در استان همدان حدود 44 هزار و 737 هکتار جنگل و اراضی جنگلی وجود دارد که 266 مترمربع سهم سرانه استان به ازای هر یک نفر است. این در حالی است که سرانه کشوری جنگل هفده صدم هکتار معادل هزار و 700 مترمربع و سرانه جهانی آن شصت و دو صدم هکتار معادل 6 هزار و 200 مترمربع است.

همشهری آنلاین- فاطمه کاظمی:

در استان همدان حدود 44 هزار و 737 هکتار جنگل و اراضی جنگلی وجود دارد که 266 مترمربع سهم سرانه استان به ازای هر یک نفر است. این در حالی است که سرانه کشوری جنگل هفده صدم هکتار معادل هزار و 700 مترمربع و سرانه جهانی آن شصت و دو صدم هکتار معادل 6 هزار و 200 مترمربع است. اعتبارات نگهداری از منابع جنگلی به صورت ملی و استانی تخصیص داده می‌شود که متناسب با حجم فعالیت‌ها و اعتبارات کشوری است.

رئیس اداره جنگل‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آشبخیزداری استان همدان گفت: از آن‌جایی که منابع جنگلی ایران محدود است، حفاظت از آن‌ها بسیار اهمیت دارد و در استان همدان نیز از آن‌جایی که مساحت جنگل‌های این استان به نسبت استان‌های دیگر و میانگین کشوری پایین‌تر است، این حفاظت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

حمید خزائی افزود: حفظ تنوع زیستی، تنوع ژنتیکی، تنوع گونه‌ای و تنوع اکوسیستمی از دلایل اهمیت حفاظت از منابع جنگلی است و در همدان این تنوع پایین است. در حوزه تنوع ژنتیکی درختان و درختچه‌ها، در استان همدان ذخیره‌گاه‌های جنگلی وجود دارد که به حفظ گونه‌ای و ژنتیکی کمک زیادی می‌کند.

وی توضیح داد: تکثیر جنسی و غیرجنسی گونه‌های جنگلی در قالب بذرکاری و قلمه‌کاری از جمله اقدامات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در زمینه حفظ گونه‌های گیاهی جنگلی است.

خزائی با بیان این‌که یکی از دلایل اصلی نابودی جنگل‌ها، آتش‌سوزی در آن‌هاست که فرهنگ‌سازی، ترویج و آموزش به شهروندان در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: ایجاد آتش‌بر به عنوان راه‌حلی برای پیشگیری از توسعه حریق در جنگل‌های استان به کار می‌رود. آموزش اطفا حریق و اقدامات پس از آتش‌سوزی به منظور احیای جنگل‌های آتش گرفته نیز در زمره این اقدامات قرار می‌گیرد.

رئیس اداره جنگل‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تأکید کرد: چرای دام که زادآوری را برای گونه‌های جنگلی با مشکل مواجه می‌کند و تغییر اقلیم منطقه‌ای به علت قرارگرفتن جنگل‌های همدان در حاشیه زاگرس از دلایل دیگر نابودی جنگل‌های همدان است.

خزائی گفت: بلوط، زالزالک زرد، زالزالک قرمز، شیرخشت، دافنه، بنه، داقداقان، زرشک، سماق، افدرا، بادامک، ارژن، آلوچه جنگلی، زبان گنجشک و چنار گونه‌های بومی جنگل‌های همدان محسوب می‌شوند.