به گزارش مهر، منصور غلامی در حاشیه همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که با محوریت تعامل حاکمیت، مردم و نخبگان برگزار شد، گفت: موضوع ارزیابی دانشگاههای غیرانتفاعی و غیردولتی در آموزش عالی را مدنظر قرار دادهایم و از نظر ما این مراکز جایگاه مهمی در حوزه آموزش عالی دارند اما به شرط اینکه استانداردها و شاخصهای مدنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را رعایت کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استانداردها و شاخصهای مدنظر ما مربوط به تربیت نیروی انسانی میشود اما شاهد هستیم که این دانشگاهها فعلا در حال آموزش دانشجو هستند و به سمت تحقیقات و تربیت نیروی انسانی ورود پیدا نکردهاند.
وی با تأکید بر اینکه مراکز و دانشگاههای غیرانتفاعی و غیردولتی باید این شاخصها را رعایت کنند، ادامه داد: ارزیابی از این مراکز علمی هر ساله در حال انجام است و امیدواریم آنها با رساندن خود به شاخصهای مدنظر بتوانند فعالیت خود را در این حوزه حفظ کنند.
غلامی با اشاره به ارزیابیهایی که طی سالهای گذشته در زمینه استانداردهای مدنظر وزارت علوم در دانشگاههای غیرانتفاعی انجام گرفت، گفت: در سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ مرکز دانشگاهی غیرانتفاعی در کشور فعال بود که حدود ۵۰ مرکز به دلیل عدم رعایت شاخصها تعطیل شدهاند. امسال نیز بر اساس ارزیابیهای انجام شده در شرایط فعلی حدود ۷۰ مرکز به دلیل عدم رعایت استانداردها و شاخصهای مدنظر توقف فعالیت دارند.
غلامی با بیان اینکه سیاستگذاری در دنیا بر مبنای علمی و محاسبات پژوهشی انجام میگیرد، گفت: در کشور ما نیز سیاستگذاری و حکمرانی باید با حضور و اندیشه نخبگان علمی صورت گیرد. بر این اساس سیاستگذاری و حکمرانی زمانی موفق خواهد بود که نتیجه برنامهریزیها مبتنی بر دانش نخبگانی باشد و در برنامههای اجرایی و اداره امور در کلان کشور از محاسبات علمی و پژوهشی استفاده شود.
وزیر علوم با بیان اینکه انتظار این است که در برنامهریزیهای کشور، گروههای علمی، اساتید و محققان بیشتر به کار گرفته شوند، اضافه کرد: در این زمینه رویکردهای بهتری اتخاذ شده است اما هنوز با آنچه که مد نظر ما است، فاصله زیادی داریم.
وی بر لزوم حضور دانشگاهها و ظرفیتهای مراکز علمی شناختهشده در حکمرانی و سیاستگذاری کشور تأکید کرد و گفت: دانشگاههای ما توان ارائه علمی در سطح جهانی را دارند و انتقال این توانمندیها به سمت برنامهریزی میتواند برای پیشبرد اهداف توسعه کشور مؤثر واقع شود.