دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

وقتی زیستگاه برای حیات وحش امن باشد، می‌توان با دوربین تله‌ای گونه‌های مختلف را در مسیرهای بکر تردد در درون جنگل‌ها ثبت کرد.

حیوانات هیرکانی

همشهری- آنلاین- زهرا رفیعی: مسیرهای تردد حیوانات در جنگل‌ها معمولاً بر اساس نیازهای آنها و شرایط محیطی تعیین می‌شود. اخیرا اداره کل محیط زیست گیلان تصاویری از دل جنگل‌های هیرکنی منتشر کرده که با تلاش محیطبانان بدست آمده است. در بیشتر موارد، حیوانات می‌توانند بدون برخورد مستقیم با یکدیگر در یک محدوده مشترک تردد کنند. این امر به دلیل این است که هر حیوانی معمولاً زمان خاصی را برای تردد و فعالیت خود انتخاب می‌کند تا از برخورد با شکارچیان یا رقبا جلوگیری کند.

در ویدئویی که محیطبانان از جنگل‌های هیرکانی استان گیلان ثبت کرده‌اند گونه‌های پلنگ، خرس، گربه جنگلی، شوکا از روی تنه درخت پوسیده‌ و افتاده‌ای عبور می‌کنند و چند لحظه بعد دارکوبی برای تغذیه روی تنه درخت می‌کوبد. این تصاویر در پایین دست قله ناتشکوه در

حیات وحش در انتخاب مسیرهای تردد به چند عامل کلیدی توجه می‌کنند:

  1. غذا و آب: حیوانات معمولاً به دنبال منابع آبی و غذا هستند و مسیرهای تردد آنها به سمت این منابع است.
  2. محل‌های استراحت و پناهگاه: حیوانات به دنبال مکان‌های امن برای استراحت و پناهگاه هستند و مسیرهای تردد آنها ممکن است به این مکان‌ها منتهی شود.
  3. جلوگیری از برخورد با انسان‌ها و سایر شکارچیان: حیوانات به طور طبیعی تمایل دارند از انسان‌ها و شکارچیان دوری کنند و مسیرهایی را انتخاب کنند که کمتر احتمال برخورد با این تهدیدها را داشته باشد.
  4. فصل‌های مختلف: در فصل‌های مختلف، نیازهای حیوانات تغییر می‌کند و بنابراین مسیرهای تردد آنها نیز ممکن است تغییر کند.

در مورد تردد حیوانات مختلف از جلوی یک دوربین تله‌ای، باید توجه داشت که حیات وحش یک اکوسیستم پیچیده است و حیوانات مختلف به نوعی با هم تعامل دارند. به طور مثال، پلنگ‌ها ممکن است در شب بیشتر فعال باشند، در حالی که آهوها در طول روز فعالیت بیشتری دارند. همچنین، خرس‌ها نیز ممکن است زمان‌های خاصی را برای جستجوی غذا انتخاب کنند. این توزیع زمانی به حیوانات کمک می‌کند که بدون برخورد مستقیم با یکدیگر از یک محدوده مشترک استفاده کنند.

بیشتر ببینید:

تصاویر دیدنی از حیات وحش در منطقه هزار جریب بهشهر | ویدئو

دومین پلنگ هم در طالقان دیده شد + فیلم | ژست جالبش مقابل دوربین را ببینید

مشاهده پلنگ در منطقه حفاظت شده دربند | ویدئو

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در شهرستان زیرکوه

لحظه ثبت تصویر پلنگ ماده زیبا در پارک ملی تندوره + فیلم

کد خبر 863743
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha