همشهری آنلاین: دهلی‌نو اظهارات تمسخرآمیز رئیس‌جمهور آمریکا درباره نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را محکوم و اعلام کرد دهلی ۳ میلیارد دلار کمک عمرانی در اختیار این کشور جنگ زده قرار داده است.

ترامپ و مودي

به گزارش یورونیوز، دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفت: «من با هند و نخست وزیر مودی رابطه خوبی دارم، اما او مدام به من می‌گوید که یک کتابخانه در افغانستان ساخته است. یک کتابخانه. او هر بار می‌گوید و من هم هر بار باید از او به خاطر همین یک کتابخانه از او تشکر کنم. نمی‌دانم این یک کتابخانه چه مشکلی از کشور جنگ زده افغانستان دوا می‌کند.»

در واکنش به این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا دولت هند در بیانیه‌ای مدعی شد بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه عمرانی در اختیار افغانستان قرار داده است و دهلی نو به عنوان یک شریک عمرانی نقش مهمی در پیشرفت افغانستان ایفا می‌کند و هدف از این پروژه‌ها بهبود ملموس سطح زندگی مردم این کشور است.

در این بیانیه هند می‌گوید که نقش مهم و ویژه‌ای در بهبود اوضاع مردم افغانستان و بالاتر بردن سطح زندگی آنها ایفا می‌کند.

در بخش دیگری از این بیانیه، دولت هند کمک‌های این کشور به افغانستان لیست شده است: «کمک‌های دهلی‌نو شامل ساخت یک جاده ۲۱۸ کیلومتری، یک سد برای آبیاری مزارع و آموزش بیش از سه هزار و ۵۰۰ افغان در هند است. هند همچنین ۱.۱ میلیون تن گندم در اختیار افغانستان قرار داده و یک بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی کودکان را ساخته و نوسازی کرده است.»

رام مادهاو، دبیرکل حزب حاکم هند نیز در واکنش به اظهارات ترامپ در توییتر خود اعلام کرد هند در افغانستان مشغول «ساختن زندگی» است. وی گفت: «ترامپ باید بداند به رغم اینکه از هر کمک دیگری (به افغانستان) انتقاد می‌کند، هند نه فقط کتابخانه بلکه جاده، سد، مدرسه و حتی ساختمان پارلمان می‌سازد.»

کاخ ریاست جمهوری افغانستان هم در واکنش به سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره حضور شوروی سابق در این کشور طی بیانیه‌ای خواستار توضیحات از طریق مراجع دیپلماتیک در این زمینه شده است.

در این بیانیه همچنین آمده روابط افغانستان با کشورهای دیگر بر مبنای منافع مشترک است و حضور نیروهای بین المللی تنها برای تامین امنیت این کشور مهم نبوده بلکه برای امنیت جهان و کشورهای دوست نیز مهم هستند.

گفتنی است دونالد ترامپ روز چهارشنبه بار دیگر به تصمیمش مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان اشاره کرد و آن‌را اقدامی درست خطاب کرد و افزود: «حملۀ شوروی به افغانستان کار درستی بود، دلیل حضور روس‌ها در افغانستان تروریست‌ها بودند؛ تروریست‌هایی که به سمت روسیه در حرکت بودند. آنها کار درستی کردند که به افغانستان رفتند.»

کد خبر 427392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha