شکایت از فیلم‌ها و سریال‌ها اتفاق تازه‌ای در کشور نیست. بارها پیش آمده که صنفی، قومی یا نهاد و سازمانی به موضوعی در فیلم یا سریالی معترض شده‌اند و برای نشان‌دادن جدیت‌شان و جلوگیری از به روال تبدیل‌شدن انتقاد از خودشان، قضیه را از طریق قوه قضاییه پیگیری کرده‌اند.

افعی تهران

همشهری آنلاین: این نوع شکایت‌ها هم معمولا هیچ نتیجه مشخصی ندارند و در اغلب موارد با عذرخواهی رسمی عوامل در خلوت یا جلوت، قضیه ختم‌به‌خیر می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، کارکرد اصلی این شکایت‌ها پیشگیری از تکرار اتفاقات مشابه در آینده است. در جدیدترین مورد از این شکایت‌ها، وزارت آموزش و پرورش از دست‌اندرکاران و سازندگان سریال شبکه نمایش خانگی «افعی تهران» شکایت کرده است. در یکی از قسمت‌های سریال «افعی تهران» آرمان بیانی (با بازی پیمان معادی) پس از سال‌ها با ناظم دوران مدرسه‌اش که بچه‌ها را به باد کتک می‌گرفته است مواجه می‌شود و با یادآوری خاطرات کتک‌هایی که از وی خورده، قصد دارد از او انتقام بگیرد. عده‌ای این صحنه را تنزل شأن و منزلت متولیان آموزش و پرورش دانسته و از نمایش آن انتقاد کرده‌اند. در سوی مقابل، عده‌ای دیگر با اشاره به متداول‌بودن تنبیه بدنی در مدارس کشور، خصوصا در سال‌های دور، این مسئله را اشاره درستی به عمق لطمه تنبیه بدنی بر روح انسان ارزیابی کرده‌اند. سریال‌های دیگری هم بوده‌اند که شاکیانی داشته‌اند. ‌

شکایت از سریال پیمان معادی تا سریال مهران مدیری

سریال «در حاشیه»

صنف اطبا و کادر درمان بنا به شرایط حرفه‌شان با صحنه‌های دلخراش زیادی مواجه می‌شوند و با چیزهای که برای افراد عادی قابل تحمل نیست، به راحتی کنار می‌آیند و وظایف‌شان را بدون درگیر کردن عواطف‌شان در کار انجام می‌دهند. اما کافی است تا در فیلم و سریالی حرفی زده شود که به مذاق‌شان خوش نیاید؛ نازک‌دلی‌شان گل می‌کند و معترض می‌شوند و شکایت می‌کنند. نمونه سینمایی مشهورش فیلم «شوکران» بهروز افخمی بود که پرستاران را علیه خودش شوراند و اتفاقا اعتراض آنها به فروش فیلم کمک کرد. سریال تلویزیونی «در حاشیه» هم که داستان تعدادی پزشک منفعت‌طلب بود با شکایت سازمان نظام پزشکی به سازمان صداوسیما مواجه شد که این سریال اعتماد بین پزشک و بیمار را زائل می‌کند. بعد هم کانون وکلا از تصویر بدی که از وکیل در این سریال نشان داده شده بود به صداوسیما معترض شد.

شکایت از سریال پیمان معادی تا سریال مهران مدیری

سریال «تنهایی لیلا»

چند قسمت از سریال «تنهایی لیلا» که گذشت، جمعی از وکلا نامه‌ای به سازمان صداوسیما نوشت که چه نشسته‌اید که این سریال وهن مقام وکلاست. محمدحسین لطیفی، کارگردان سریال، از وکلا درخواست کرد که سریال را تا انتها ببینند و بعد درباره آن قضاوت کنند. سریال هم تا انتها به نمایش درآمد و اتفاقی نیفتد.

شکایت از سریال پیمان معادی تا سریال مهران مدیری

سریال «سرزمین مادری»

سریال «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی، بعد از تبلیغ فراوان، یک دهه پیش به روی آنتن رفت و بعد از تنها ۴ قسمت پخش آن به علت موجی از اعتراضات در مناطق لُرنشین که توهین و تحریف تاریخ لرهای بختیاری را از سریال برداشت کرده بودند، متوقف شد. با بالا گرفتن اعتراضات قرار شد جرح و تعدیل‌هایی در سریال انجام شود و پخش آن از سر گرفته شود، اما این ماجرا به این سادگی‌ها نبود. سریالی که هزینه گزافی صرف تولید آن شده بود، آنقدر معطل ماند و موعد پخشش عقب افتاد که وقتی بالاخره مهر پارسال به روی آنتن رفت، بیات شده بود و تقریبا با وجود کلی ستاره مهم سینما اصلا توجهی به آن نشد. در پخش مجدد این سریال مهم ترین معترضش کمال تبریزی بود که تقریبا به کیفیت فنی همه قسمت‌ها اعتراض می‌کرد.

شکایت از سریال پیمان معادی تا سریال مهران مدیری

سریال «می خواهم زنده بمانم»

مشکل این سریال شبکه نمایش خانگی این بود که فرد فاسدی را جزء نیروهای کمیته در دهه ۱۳۶۰ معرفی می کرد. معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به همین دلیل جلوی انتشار قسمت پانزدهم این سریال را گرفت. نیروی انتظامی اعلام کرد تهیه‌کننده این سریال ملاحظات ناجا را انجام نداده است. پلتفرم آنلاین پخش‌کننده این سریال با انتشار بیانیه‌ای توضیحاتی در جهت آرام کردن فضا داد تا پخش محصولش به سلامت به پایان برسد و مشکلی برای سرمایه‌اش ایجاد نشود.

شکایت از سریال پیمان معادی تا سریال مهران مدیری

سریال «مرد هزارچهره»

در زمان پخش این سریال گفته می‌شد که ثبت احوال استان فارس از این سریال به دلیل ارائه تصویری نادرست از کارمندان این اداره شکایت کرده است. بعدا گفته شد این ادعا درست و نیست و شکایتی نشده. اما می‌توان حدس زد هر صنف و پیشه و قوم و فرقه‌ای که در هر فیلم و سریالی مستعد شکایت از سازندگان و عوامل آن فیلم و سریال هستند. تنها اصناف بی‌صنف نمی‌توانند از اعتبار و آبروی خود در محصولات نمایشی دفاع کنند.

کد خبر 850897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha