رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این نهاد از بی شک از کاهش نرخ ارز استقبال می‌کند، گفت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی حفظ و تقویت ارزش پول ملی است و از این رو طرح این موضوع که بانک مرکزی تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد، به هیچ عنوان صحیح نیست.

همتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا  عبدالناصر همتی، پنجشنبه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس در شیراز اظهار داشت: افزایش نرخ ارز موجب افزایش هزینه‌های دولت است و از افزایش نرخ ارز نفعی به دولت نمی‌رسد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص آمار عرضه ارز در سامانه نیما هم گفت: در سامانه نیما دیروز ۲۵۰ میلیون دلار ارز توسط صادرکنندگان عرضه شده که امری بی‌سابقه است و لذا روند عرضه ارز نسبت به گذشته روان‌تر شده است و ارز صادرات غیرنفتی در حال بازگشت به کشور است.

همتی افزود: امیدوارم با مطلوب شدن شرایط و ایجاد ثبات، طی ماه‌های آینده شاهد شرایط بهتری باشیم

کشورهای دوست پول‌های ما را بلوکه کردند

رییس کل بانک مرکزی گفت: تحریم‌های ۲ سال گذشته، بی‌ سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران بوده که تاکنون در مورد هیچ کشوری اعمال نشده و امروز کشورمان درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی است.
وی افزود: ظرف سال‌های اخیر شرایط بسیار سختی را گذراندیم و لذا انتظارات از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور هم باید متناسب با توانایی‌ها و امکانات سیستم بانکی و بانک مرکزی باشد.

وی ادامه داد: تحریم‌های جدید آمریکا که از اواخر سال ۹۶ اعلام شده بود از پانزدهم مرداد سال ۹۷ و یک هفته پس اینکه مسوولیت بانک مرکزی را بر عهده گرفتم عملیاتی شد و به مرور و در ماه‌های بعد از آن به اوج رسید که شامل تحریم بانک مرکزی، بانک‌ها و صادرات نفتی و سایر موارد بود و عملا منابع ارزی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد.

همتی اضافه کرد: در طول ۲ سال گذشته بخش زیادی از درآمد ارزی کشور را از دست دادیم و بنابراین دولت در ۲ سال گذشته به شدت تحت فشار بود و همان مقدار محدود منابع ارزی نیز با هدف حمایت از اقشار ضعیف با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومان تبدیل شد.

او اظهار داشت: این فشار به حدی بود که حتی بسیاری از کشورهایی که با ما روابط دوستانه داشتند، منابع ارزی کشور را بلوکه کردند و پول‌های ما را ندادند.

وی گفت: امسال و تا آبان و آذرماه ۹۹ بیشترین فشارها را تحمل کردیم و شرایط بسیار سخت شد و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن سیستم بانکی نیز شرایط ویژه‌ای را برای کشور ایجاد کرد که از این شرایط سخت عبور کردیم و دشمن به‌رغم فشار به طبقات کم درآمد جامعه و ایجاد مشکلات معیشتی برای آنها، به هدف خود که فروپاشی اقتصادی کشور بود نرسید.

کد خبر 581822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha