به گزارش همشهریآنلاین، علی مطهری به استثنای مجلس هشتم در تمام ۳ دورهای که در انتخابات مجلس شرکت کرد در یک مرحله صلاحیتش برای حضور در مجلس رد شد؛ تا همین انتخابات مجلس یازدهم که دیگر راه به جایی نبرد و از حضور در انتخابات بازماند. با او درباره مسئله حذف رقیب و عدمتحمل منتقد گفتوگو کردهایم که بخشهایی از این گفت و گو را در ادامه میخوانید:
- در مجلس دهم که شما هم حضور داشتید، نمایندگان منتقد دولت بحث سؤال از رئیسجمهور را مطرح کردند. البته دولت هم مخالف بود. شما بهعنوان کسی که برای نخستین بار موضوع سؤال از رئیسجمهور را مطرح کردید و آقای احمدینژاد را به مجلس آوردید، موافق سؤال از آقای روحانی بودید یا در آن مقطع این سؤال را سیاسی کاری مجلس میدانستید؟
من موافق بودم. اتفاقا شروعکننده طرح سؤال از رئیسجمهور خودم بودم، چون این نمایندههایی که جدید وارد شده بودند به راه و روش سؤال از رئیسجمهور وارد نبودند. شروع کار با من بود و من به آنها گفتم که میشود از رئیسجمهور درباره فلان موضوعات سؤال کرد. حتی متن آن را هم نوشتم.
- من میخواهم از این بحث تاریخی وارد یک موضوع مبتلابه امروز کشور شوم؛ اینکه نگاه حذفی در کشور نسبت به رقیب، نسبت به منتقد یا نسبت به کسانی که نظر موافق ما را ندارند شدت گرفته است. این نگاه چه آفتی بهخصوص در سطح تصمیمگیریهای کلان کشور دارد؟
متأسفانه از این کارها زیاد کردهایم. یعنی میگوییم کسی که با ماست باید مطیع محض باشد و تمام تصمیمات ما را بپذیرد و یک جایی اگر انتقادی دارد باید او را کنار بگذاریم. این رفتارها در شورای مرکزی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) رواج داشت. یک نفر تا مسئلهدار میشد او را کنار میگذاشتند و حتی ترور میکردند. فرض کنیم یک کسی در یک جایی انتقادی دارد و نظر رسمی نظام را قبول ندارد و جایی این انتقادش را ابراز میکند. این اشکال ندارد، بگذاریم مردم حرفشان را بزنند.
- شما بهعنوان یک نمایندهای که منتقد بعضی از رفتارها در قوه قضاییه، شورای نگهبان یا برخی نهاهای نظام بودید، ۴دوره در انتخابات مجلس شرکت کردید و به غیراز دوره اول یعنی مجلس هشتم در همه ادوار رد صلاحیت شدید. در انتخابات مجلس نهم هیأت اجرایی شما را رد صلاحیت کرد که در شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدید. در مجلس دهم هیأت نظارت شورای نگهبان شما را رد صلاحیت کرد و بعد از اعتراض تأیید شدید. در مجلس یازدهم در شورای نگهبان رد صلاحیت شدید و اعتراض هم قبول نشد. دوره به دوره تحمل منتقد کمتر شده است؟
تکامل پیدا کردیم (میخندد). تحمل جامعه کاهش پیدا نکرده است، تحمل برخی افرادی که در بعضی نهادهای مؤثر نظام حضور دارند کمتر شده است وگرنه مردم نگاه به حرف افراد میکنند که حرف حق میزند یا نه. مردم چنین نگاهی ندارند که اگر کسی انتقادی به نظام داشت باید حذف شود. ولی متأسفانه عدهای در آن نهادهای حساس نگاهشان این است که کسانی میتوانند در مناصب حکومتی باشند که دربست تابع باشند. نمیشود کسی در همه جا نظرش موافق باشد. ممکن است کسی در یکجا نظر مخالف داشته باشد. اتفاقا این رفتار حذفی، درست خلاف نظر رهبری هم هست.
شخص رهبری تا به حال چندبار گفتهاند که ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید بتواند حرفش را بزند. منتها ما در کشور کاسههای داغتر ازآش داریم که با روش خودشان جلو میروند. این به جامعه آسیب میزند. حکومت باید نماینده کل جامعه باشد، مجلس باید نماینده کل جامعه باشد، یعنی همه اقشار جامعه در آنجا باید نماینده داشته باشند، حرف همه اقشار جامعه باید در مجلس گفته شود، نه اینکه مجلس نماینده ۲۰درصد از جامعه باشد. این خطرناک است. کمکم مردم را از حکومت جدا میکند. من حتی در مجلس دهم در یک نطقی گفتم حتی افراد سهلانگار نسبت به احکام دینی هم باید در مجلس نماینده داشته باشند و بتوانند حرفشان را بزنند.
- الان بهنظرتان مجلس یازدهم نماینده طیفهای مختلف است؟
خیر؛ نماینده همه اقشار نیست ولی قانونی است.
- به دولت آقای روحانی در بحث تحمل منتقد چه نمرهای میدهید؟
آقای روحانی گاهی زود ناراحت میشوند و زود عکسالعمل نشان میدهند. گاهی به یک حرفی در قالب کنایه جواب میدهند. احساس میشود که باید سعه صدر بیشتری داشته باشند. وقتی گوشه کنایه به کسی زده میشود آن طرف هم پاسخ میدهد. بهنظرم تحمل ایشان باید بیشتر باشد.
- از تصمیم آقای لاریجانی برای ریاستجمهوری خبر دارید؟
راجع به این مسائل با ایشان صحبت نمیکنم؛ ممکن است در معذوریت قرار بگیرند و نخواهند جواب بدهند. بنابراین سؤال نمیکنم. واقعا نمیدانم ایشان میآید یا خیر.
- راجع به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان صحبت کردید. فکر میکنید این هیأت، بر رفتار نمایندگان نظارت میکند یا بر رفتار نمایندگان سرپوش میگذارد؟ در مجلس دهم یکی دو مورد اتفاق افتاد که موضع هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان دفاع از نماینده خاطی بود.
یک وقت هست که رفتار هیأت را میفرمایید، یک وقت رفتار مجلس مدنظر است. آن مسئلهای که شما میفرمایید، درباره ۲ نمایندهای بود که در ارتباط با صنعت خودرو مسائلی داشتند و هنوز تخلفاتشان ثابت نشده بود که در رسانهها به آن پرداخته شد. اعلام عمومی ارتباط این ۲نماینده با تخلفات در صنعت خودرو در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بود و بهنظر میرسید که هدف کوبیدن مجلس دهم است.
بنابراین نمایندهها در ابتدای آن جلسه علنی از این ۲ نماینده دفاع کردند، دفاعشان هم با این مضمون بود که چرا باید این ماجرا به این شکل اعلام شود. ولی اینکه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان چگونه با این ماجرا برخورد کرد اتفاقا هیأت اعلام کرد رفتار این نمایندگان خارج از حیطه وظایف نمایندگی بوده و قوه قضاییه میتواند پیگیری کند. درباره هیأت هم میدانید که قانون میگوید اگر شکایتی درباره نمایندهای آمده باشد، این هیأت میتواند بررسی کند و نظر بدهد که آیا کار نماینده در حیطه وظایف نمایندگی بوده یا خیر. تا شکایتی به هیأت نرسد این هیأت وارد موضوع نمیشود. اینطور نیست که در یک رسانه بگویند فلان نماینده فلان خطا را کرده است و هیأت به استناد حرف رسانه وارد موضوع شود.
- فکر میکنید FATF در مجمع تأیید شود؟
صلاح کشور این است که تصویب شود. مخصوصا با توجه به تحولی که در آمریکا ایجاد شده و رئیسجمهور جدید آمریکا گفته است میخواهد به برجام برگردد اگر اینها به برجام برگردند و ما همچنان در لیست سیاه FATF باشیم، برداشتن تحریمها اثر لازم را نخواهد داشت، لذا بهنظر من الان زمان خوبی است که آن دو لایحه تعیین تکلیف و این مشکل حل شود.
متن کامل گفتگوی روزنامه همشهری را با علی مطهری اینجا بخوانید.