مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوستان هنرمندان که یکی از بوستان‌های تاریخی شهر تهران است و همان‌طور که از نامش پیداست محل تجمع و نشست‌ اهالی فرهنگ و هنر به شمار می‌رود و از همین جهت از دیگر بوستان‌های شهر تهران متمایز می‌شود.

بوستان هنرمندان که در ناحیه یک منطقه 6 شهرداری تهران واقع شده است یک بوستان منطقه‌ای است اما به دلیل قرار گرفتن خانه هنرمندان در کنارآن، نقش خود را به شکل فرامنطقه‌ای ایفا می‌کند.

این بوستان 59 هزار و 140 متر مربع مساحت دارد و در مرکز تهران واقع شده است.

تاریخچه:

سابقهٔ تاریخی باغ هنر  به دورهٔ قاجار بازمی‌گردد. این باغ در آن دوران بخشی از اراضی یکی از شاهزادگان قاجار بوده‌است و صاحب آن شخصی به نام فیشر، از معماران آلمانی و باغبان‌های فرنگی آن زمان بود. در هنگام وقوع جنگ جهانی دوم از این باغ جهت انبار تسلیحات متفقین استفاده می‌شد و به همین دلیل چندین ساختمان با معماری خارجی به منظور نگهداری ملزومات ساخته شد. پس از خروج متفین از ایران، این فضا در اختیار نیروهای نظامی ایران قرار گرفت و تا سال ۱۳۷۵ در اختیار آنان بود. در سال ۱۳۷۵ شهرداری تهران این مکان را به تملک خود درمی‌آورد و با تخریب بناهای اضافی و تغییرات در آن، این مکان را به صورت وضعیت فعلی درمی‌آورد.

گونه‌های گیاهی:

طراحی گیاهی بوستان هنرمندان، منظم هندسی است و پوشش گیاهی آن شامل چنار، سرو، اقاقیا، نارون، صنوبر و سدروس است.

امکانات:

رستوران، کتابفروشی، تندیس‌های از سبک‌های مختلف هنرهای تجسمی ( نمادی از طبیعت و عرفان)، آبنما و سرویس بهداشتی.

خانه هنرمندان: به منظور تجمع و تبادل نظر و اثر بین هنرمندان ایجاد شده و دارای کتابخانه و نگارخانه است و در رشته‌های مختلف کلاس آموزشی( نقاشی، طراحی، موسیقی و... ) برگزار می‌کند. خانهٔ هنرمندان ایران در جبههٔ جنوبی بوستان قرار دارد که باعث ایجاد جو فرهنگی و هنری در این محیط شده‌است.

تماشاخانه: در ضلع شرقی نیز تماشاخانه ایرانشهر قرار دارد که همه روزه در آن تئاترهای مختلف برگزار می‌شود. همچنین یک پایگاه مدیریت بحران نیز در این بوستان واقع شده‌است.

آدرس:

خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر، نبش خیابان برفروشان.

کد خبر 250266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز