وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت ناوگان هوایی ایران گفت: در بحث تعمیر هواپیما وضعیت بسیار خوبی داریم و در حال حاضر ٩ فروند هواپیمای روسی در ایران در حال تعمیر هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، رستم قاسمی با حضور در برنامه صف اول، درباه تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای اربعین امسال توضیح داد: در موضوع اربعین امسال، شرایط متفاوتی از هر سال داریم زیرا تعداد زائران بیش از پنج میلیون نفر هستند که جمعیت عظیمی است. اکنون در کشور ستاد مرکزی اربعین را داریم که مسوولیتش با وزیر کشور است و هر کدام از وزارتخانه‌ها مسوولیت‌هایی دارند.

وی با اشاره به مسوولیت حمل‌ونقل جاده‌ای، بیان کرد: از اوایل سال گذشته ستادی را شکل دادیم و مسیر عبور جاده‌ها از پاکستان و پایانه‌های میرجاوه را تا پایانه‌های غربی کشور اصلاح کردیم. برای اصلاح و بهبودی این جاده‌ها بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در این مدت هزینه شده و در این مدت همکاران ما به‌طور شبانه‌روزی کار کردند.

وزیر راه و شهرسازی درباره ظرفیت ناوگان جاده‌ای، اظهار کرد: در جاده‌ها وضعیت خوب است اما وضع ناوگان حمل و نقل مناسب نیست. ما برای عبور پنج میلیون زائر، به ۱۴ هزار اتوبوس نیاز داریم، اما آنچه امروز هست ۸۰۰۰ اتوبوس در اختیار داریم. برای تامین این مقدار اتوبوس باقی‌مانده، با دستگاه‌های مختلف جلسه گذاشتیم که هرکدام از دستگاه‌ها حتی اگر شده سرویس کارکنانشان در این مدت را محدود کنند و تعدادی اتوبوس در اختیار ما قرار دهند، زیرا مسئله کمبود اتوبوس، مسئله‌ی جدی ماست.

کسانی که می‌توانند از ماشین شخصی استفاده کنند

قاسمی ادامه داد: در این مدت پایانه‌ها و پارکینگ‌ها را وسعت دادیم، امکاناتی از جمله سایه‌بان در این مناطق گذاشتیم، زیرا اربعین امسال هوا هم گرم است و این جمعیت زیاد، تمهیدات لازم می‌طلبد. ما تا جایی که امکان تهیه وسیله عمومی داشته باشیم، در اختیار مردم قرار می‌دهیم، اما به‌دلیل کم بود وسایل حمل‌ونقل عمومی، توصیه می‌کنیم کسانی که می‌توانند،‌ از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی درباره اقدامات انجام‌شده در حوزه ریلی بیان کرد: در حوزه ریلی امسال ۱۰۰ درصد ظرفیت را افزایش داده‌ایم و قابلیت جابه‌جایی ۳۰۰ هزار نفر تا مرزهای عراق را داریم. این قطارها در شهرهای مختلف سفر می‌کنند و اقدامات خوبی انجام شده تا بازگشت زائران به شهرهایشان زودتر انجام شود. قطار زاهدان - خرمشهر هم سه‌شنبه افتتاح شد تا زائران زاهدان را به خرمشهر هدایت کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال در بخش ریلی هیچ افزایش نرخی صورت نگرفته، گفت: در بخش هوایی قیمت بلیط رفت و برگشت به نجف شش میلیون تومان است و هیچ ایرلاینی حق ندارد در بازه زمانی اربعین از ۱۵ تا ۳۰ شهریورماه، بلیطی با نرخ بالاتر بفروشد. البته در قیمت بلیط اتوبوس‌ها به‌دلیل یکسر خالی بودن، امروز کمی افزایش قیمت داشتیم و مشوق‌هایی برای آنها قرار دادیم.

قاسمی ادامه داد: از جمله اینکه مقرر شد، طی ۱۵ روز بازه زمانی اربعین هیچگونه هزینه عوارض آزادراهی از خودرو و اتوبوس‌ها گرفته نشود. البته واقعیت این است اتوبوس کم داریم، تعداد متقاضیان اربعین از ظرفیت ما بیشتر است، حتی تلاش کردیم ۴۰۰۰ اتوبوس از کشورهای همسایه اجاره کنیم اما موفق نشدیم، اما قرار است با دستور آقای مخبر اتوبوس دستگاه‌ها در اختیار قرار بگیرد که در آن صورت بخشی از مشکلات ما حل می‌شود.

وزارت راه، مابه‌التفاوت بلیط‌های بیشتر از شش میلیون را می‌دهد

وی درباره تخلف در فروش بلیط چارتری اربعین گفت: بعضی بلیط‌های چارتری برای زمان پیش از بازه اربعین بوده اما دراین بازه اجازه فروش بلیط چارتر ندارند. تاکنون ۱۵۰ پرواز به نجف داشتیم، تخلفات محدودی هم صورت گرفته که برخورد شده است. امسال آژانس‌ها اجازه فروش ندارند، بلکه خود ایرلاین‌ها باید بلیط بفروشند. اگر زائران بلیط را گران خریدند، در فرودگاه‌ها میز خدمت داریم که می‌توانند گزارش دهند و وزارت راه مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند.

وزیر راه با بیان اینکه تعداد پروازها محدود است، گفت:‌ در حال رایزنی برای افزایش پروازها هستیم، اما فرودگاه‌های نجف و بغداد اجازه تعداد مشخصی پرواز را به ایران می‌دهند زیرا ظرفیت مشخصی دارد. درخواست ما ۱۰۰۰ پرواز است اما هنوز از عراق مجوز نگرفتیم. سال گذشته ۶۰ هزار زائر هوایی داشتیم، اما امسال برای ۱۰۰ هزار نفر برنامه‌ریزی کردیم، البته بیش از ۵۰۰ هزار نفر ثبت‌نام و تقاضای سفر هوایی داریم اما ظرفیت هوایی ما در دو هفته بسیار کمتر از این رقم است.

قاسمی همچنین در پاسخ به اینکه آیا عزل دو مدیر ایران‌ایر به علت توزیع نامناسب بلیط هواپیما صحت دارد، گفت: بله دو مدیر ایران ایر به‌دلیل تخلف عزل شدند که به‌دلیل حفظ آبرو، نامشان ذکر نمی‌شود.

تحریم‌ها بر صنعت هوایی ایران تاثیر داشت

وی با تایید این نکته که تحریم‌ها بر صنعت هوایی ایران تاثیر داشته، بیان کرد: اکنون قیمت یک فروند ایرباس ۱۰۰ میلیون دلار است، با این قیمت نمی‌صرفد تا در ایران با ایرباس نو پرواز داشت و حرف ایرلاین‌ها هم صحیح است. قطعات هواپیما نیز دیگر با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد نمی‌شوند. از طرفی برای مردم هم قیمت‌ها گران است. با وجود این، ما سال گذشته ۷۶ پرنده داشتیم که با ایجاد سازوکار و تعمیرات، امسال به ۱۷۰ فروند پرنده با قابلیت پرواز رسیدیم. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در چند ماه گذشته برای تعمیر هواپیماها در شرایط بسیار خوبی قرار گرفتیم، گفت: قرار نبود این را اعلام کنم اما از آنجایی که ایران‌اینترنشنال این موضوع را لو داده، می‌گویم که امروز با دانش متخصصان ایرانی، ۹ فروند هواپیمای روسی در ایران در حال تعمیر است. این نشان می‌دهد از بسیاری از تحریم‌ها عبور کردیم و به تکنولوژی تعمیرات دست یافته‌ایم.

قاسمی با بیان اینکه یکی از موضوعات جدی کشور که باید برایش فکر اساسی شود، توسعه ناوگان ریلی است، گفت: برای ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی موجود، ۱۰۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم، همچنین بر اساس برنامه ما باید ۳۰ درصد از بار کشور را به وسیله حمل و نقل ریلی جابه‌جا کنیم اما با دو مشکل سن بالای ناوگان و تعداد کم زیرساخت حمل‌و نقل مواجه هستیم. سرعت قطارهای باری ما کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت است و زیرساخت‌های کشور نیز برای حمل‌ونقل ریلی بسیار ناکافی است و ما برای تحول در این بخش نیاز برنامه مفصل داریم.

وی با اشاره به تکمیل خط آهن شلمچه-بصره گفت: مسئله داخلی عراق سبب شده تا شاهد توقف پیشرفت راه‌آهن شلمچه- بصره باشیم، امیدواریم با ایجاد ثبات در عراق این خط پیگیری شود.

استفاده از ظرفیت‌های کریدور ترانزیتی کشور

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نشست اخیر در عشق آباد و تفاهم‌نامه‌ها در مورد استفاده از ظرفیت‌های کریدور ترانزیتی کشور گفت: ایران در مسیر ژئوپلتیک ترانزیت بین‌المللی است و همه کشورهای حاضر در این نشست درخواست ملاقات با ایران را داشتند، چون ما بهترین مسیر کریدوری در منطقه‌ایم و در حال تفاهم با تمامی این کشورها ظرف سه ماه هستیم. بر اساس گزارشات، ۲۰۰ میلیون تن بار در حوزه منطقه است و ما اگر ۵۰ درصد از این بار را جذب کنیم، رقم بسیار مناسبی برای ترانزیت ما خواهد بود.

