مجموع نظرات: ۱۱
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

لاماری ایما و هایما 7X، دو مثال بارز از موفقیت و شکست در بازار خودرو ایران هستند که در مقاله پیش‌رو به آن‌ها خواهیم پرداخت.

image-20240312124409-1.jpeg

سال 1402، یکی از عجیب‌ترین سال‌ها برای خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران بود. برخی از این خودروها موفق شدند تا به یک‌باره فروش موفقی را تجربه کنند، در حالی که انواع دیگر خودروهای چینی به سرعت با شکست و ناکامی مواجه شدند.

تغییر وضعیت خودروهای چینی در بازار ایران

برای یک دهه، خودروهای چینی به عنوان اتومبیل‌هایی با امکانات بهتر و فناوری بیشتر در مقایسه با خودروهای ایرانی شناخته شده بودند. این خودروها حدفاصل بین خودروهای ایرانی و خودروهای وارداتی را در بازار ایران پر می‌کردند. خودروهای چینی بهتر از خودروهای ایرانی بودند اما هیچ‌وقت نمی‌توانستند به جایگاه خودروهای خارجی وارداتی دست یابند. با توقف واردات خودرو در سال 1398، تعادل بازار برهم خورد. خودروسازان چینی سعی کردند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و جای خالی خودروهای وارداتی را پر کنند. در نتیجه شاهد عرضه بیشتر خودروهای چینی به بازار ایران بودیم. به تدریج خودروهای چینی اقتصادی نیز از سبد تولیدات خودروسازان حذف شدند و جای آن‌ها را خودروهای نیمه‌لوکس و لوکس پر کرد.

با این حال تمامی خودروهای چینی نتوانستند به جایگاه یک خودرو خارجی وارداتی در ذهن مشتریان برسند. حتی برخی از این خودروها با وجود امکانات رفاهی متعدد و مشخصات فنی قابل قبول، در بازار شکست خوردند. در سوی دیگر برخی خودروهای چینی موفق شدند تا نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کنند. لاماری ایما از جمله خودروهایی است که موفق شد تا در بازار خوش بدرخشد، در سوی دیگر اما هایما 7X ایران خودرو وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

نگاهی به لاماری ایما

لاماری ایما نخستین محصول مونتاژی آرین موتور است. این شرکت طی دهه 1390 اقدام به واردات مدل‌های مختلف میتسوبیشی نمود و سعی کرد تا کراس‌اوور کوچک میتسوبیشی اکلیپس را نیز در ایران مونتاژ کند. با این حال بازگشت تحریم‌های خارجی و توقف واردات، برنامه‌های آرین موتور را برهم زد. در نتیجه این شرکت تصمیم گرفت با خرید خط تولید سایپا در شهرستان خمین، برنامه‌های تولید خودرو را از طریق عرضه یک کراس‌اوور چینی پیگیری کند.

از هایما 7X تا لاماری ایما، مونتاژی های محبوب

خودرویی که آرین موتور برای مونتاژ انتخاب کرد، یک کراس‌اوور چینی به نام فورتینگ T5 Evo‌ بود. فورتینگ یکی از برندهای زیرمجموعه شرکت دانگ فنگ چین به حساب می‌آید و محصولات آن، نسخه‌های اسپرت و جوان‌پسند از محصولات دانگ فنگ هستند. فورتینگ T5 Evo‌ نیز در واقع نسخه اسپرت دانگ فنگ T5‌ محسوب می‌شود که نسبت به نسخه اصلی، قدرت و جذابیت بیشتری دارد.

تولید و عرضه لاماری ایما به بازار ایران از سال 1401 آغاز شد و در سال 1402 نیز ادامه یافت. با توجه به بازخورد مثبت مخاطبان نسبت به این خودرو، آرین موتور تصمیم گرفت تا تنوع این خودرو را افزایش دهد. لاماری ایما X و لاماری ایما HEV دو عضو جدید این خانواده هستند که طی سال 1403 به بازار عرضه خواهند شد. لاماری ایما X نسخه فول آپشن این خودرو است، در حالی که لاماری ایما HEV نقش نسخه هیبریدی این خودرو را ایفا خواهد کرد.

چرا لاماری ایما در بازار ایران به موفقیت رسید؟

لاماری ایما یک کراس‌اوور کوچک است و با انبوهی از خودروهای مشابه خود رقابت می‌کند اما طی دو سال اخیر، شاهد موفقیت این خودرو بوده‌ایم. برای موفقیت این خودرو دلایل بسیاری وجود دارد که در این قسمت به مهم‌ترین دلایل خواهیم پرداخت:

ادامه تولید لاماری طی دو سال اخیر، باعث شده است تا عرضه این خودرو به بازار تداوم داشته باشد.

از هایما 7X تا لاماری ایما، مونتاژی های محبوب

طراحی ظاهری جذاب و اسپرت این خودرو، از جمله دلایلی است که مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند. ظاهر این خودرو طراحی هماهنگی دارد و بسیار شبیه به لامبورگینی اوروس محبوب است. همین مسئله به تنهایی بر فروش موفق لاماری ایما در بازار ایران تاثیرگذار بوده است. پیشرانه لاماری ایما راندمان قابل قبولی دارد و در مقایسه با رقبای هم‌رده، راندمان بیشتری تولید می‌کند. عملکرد اسپرت این خودرو هنگام شتاب‌گیری نیز توسط راننده محسوس است و احساس رضایت پس از خرید را در او ایجاد می‌کند.

در نهایت قیمت نیز عاملی تاثیرگذار برای انتخاب مشتریان است. آرین موتور قیمت لاماری ایما را کمتر از رقبایش تعیین کرد که همین مسئله بر موفقیت اولیه آن در بازار تاثیرگذار بود. البته اختلاف قیمت لاماری ایما با سایر کراس‌اوورهای کوچک هم‌رده کمتر از قبل شده است اما همچنان فاصله قیمت میان لاماری ایما و خودروهای رقیب وجود دارد.

هایما 7X مونتاژی 7 نفره ایران خودرو

ایران خودرو در دهه 1390 و پس از توقف موقت همکاری با برند سوزوکی، تصمیم گرفت تا بخش خودروهای مونتاژی را از طریق همکاری با شرکای چینی اداره کند. انتخاب ایران خودرو برای همکاری، برند هایما بود. هایما از جمله برندهای زیرمجموعه شرکت فاو چین است که یک خودروساز بزرگ و دولتی در چین به حساب می‌آید.

از هایما 7X تا لاماری ایما، مونتاژی های محبوب

خودروهای هایما از نظر مشخصات فنی، طراحی ظاهری و کیفیت در شرایط قابل قبولی نسبت به سایر خودروهای چینی قرار دارند. هایما فعالیت خود را با مونتاژ خودروهای مزدا در چین آغاز کرد و همچنان نیز می‌توان رگه‌هایی از خودروهای مزدا را در محصولات هایما مشاهده کرد. نخستین محصول مونتاژی هایما در ایران خودرو، کراس‌اوور هایما S7 بود که رقیب مستقیم چری تیگو 5 و جک S5 بود. مدتی بعد ایران خودرو نسخه توربوشارژر این خودرو را با موتور 1.8 لیتری توربوشارژر به بازار عرضه کرد که در جلب توجه مشتریان عملکرد درخشانی داشت. هایما S5‌ نیز کراس‌اوور جمع‌وجور این برند است که از سال 1396 تاکنون به تولید می‌رسد.

ایران خودرو در سده جدید، تصمیم گرفت تا تنوع محصولات هایما را در خط تولید خود افزایش دهد. سه محصول هایما 8S، هایما 7X و هایما 6P برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته شدند که از بین این سه خودرو، مونتاژ هایما 8S‌ و هایما 7X به نتیجه رسید. با این حال محصولات جدید هایما نتوانستند به اندازه هایما S7 توربوشارژر موفق ظاهر شوند.

کد خبر 838754

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    2 0
    من بین لاماری وهایما x7 مونده ام میخوام یکی بخرم دوستان اگر کسی اطلاعاتی دارد بنویسد کدوم بهتر است
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    5 1
    سلام ،من هم می خوام لاماری بخرم،معمولی بهتره یاx
    • لاله IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      هایماعالیه من ۵ سال داشتم بدون اینکه خرجی واسش بکنم حتی شمع وروغن گیربکس روهم عوض نکردیم وماشین آخ نگفت فروختم الان هم واسه صفرش ثبت نان کردم .مبارکت باشه
    • حسن IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      سلام دوست عزیز من هایما7x دارم خیلی خوبه و به شدت ازش راضی هستم هم جا داره و هم شتاب گیری و تو گردنه های کوهستانی هم محشره شک نکن بخرش.
    • امیرحسین GB ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      از نظر کارایی و امکانات قطعا هایما 7x ولی بازار فروش لاماری.
  • مهران US ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    من 7X خریدم و واقعاً دارم باهاش حال میکنم خدای امکانات
  • کوروش IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    من دو ماه x7خریدم راضیم .آپشن عالی .نرم بدون کوبش .من موقع‌ خرید تحقیق کردم به x7 رسیدم .چون بزرگ وجاا داره و 7نفره ست
  • ایکس سون عالی آبشن های خوبی دارد US ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    آبشن ایکس ۷ عالی همیچیش خوبه بخوصوص بین دوتا خط راه میرود و پارک دوبل هم دارد فاق لاستیک کوتاه و پنچر بشه چپ نمیشه
  • حامد IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
    0 0
    سلام من یک هفته است دارم عالیه میخواستم سوبا بگیرم اما تا ایکس هفت دیدم سریع گرفتم هایما سابقه خوبی داره