اغلب تصور میشود، برای هر ارز دیجیتال، مارکت کپ بالا، ارزش آن ارز دیجیتال را تضمین میکند. همین موضوع باعث شده که مارکت کپ، یک جنبه جداییناپذیر در تصمیمگیری برای سرمایهگذاری هر رمزارز محسوب شود. در ادامه، به بررسی دقیقتر این معیار ارزشگذاری در بازار رمزارزها میپردازیم و توضیح خواهیم داد که چرا مارکت کپ ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد؟
مارکت کپ ارزهای دیجیتال چیست و چگونه محاسبه میشود؟
در بازارهای مالی سنتی مانند بازار سرمایه، ارزش بازار به ارزش کل تمام سهام یک شرکت اشاره دارد. دانستن ارزش بازار یک شرکت میتواند به شما در مقایسهی اندازه نسبی آن شرکت با سایر شرکتها کمک کند. اگر قصد دارید متناسب با اهداف بلندمدت مالی خود، یک استراتژی سرمایهگذاری تدوین کنید، درک رابطه بین ارزش شرکت، پتانسیل بازده و میزان ریسک بسیار مهم است. با این اطلاعات، شما برای ایجاد سبد سهامی متعادل، بیشتر آماده خواهید بود؛ چراکه این امر، ترکیبی از شاخصهای بنیادی در سرمایهگذاری را در بر میگیرد.
در بازار ارزهای دیجیتال نیز قاعده به همان صورت است و دسترسی به یک سبد سرمایهگذاری کم ریسک و متشکل از چند رمزارز مختلف، نیازمند بررسی مارکت کپ ارزهای دیجیتال موردنظر در کنار دیگر عوامل بنیادی خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با معیارهای بنیادی در تجزیه و تحلیل یک رمزارز میتوانید به صفحه وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس مراجعه کنید و مقالات آموزشی مجموعه را مطالعه کنید. اما به طور کلی برای محاسبه معیار مارکت کپ ارزهای دیجیتال میتوان طبق دستورالعمل زیر اقدام کرد.
با ضرب قیمت بازاری هر ارز دیجیتال در میزان عرضه در گردش (Circulating Supply) آن در حال حاضر، مارکت کپ رمزارز فوق به دست میآید. بهعنوانمثال اگر برترین استیبل کوین را در نظر بگیریم، مارکت کپ ارز دیجیتال تتر به صورت زیر محاسبه میشود:
فرض کنید عدد A، تعداد عرضه در گردش فعلی تتر باشد که در زمان نوشتن این مقاله ۷۹۰۲۲۲۹۱۶۶۳ واحد USDT است. همچنین فرض کنید B قیمت بازاری تتر در لحظه باشد که همیشه برابر با یک دلار است. حال مارکت کپ رمز ارز تتر از فرمول زیر به دست میآید.
مارکت کپ ارز دیجیتال تتر= A*B ۷۹۰۲۲۲۹۱۶۶۳ = * ۱= ۷۹۰۲۲۲۹۱۶۶۳ دلار
بنابراین، مارکت کپ رمز ارز تتر در لحظه نوشتن این مقاله برابر با ۷۹۰۲۲۲۹۱۶۶۳ دلار در نظر گرفته میشود. معاملهگران با استفاده از داده های مربوط به مارکت کپ می توانند برای خرید تتر تصمیم گرفته و بر اساس آن ترید کنند. البته لازم به ذکر است، سایتهای تحلیلی زیادی از جمله کوین مارکت کپ وجود دارند که به صورت لحظهای قیمت ارز دیجیتال، مارکت کپ و اطلاعات مفید متعددی درباره پروژه را گزارش میکنند. در نتیجه، لازم نیست معاملهگران و تحلیلگران برای به دست آوردن مارکت کپ ارزهای دیجیتال به صورت دستی آن را محاسبه کنند.
توجه به این نکته مهم است که در بازار ارزهای دیجیتال میزان عرضه در گردش یک ارز دیجیتال ممکن است با سقف عرضه (Max Supply) آن برابر نباشد. بهعنوانمثال، برای برترین رمزارز بازار، بیتکوین میزان عرضه در گردش در زمان نوشتن این مقاله ۱۹۳۲۷۶۶۸ واحد BTC است که با حداکثر عرضه ۲۱ میلیون واحدی آن برابر نیست. از این رو، برخی از تحلیلگران در استراتژی خود برای محاسبه مارکت کپ یک ارز دیجیتال از معیار حداکثر سقف عرضه به جای میزان عرضه در گردش استفاده میکنند.
کاربرد مارکت کپ ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی
یکی از مهمترین موارد استفاده مارکت کپ ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو این است که برای سنجش پایداری یک رمزارز استفاده میشود. البته در اینجا لازم است به نوسانات کل بازار رمزارزها اشاره کنیم. در نظر داشته باشید که حتی بیتکوین به عنوان برترین و پایدارترین رمزارز بازار، همچنان شاهد نوسانات قیمتی است.
البته همانطور که یک کشتی بزرگتر میتواند به طور مطمئنتری در آبوهوای طوفانی حرکت کند، یک ارز دیجیتال با مارکت کپ بیشتر، به احتمال زیاد گزینه سرمایهگذاری پایدارتری نسبت به یک رمزارز با مارکت کپ کمتر دانسته میشود. برعکس، ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کمتر، بیشتر در معرض هیجانات و احساسات بازار هستند و ممکن است سودهای بزرگ یا زیانهای چشمگیری را برای سرمایهگذاران خود به ارمغان آورند.
چرا مارکت کپ یک ارز دیجیتال مهم است؟
قیمت، تنها یک راه برای اندازهگیری ارزش یک ارز دیجیتال است. سرمایهگذاران از مارکت کپ رمزارزها برای بیان کاملتر شرایط هر رمزارز و مقایسه ارزش پروژههای مختلف بایکدیگر استفاده میکنند. مارکت کپ به عنوان یک معیار کلیدی، میتواند پتانسیل رشد و پایداری یک ارز دیجیتال را در مقایسه با دیگر رمزارزها نشان دهد. برای توضیح بیشتر این موضوع، ارزش بازار دو ارز دیجیتال فرضی را با هم مقایسه میکنیم:
فرض کنید، ارز دیجیتال A دارای ۴۰۰ هزار کوین با قیمت ۱ دلار عرضه شده باشد؛ در نتیجه مارکت کپ این رمزارز ۴۰۰ هزار دلار خواهد بود. از طرف دیگر، فرض کنید ارز دیجیتال B دارای ۱۰۰ هزار کوین در گردش با ارزش ۲ دلار باشد، در نتیجه مارکت کپ آن ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود. حال با وجود اینکه قیمت رمزارز B بیشتر از ارز دیجیتال A است، مارکت کپ ارز دیجیتال A دو برابر مارکت کپ ارز دیجیتال B است و میتوان گفت در شرایط یکسان ارز دیجیتال A نسبت به رمزارز B گزینه مطمئنتری برای سرمایهگذاری به نظر میرسد.
با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که مارکت کپ بسیاری از ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات آنها میتواند به طور چشمگیری کم یا زیاد شود. به طور کلی، ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ خود به سه دسته زیر تقسیم میشوند:
- ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بیش از ۱۰ میلیارد دلار: سرمایهگذاران ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا از جمله بیتکوین و اتریوم را سرمایهگذاریهایی با ریسک پایینتر میدانند، زیرا دارای سابقه رشد ثابتی هستند و اغلب نقدشوندگی بالاتری دارند. به این معنی که میتوانند در برابر تعداد بیشتری از افراد که به هدف تغییر قیمت به نفع خود بازارسازی میکنند، مقاومت کرده و قیمت آنها به طور چشمگیری تغییر نکند
- ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار: ارزهای دیجیتال با سرمایه متوسط دارای مارکت کپ بین 1 تا 10 میلیارد دلار هستند که پتانسیل رشد بیشتری نسبت به دسته قبل دارند؛ اما به نسبت ریسک بیشتری نیز دارند
- ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کمتر از ۱ میلیارد دلار: این دسته از ارزهای دیجیتال بیشتر در معرض نوسانات چشمگیر بر اساس احساسات بازار قرار میگیرند
در مجموع میتوان گفت، مارکت کپ ارزهای دیجیتال به شما این امکان را میدهد تا ارزش کل یک ارز دیجیتال را با ارز دیگر مقایسه کنید و بتوانید تصمیمات سرمایهگذاری آگاهانهتری بگیرید. به عبارت دیگر، مارکت کپ معیاری کاربردی برای مقایسه ارزش کل ارزهای دیجیتال است؛ اما روندهای بازار، ثبات یک رمزارز و وضعیت مالی شما، همه باید هنگام سنجش ریسک هر سرمایهگذاری در نظر گرفته شوند.
نظر شما