قاسمی با بیان اینکه ما هیچ سالی بیش از ۳.۵ میلیون تن ترانزیت نداشته‌ایم، افزود: سال گذشته ۱۰ میلیون تن بار از کشور ترانزیت شد و هم‌اکنون با روس‌ها قرار داد انتقال ۲۰ میلیون تنی داریم و برنامه توسعه این قرارداد به ۵۰ میلیون تن وجود دارد، اما نیاز داریم تحول جدی در مسیر جاده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در یک برنامه چهار ساله کریدورهای اصلی کشور در حوزه زیرساخت را توسعه دهیم تا حجم بیشتری از بار منطقه از کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از ایران عبور کند. انتقال بار از هند به فنلاند از ایران ۱۵ روز به طول می انجامد در حالیکه همین مسیر از طریق دریا بیش از ۴۵ روز زمان نیاز دارد و یک تحول بنیادی در دو ماه آتی در این حوزه اتفاق می‌افتد. همچنین مسیر چابهار-سرخس در شرق کشور و خط آهن رشت-آستارا جزء مهمترین زیرساخت‌های ریلی کشور است که تکمیل خواهد شد.

نمی‌دانم مشاورم چرا بازداشت شده است

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر بازداشت یکی از مشاورانش در وزارتخانه گفت: یک نفر از مقامات اطرافیان ما بازداشت شده و ما اطلاع نداریم به چه دلیل بازداشت شده است. شاید افرادی از نظر سیاسی با من زاویه داشته باشند، اما اگر کسی در موضوع اقتصادی مسئله‌ای داشته باشد، حتی اگر چشمم هم باشد باید تخلیه شود.

قاسمی گفت: من در دوره‌ای مسئولیت بزرگی در نیروی قدس سپاه و قرارگاه خاتم و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه داشتم و در این مسایل حساس هستم. درباره این موضوع هم چون اطلاعاتی درباره بازداشت وی ندارم، اظهارنظری نمی‌کنم.

وی با اشاره به ضرورت بستن گلوگاه‌های فساد، اظهار کرد: تنها دو سازمان راهداری و شرکت راه‌آهن دسترسی به ارایه مجوز دارند که قرار است در روزهای آتی این دو نهاد به درگاه ملی متصل شوند تا در دولت سیزدهم زمینه جلوگیری از فساد را فراهم کنیم.

بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون مسکن کم داریم

وزیر راه و شهرسازی اشاره به اهمیت مسکن در کشور گفت: ما یک عقب‌ماندگی جدی در بخش ساخت مسکن در کشور داریم که بخش عمده آن مرتبط با پاسخگویی به نیازهای جدید است و بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون مسکن کم داریم. از مهرماه به بعد، تحویل مسکن به متقاضیان ادامه پیدا خواهد کرد، در شهرهای که زمین وجود دارد، ما زمین رایگان می‎‌دهیم تا بروند و در مدت زمان معین خانه بسازند.

قاسمی با اشاره به برنامه دولت برای ساخت مسکن یک‌طبقه و دوطبقه گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در مرحله نهایی شدن قرار گرفته و برنامه داریم تا پایان دولت ۸۰۰ هزار مسکن روستایی را تکمیل کنیم. ۳۰۰ هزار مسکن خودمالکی در دستور کار است، هدف ما در کشور افزایش عرضه مسکن است که به‌صورت شبانه‌روزی پیگیری می‌شود.

وی افزود: مسئله ما مسئله زمین نیست و ما زمین را برای دو سال آتی فراهم کردیم، رئیس‌جمهور دغدغه ساخت مسکن دارند و شبانه‌روزی این مسئله را پیگیری می‌کنند و دستور دادند همه دستگاه‌ها تا پایان شهریور زمین لازم را تامین کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم وزارت راه و سازمان ثبت گفت: اگر دستگاه‌ها زمین برای نهضت ملی مسکن ندهند، سند زمین به‌صورت یک‌طرفه برای وزارت راه و شهرسازی تامین شده است. زمین‌هایی که از سمت دولت برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است، چهار درصد کل زمین‌ها است. ما از بانک‌ها به غیر از بانک مسکن در نهضت ملی مسکن راضی نیستیم و بسته تسهیلاتی ما اجرای موبه‌موی قانون جهش تولید و تامین مسکن است.

منبع: ایسنا