از مجموع تست‌های کرونای انجام شده در مرز مهران تنها ۵ درصد مثبت بوده اند.

اربعین

همشهری آنلاین-سیده‌زهرا عباسی: براساس آخرین آمار اعلام شده ازسوی مسئولان استانی، حدود ۷۰هزار زائر از پایانه مرزی مهران و ۴۶۱هزار زائر اربعین از مرزهای شلمچه و چذابه به کشور بازگشتند. آمار دقیقی از ابتلای زائران به کرونا وجود ندارد، اما نتایج تست‌های سریع کرونا که در بدو ورود انجام شده است، نشان می‌دهد از ۲۰هزار تست انجام‌شده در پایانه مرزی مهران، بیش از ۳۰۰ نفر تست مثبت داشته‌اند. از ۵هزار تست انجام شده در مرز چذابه ۱۵مورد مثبت و از ۷۰هزار تست انجام شده در مرز شلمچه ۱۳۳مورد مثبت بوده است.

۳۰درصد زائران ورودی از مهران تست کرونا دادند
معاون عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه در مجموع تا ساعت۱۳:۳۰روز گذشته (یکشنبه ۱۱مهر) حدود ۶۴هزار و ۷۰۰زائر وارد کشور شده‌اند به همشهری می‌گوید: همچنین ۴۴هزار و ۶۰۰زائر هم از پایانه مرزی ایلام خارج شدند که در مجموع ۱۰۹هزارو۳۰۰ تردد در این مرز ثبت شده است.
احمد کرمی با بیان اینکه خروج از مرز مهران به پایان رسیده است، اما ورود زائران هنوز ادامه دارد، می‌افزاید: عده‌ای در عراق می‌مانند تا مناسبت رحلت پیامبر(ص) به پایان برسد و تقریبا همه زائران تا پایان‌ ماه صفر به کشور بازمی‌گردند.
به‌گفته وی، خدمات‌دهی به زائران با پایان پیک بازگشت در حد معمول ادامه دارد و زائران معمولا برای پذیرایی در مرز مهران منتظر نمی‌مانند و بلافاصله بعد از ورود به کشور با اتوبوس به شهرهای مقصد خود حرکت می‌کنند.

ارجاع موارد مثبت و مشکوک به علوم‌پزشکی‌ها
گرچه کرمی تأکید می‌کند که تقریبا از ۱۰۰درصد زائران ورودی تست‌های سریع کرونا گرفته شده است، اما آمارهای عددی اعلام شده از سوی مسئولان استان نشان می‌دهد فقط حدود ۳۰درصد زائران ورودی از پایانه مرزی مهران تست‌های سریع را انجام داده‌اند که از هزار مورد مشکوک یا مبتلای شناسایی شده حدود یک‌سوم موارد مثبت بوده‌ است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام با بیان اینکه ۵درصد زائران اربعین که از مرز بین‌المللی مهران وارد کشور شده‌اند، کرونا مثبت یا مشکوک به کرونا بوده‌اند به همشهری می‌گوید:‌ از مجموع افرادی که به‌عنوان زائر به کشور وارد شدند به‌دلیل زیرساخت‌های فیزیکی، ازدحام و شلوغی و مقاومت افراد، حدود یک‌سوم تست سریع کرونا را
انجام دادند. از مجموع تست‌های گرفته شده ۵درصد افراد تست مثبت داشتند یا علامت‌دار و مشکوک بودند که همه این موارد به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مربوطه اعلام شد. جمیل صادقی‌فر با بیان اینکه کنترل افراد وارد شده از مرز مهران از نظر بیماری کرونا در تمام طول سال انجام می‌شود، می‌افزاید: در هر زمانی اگر کسی به پایانه مرزی وارد و تستش مثبت شود یا علامت‌دار باشد به دانشگاه علوم‌پزشکی شهر مربوطه اعلام می‌کنیم و این بیماریابی مختص اربعین نیست.
وی با اشاره به اقداماتی چون نمونه‌برداری از آب، موادغذایی، گندزدایی پایانه و سرویس‌های بهداشتی و... توضیح می‌دهد: با وجود اینکه تصور می‌شد تردد زمینی زائر نداشته باشیم و این موضوع دیر اعلام شد، اما مراسم با کیفیت و کنترل‌های بهداشتی قابل‌قبول به سرانجام رسید.
به‌گفته صادقی‌فر، به‌منظور کنترل موج ورودی زائران با کمک دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه و لرستان تلاش شد سلامت افراد بررسی شود؛ افراد مشکوک و مثبت از بقیه جدا و به‌صورت جداگانه به استان‌های محل سکونت اعزام شدند و به مسئولان استانی تعداد افراد بیمار و اطلاعات آنها نیز اعلام شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام اظهار امیدواری می‌کند زیرساخت‌های بهداشتی مرز تقویت شود تا در سال‌های آینده بیماریابی و مراقبت سندرومیک جدی‌تر صورت گیرد.

تست سریع ۱۵درصد زائران ورودی از شلمچه
در خوزستان هم آمار شرایطی مشابه دارد. براساس اعلام رئیس کمیته جذب مشارکت‌های مردمی، تغذیه و اسکان ستاد اربعین خوزستان، در چند روز اخیر ۴۶۱هزار زائر اربعین شامل ۴۵۶هزار زائر از مرز شلمچه و ۵هزار زائر از چذابه به کشور بازگشتند.
حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی با بیان اینکه ۷۰موکب ثابت و ۱۲۷موکب پشتیبان درمرزهای شلمچه و چذابه به زائران خدمت‌رسانی کردند، تأکید کرده است که با نزدیک شدن به آخرین مرحله بازگشت زائران اربعین به کشور، خدمت‌رسانی موکب‌ها در مرز شلمچه از روز گذشته، یکشنبه به پایان
رسیده است. آمار ورودی زائران از مرزهای شلمچه و چذابه هم در شرایطی اعلام می‌شود که از این تعداد حدود ۷۰هزار تست در شلمچه و ۵هزار تست در چذابه انجام شده است؛ یعنی درحالی‌که از صددرصد زائران ورودی به چذابه تست سریع کرونا گرفته شده، فقط حدود ۱۵درصد زائران ورودی از شلمچه تست سریع کرونا را انجام داده‌اند.

آمار تست‌های کرونا در همه ورودی‌ها
رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین می‌گوید: از ۲۸شهریور تا ۱۰مهر کل ورودی و خروجی زائران در فرودگاه تبریز ۲۱۷۹مورد بود که از این تعداد برای ۱۵نفر تست پی‌سی‌آر انجام شد و نتیجه تست این افراد منفی بود.
پیمان صابریان می‌افزاید: همچنین در فرودگاه تهران ۷۸هزار و ۱۱نفر ورودی و خروجی زائران بود که از این تعداد ۳۸۹نفر تست پی‌سی‌آر دادند و نتیجه تست ۸نفرشان مثبت بود. ۱۵هزار و ۸۴۲نفر نیز جمع ورودی و خروجی زائران از فرودگاه مشهد بود که از این تعداد برای ۴هزار و ۵۷۷نفر تست پی‌سی‌آر انجام شد و ۲۰نفر نتیجه تستشان مثبت شد. جمع ورودی و خروجی زائران از فرودگاه شیراز نیز ۲هزارو ۹۹۲ نفر بوده و از مجموع یک‌هزارو۳۵۹ تست پی‌سی‌آر نتیجه تست همه این افراد منفی بوده است.
رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین همچنین ادامه می‌دهد: ۳هزارو ۶۳۳ نفر جمعیت ورودی و خروجی زائران از فرودگاه اصفهان ثبت شد که از این تعداد برای ۹۲نفر تست پی‌سی‌آر صورت گرفت و نتیجه تست ۲نفر مثبت بود.
یک پرواز رفت شامل ۱۴۰مسافر نیز از کرمان به عراق و یک پرواز برگشت شامل ۱۳۷مسافر از عراق به کرمان انجام شد که از ۱۳۷ مسافر بازگشته از عراق به کرمان برای ۱۲۷ نفر آنها تست سریع کرونا انجام شد و از این تعداد ۲۷ نفر تست مثبت کرونا داشتند.
به‌گفته صابریان، به‌طور کلی جمع ورودی و خروجی زائران از مرزهای زمینی و هوایی ۳۹۵هزار و ۲۸۳نفر بود که از این تعداد برای ۸۲هزار و ۸۶۷نفر تست سریع کرونا انجام شد و نتیجه تست ۲۵۸نفر مثبت بود و برای ۶هزارو ۹۷۳ نفر نیز تست پی‌سی‌آر صورت گرفت و نتیجه تست ۳۳نفر مثبت بود.
با توجه به اینکه تست‌های سریع کرونا ممکن است نتیجه منفی کاذب داشته باشد، پزشکان توصیه می‌کنند و امیدوارند که زائران تا چند روز بعد از بازگشت همه پروتکل‌های بهداشتی را حتی در خانه هم رعایت کنند.

کد خبر 630310

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha