همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: ایران باید در افق ۱۴۰۰، هر سال ۵۵۰ هزار نفر گردشگر سلامت در داخل کشور جذب کند، در این صورت بیش از ۱۳۷هزار شغل در کشور از این راه ایجاد خواهد شد و درآمد کشور از جذب گردشگران سلامت، به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

دكتر شهرياري و واعظ مهدوي

 گردشگری سلامت، یک فرصت است،  فرصتی که ایران نتوانسته است از آن استفاده بهینه ببرد.

با وجود آنکه از دهه ۱۹۹۰ گردشگری سلامت در  دنیا به دلایل متعدد،  همچون جهانی شدن و آزاد سازی تجارت درحوزه خدمات سلامت، تغییرات نرخ ارز در اقتصاد، ارتقاء و بهبود کیفی تجهیزات پزشکی، ظهور و گسترش اینترنت و پیشرفت فناوری اطلاعات، مسن‌تر شدن جمعیت، اقتضائات سیستم خدمات بهداشتی، رونق گرفته است و بسیاری از کشورها از گردشگری سلامت درآمدزایی و شغل ایجاد می‌کنند اما واقعیت آن است که به گفته اغلب مسئولان  و کارشناسان حوزه سلامت در زمینه گردشگری سلامت،  موفق عمل نکرده ایم این در حالی‌است که ایران حداقل نسبت به کشورهای همسایه خود توانمندی‌های بسیار برای جذب گردشگر خارجی دارد.  از منابع طبیعی و  آب‌های گرم و معدنی گرفته تا پیشرفت‌ها و دستاوردهای پزشکی و درمانی و پزشکان متخصص و ارزان بودن هزینه درمان در ایران و ...

  • انتقاد وزیر بهداشت از وضعیت گردشگری سلامت در ایران

 دکتر سید حسن هاشمی،  وزیر بهداشت چندین بار از وضعیت توریسم درمانی در ایران انتقاد کرده است. او گفته که با وجود اینکه ۲۰۰ بیمارستان در ایران قابلیت توریسم درمانی دارد اما این حوزه در اختیار دلالان است و متاسفانه ساختار مناسبی در توریسم درمانی کشور شکل نگرفته و نمی‌توانیم آمار بدهیم که چقدر از این محل درآمد داریم یا چه تعداد توریست در این حوزه وارد کشور شده است.  

همشهری آنلاین برای بررسی این موضوع، با دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن علمی  اقتصاد سلامت ایران و کارشناس حوزه سلامت  گفتگو گرده است.

  • اظهارات دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

دکتر حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به همشهری آنلاین می‌گوید: ایران قابلیت‌های بسیار زیاد در زمینه گردشگری سلامت دارد اما با این حال، هنوز نتوانسته ایم  از این قابلیت‌ها استفاده کنیم و به اعتقاد من گردشگری سلامت در ایران مغفول مانده است.

  • فرصت‌ها را به راحتی از دست می‌دهیم

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند:  ایران در زمینه‌های مختلف پزشکی به ویژه در تخصص‌های بالینی، جراحی قلب و عروق، چشم، پیوند کبد و کلیه به پیشرفت‌های بسیار زیاد رسیده است و در جهان حرف‌های بسیار برای گفتن دارد و بنابراین در این زمینه‌ها قابلیت‌های توریسم درمانی را دارد. علاوه بر این، هزینه‌های درمان در ایران نسبت به اروپا و آمریکا بسیار پایین است و این همه یعنی فرصت برای گسترش گردشگری سلامت اما فرصت‌ها را به راحتی از دست می‌دهیم.

  • بیمارانی که گرفتار دلالان می‌شوند

 دکتر شهریاری خاطر نشان می‌کند: بیماری که برای درمان به ایران می‌آید باید از همان ابتدای ورود، همه امکانات درمانی و اقامتی به نحو مطلوب برایش فراهم باشد.  بعد از عمل نیز نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. اما در سال‌های اخیر بیماران زیادی بودند که تمایل نشان دادند که در ایران درمان شوند اما برخی مواقع متاسفانه گرفتار دلال‌ها می‌شدند و این  اتفاق زشتی است که به گردشگری سلامت در ایران لطمه می‌زند.

 او می‌گوید: باید از ابتدا و انتها به کار آژانس‌هایی که توریست را از کشور خودشان به ایران منتقل می‌کنند، نظارت شود اما گاهی این بازار در اختیار دلالان است.

  • همکاری‌های بین بخشی وجود ندارد

  نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: گردشگری سلامت در ایران مدیریت نمی‌شود. همکاری‌های بین‌بخشی در زمینه گردشگری سلامت وجود ندارد. وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، وزارت بهداشت همه و همه باید به موضوع گردشگری سلامت ورود کنند و برای گسترش این مهم با هم همکاری کنند و تعامل داشته باشند.

  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است

دکتر شهریاری می‌گوید: از سوی دیگر، تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب برای شناسایی توانمندی‌های ایران در زمینه پزشکی انجام نشده است.

  • سازماندهی مناسب وجود ندارد

 او اضافه می‌کند: وزارت بهداشت باید بیمارستان‌های بسیار استاندارد برای گردشگری سلامت فراهم کند. علاوه بر این، باید پزشکانی  که صلاحیت کامل در زمینه گردشگری سلامت دارند را  در یک فهرست مشخص و اعلام کند.

 رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: به اعتقاد من،  بیماری که برای درمان به ایران می‌آید باید از همان ابتدای ورودش به ایران،  همه امکانات درمانی برایش مهیا و فراهم باشد. بیمار  قبل از ورود به ایران با هماهنگی‌های قبلی باید بداند که کدام پزشک قرار است او را  معاینه جراحی و درمان کند و در کدام بیمارستان باید بستری شود.

 دکتر شهریاری تصریح می‌کند: باید به اینکه نکته توجه کافی داشت که هر اشتباه و سهل انگاری در زمینه درمان بیمارانی که برای درمان و معالجه به ایران می‌آیند، می‌تواند اثر بسیار منفی داشته باشد و تبلیغات منفی صورت می‌گیرد.

  • سازمان میراث فرهنگی فعال‌تر عمل کند

  او  می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی  و گردشگری، باید در زمینه گردشگری سلامت  فعال‌تر عمل کند.

  • با دلالان برخورد شود | نظارت جدی‌تر شود

 رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: باید جلوی دلالان در این حوزه که با سلامت و جان مردم  سروکار دارد  گرفته شود. نباید گذاشت در این حوزه بیمار دزدی شود. باید نظارت‌ها جدی و مستمر و مداوم باشد. اگر نظارت جدی در این زمینه وجود نداشته باشد ما یک فرصت را از دست خواهیم داد. گردشگری سلامت  یک فرصت است فرصتی که با بی‌توجهی مورد غفلت قرار گرفته است.

  • زیرساخت‌ها فراهم شود

 دکتر شهریاری می‌گوید: توریسم سلامت درصورت ارائه خدمات درمانی بهینه و با کیفیت برای بیمارانی که از کشورهای مختلف برای درمان به کشور سفر می‌کنند قطعا برای ایران با دستاوردهای بزرگ در زمینه پزشکی یک فرصت است اما بدون تردید اگر زیر ساخت‌های لازم برای این مهم فراهم نباشد این فرصت به یک تهدید تبدیل خواهد شد.

 اظهارات دکتر محمدرضا واعظ مهدوی،  رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران و کارشناس حوزه سلامت

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران و کارشناس حوزه سلامت در زمینه وضعیت گردشگری سلامت در ایران به همشهری آنلاین می‌گوید: ایران در زمینه گردشگری سلامت،  پتانسیل‌های  بالقوه فراوان دارد که به فعلیت نرسیده است و این یعنی از دست دادن فرصت.

 دکتر واعظ مهدوی اضافه می‌کند: وجود جاذبه‌های طبیعی و بکر، مکان‌هایی همچون دریاچه ارومیه، وجود چشمه‌های آب گرم متعدد  در ایران همه و همه مزیت‌های مهمی است برای گردشگرانی که برای درمان به ایران می‌آیند.

  • پزشکان حاذق و بیمارستان‌های استاندارد داریم

رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران  می‌گوید: به اعتقاد من، در ایران از بابت پزشکان حاذق و بیمارستان‌های مجهز برای گردشگری سلامت مشکلی وجود ندارد. در استان‌های آذربایجان غربی،  شرقی،  اردبیل،  کرمان،  کردستان،  خراسان و سیستان و بلوچستان و ... می‌توان بیمارانی که به ایران برای درمان می‌آیند را پذیرش کرد اما باید تمام این خدمات درمانی به بیمارانی که از سایر کشورها به ایران می‌آیند به نحو مطلوب انجام شود و تمام انتظارات به حق آنها تامین شود.  کیفیت بیمارستان کیفیت خدمات رسانی،  برخورد کادر درمانی،   مراقبت‌های پیراپزشکی و  پرستاری،   مراقبت‌های بعد از انجام جراحی و...

  • افراد غیرمتخصص به حوزه گردشگری سلامت وارد نشوند

 دکتر واعظ مهدوی  اضافه می‌کند: نباید اجازه دهیم به حوزه گردشگری سلامت افراد غیرتخصصی وارد شوند چون این حوزه،   حوزه ای بسیار تخصصی است. رابطه بیمار و پزشک رابطه ای کاملا تخصصی  و بر پایه اعتماد متقابل استوار است. هر مانعی که باعث برهم خوردن این اعتماد شود،   لطمه و آسیب به گردشگری سلامت است.

 او تاکید می‌کند:  صلاحیت شرکت‌های خدمات مسافری که به حوزه گردشگری سلامت ورود می‌کنند باید تایید شود و نباید اجازه داد که هر شرکتی به این حوزه بسیار تخصصی و جدی وارد شود و به گردشگری سلامت در ایران آسیب بزند.

  • در زمینه تبلیغات خوب عمل نشده است

رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران می‌گوید: به اعتقاد من در مرحله اول باید مزیت‌ها و پتانسیل‌های ایران در زمینه گردشگری سلامت به مردم در سراسر جهان شناسانده و معرفی شود  اما به نظر می‌رسد که در زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات  فعال عمل نکرده ایم.

  • ساز وکارها فراهم شود

دکتر واعظ مهدوی  اضافه می‌کند: در قدم بعدی برای رونق و گسترش گردشگری سلامت در ایران باید بسترسازی شود. باید امکانات زیر ساختی لازم و ویژه فراهم شود.  باید بیمارستان‌های استاندارد و  اقامتگاه‌های مناسب برای بیمارانی که به ایران می‌آیند و همراهان آنها مجهز شود. ارایه خدمات با کیفیت و مناسب با قیمت‌های منطقی و معقول همه و همه می‌تواند در زمینه ترغیب بیماران از سراسر جهان به ایران موثر باشد چرا که همچنان هزینه درمان در ایران به نسبت سایر کشورها پایین است و علاوه براین، پیشرفت‌های ایران در زمینه پزشکی بی‌نظیر است.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند که  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،  وزارت امور  خارجه و وزارت بهداشت همه و همه باید در تعامل تنگاتنگ با هم باشند.

کد خبر 426654

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha