چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از تهیه طرح جامع مرمت برج تاریخی آرامگاهی رسکت واقع در بخش دودانگه شهرستان ساری خبر داد.

برج رسکت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری ‌و صنایع‌دستی مازندران، مهدی ایزدی گفت: این بنا که ۸۷ سال از ثبت ملی آن می‌گذرد، در سال‌های متمادی پیش و پس از انقلاب مرمت‌ شده و از سال ۱۳۸۵ با آغاز به کار پروژه برج‌های آرامگاهی در مازندران، مطالعات علمی و حفاظت و مرمت آن به‌صورت تخصصی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود : در این سال‌ها اقداماتی همچون، تهیه طرح مرمت، فتوگرامتری، اسکن سه‌بعدی و مطالعات آزمایشگاهی صورت پذیرفت. همچنین مرمت تزئینات و ایجاد پوشش حفاظتی «حلب‌پوش» به‌عنوان یک اقدام موقت و حفاظت اضطراری  برای جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا انجام شد.

برج تاریخی و آرامگاهی رسکت که با تزئینات گچ‌بری و کتیبه‌هایی به خط پهلوی و کوفی و آجرکاری‌های زیبا در بستر شهر تاریخی پریم قرار دارد، سال ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از قدیمی‌ترین آثار شاخص استان و ایران است که جایگاه مهمی در معماری برج‌های آرامگاهی پس از اسلام دارد.

کد خبر 545762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha