مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

اجرای روش تولیدی‌های قراردادی، مرغداری‌های غیرمجاز را تحت کنترل و ساماندهی دولت قرار می‌ دهد

مرغداری

سید مرتضی احمدپور-همشهری آنلاین:

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در حال حاضر بیش از ۵۰۰ واحد فعال در زمینه تولید مرغ گوشتی و تعداد ۱۸۰ واحد فعال تولید تخم مرغ در استان مشغول فعالیت هستند که میزان تولید سالانه تخم مرغ در آذربایجان شرقی ۹۴ هزار تن و مرغ گوشتی بیش از ۸۵ هزار تن است. بر همین اساس آذربایجان شرقی حدود ۱۱ درصد تخم مرغ  و 3 درصد تولید گوشت مرغ کشور را در اختیار دارد.
همچنین این استان مقام اول تولید مرغ مادر کشور را دارد و مرغ و تخم مرغ آن علاوه بر استان‌های همجوار به کشورهای آذربایجان و عراق هم صادر می‌شود. با کمبود مرغ در ماه‌های اخیر، این استان توانست نقش مهمی در جبران کمبود مرغ در شمالغرب کشور ایفا کند. اما بیش از 80 درصد مرغداری‌ها به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند و برخی نیز محصول تولیدی خود را از تخم مرغ به مرغ تغییر داده بودند که موجب مشکلاتی در تنظیم  بازار شده بود.

60سال مرغداری‌ صنعتی در آذربایجان شرقی
رئیس اتحادیه مرغداران سهند نو تبریز با بیان اینکه فعالیت مرغداران صنعتی دراستان بیش از 60 سال قدمت دارد، می‌گوید: این استان بعد از تهران دومین استانی بود که با شیوه مدرن و صنعتی، نگهداری مرغ و تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ را آغاز کرده و تمام این مرغداری‌ها دارای پروانه از جهاد کشاورزی هستند.
نادر مجابی ادامه می‌دهد: اما در سال‌های اخیر و با قطع توزیع نهاده‌های یارانه‌ای به مرغداری‌ها، اغلب آنان تعطیل شدند و یا تولید محصول خود را تغییر دادند تا بتوانند به کار ادامه دهند. برخی نیز روش‎های ترکیبی تولید مرغ و تخم مرغ را انتخاب کردند. به گفته این فعال مرغداری با تغییر یکباره قیمت نهاده‌های دامی و فاصله بسیار زیاد قیمت‌های دولتی با غیر دولتی، مرغداری‌ها نیاز به حمایت دولت پیدا کردند و مسئولان جهاد با غیر مجاز نامیدن فعالیت برخی مرغ‌داری‌ها، روند دیگری از کنترل بر آنها را آغاز کرده‌اند که امیدواریم دچار پیچ و خم‌های اداری دشوار نشود.
وی تاکید می‌کند: در حال حاضر تاسیس مرغداری جدید غیر قانونی اعلام شده و افزایش ظرفیت نیز ممنوع است که احتمال دارد درآینده کمبود مرغ و تخم مرغ در بازار را به دنبال داشته باشد.

ساماندهی 400مرغداری غیر مجاز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات واحدهای غیرمجاز مرغداری در استان می‌گوید: 400 مرغداری غیر مجاز دراستان شناسایی شده بود که 200 واحد رفع مشکل شدند اما 200 واحد همچنان غیر مجاز شناسایی شده و نهاده‌های دامی را با قیمت مصوب دریافت نمی‌کنند.
اکبر فتحی  ادامه می‌دهد: برای حل این مشکل روش تولیدی‌های قراردادی به صورت پایلوت در استان و در شهر مراغه اجرا می‌شود که در این طرح واحدهای غیرمجاز در قالب قراردادهایی، تجمیع و برای ادامه فعالیت در زیر مجموعه یک شرکت قرار می‌گیرند. وی خاطر نشان می‌کند: در هر شهر یک فرد حقیقی یا حقوقی به عنوان نماینده مرغداری‌های آن شهر پروانه فعالیت دریافت کرده و نهاده‌های دامی را بین مرغداری‌ها توزیع می‌کند که با اجرای این طرح مشکل نزدیک 400 واحد مرغداری استان برطرف شده و این واحدها وارد چرخه تولید خواهند شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی عنوان می‌کند: حدود 60مرغداری مراغه در این طرح قرار می‌گیرند و با دستورالعمل جدید وزارت جهاد کشاورزی در قالب تولید به‌صورت فعالیت قراردادی، امیدواریم مشکلات واحدهای مرغداری غیرمجاز برطرف و از این طریق برای افراد زیادی شغل ایجاد شود.
وی همچنین در پاسخ به مشکل عدم صدور پروانه جدید برای مرغداری‌ها، عنوان می‌کند: در دستور العمل جدید امکان صدور پروانه مرغداری در قالب همان روش تولیدی‌های قراردادی وجود دارد و محصول تولیدی از نماینده هر شهرستان خریداری می‌شود.به گفته این مقام مسئول در روش جدید ساماندهی مرغداری‌ها، ممنوعیت توسعه ظرفیت مرغداری‌ها هم به جز شهرهای پر تراکم در بقیه شهرها رفع شده است.

کد خبر 605891

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha