پژوهشگران با تجزیه و تحلیل ۳۸ میلیون مقاله انگلیسی‌زبان درباره پاندمی کرونا به این نتیجه رسیدند که دونالد ترامپ بزرگترین عامل انتشار «اطلاعات نادرست» (اینفودمی) درباره این بیماری است.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز  پژوهشگران دانشگاه کورنل در نیویورک که ۳۸ میلیون مقاله درباره همه‌گیری جهانی کرونا را در رسانه‌های انگلیسی‌زبان در سراسر جهان تجزیه و تحلیل کردند. نتیجه این بود که اشاره به ترامپ در تقریبا ۳۸ درصد کل «صحبت‌های شامل اطلاعات نادرست» وجود دارد و به این ترتیب رئیس‌جمهور آمریکا بزرگترین محرک «اینفودمی» یا انتشار اطلاعات نادرست درباره همه‌گیری جهانی کرونا است.

این بررسی که نتایج آن روز پنجشنبه ۱۰ مهر منتشر شد، نخستین بررسی جامع درباره انتشار اطلاعات نادرست درباره کروناویروس در رسانه‌های سنتی و آنلاین است.

این پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها به خصوص از این لحاظ نگران‌کننده است که می‌تواند پیامدهای مصیبت‌بار بهداشتی در دنیای واقعی ایجاد کند.

این بررسی ۱۱ سرفصل مربوط به اطلاعات نادرست شامل نظریه‌های توطئه گوناگون را شناسایی کرد، از جمله اینکه شیوع اولیه کروناویروس در ووهان چین در افرادی رخ داده است که سوپ خفاش می‌خوردند.

اما شایع ترین سرفصل اطلاعات نادرست درباره کرونا موارد مربوط به «داروهای علاج‌دهنده معجزه‌آسا» بود، از جمله تبلیغ داروهای ضد مالاریا و مواد ضدعفونی‌کننده به عنوان درمان‌های بالقوه کووید-۱۹ بیماری ناشی از کروناویروس بوسیله دونالد ترامپ.

به گفته این پژوهشگران اطلاعات نادرست بیشتری در این سرفصل نسبت به ۱۰ سرفصل دیگر منتشر شده بود.

بر اساس یافته‌های این بررسی، از بیش از ۳۸ میلیون مقاله درباره کرونا که از اول ژانویه تا ۲۶ مه ۲۰۲۰ منتشر شده بود، بیش از ۱.۱ میلیون یا اندکی کمتر از ۳ درصد حاوی اطلاعات نادرست بودند. 

کد خبر 553856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha