سفرش در جمع  زيادي  از شخصيت هاي  سياسي ، علمي ، فرهنگي  و نيز خبرنگاران  در دهلي  نو سخنراني مي كرد درباره روابط هند و پاكستان  نيز گفت: ما خواستار بهبود روابط هند و پاكستان  هستيم  و براي  منافع  خود حاضر به  تنش در روابط ديگر كشورها نيستيم .
هو همچنين  گفت ، چين  براي  ايفاي  نقش  مثبت  براي  بهبود و توسعه  آسيا آماده  است . وي  افزود: آسياي  جنوبي  آرام  و با صلح  و ثبات ، به  نفع  بهبود و توسعه در سراسر آسيا و حتي  جهان  است .
رئيس جمهور چين در ادامه سفرش به هند ديروز به بمبئي پايتخت تجاري هند رفت تا با امضاي چندين توافقنامه و گفتگو با تجار خصوصي اين كشور حجم مبادلات دو كشور هند و چين را تا سال 2010 به 40 ميليارد دلار برساند. او امروز در پايان سفر چهار روزه اش به هند عازم پاكستان مي شود.
روابط ميان هند و چين از مدتها پيش تا كنون به دليل حمايت اقتصادي و نظامي پكن از اسلام آباد تيره بوده است. روابط دو كشور در سالهاي اخير بهبود قابل ملاحظه اي يافته اما همچنان دهلي نگران رابطه ميان چين و پاكستان است. از سوي ديگر پكن هم به رابطه رو به رشد ميان هند و آمريكا خوش بين نيست و شايد به همين دليل در سالهاي اخير تلاش كرده با نزديكي به هند فرصت را از آمريكا بگيرد.

ارتش افغانستان
دو برابر مي شود
گروه بين الملل - وزير دفاع افغانستان ديروز اعلام كرد، با هدف مقابله با ناآرامي ها و حملات طالبان و شبه نظاميان وابسته به آنها تعداد نيروهاي ارتش افغانستان تا دو سال آينده دو برابر شده به 70 هزار نفر مي رسد.
عبدالرحيم وردك وزير دفاع افغانستان كه براي گفتگو با مقامات نظامي آمريكا در واشنگتن به سر مي برد، با اعلام اين خبر گفت، در چارچوب برنامه فوري تقويت ارتش هر ماه 2000 سرباز آموزش مي بينند. در ابتدا آمريكا و مقامات دولت افغانستان در برنامه بلند مدت براي آينده افغانستان پيش بيني كرده بودند كه تا سال 2011 تعداد نيروهاي ارتش اين كشور به 70 هزار نفر برسد. اما اكنون با شدت گرفتن درگيريها در اين كشور و افزايش تلفات در ماههاي گذشته اين برنامه تسريع شده و اكنون قرار است تا دو سال آينده تعداد نيروهاي ارتش به 70 هزار نفر برسد. اكنون نيروهاي بين المللي 31 هزار نفري به رهبري ناتو ماموريت حفاظت از امنيت در افغانستان را به عهده دارند. اين نيروها از 37 كشور جهان آمده اند و شامل 11250 سرباز آمريكايي هستند. آمريكا همچنين 10 هزار نيروي جداگانه و مستقل در افغانستان دارد كه تحت فرماندهي ناتو نيستند.
نيكلاس برنز-معاون سياسي وزارت خارجه آمريكا ديروز در اظهارات جداگانه اي گفت، كشورهاي عضو ناتو بايد محدوديت هاي موجود براي تغيير آرايش نيروهايشان را در افغانستان برطرف كنند.
بعضي كشورهاي عضو ناتو به تازگي گفته اند نيروهاي اين كشورها فقط با تأييد و اجازه دولت هايشان مي توانند در نقاط مختلف افغانستان
جابه جا شوند. به اين ترتيب، توانايي فرماندهان ناتو در اتخاذ تصميمات فوري در شرايط كنوني افغانستان محدود مي شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |