سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

چین آماده است تا پایان سال از منبع فوتون با انرژی بالا (HEPS) خود رونمایی کند. این مبنع دارای برخی از قدرتمندترین پرتوهای ایکس سنکروترون در جهان است. چنین منبع نوری می تواند به کاوش در اعماق نمونه ها و آشکارسازی ساختار مولکولی و اتمی در زمان واقعی کمک کند.

فوتون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینترستنیگ اینجینیرینگ،‌ با سرمایه‌گذاری خیره‌کننده ۴.۸ میلیارد یوان معادل ۶۶۵ میلیون دلار، این تأسیسات نقطه عطف مهمی برای آسیا به شمار می‌رود و چین را به لیگ برتر کشورها با منابع نور سنکروترون نسل چهارم سوق می‌دهد.

تاسیسات دایره ای HEPS که در هایرو، در نزدیکی مرکز شهر پکن قرار دارد، مجموعه ای از فعالیت است زیرا محققان به دقت هزاران جزء را کالیبره می کنند.

انتظار می رود نصب سیستم محفظه خلاء که برای حفظ روشنایی و پایداری نور بسیار مهم است، تا پایان ژوئن به پایان برسد و نقطه عطفی دیگر در سفر HEPS به سمت تعالی علمی باشد. HEPS با تولید پرتوهای ایکس پرانرژی خود، تحقیقات علمی را متحول خواهد کرد و کاوش دقیق نمونه‌ها در سطح نانو را تسهیل می‌کند.

در مقایسه با سینکروترون‌های نسل سوم مانند تأسیسات تشعشع سنکروترون شانگهای، که دارای محیطی ۴۳۲ متری است و به‌عنوان پیشرفته‌ترین سینکروترون در حال کار در چین است، HEPS وضوح زمانی ۱۰هزار برابر برتر ارائه می‌دهد.

یه تائو دانشمند خط پرتو در موسسه فیزیک انرژی بالا (IHEP) تحت آکادمی علوم چین، جهش قابل توجهی در دقت اندازه گیری پیش بینی می کند، با دقت مقیاس نانوثانیه که جایگزین میلی ثانیه های مورد نیاز استانداردهای فعلی می شود.

بیشتر بخوانید:

پس از افتتاح برنامه ریزی شده در سال 2025، HEPS به محققان امکان دسترسی به 14 خط پرتو را در زمینه های مختلف مانند انرژی، فیزیک ماده متراکم، نوآوری مواد و زیست پزشکی برای محققان فراهم می کند. برنامه‌هایی برای گسترش این ظرفیت برای گنجاندن 90 خط پرتو در آینده در حال انجام است. تائو ادعا می کند که تاسیسات HEPS "بر هر زمینه علمی، به جز ریاضیات، تاثیر می گذارد."

کد خبر 851739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha