يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
در نخستين جلسه محاكمه عامل ترور قاضي مقدس
اگر دستگير نمي شديم
ترورها را ادامه مي داديم
004341.jpg
004350.jpg
004344.jpg
004353.jpg
قاضي جعفر زاده
گروه حوادث - نخستين جلسه رسيدگي به پرونده ترور قاضي مقدس صبح ديروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران در حالي پايان يافت كه متهمان با پذيرفتن تمامي اتهامات خود ادعا كردند كه اگر دستگير نمي شدند ديگر مسئولان را نيز ترور مي كردند.
در اين جلسه كه به رياست قاضي صلواتي برگزار شد، فخرالدين جعفرزاده، سرپرست دادسراي امور جنايي تهران به عنوان نماينده مدعي العموم به بيان كيفرخواست پرونده پرداخت و پس از آن درباره سوابق متهمان گفت: متهم رديف اول كه مجيد كاووسي نام دارد علاوه بر ترور قاضي مقدس متهم است كه در جريان يك سرقت مسلحانه در قتل بشير سمامي استوار دوم نيروي انتظامي و نگهبان بانك ملي شعبه بلوار نيك نام و هوشنگ تلاشي، مشتري بانك نقش داشته است.
وي ادامه داد: مجيد همچنين متهم به مباشرت در مجروح كردن يكي از كارمندان بانك ملي و سه مامور پليس هنگام سرقت مسلحانه ، مشاركت در پنج فقره سرقت مسلحانه از بانك ملي و صادرات ، سرقت مسلحانه سه دستگاه خودرو ، سرقت مسلحانه  اسلحه سازماني نگهبان سفارت قرقيزستان، مباشرت در سرقت سلاح كمري نگهبان بانك صادرات و بانك ملي و حمل و نگهداري سه قبضه سلاح غير مجاز و مهمات است.
نماينده مدعي العموم همچنين درباره اتهامات حسين متهم رديف دوم نيز گفت: وي متهم است با تهيه وسيله فرار در ترور شهيد حاج حسن مقدس نقش داشته و آن را تسهيل كرده است. اين مرد همچنين متهم به معاونت در چندين سرقت مسلحانه است .
به گفته جعفرزاده، پس از دستگيري متهم، وي در بازجويي هاي پليسي اظهار داشت: پس از آنكه با تعدادي از دوستانم در يك خانه مجردي دستگير شديم به دادسراي وزرا رفتيم و من در آن جا محكوم به پرداخت جزاي نقدي به مبلغ  ۶۵۰ هزار تومان شدم . پس از اين ماجرا تصميم به كشتن قاضي گرفتم و فكر كردم چون در آن شعبه پرونده دارم اگر قاضي شعبه را بكشم به دام مي افتم. بعد از آن تصميم گرفتم رئيس مجتمع را بكشم و پس از دو هفته كنترل رفت و آمد قاضي مقدس، وي را با سلاحي كه از نگهبان يك بانك به سرقت برده بودم ترور كردم. پس از ترور قاضي مقدس به امارات گريختم و در مقابل سفارتي دراين كشور دستگير شدم و  ۸ ماه در زندان امارات بودم . پس از آزادي تصميم گرفتم خود را به سفارت كشور آمريكا در امارات معرفي و اعلام كنم كه به خاطر حمايت از يك فرد سياسي كه از سوي قاضي مقدس محكوم شده بود دست به ترور او زده ام تا بتوانم پناهندگي بگيرم.
جعفرزاده در ادامه به نامه اي از طرف مدير كل كنسولي وزارت امور خارجه كه در اختيار او قرار گرفته بود اشاره كرد و گفت: طي اين نامه كه موضوع آن دستگيري يك ايراني مدعي ترور قاضي مقدس بود آمده است: در جريان تحقيقات از مجيد ، وي ضمن انكار درخواست پناهندگي سياسي از كنسول آمريكا ملاقات با وي را تنها به منظور ارايه  پيشنهاد جاسوسي جهت اصلاح نظام ايران و آمادگي جهت حضور در عمليات ترور مسئولان ايراني عنوان و تاكيد كرده است كه وي قاتل قاضي مقدس معاون دادستان تهران است و مسئولان ذيربط ايراني نيز هيچ گونه اطلاعي از نقش وي در اين ماجرا ندارند كه اين متهم اين مطالب را نزد بازپرس پرونده نيز اعلام داشته است.
جعفرزاده در ادامه  اظهارات خود اعلام كرد: متهم براي بررسي  اينكه آيا با گروه هاي معاند نظام در ارتباط بوده است در اختيار ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفت كه طبق اعلام وزارت اطلاعات هيچ گونه ارتباطي بين ضارب اصلي با عوامل خارجي، داخلي و گروهك هاي معاند نظام به دست نيامده و وي تنها با استدلال هاي شخصي با توجه به شخصيت كاذبي كه براي خود ترسيم كرده و خود را در حدي مي ديده كه اقدام به صدور حكم و اجراي آن كند تصميم به اين ترور گرفته است. نماينده مدعي العموم، در ادامه با توجه به اعترافات متهمان و شواهد موجود براي آنها با اشاره به مواد 183،  ۱۸۵ و 190 از قانون مجازات اسلامي درخواست صدور كيفر به اتهام محاربه و افساد في الارض كرد.
پس از اظهارات جعفرزاده، قاضي دادگاه اتهام متهمان رديف اول و دوم را به آنها تفهيم كرد و به اين ترتيب متهمان به دفاع از خود پرداختند. آنها با پذيرفتن تمامي اتهامات گفتند كه قصد داشته اند ساير مسئولان را نيز به همين روش ترور كنند.
در ادامه اين جلسه وكلاي تسخيري متهمان و وكيل قاضي شهيد مقدس و همچنين وكلاي دو تن از ديگر مقتولان اين پرونده لوايح دفاعيه  خود را تقديم شعبه  15 دادگاه انقلاب كردند و پس از آن ختم جلسه  اعلام و رسيدگي به ادامه  اتهامات به جلسه بعدي موكول شد.

ناپديدشدن ستاره شناس ايراني در مسير فرودگاه
004356.jpg
گروه حوادث- با ناپديدشدن ستاره شناس ايراني، كارآگاهان با احتمال ربوده شدن وي جستجو براي يافتن ردي از او را آغازكردند.
قاضي رضا جعفري معاونت دادسراي جنايي تهران روز گذشته از احتمال ربوده شدن يك ستاره شناس ايراني كه چندي قبل به قطب جنوب سفر كرده بود از مقابل در منزلش در منطقه ولنجك تهران خبر داد. معاونت دادسراي جنايي پايتخت در توضيح اين خبر گفت: صبح روزگذشته خواهر حميد جديري خداشناس محقق ايراني كه در سال 2003 براي ديدن كسوف به قطب جنوب سفركرده بود، با مراجعه به دادسراي جنايي تهران مدعي شد كه برادر وي عصر روز پنجشنبه براي سفر به آلمان، خانه اش را در ولنجك ترك كرده ولي در مسير فرودگاه ناپديد شده است. اين زن با بيان اينكه ممكن است برادرش ربوده شده باشد از قاضي دادسراي جنايي خواست براي بررسي موضوع دستور تحقيق صادر كند . قاضي جعفري در ادامه گفت: با اعلام اين شكايت، دستور تحقيق درباره سرنوشت نامعلوم اين محقق به كارآگاهان پليس داده شده است.

برادران شيك پوش، اغفالگر دختران نوجوان
004347.jpg
گروه حوادث- دو برادر جوان كه سوار بر خودرو پژوي 206 در شرق پايتخت اقدام به اغفال دختران مي كردند با تلاش كارآگاهان اداره پنجم آگاهي عصر پنجشنبه در يك قرار صوري بازداشت شدند.
دستگيري اين دو جوان هنگامي در دستور كار پليس قرار گرفت كه هفتم آذرماه دختر 14ساله اي به نام مريم به همراه والدين خود به اداره پنجم آگاهي تهران بزرگ رفت و از پليس براي دستگيري دو پسر جوان كه پس از ربودنش در خيابان تهرانپارس، او را در باغهاي اطراف تهران مورد آزار قرار داده بودند كمك خواست.
دختر نوجوان درمورد چگونگي وقوع اين حادثه به كارآگاهان گفت: در مسير رفتن به خانه مادربزرگم، دو سرنشين شيك پوش يك خودرو پژو۲۰۶ با چرب زباني مرا سوار خودرو خود كرده و به بهانه حرف زدن به باغ متروكه اي در اطراف بومهن كشاندند، آنها در آنجا بي اعتنا به التماس هايم مرا مورد آزار قرار داده و ساعاتي بعد مرا در حوالي منطقه تهرانپارس ازخودرو بيرون انداخته و متواري شدند.
با بررسي شكايت اين دختر نوجوان، با تحت نظر گرفتن باغ متروكه، تحقيقات پليسي براي شناسايي دو متهم آغاز شد، تا اينكه پنجشنبه گذشته كارآگاهان موفق به كشف سرنخهاي مهمي از دو متهم شده و با كشاندن آنها بر سر يك قرار صوري، آنها را در يك عمليات پليسي دستگير كردند.
سرهنگ داوود سلطاني معاونت اداره آگاهي تهران بزرگ با اعلام خبر دستگيري اين دو متهم گفت: اين دو جوان در بازجويي ها با بيان اينكه برادر هستند اعتراف كردند با چرب زباني دختران نوجوان را اغفال كرده و بعد از انتقالشان به باغ متروكه آنها را مورد آزار و اذيت قرارمي دادند.
برپايه اين گزارش اين دو برادر جوان در حال حاضر با دستور قاضي ساعي رئيس شعبه 77 دادگاه كيفري استان تهران در اداره 5آگاهي تهران تحت بازجويي قراردارند و پليس از كساني كه فريب اين دو برادر را خورده اند خواست با مراجعه به اداره 5آگاهي شكايت خود را ارائه دهند.

آدم ربايي 100 ميليوني
براي نقدكردن طلب 10 ميليوني
004359.jpg
گروه حوادث- سه مرد سابقه دار، براي گرفتن طلب 10 ميليوني دوست جاعلشان، قصد آدم ربايي 100 ميليوني را داشتند اما زماني كه قصد اجراي نقشه خود را داشتند،توسط ماموران گشت پليس به دام افتادند.
عصر روز 7 آذرماه ماموران كلانتري 11 كرج از طريق ماموران مركز پيام از وقوع يك آدم ربايي ناكام در خيابان طالقاني اطلاع يافتند، با حضور ماموران در محل حادثه، سه جوان آدم ربا دستگير شده و با انتقال آنها به دايره مبارزه با جرايم جنايي كرج تحقيقات درباره اين آدم ربايي آغاز شد. هنگاميكه ماموران در بازرسي اوليه از متهمان كه با پوشيدن لباس نيروي انتظامي خود را مامور معرفي كرده بودند،يك دستگاه بي سيم، دو عدد اسپري و يك سلاح قلابي و مقدار زيادي اسناد و مدارك جعلي كشف كردند، بازجويي از متهمان آغاز شد. در بازجويي هاي تخصصي از متهمان مشخص شد كه اين سه جوان به نامهاي فرشاد ، مجيد و علي از سوي فردي به نام شهرام اجير شده و قصد داشته اند با ربودن مرد ميانسالي به نام مسعود دست به اخاذي 100 ميليون توماني از خانواده وي بزنند. فرشاد كه گرداننده اين آدم ربايي بود در بازجويي ها مدعي شد: چندي قبل شهرام كه از دوستانم است به خانه ما آمد و از من خواست براي گرفتن طلبش از يك مامور قلابي نيروي انتظامي به نام مسعود به او كمك كنم، هنگاميكه موضوع را جويا شدم گفت از مدتي قبل به درخواست اين مرد تعداد زيادي مهر جعلي تهيه كرده است و قرار بوده در قبال آن 10 ميليون تومان دستمزد دريافت كند، اما اكنون چون وي حاضر به پرداخت پول نيست، نقشه ربودن او و اخاذي را طراحي كرده است.
فرشاد در ادامه اظهاراتش به ماموران گفت: به دستور شهرام به مسعود نزديك شده و بالاخره هنگاميكه توانستم اعتماد او را جلب كنم ، روز حادثه با او در جهانشهر قرار ملاقات گذاشتم و به همراه دو تن ديگر از دوستانم براي آدم ربايي به آنجا رفتيم، اما هنگاميكه قصد داشتيم مسعود را به زور به داخل خودرو بيندازيم، او شروع به داد و فرياد كرد و با اطلاع مردم به پليس دستگير شديم. با اين اعترافات شناسايي و دستگيري شهرام در دستور كار قرار گرفت و وي 3 ساعت بعد در داخل خانه اش به دام افتاد. اين مرد پس از دستگيري تنها انگيزه خود را گرفتن طلبش عنوان كرد. سرهنگ مفاخري- جانشين اداره آگاهي كرج- روز گذشته با اعلام اين خبر گفت : ادعاهاي شهرام در حالي بيان شده است كه مسعود موضوع بدهي 10 ميليون توماني خود را انكار مي كند.

شكسته نفسي عجيب سارق حرفه اي!
گروه حوادث - سارق سابقه دار منزل هنگاميكه براي گمراه كردن كارآگاهان پليس خود را يك كفش دزد بيچاره معرفي مي كرد ، نمي دانست استعلام پليسي هويت وي را فاش خواهد كرد.
بنابر اين گزارش ،كارآگاهان پايگاه چهارم آگاهي تهران ساعت 5صبح يكي از روزهاي پاياني شهريور، هنگام گشت زني درخيابان گلبرگ متوجه مردي شدند كه سعي داشت خود را پشت بوته هاي كنار خيابان پنهان كند، هنگاميكه ماموران به خاطر رفتارهاي مشكوك اين مردوي را تحت بازجويي قرار دادند وي مدعي شد كه يك كفش دزد بيچاره است كه قصد سرقت كفش از آپارتمانهاي اطراف را داشته است ، اما كارآگاهان پايگاه 4 آگاهي كه به حرفهاي اين مرد مشكوك شده بودند سابقه وي را استعلام كردند. در حاليكه بررسي ها نشان مي داد كه اين مرد به نام علي از سارقان حرفه اي منازل به روش پنجره روي است، وي تحت بازجويي هاي تخصصي قرار گرفت. وي وقتي نقشه خودرا برملاشده ديد درمراحل بعدي بازجويي ضمن اعتراف به 15فقره سرقت خانه گفت:از مدتي قبل با تشكيل باند۷نفره سرقت منازل باروش پنجره روي وارد خانه هايي كه اغلب درشرق پايتخت واقع شده بودند شده واقدام به سرقت مي كرديم . سرهنگ سلطاني ارزش اموال سرقتي اعضاي اين باند را۱۰۰ميليون تومان برآورد كرد.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |