در حالی که همزمان با اجرای قانون اقدام راهبردی و توقف تمام دسترسی‌های تکمیلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار می‌رفت بازار طلا و ارز با افزایش شدید قیمت مواجه شود، امروز این دو بازار، روز آرامی را سپری کردند.

طلا و ارز

همشهری آنلاین- مریم موسی پور: بازار ارز و طلا که همواره با کوچک‌ترین خبری از وضعیت اقتصادی و احتمال بهتر یا بدتر شدن آن، راه کاهش و افزایش را در پیش می‌گیرد به نظر می‌رسد این روزها در وضعیتی بلاتکلیف به سر می‌برد؛ قیمت ها در نوسانی اندک بالا و پایین می‌شوند و بازار در انتظار است که با توجه به اخبار منتشر شده، تصمیمی در جهت کاهش یا افزایش بگیرد.

اگر چه بر اساس اعلام کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، تمام دسترسی‌های تکمیلی آژانس از نیمه شب ۵ اسفند متوقف شد اما دیدار روز یکشنبه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، در تهران با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون آخرین تحولات برجام و صدور بیانیه‌ای مشترک بین ایران و آژانس که بر اساس آن فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه در ایران پیدا می‌کند، سدی در برابر افزایش قیمت دلار شد.  

همچنین انتشار اخبار دیدار عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، با سفرای کره جنوبی و ژاپن و پیگیری بازگشت دلارهای بلوکه‌شده ایران در این کشورها، درست یک روز قبل از توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام نیز از جمله دیگر خبرهایی بود که موجب شد تا این بار دلار در بازار سرکشی نکند. چندی قبل حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام کرد که با آزادشدن هفت میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان هم ممکن است کاهش یابد.  

بازار طلا نیز امروز به موازات بازار دلار، روز آرامی را سپری کرد تا هر دو بار در انتظار روزهای آینده به سر برند.

آخرین قیمت طلا و ارز

امروز، سه‌شنبه (۵ اسفندماه) هر دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۵۵۷ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته، افزایش ۳۲۳ تومانی داشت.  

 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید  نیز همچنان در کانال ۱۱ میلیون تومان نوسان داشت و امروز با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل ۱۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

کاهش قیمت دلار به سمت قیمت تعادلی

کارشناس بازار ارز و سکه نیز در این خصوص به همشهری آنلاین گفت:‌ به لحاظ کارشناسی ارزش دلار یا همان قیمت تعادلی آن، حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است و این قیمت‌از سوی بیشتر اقتصاددانان مطرح کشور به عنوان قیمت تعادلی دلار در شرایط اقتصادی کشور و وضعیت حاکم بر آن، عنوان می‌شود. 

حسین اسدی‌نیا ادامه داد: این قیمت با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی و انتظاراتی که در کل بدنه اقتصاد کشور ایجاد می‌شود، می‌تواند در نوسان باشد و بالا و پایین شود. 

وی افزود: توقف اجرای پروتکل الحاقی، ممکن است به طور موقت روند کاهشی قیمت دلار به سمت ۲۲ هزار تومان را کند کند اما در نهایت اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد چرا که با توجه به اخبار منتشر شده در این حوزه، انتظارات قیمتی برای دلار رو به پایین است و افزایش قیمت در این بازار چندان قابل اطمینان نیست و موقتی محسوب می‌شود. 

اسدی‌نیا با اشاره به برخی اخبار مثبت منتشر شده در حوزه ارز و دلار گفت: ادامه فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی‌آزمایی آژانس تا سه ماه در ایران، خبری درجهت جلوگیری از افزایش قیمت دلار، برای بازار محسوب می‌شود. همچنین خبرهایی  مبنی بر بازگشت دلارهای بلوکه شده ایران از کشورهای کره جنوبی و ژاپن نیز جو روانی را برای کاهش قیمت دلار، مثبت کرده است، از همین روست که بازار حتی با توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران، امروز روز آرامی را پشت سر گذاشت.   

این کارشناس بازار ارز و سکه خاطر نشان کرد: درحال حاضر کارشناسان بعید نمی‌دانند که در در بازه زمانی چهار ماه، ایران و آمریکا به تفاهم برسند و ما ۶۰ تا ۷۰ درصد انتظار داریم که به صورت موقت، قیمت دلار به حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان یعنی قیمت تعادلی آن برسد و حتی اگر جو بسیار مثبت شود از قیمت تعادلی نیز پایین‌تر بیاید. 

اسدی‌نیا ادامه داد: دولت عزمی جدی برای کاهش قیمت دلار دارد و می‌تواند این کار را با تزریق دلار و ایجاد جو روانی انجام دهد اما باید گفت که در چنین حالتی قیمت به صوت مصنوعی و غیرعلمی پایین آمده است. اگر فکری به حال اقتصاد نشود، به دلیل شرایط اقتصادی کشور از جمله مشکلات مزمن اقتصادی و کسری بودجه مزمن، قیمت دلار دوباره به سمت بالا حرکت خواهد کرد و مجددا قیمت تعادلی را پشت سر خواهد گذاشت. 

به گفته وی اخبار مثبت بدون تغییر رویکرد اقتصادی فقط در کوتاه‌مدت می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد.

بازار همانند ۱۰ روز گذشته بود

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا، نیز در این خصوص به همشهری آنلاین گفت: امروز همه در انتظار رخ دادن اتفاقاتی در بازار طلا و ارز به دلیل توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام به دلیل عهدشکنی اروپا و آمریکا بودند و این اطمینان وجود داشت که بازار به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد. 

وی ادامه داد:‌ با این وجود ملاقات مسئولان انرژی اتمی ایران با مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی و تمدید مهلت سه ماهه راستی آزمایی، موجب شد تا زهر این اقدام در بازار به نوعی گرفته شود و شاهد فراز و نشیب بازار همانند ۱۰ روز گذشته باشیم، به طوری که می‌توان گفت اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد و اوضاع بازار طلا و ارز همانند قبل است. 

به گفته محمدولی امروز بازار طلا و ارز روز آرامی را سپری کرد. 

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به دلیل  افزایش تقاضا برای طلا که هر سال با نزدیک شدن به سال نو در بازار وجود دارد بین یک میلیون و ۸۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان در نوسان باشد. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت هر سکه بهار آزادی نیز در کانال ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان طی یک ماه آینده در نوسان باشد.

کد خبر 586891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha