مجید جباری: کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها مانده است. انتخاباتی که سرنوشت «یاران شهر» را در ۳۵۴ محله پایتخت تعیین می‌کند.

شوراياري

 از میان شهروندانی که خود را نامزد شرکت در این انتخابات می کنند، درنهایت ۳۱۸۶ نفر به این تشکیلات محلی و مردمی راه می‌یابند تا بتوانند مشکلات ریز و درشت محله‌های خود را برای رفع و رجوع، به شوراها منعکس کنند در نهایت ۳۱۸۶ نفر به این تشکیلات محلی و مردمی راه می یابند تا بتوانند مشکلات ریز و درشت محله های خود را برای رفع و رجوع ، به شوراها منعکس کنند.مشکلی که دراین میان به ویژه در دوره های قبل وجود داشته، تبلبغات ضعیف رسانه ها بوده است. موضوعی که محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران هم به آن اشاره می کند و معتقد است که نبود اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه ها به ویژه صدا و سیما آمار مشارکت نخبگان، فرهیختگان و فعالان محله ها را دراین تشکیلات مردمی و محلی کمرنگ کرده است.

  • ضرورت ورود نخبگان به شورایاری‌ها

آنطور آرش حسینی میلانی نائب رییس ستاد شورایاری‌ها می گوید ، شورایاران دیده‌بان احقاق حق محلات هستند.بنابراین مشارکت شورایاران و شهرداری در تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌ها در محلات ضرورت دارد.

اوادامه می دهد: «تعامل بهتر شورایاری‌ها با سایر انجمن‌های مدنی یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود.با توجه به شرایط کلانشهرها ممکن است توجه شهروندان به محله‌هایشان کاهش پیدا کند و با توجه به حجم بالای مشکلات و عملکرد جزیره‌ای با بروز برخی از آسیب‌های اجتماعی در محلات مواجه می‌شویم.اگر مردم هوشیار باشند به موقع می‌توانند نسبت به جلوگیری از بروز مشکلات اقدام کنند و از طریق ارتباط با سایر نهادها از جمله پلیس، شورای شهر و ... تذکرات لازم را ارائه دهند.واقعیت این است که اعضای شورای شهر با توجه به تعداد محدود نمی‌توانند دیده‌بان کلی باشند، در برزگترین شهرهای دنیا از جمله پاریس و نیویورک این سیستم محله‌ای وجود دارد.»

حسینی میلانی با بیان اینکه ثبت‌نام انتخابات تا ۱۰ تیر ماه ادامه دارد، ادامه می دهد: البته اگر درخواست‌های مردمی وجود داشته باشد، امکان تمدید زمان ثبت‌نام خواهد بود.ضمن این که اعضای شورایاری‌ها در دوره جدید از ۷ نفر به ۹ نفر افزایش یافته است که این امر امکان انتخاب افراد را افزایش می‌دهد تا گروه‌ها و اقشار مختلف فرصت بیشتری برای حضور در این نهاد مهم محلی داشته باشند.

‌ نائب رییس ستاد شورایاری‌ها با اشاره به تغییر برخی از وظایف شورایاران می گوید: برخی از وظایف شورایاران با توجه به شرایط روز تعیین شده بود اما در حال حاضر در جامعه توجیه پذیر نیست، البته برخی از وظایف جدیدی هم به موارد پیشین اضافه شده است. برای مثال شهروندان در محله‌های خود با پروژه‌هایی مواجه می‌شوند که به ضرر محله آنهاست و دارایی سبز محله را تبدیل به برج تجاری یا اداری می‌کنند و به دنبال آن وضعیت ترافیکی و آسایش مردم محله مختل می‌شود. نهاد شورایاری اگر به موقع از این نوع موضوعات مطلع شود و نماینده‌ای برای مطالبات مردم باشد می‌تواند به مشکلات محله‌ای ورود کند و مانعی برای وقوع این اتفاقات باشد.به همین دلیل در یکی از بندهای اضافه شده در آیین نامه انتخابات شورایاری‌ها، شورایاران می‌توانند در رابطه با طرح‌ها و پروژه‌های محله نظر دهند و شهرداری ملزم به دریافت این نقطه نظرات است.»

امسال با توجه به برنامه ریزی گسترده شوراها و سایر نهادها و ارگان های مسئول در این زمینه می توان نسبت به مشارکت شهروندان و نخبگان  در این روند مردمسالار بیشتر امیدوار بود؛ هرچند با توجه به گذشت شش روز از آغاز ثبت نام، تاکنون حدود ۴۵۰۰ نفر برای انتخابات شورایاری های محله ها ثبت نام کرده اند، اما به نظر می رسد در مهلت دو روزه باقیمانده نفرات بیشتری خود را در معرض آرای هم محله ای‌های خود قرار دهند. به هر ترتیب ،انتظار می رود شورایاران به عنوان یاران شهر بیش از دوره های قبل سهم شهروندی خود را برای عمران و آبادانی محله‌هایشان ایفا کنند.

کد خبر 445871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha