باران که می‌بارد، سرعت تردد در معابر هم کند می‌شود، اما صبح تا ظهر شنبه، مسافران حمل‌ونقل عمومی‌ راحت‌تر ‌از رانندگان شخصی به مقاصدشان رسیدند، چراکه با وجود ثبت کاهش سرعت در پایتخت، وسایل حمل‌ونقل عمومی، در بسیاری از محدوده‌های شهر به روال عادی و حتی با تقویت خطوط در دسترس بودند.

اتوبوس

همشهیرآنلاین-سید محمد فخار: برای آگاهی از روند خدمت‌رسانی حمل و نقل تهران، مسیر چهارراه پارک‌وی تا میدان راه‌آهن و بالعکس را با اتوبوس و تاکسی اینترنتی طی کردیم.

۱۸کیلومتر اتوبوس‌سواری
همین‌که اتوبوس در ایستگاه می‌ایستد، مسافران سوار می‌شوند، روی صندلی‌ها جا می‌گیرند و اتوبوس در کمتر از ۳دقیقه حرکت می‌کند. اینجا خط۷ اتوبوس‌های تندروی تهران از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن است که ۱۸کیلومتر طول و ۴۰ایستگاه دارد که از نظر میزان مسافر، پرترددترین خط اتوبوسرانی پایتخت محسوب می‌شود. به همین دلیل بررسی این خط، بهترین گزینه و گویای وضع موجود تردد با اتوبوس در شهر است. از مرتضی محمودکلایه یکی از رانندگان این خط، درباره اثر بارندگی بر تردد اتوبوس‌ها می‌پرسیم. درحالی‌که انحراف به چپ یک خودرو در تقاطع یاسمی باعث ترمز سخت می‌شود، می‌گوید: «از وقتی پلیس راهور در تقاطع‌های پرتردد به کمک خط آمده و از معبربان استفاده می‌شود، موتورهای کمی در خط ویژه تردد می‌کنند و این باعث کاهش خطربرای اتوبوس‌ها به‌خصوص در روزهای بارانی شده است.»

تردد با اتوبوس‌های جدید
در ایستگاه ونک، اتوبوس آبی‌رنگی از اتوبوس بی‌آرتی که سوارش هستیم سبقت می‌گیرد. اتوبوس ۱۰متری «زیما» که با تابلوی «اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی در شهر تهران» در خط ولیعصر(عج) تردد می‌کند. از راننده می‌خواهیم فاصله را با اتوبوس برقی کم کند تا خودمان را به آن برسانیم. ۲ایستگاه بعد سرانجام سوار اتوبوس برقی می‌شویم. برخلاف اتوبوس‌های دیگر ۲نفر در سمت راست راننده برای کمک ایستاده‌اند؛ یکی نماینده شرکت سازنده اتوبوس و دیگری نماینده اتوبوسرانی.گرمای تنفس مسافران تازه‌وارد اتوبوس، باعث بخارگرفتن شیشه‌ها می‌شود. نماینده ‌ به راننده، دکمه آبی‌رنگ را نشان می‌دهد و می‌گوید:۳ثانیه این دکمه را فشار بده تا فن برقی شیشه برای بخارزدایی فعال شود.

رفت‌وآمد عادی اتوبوس‌ها
اتوبوس‌ها پشت سر هم به ایستگاه‌ها می‌رسند و مسافران مستمر سوار و پیاده می‌شوند. خبری از تجمع مسافران در مسیر پایانه شهید افشاری و پایانه جنوب نیست. مرد جوان در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) سوار می‌شود و وقتی از او درباره وضعیت تردد با اتوبوس‌ها می‌پرسیم، چنین توضیح می‌دهد: «فکر می‌کردم به‌خاطر باران، امروز اتوبوس در خط کم باشد، اما شرایط عادی بود و مثل همیشه اتوبوس‌ها با سرفاصله معین تردد داشتند.» مسیر رفت و برگشتمان جمعا نزدیک ۲ساعت به طول می‌انجامد. در مسیر به جز ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) و خیابان امام‌خمینی(ره) هیچ ایستگاه شلوغی دیده نمی‌شود و تردد مسافران در نخستین روز بارانی پاییز ‌ در پرجمعیت‌ترین خط اتوبوسرانی تهران عادی است.

وضعیت عادی ۶ مبدأ خطوط تاکسیرانی
در این روز به پایانه‌های تاکسیرانی ونک، خطوط میدان ولیعصر(عج)، خطوط چهارراه پارک وی، میدان توحید و تجریش سر می‌زنیم تا از چند و چون خدمت‌رسانی مسافربران مطلع شویم. احمد میرزایی، راننده خط ونک - صادقیه می‌گوید اگر قرار باشد با همین میزان تاکسی که در روزهای عادی در شهر تردد می‌کنند، روز بارانی را بگذرانیم، کار سخت می‌شود و زمان معطلی مسافران بیشتر، چون احتمال تصادف در روز بارندگی و خرج صافکاری نیز زیاد است و خودروها با احتیاط بیشتر و سرعت کمتر تردد می‌کنند. برخی هم ماشین نمی‌آورند. به همین‌خاطر است که مردم بیشتر معطل می‌شوند و از این نظر چاره‌ای نیست. البته سازمان تاکسیرانی از ون‌های پشتیبان کمک می‌گیرد، اما باز هم ترددهای شهروندان بالاست.

مشکلی گزارش نشد
گشت وگذار نیمروزی‌ ما ‌در حمل و نقل عمومی از شمال تا جنوب و غرب تهران به پایان می‌رسد. روزی که صبح تا عصرش با وجود ثبت کاهش سرعت در پایتخت‌ در بخش حمل‌ونقل عمومی، نبض ترددها مانند یک روز عادی می‌زد و به‌ویژه در بخش اتوبوس‌های تندرو مشکلی گزارش نشد.
همچنین در پایانه‌های تاکسیرانی نیز میزان تاکسی‌های پوشش داده شده قابل قبول بود، اما در مسیرهای گردشی، ترافیک ترددی باعث شد برخی مسافران دقایقی بیشتر از معمول معطل شوند.
تاکسی‌های اینترنتی نیز مطابق روزهای بارانی دیگر، با افزایش نرخ قابل توجهی همراه بودند.

کرایه نجومی تاکسی‌های برخط
برای اطلاع از وضعیت خدمت‌رسانی تاکسی‌های اینترنتی مسیر میدان راه‌آهن تا پارک وی از سمت بزرگراه‌های شهید نواب و چمران که حدودا ۲۲کیلومتر است، از طریق یکی از درگاه‌های برخط درخواست می‌دهیم. ۱۷دقیقه طول می‌کشد تا راننده‌ای به آن پاسخ دهد. کرایه این مسیر در روزهای عادی و ساعات کم‌ترافیک حدودا ۱۵۰هزار تومان است، اما براساس اعلام درگاه اینترنتی، هزینه این سفر در روز بارانی ۲۴۸هزار تومان خواهد بود که نزدیک ۱۰۰هزار تومان بالاتر از نرخ روزهای عادی است. در طول مسیر که نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد، راننده می‌گوید: «ترافیک زیاد و خطر لغزندگی معابر مزید برعلت است. همین می‌شود که درگاه‌های تاکسی اینترنتی، قیمت را ‌ افزایش می‌دهند.»

کد خبر 885563
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha