فرزانه آیینی - خبرنگار: قصه درگیری نماینده سراوان در اداره گمرک روزبه‌روز شاخ و برگ باز می‌کند.

عبور CFT از ریل مجلس

بعد از آنکه فیلم درگیری محمدباسط درازهی در اداره گمرک منتشر شد، این‌بار انتشار فیلمی از جلسه غیرعلنی مجلس جنجالی‌شده که در زمینه این فیلم صدای یک نماینده شنیده می‌شود که به هیأت رئیسه مجلس اهانت می‌کند. در این فیلم محمدباسط درازهی پشت تریبون مجلس سخنرانی می‌کند و می‌گوید «اگر امروز بنده کوتاه بیایم، فردا نوبت شماست... اگر وزیر استیضاح نشود و رئیس گمرک و کارمند هتاک برکنار نشوند، من همین امروز استعفا می‌دهم و به دانشگاه برمی‌گردم.»

بازتاب گسترده فیلم نشست غیرعلنی سه‌شنبه مجلس در شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و تلگرام و بازنشر آن در رسانه‌های تصویری خارج از کشور سبب شد تا نمایندگان پیش از نشست علنی دیروز دقایقی را به بحث و بررسی چرایی و چگونگی علت خروج فیلم نشست غیرعلنی مجلس بگذرانند. بر همین اساس مجلس دیروز هم بر سر حواشی ماجرای نماینده سراوان جلسه غیرعلنی داشت.

یکی از نمایندگان حاضر در نشست غیرعلنی صبح دیروز بهارستان به همشهری گفت: در این جلسه هیأت رئیسه مجلس به حراست مجلس برای پیگیری منشأ انتشار فیلم جلسه غیرعلنی دیروز خبر داد و گفت که قرار است مشخص شود که این فرد چه‌کسی بوده و چرا این فیلم را منتشر کرده است. این نماینده که خواست نامی از او برده نشود، با بیان اینکه با توجه به زاویه فیلمبرداری فیلمی که از نشست غیرعلنی مجلس ضبط شده است و صداهایی که در آن منعکس شده، می‌توان حدس زد که فیلمبرداری کار چه‌کسی یا چه کسانی بوده است، گفت: به دستور رئیس مجلس قرار شده است دوربین‌های صحن بهارستان از سوی اتاق فرمان مجلس بازبینی شود و نماینده یا نمایندگان خاطی شناسایی شوند.

او افزود: نمایندگان بازنشردهنده فیلم نشست غیرعلنی باید در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از خود دفاع کنند و حتما با آنها برخورد صورت خواهد گرفت.
همچنین یکی دیگر از نمایندگان که خواست نامی از او برده نشود، در مورد عاملان انتشار فیلم نشست غیرعلنی مجلس به همشهری خبر داد که ۳ تن از نمایندگان با همکاری هم این فیلم را منتشر کرده‌اند و نکته جالب هم این بود که هر سه از غایبان نشست علنی دیروز بهارستان بودند. پرونده نمایندگان متخلف در نشست غیرعلنی سه‌شنبه درحالی به دستور کار جدید هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بدل شده است که پیگیری ماجرای درگیری نماینده سراوان در گمرک و چرایی و چگونگی آن از سه‌شنبه گذشته به این هیأت ارجاع داده شده بود.

دوشنبه‌ای که گذشت، کلیپی از نماینده سراوان در فضای مجازی پخش شد که در آن کلیپ این نماینده با یکی از کارکنان گمرک درگیری لفظی پیدا می‌کند، به‌دنبال آن مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، در آن به بررسی این موضوع با حضور وزیر اقتصاد پرداخت و نماینده سراوان پشت تریبون توضیحاتی ارائه کرد.

  • نماینده سراوان شکایت می‌کند

بعد از تمام حواشی که درباره فیلم درگیری درازهی پیش آمد، قرار شد کمیته‌ای مرکب از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، وزیر اقتصاد، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و نماینده سراوان موضوع را بررسی کنند. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره تصمیمات این کمیته گفت: قرار شد نماینده سراوان نسبت به فردی که او را مورد اهانت قرار داده، در دستگاه قضایی اظهار شکایت کند. همچنین مقرر شد تا نحوه برخورد کارمند محترم گمرک به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع شود تا اگر احیانا قصوری از سمت او صورت گرفته، مطابق قوانین و مقررات رسیدگی شود. از دیگر نتایج جلسه روز گذشته آن بود که مقرر شد مشکلاتی که در حوزه انتخابیه آقای درازهی نماینده مردم سراوان، در حوزه گمرک وجود دارد، از طریق رئیس گمرک و معاون پارلمانی وزارت اقتصاد بررسی و حل‌وفصل شود. گزارش این جلسه نیز دیروز صبح در مجلس شورای اسلامی توسط آقای پزشکیان ارائه شد.

  • لکسوس آبی نماینده

دیروز تصاویری نیز از لحظه ورود نماینده سراوان به اداره گمرک منتشر شد؛ تصاویری که از دوربین‌های مداربسته اداره گمرک ثبت شده و در آن یک خودروی لوکس لکسوس آبی دیده می‌شود. خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با یک مقام مسئول اداره گمرک که نخواسته از او نام ببرد، نوشته است: آقای درازهی همراه با آقای «ح» که در حوزه واردات خودرو فعال است، سوار بر خودروی لکسوس آبی، بدون هماهنگی قبلی به درب پارکینگ ساختمان شماره۲ گمرک مراجعه کرده و قصد ورود به گمرک و دیدار با آقای میراشرفی، رئیس‌کل گمرک را داشتند. این مقام مسئول با رد گفته‌های نماینده سراوان درباره معطلی طولانی، افزود:

به‌هیچ‌وجه مدت زمان حضور این نماینده در گمرک ۴۵دقیقه نبود؛ بلکه مشاهدات ما از دوربین‌های مداربسته گمرک حکایت از آن دارد که از زمان رسیدن آقای درازهی به درب پارکینگ ساختمان گمرک تا زمانی که گمرک را ترک کنند، به‌طور کلی ۱۰دقیقه به طول انجامیده است. وی ادامه داد: آقای درازهی در حالی قصد ورود به ساختمان گمرک را داشتند که از قبل هیچ هماهنگی انجام نداده بودند و به همین دلیل بود که مأمور انتظامات از ورود وی به ساختمان جلوگیری کرد. وی گفت: از سوی دیگر آقای میراشرفی، رئیس‌کل گمرک نیز در آن ساعت در گمرک حضور نداشتند. اگر طبق گفته خود آقای درازهی، از قبل هماهنگی‌ای صورت گرفته بود، قطعا اطلاع داشتند که رئیس‌کل گمرک در آن ساعت در گمرک حضور ندارد.

کد خبر 426058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha