شهرک غزالی یعنی تهران در قواره‌ای کوچک‌تر در ۱۰ هکتار زمینی که برای ساخت لوکیشن سریال هزاردستان در نظر گرفته شد. امروزه این شهرک به‌عنوان باارزش‌ترین و کارآمدترین لوکیشن های فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به کار می‌رود.

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: سال ۱۳۵۸ علی حاتمی برای ساخت سریال معروف هزاردستان باید تهران قدیم را به تصویر می‌کشید. او زحمت زیادی برای این فیلم‌نامه کشیده بود. مرحوم حاتمی حتی برای نوشتن فیلم‌نامه راهی فرانسه شد. آنجا موهایش را از ته تراشید تا مجبور باشد در خانه بنشیند و کار فیلم‌نامه را تمام کند. مسلماً اجرای فیلم‌نامه هم باید خاص و منحصربه‌فرد پیش می‌رفت.

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

شکوه عظمت سریال هزاردستان جدا از همه جنبه‌های ماندگار و جذاب سینمایی‌اش به لوکیشن هایی بود که تهران را برای مخاطبانش زنده می‌کرد. تماشاچی سریال به‌وضوح می‌توانست میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهرفروشی غازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه‌آباد و کافه پارس تهران قدیم را ببیند. تهران سال‌های ۱۳۱۵ در این فضا به تصویر کشیده شد.

داریوش مؤدبیان، کارگردان و بازیگر، درباره لوکیشن معروف شهرک غزالی می‌گوید: «قبل از ساخت شهرک غزالی توسط علی حاتمی، استودیویی در جاده قدیم کرج بود که به‌نوعی می‌توان از آن به‌عنوان نخستین شهرک سینمایی یاد کرد. استودیویی با همه امکانات مدرن آن روزگار که توسط دکتر اسماعیل کوشان راه‌اندازی شد. این استودیو پارس فیلم نام داشت که شامل دو سالن بزرگ یکی پلاتو فیلم‌برداری و یکی هم لابراتور، دو سالن دوبله و نمایش فیلم، اتاق‌های متعدد برای کارگردان‌ها، بازیگران و نویسندگان بود.»

مؤدبیان می‌افزاید: «بعداً نظیر این استودیو استودیوهای دیگری در تهران ساخته شد، ولی به‌واقع شهرک سینمایی علی حاتمی توانست به معنی واقعی لوکیشن های مختلف را به تصویر بکشد. این سطح از موفقیت به ایده حاتمی و عملکرد حرفه‌ای ولی‌الله خاکدان معمار این لوکیشن ها مربوط می‌شود. خاکدان در لوکیشن شهرک غزالی توانست تهران را همچون آنچه در تاریخ نقل‌شده بود بسازد.»

شهرک سینمایی غزالی بعد از سریال هزاردستان برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های زیادی مورد استفاده گرفت. فیلم‌هایی همچون کارآگاه علوی، در چشم باد، کلاه پهلوی، سرزمین کهن، شهرزاد، کیف انگلیسی، شب دهم، مدار صفر درجه، معمای شاه، فیلم سینمایی جهان‌پهلوان تختی، حضرت مریم (س)، مردان آنجلس و ... در آن ساخته شد.

علاوه بر لوکیشن های فیلم ابزاری مثل کشتی، قایق، ارابه، لباس‌های قدیمی و سلاح‌های جنگی نیز در این شهرک ساخته می‌شود. در جدیدترین تغییرات این شهرک قرار بر این است که بناهای فاخر و ماندگار بخش ایرانی سریال سلمان فارسی در این شهرک ساخته شود و آمفی‌تئاتری سنتی به شکل تکیه دولت هم برای آن در نظر گرفته شده است.