جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در زمینه تخریب عرصه‌های طبیعی این استان به سودجویان هشدار داد و گفت: این یگان با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود حلیمی، سه‌شنبه چهارم شهریور اظهار داشت: این یگان امسال ۱۸۸ گزارش مردمی تخریب و تصرف، برداشت گیاهان دارویی، تعلیف و چرای غیر مجاز از طریق سامانه ۱۵۰۴ دریافت کرده است. از این تعداد به ۵۸ گزارش رسیدگی شده که ۳۵ گزارش آن منطبق با واقعیت و ۱۳۰ گزارش دیگر هم در حال رسیدگی و بررسی است.

وی با بیان این‌که سطح پرونده‌های تخریب و تصرف گزارش‌های مردمی پس از رسیدگی اعلام می‌شود افزود: با توجه به تنوع و گوناگونی گزارش‌ها نمی‌توان آمار دقیقی در این مورد بیان کرد. شهروندان هر گونه حریق و تخریب و تصرف افراد سودجو در اراضی مرتعی و جنگلی خراسان شمالی را با سامانه تلفنی ۱۵۰۴ به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند تا اقدامات قانونی در این خصوص انجام شود.

حلیمی، حفاظت و حراست از منابع طبیعی را یک وظیفه عمومی خواند و از مردم و طبیعت دوستان خواست تا ضمن مشارکت در امر حفاظت از منابع طبیعی، هرگونه تخریب و تصرف به عرصه‌های ملی و طبیعی و قاچاق چوب را با سامانه تلفنی یگان حفاظت منابع طبیعی استان در میان بگذارند. سامانه ۱۵۰۴ از سال ۱۳۹۲ با هدف حفظ منابع طبیعی و خدادادی در کشور راه‌اندازی شده و و در واقع پل ارتباطی بین طبیعت دوستان و یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری است.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴درصد آن در روستاها زندگی می‌کنند.