دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: با واریز سهم ۱۵۰ میلیون یورویی پژو - سیتروئن به‌حساب شرکت مشترک، عملیات جابه‌جایی و انتقال سهام شرکت سایپای کاشان به سیتروئن فرانسه آغاز و عملا قرارداد این شریک خودروساز فرانسوی با همتای ایرانی خود نهایی شد.

خودرو

با وجود گمانه زني‌هاي مختلف در مورد كم و كيف اجرايي شدن قرارداد سايپا با سيتروئن فرانسه براي تشكيل شركت مشترك و توليد خودرو بر مبناي آورده 50درصدي هر يك از طرفين اين قرارداد، سرانجام ديروز با واريز سهم يورويي اين شريك فرانسوي قرارداد مذكور نهايي و شمارش معكوس براي توليد نخستين خودروي مشترك در چارچوب قرارداد مذكور تا اواخر سال 2017و عرضه آن به بازار از اوايل سال 2018ميلادي آغاز شد.

مديرعامل سايپا در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد آخرين وضعيت قرارداد سايپا- سيتروئن براي توليد مشترك خودرو اعلام كرد، مراحل اصلاح نهايي اين قرارداد با سيتروئن فرانسه سپري شده و ديروز با واريزسهم يورويي اين شريك فرانسوي به‌حساب شركت مشترك تاسيس شده، قرارداد پژو- سيتروئن با سايپا نهايي شد. مهدي جمالي در مورد تعيين تكليف وضعيت سهام شركت سايپاي كاشان به‌عنوان آورده طرف ايراني در قرارداد توليد مشترك با سيتروئن فرانسه افزود: ارزشگذاري سهام سايپاي كاشان صورت گرفته و اكنون در حال جابه‌جايي سهام اين شركت هستيم. در واقع با واريز مبالغ يورويي سهم سيتروئن به‌حساب شركت مشترك از ديروز، عملا سهام سايپاي كاشان به اين شركت منتقل خواهد شد. اين واريز وجه يورويي ديروز انجام و قرارداد مذكور تا پيش از پايان امسال نهايي و ازسال آينده عملا وارد مرحله اجرايي خواهد شد.

به گزارش همشهري بر مبناي قرارداد سايپا و سيتروئن مقرر شده تا 2شركت مشترك در زمينه‌ طراحي، توليد و صادرات خودرو با آورده مساوي هر يك از طرفين تشكيل شود. با نهايي شدن قرارداد مذكور، طي سال‌جاري ميلادي و تا قبل از سال ۲۰۱۸ كارخانه مشترك توليد خودرو آماده و تجهيز خواهد شد. در چارچوب اين قرارداد براي توليد 3خودرو در رده‌هاي ارزان قيمت، متوسط و مدرن لوكس توليد و به بازار عرضه خواهد شد و نخستين خودرويي كه در چارچوب قرارداد مذكور توليد و به بازار عرضه خواهد شد، خودرويي شاسي بلند CXR خواهد بود.

در اين قرارداد آورده سايپا شركت سايپاي كاشان خواهد بود كه با ايجاد شركت مشترك، تأسيسات شركت كاشان به‌عنوان آورده 50درصدي هر يك از طرفين، توسط شريك ايراني و سيتروئن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اين اساس مقرر شده تا 50درصد از ارزش كارشناسي‌ شده سايپاي كاشان از طرف شركت فرانسوي آورده محسوب ‌ شود كه طرف ايراني نيز نيمي از اين تأسيسات را در اختيار شركت مشترك قراردهد. صادرات 30درصدي محصولات مشترك توليد شده طي 5سال نخست با تعهد طرف فرانسوي و بعد از 5سال به‌صورت توافقي محور ديگر قرارداد سايپا- سيتروئن خواهد بود و توليد موتور خودرو توسط سيتروئن در ايران نيز از سال 2019آغاز‌شده و به‌تدريج طي سال 2020ميلادي اغلب قطعات اين موتور در ايران به توليد مي‌رسد.

  • كوئيك ۳۴ تا ۴۰ ميليون تومان

مديرعامل سايپا همچنين در پاسخ به برخي انتقادها نسبت به نامگذاري محصول جديد اين شركت اعلام كرد، كوئيك نام كهن ايراني با قدمت 4هزار ساله است و عرضه اين خودرو با همين نام و سطح قيمتي ۳۴ تا ۴۰ ميليون تومان متناسب با آپشن‌هاي خودرو، از ابتداي تيرماه سال آينده به بازار آغاز خواهد شد. به گفته جمالي طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته سال آينده ۴۵‌هزار دستگاه خودروي كوئيك و در سال ۱۳۹۷ نيز بيش از ۸۰ هزار دستگاه از اين خودرو توليد خواهد شد. وي در مورد زمان بازنشستگي پرايد نيز افزود: اين موضوع بستگي به تقاضاي اين خودرو در بازار دارد و تا زماني كه تقاضا وجود داشته باشد، تلاش مي‌كنيم كه اين خودرو را ارتقا داده و نياز مصرف‌كنندگان را تأمين كنيم.

  • تثبيت نرخ خدمات امداد و ارائه خودروي جايگزين

مديرعامل سايپا در پاسخ به خبرنگار ما در مورد سوءاستفاده امداد خودروهاي متفرقه در ايام نوروز از شهروندان خواست با توجه به مشكلات ايجاد شده از سوي امدادخودروهاي متفرقه و غيرمجاز، تنها از خدمات امدادخودروهاي رسمي و تحت نظارت خودروسازان در ايام نوروز استفاده كنند. جمالي با بيان اينكه در طرح خدمات ويژه امداد نوروز هزينه خدمات، هيچ افزايشي نخواهد داشت، افزود: درصورتي كه خودروهاي تحت گارانتي دچار عيوبي شوند كه رفع اين عيوب زمانبر باشد، خودروي جايگزين در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 365006

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha