این روزها امکانات و داشته‌های برخی از بوستان‌های پایتخت به فضای سبز، وسایل بازی و چند دستگاه بدنسازی محدوده نمی‌شود و با حضور در آنجا می‌توانید ضمن استراحت در سایه‌سار درختان و تماشای پرندگان و تجربه تفریح‌های متفاوت مثل قایق‌سواری، از خدمات کتابخانه‌هایشان هم بهره‌مند شوید.

کتابخانه

همشهری - سعیده مرادی: در این روزها دل‌انگیز بهاری با رفتن به بوستان‌ها و استفاده از فضای کتابخانه آنها می‌توان جسم و روح را همزمان تقویت و مطالعه و تفریح را باهم و یکجا تجربه کرد. حضور در این بوستان‌های پایتخت را که هرکدام از لحاظ قدمت، زیبایی و... خاص هستند، از دست ندهید.

باغ ایرانی

از این بوستان به نام محمد مختاری، هم یاد می‌شود و این روزها که فرش‌گل‌های لاله‌اش در گوشه و کنار بوستان چشم‌نوازی می‌کند، می‌تواند انتخاب خوبی برای کتابخوانی و تفریح باشد.

کتابخانه‌هایی برای بانوان و آقایان

۲ کتابخانه در باغ ایرانی وجود دارد که یکی مخصوص آقایان و دیگری ویژه بانوان است. کتابخانه آقایان در کوشک اصلی و کتابخانه بانوان در محوطه باغ قرار دارد. بر سر در کتابخانه آقایان، کاشی‌کاری آبی‌رنگ و بزرگی به چشم می‌آید که روی آن نوشته شده: «کتابخانه اهدایی مقام معظم رهبری». این کتابخانه بیش از ۲۰هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف دارد. در این بوستان با عمارتی تاریخی از فضای میان قفسه‌های کتاب، به‌عنوان سالن مطالعه استفاده می‌شود.

نشانی: خیابان شیخ‌بهایی شمالی، ۲۰متری خیابان پیروزان، کوچه شهید صابری

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهید حقانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پل مدیریت

روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰

ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

حق عضویت: ۲۷هزار و ۵۰۰تومان

امکانات رفاهی: نمازخانه، کافه و سرویس بهداشتی

امکان مطالعه: دارد

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: ندارد

درکدام بوستان های پایتخت، می توان کتاب تهیه کرد؟

بوستان شفق

سال ۱۳۴۲با زمینی به وسعت ۱۶هزار مترمربع در محله یوسف‌آباد افتتاح شد. در این بوستان علاوه بر فضای سبز و وسایل ورزشی، ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسرای شفق (دانشجو)، تندیس‌های متعدد در کنار حوضچه و آبنماها خودنمایی می‌کند. کتابخانه‌ این بوستان انتخابی مناسب برای کتابخوان‌ها محسوب می‌شود.

منابع غنی

کتابخانه شفق با ۲۵۰مترمربع مساحت، اسفند ماه۱۳۹۱در بوستان شفق افتتاح شد. این کتابخانه که با نام سرای کتاب نیز شناخته می‌شود، با بیش از ۵۰هزار جلد کتاب، یکی از مراکز فرهنگی محدوده یوسف‌آباد است. کتابخانه شفق در زمینه‌های علمی، تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی منابع غنی در اختیار دارد. نمایشگاه کتاب و عکس، پاتوق کتاب، مسابقه کتابخوانی، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات خلاصه‌نویسی و نقد کتاب از برنامه‌های ویژه این کتابخانه است.

نشانی: یوسف‌آباد، خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، خیابان ۲۱

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان جهاد و میرزای شیرازی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پله‌اول

روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۸:۱۵ تا ۱۸:۴۵

ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

حق عضویت: ۲۷هزار و ۵۰۰تومان

امکانات رفاهی: کافه، نمازخانه و بوفه

امکان مطالعه: دارد

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: در خیابان‌های اطراف

درکدام بوستان های پایتخت، می توان کتاب تهیه کرد؟

بوستان ولایت

حدود ۱۳سال از تاسیس این کتابخانه می‌گذرد که در کنار امکاناتی مانند شهر ورزش، قلعه‌شادی، پیست دوچرخه‌سواری، آلاچیق، مجموعه شهربانو و آمفی‌تئاتر میزبان مراجعان است.

کتاب‌های صوتی و مکتوب

کتابخانه علامه امینی در ضلع جنوبی بوستان ولایت دایر شده و در بدو تاسیس ۸هزار جلد کتاب داشت اما در سال‌های اخیر تعداد کتاب‌هایش به بیش از ۱۲هزار جلد رسیده است. در این مجموعه ۲سالن مطالعه مجزا ویژه آقایان و بانوان وجود دارد و بخشی نیز به گردآوری کتاب‌هایی با موضوع مهدویت و ولایت اختصاص یافته است. همچنین برنامه‌های زیادی در قالب مسابقه در اینجا که به نام علامه امینی شناخته می‌شود برپا و امکان شرکت در آن برای همه فراهم است.

