همشهری آنلاین - دکتر محمد‌مهدی فرقانی*: دکتر محمد‌مهدی‌ فرقانی، روزنامه‌نگار برجسته و استاد دانشگاه علامه طباطبایی روز خبرنگار را به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تبریک گفت.

دکتر مهدی فرقانی

 محمد مهدي فرقاني  به همشهری آنلاین گفت: هفدهم مرداد، روز خبرنگار را به همه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران عزیز در هر رسانه ای که مشغول به فعالیت هستند، تبریک می‌گویم و امیدوارم که شرایط کار حرفه ای روزنامه نگاران، بهبود یابد.

به اعتقاد من، اين شرايط از حداقل دو جنبه قابل تامل است:

اول، توجه به موضوع آزادي مطبوعات و آزادي بيان، حق جست‌و‌جو و كسب و انتشار آزادانه اطلاعات، حق ديده‌باني و نظارت به امور، پاسخگو بودن مسئولان و به عبارت بهتر،  مجموعه اي كه تحت عنوان حقوق معنوي مي‌شناسيم است كه اميدواريم توسعه يابند و ضمانت‌هاي حقوقي لازم را پيدا كنند تا روزنامه‌‌نگاران بتوانند با فراغ خاطر و بدون ترس از بيان حقايق،  كار كنند.

دوم،  توجه به حقوق مادي روزنامه‌نگاران است كه با كمال تاسف،  در مجموع رضايت‌بخش نيست. صرفنظر از تعداد محدودي از روزنامه‌نگاران، كه وضعيت مناسب دارند، بسياري از روزنامه‌نگاران دچار سختي معيشت و گرفتار پايين بودن درآمد هستند و به همين دليل، مجبور هستند كه براي چند روزنامه و خبرگزاري و ...همزمان بنويسند و كار كنند. اين شرايط سبب خواهد شد كه هم استقلال حرفه اي خود را از دست بدهند و هم به نوعي به مجموعه كاري خود لطمه بزنند.

اميدوارم، اين وضعيت تحت حاكميت قانون قرار بگيرد و نظام حقوقي ثابت و مشخصي، بر پرداخت دستمزد و مقررات استخدامي و كاري آنها حاكم شود و تحولات مثبتي از اين منظر، اتفاق بيفتد.

در كنار اين دو وجه، روزنامه نگاران هم بايد به دو نكته توجه كنند. اول، توجه به مسئوليت اجتماعي. مسئوليت اجتماعي روزنامه‌نگاران، اقتضا مي‌كند كه روزنامه‌نگاران، در قبال عملكرد خود پاسخگو باشند و جز حقيقت چيزي منتشر نكنند و صحت، دقت و امانتداري را سر لوحه كار خود، قرار دهند.

دوم اينكه روزنامه‌نگاران، اخلاق حرفه اي رارعايت كنند و شرافت حرافه اي را مد نظر قرار دهند. اخلاق حرفه اي،  حكم مي‌كند كه روزنامه‌نگاران از مدار انصاف خارج نشوند و جز حقيقت نگويند. منافع و امنيت ملي را مد نظر قرار دهند و همواره به مردم متعهد باشند.

* استاد دانشگاه علامه طباطبايي

کد خبر 413118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha