همشهری آنلاین-علی شاکری: رقابت‌های تور والیبال ساحلی جهان روز جمعه (۳۰ بهمن) پس از نزدیک به ۵ روز رقابت در زمین‌های اختصاصی کیش در میان شگفتی کارشناسان با قهرمانی تیم قطر متشکل از دو بازیکن با ملیت برزیلی و سنگالی به پایان رسید.

جفرسون پریرا و یونس شریف که چند سالی است در کنار هم با پرچم قطر در تورهای مختلف آسیایی و جهانی بازی می‌کنند، در حالی در میان بازیکنان برجسته اروپایی و آمریکای جنوبی توانستند به این عنوان باارزش دست پیدا کنند که قبل از شروع پیکارها کمتر کسی برای آنان شانسی قائل بود. این دو در مرحله نیمه پایانی در بازی‌های نزدیک ابتدا یکی از نمایندگان لهستان را بردند و در فینال هم موفق به شکست تیم آماده و قدرتمند روسیه شدند.

  • پاداش ۱۱ هزار دلاری و امیدوار شدن به کسب سهمیه المپیک

تیم دو ملیتی قطر با سرمایه‌گذاری انجام شده، با این قهرمانی و کسب ۵۰۰ امتیاز، هم به گرفتن سهمیه المپیک امیدوار شد و هم برنده ۱۱ هزار دلار جایزه تیم اول شد. نایب قهرمانی هم به بازیکنان ورزیده روسیه (استویانسکی و زوریاتکین) تعلق گرفت. دو تیم لهستانی از سه تیم شرکت‌کننده این کشور هم سوم و چهارم شدند.

  • توزیع ۷۵ هزار دلار میان ۳۲ تیم

در مجموع جایزه این مسابقات ۷۵ هزار دلار بود که بین ۳۲ تیم جدول اصلی توزیع شد که دو تیم ایرانی حاضر در جدول اصلی هم هرکدام ۸۰۰ دلار نصیبشان شد. حضور ۴۸ تیم از ۲۱ کشور از ۴ قاره جهان فرصتی ایده‌آل برای محک خوردن تیم‌های والیبال ساحلی ایران بود که توانشان را بسنحند، هر چند که در نهایت سهم آنچنانی از عناوین نداشتند. تداوم برگزاری این مسابقات در جزیره کیش به لطف میزبانی شايسته این مسابقات، با جلب نظر مقامات فدراسیون جهانی والیبال و مهمانان می‌تواند مقدمه جدی‌تری برای توسعه این ورزش المپیکی در کشور ما محسوب شود.

  • کیش پایگاه ساحلی ایران و آسیا

سپردن میزبانی این بازی‌ها از سوی فدراسیون والیبال به جزیره کیش به دلیل برخورداری از امکانات مناسب و آب و هوای خوب باعث شد تا مسئولين منطقه آزاد با مثلث مدیریتی (مونسان، ابراهیمی و حسین جلالی رئیس اسبق فدراسیون دو و میدانی) و شرکت میکا مال، حامی مالی، آستین همت را بالا زده و برای ایجاد امکانات مورد نظر به رغم کمبود تلاشي شبانه‌روزی کنند. خوشبختانه نتیجه این تلاش‌ها ایجاد امکانات آبرومند و مدرن برای والیبال ساحلی کشور شامل ۳ زمین ساحلی مجهز با امکانات جنبی لازم را به ارمغان آورد که حتی تحسین میهمانان و ایلیا، نماینده روسی فدراسیون جهانی والیبال را به همراه داشت.

در همین حال با وجود تاثیرات شگرف این بازی‌ها در ترویج توریسم ورزشی و نشان دادن پیشرفت و توسعه ایران اسلامی در حال حاضر که در صحبت‌های میهمانان نمود داشت، باید به برخی از کاستی‌ها، نه در بعد فنی اشاره داشت که مطمئنا برای دوره‌های بعدی باید برطرف شود.

در مجموع فدراسیون والیبال و سازمان کمیته ساحلی با تلاش‌های انجام شده از سوی عبدالعظیم عزیزخانی و با مدیریت به خرج داده شده از سوی کسری غفوری و مجموعه عوامل برگزاری بازی‌ها، منطقه آزاد و میکامال، اسپانسر مالی بازی‌ها از میزبانی این رویداد جهانی سربلند خارج شدند و برگ زرینی از همدلی و همگرایی را به نمایش گذاشتند.