نشانی: انتهای بزرگراه نواب، تقاطع بزرگراه شهید تندگویان

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: زمزم

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ولایت

روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۸تا ۱۶

امکانات رفاهی: سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه

حق عضویت: ۲۰هزار تومان

ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

امکان مطالعه: دارد

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: دارد

درکدام بوستان های پایتخت، می توان کتاب تهیه کرد؟

بوستان ناظمی

اوایل دهه ۶۰در زمینی که قرار بود آپارتمان‌سازی‌ شود، به درخواست اهالی محله بریانک به بوستان تبدیل شد و سال‌ها بعد در کنار خانه فرهنگ و امکانات ورزشی، کتابخانه‌ای با عنوان هفت‌چنار را در دل خود جای داد.

پذیرایی ویژه از کودکان و نوجوانان

کتابخانه هفت چنار با ۱۰۰مترمربع مساحت سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. اگرچه این کتابخانه بیشتر در زمینه کتاب‌های کودک و نوجوان فعالیت دارد اما ارائه خدماتش محدود به این گروه سنی نیست و با توجه به تنوع عناوین کتاب، همه مردم می‌توانند از کتاب‌های آن استفاده کنند. کتابخانه هفت‌چنار در حال حاضر ۸هزار جلد کتاب برای استفاده اعضای فعال کتابخانه دارد و در سالن قرائت‌خانه اینجا هم ۴۰نفر می‌توانند مطالعه کنند.

نشانی: میدان بریانک، خیابان حسام‌الدین، کوچه شهید محقق، پارک ناظمی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بریانک

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: رضوان

روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸

امکانات رفاهی: سرویس بهداشتی

حق عضویت: ۲۷هزار و ۵۰۰تومان

ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

امکان مطالعه: دارد

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: در خیابان‌های اطراف

درکدام بوستان های پایتخت، می توان کتاب تهیه کرد؟

بوستان شهر

سال‌۱۳۲۹شمسی در محله سنگلج ساخته شد. در این بوستان ۲۵هکتاری در کنار بازدید از باغ‌پرندگان و سایت پرنده‌نگاری، موزه صلح، آکواریوم و دریاچه مصنوعی می‌توانید به کتابخانه مرکزی آن نیز مراجعه کنید.

گشت‌وگذار میان کتاب‌ها

کتابخانه مرکزی پارک‌شهر سال ۱۳۴۰ با ۳۸۰۰جلد کتاب به بهره‌برداری رسید اما به‌دلیل استقبال خوب شهروندان و ضرورت وجود یک کتابخانه بزرگ‌تر، کلنگ ساخت آن در سال ۱۳۴۳ در زمینی ۳هزارمتری زده شد. ساختمان فعلی کتابخانه آبان‌ماه ۱۳۵۰ با طراحی هوشنگ سیحون، معمار مشهور ایرانی، افتتاح شد و مورد استفاده افراد کتابخوان قرار گرفت.

منبع کتاب‌های بریل

این کتابخانه با ۲سالن مطالعه مجزا برای آقایان و خانم‌ها، بخش‌های جدیدی ازجمله بخش‌های کودک، نابینایان، محققان، نشریات و... دارد. بخش نابینایان کتابخانه ۵۰۰نسخه کتاب بریل و ۸۵۰۰نسخه کتاب گویا دارد که از این‌ لحاظ کتابخانه‌ای بی‌نظیر است. بخش کودک کتابخانه هم بیش از ۱۲هزار جلد کتاب و بیش از ۵۰نوع اسباب‌بازی دارد که کودکان با عضویت در این بخش می‌توانند در کلاس‌های قصه‌گویی، اوریگامی، آشنایی با ادبیات کهن و... هم شرکت کنند. در بخش مرجع این کتابخانه که در زیرزمین آن واقع شده، کتاب‌های چاپ سنگی و نفیس نگهداری می‌شود. بخش نشریات این کتابخانه سال ۱۳۶۰فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر، علاوه بر ۱۲۰هزار جلد کتاب، ۶۵۰عنوان مجله و ۱۶عنوان روزنامه در دسترس اعضا و مراجعان است و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال ۱۳۶۰به بعد را نیز نگهداری می‌کند. در کنار ساختمان اصلی کتابخانه هم سالنی برای برگزاری مراسم و همایش‌ها با ظرفیت ۱۷۰نفر موجود است. ضمن اینکه کتابخانه، سالن جلسات با ۵۰نفر ظرفیت دارد. در اینجا علاقه‌مندان می‌توانند در لابه‌لای قفسه‌ها گشت‌وگذار و کتاب مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند.

نشانی: حدفاصل خیابان‌های خیام، فیاض‌بخش، بهشت و وحدت‌اسلامی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه فیاض‌بخش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: امام‌خمینی(ره)

ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

حق عضویت: ۱۱۰هزار تومان

روزهای فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۱

امکانات رفاهی: سرویس بهداشتی، نمازخانه، اتاق غذاخوری، اینترنت

امکان مطالعه: دارد

امکان عکاسی: دارد

پارکینگ: ندارد

درکدام بوستان های پایتخت، می توان کتاب تهیه کرد؟

کد خبر 851165
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha