همشهری آنلاین: روز پنج‌شنبه، پس از اینکه شرکت اپل در اتفاقی نادر در مورد کاهش درآمد خود هشدار داد، نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهان و کاهش درآمدها تشدید شد، سهام آمریکا افت کرد و سهام آسیایی پایین آمد.

بورس جهان

مهر به نقل از رویترز نوشت: روز پنج‌شنبه سیزدهم دی‌ماه، پس از این که شرکت اپل در اتفاقی نادر در مورد کاهش درآمد خود هشدار داد، نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهان و کاهش درآمدها تشدید شد، سهام آمریکا افت کرد و سهام آسیایی پایین آمد.

اپل، غول تکنولوژی کالیفرنیا،  با اعلام کاهش فروش در چین و ارتقای کمتر آیفون‌ها، در مورد کاهش درآمد خود هشدار داد. این اولین بار پس از سال ۲۰۰۷ است که شرکت اپل چنین هشداری منتشر کرده است.

سهام اپل پس از تعطیل شدن بازارهای آمریکا، در بازارهای اینترنتی، ۸ درصد سقوط کرد.

شاخص‌های سهام آمریکا در بازارهای آسیایی، روز پنج‌شنبه سقوطی سنگین داشتند که نشان از روز سخت وال‌استریت در ادامه کار خواهد داشت. شاخص ای‌مینی کامپوزیت نزدک ۲.۲ درصد سقوط کرد و ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ هم،  ۱.۳ درصد پایین آمد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، پس از از دست دادن سودهای اولیه خود، ۰.۴ درصد افت کرد.  هرچند بازارهای ژاپن تعطیل بودند، اما با معامله سهام ژاپنی در بازارهای دیگر، نیکی ژاپن ۱.۹ درصد سقوط کرد.

سهام چین، سی‌اس‌آی ۳۰۰ و هنگ‌کنگ چندین و چند بار بین منفی و مثبت بالا و پایین شدند. سرمایه‌گذاران منتظرند تا پکن اقدامات حمایتی جدیدی را برای اقتصاد در حال کند شدن این کشور، معرفی کند.

بیانیه غافل‌گیرکننده اپل،  فشار زیادی به شاخص‌های تایوان و کره‌جنوبی وارد کرد که سهام تکنولوژی، وزن سنگینی در آنها دارند. سهام کره ۱.۳ درصد و سهام تایوان ۱.۴ درصد سقوط کردند.

بانک مرکزی چین، عصر چهارشنبه اعلام کرد که در حال تغییر سیاست‌گذاری‌های خود به سود شرکت‌های کوچکی است که برای تامین مالی با مشکل روبرو هستند. این آخرین اقدام این بانک برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی‌ است که نقشی کلیدی در تولید اشتغال دارد.

در بازار ارز، دلار با سقوطی سنگین ۱.۶ درصدی در برابر ین به نرخ ۱۰۷.۱۵ رسید. یورو ۰.۲ درصد در برابر دلار رشد کرد و به نرخ ۱.۱۳۶۵ دلار دست یافت.

قیمت طلا با تضعیف دلار، ۰.۳ درصد رشد کرد و هر اونس طلا به قیمت نقدی ۱۲۸۸.۱۱ دلار رسید.

کد خبر 427311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha