به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با توجه به تخفیفهای در نظر گرفته شده، چابهار ارزانترین و با صرفهترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالاست.
این در حالی است که مشوقهای ویژهای برای فعالیت در بندر چابهار با هشت و نیم میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یکی از قطبهای مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.
از همین رو مشوقهایی با تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق وعوارض وارده بر کشتیها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتیها، ۶۰ درصد هزینههای راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتیها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی در نظر گرفته شده است.
همچنین از جمله مشوقهای غیر تعرفهای، تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخشهای غیر دولتی برای خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطههای نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار است.
براساس این گزارش اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اراضی به مدت پنج سال در مدلهای مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدلهای مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوقها در بنادر چابهار است.
هم اینک علاوه بر تخفیفهای سازمان بنادر معافیتهای مناطق آزاد نظیر معافیتهای مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال میتواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.
بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینهترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.