چگونه توت را خشک کنیم که سیاه نشود ؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده شده و روش درست خشک کردن توت سفید آموزش داده شده است.

خشک کردن توت - میوه - خشکبار - توت خشک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، توت خشک یکی از تنقلات بسیار خوشمزه و مفید است که در کنار چای و دمنوش کاربرد زیادی دارد. همیشه توصیه می‌شود از قند کمتر استفاده کنید و شیرینی‌های طبیعی را جایگزین نموده و به این وسیله از فواید آنها هم برخوردار شوید.

همانطور که می‌دانید توت خشک یک خوراکی مفید و مهمان پسند است که اکثر افراد به صورت آماده آن را می‌خرند و گاهی هم از این کرده‌ی خود پشیمان خواهند شد! برای اینکه ممکن است در روند خشک کردن آن موارد نظافت و بهداشت به صورت کامل رعایت نشود. اما اگر شما خودتان در منزل با راه‌های ساده و معمولی دست به این کار بزنید هم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و هم اینکه از بهداشت و سلامت آن به صورت دقیق مطمئن هستید.

در فصل قدم رنجه کردن توت سفید اقدام به تهیه آن بکنید و با چند روش ساده در منزل به خشک کردن آن بپردازید. فقط این نکته را درنظر داشته باشید که توت خشک هم یک میوه است و ضمن تایید فواید آن، نباید در مصرف آن افراط کرد.

چگونه توت را خشک کنیم که سیاه نشود ؟ | ۴ روش خشک کردن توت سفید در خانه

توت سفید را چگونه خشک کنیم؟

در آفتاب خشک کنید

ساده‌ترین و در عین حال دم دست‌ترین روش خشک کردن میوه و سبزیجات استفاده از آفتاب است که از دیرباز مادربزرگ‌هایمان هم به این شیوه عمل می‌کردند!

استفاده از نور آفتاب کمک بسیار بزرگی به شماست و اگر تراس و بالکن دارید که حیف است از نعمت خورشید به این منظور استفاده نکنید!

با توجه به اینکه فضای باز هم مشکلات خودش را دارد و ممکن است گرد و غبار و مزاحمت پرندگان را داشته باشید بهتر است یکسری موارد را رعایت کنید تا توت خشک با کیفیت تحویل بگیرید.

در یک سینی پارچه نخی و کاملا تمیز پهن کنید و توت‌ها را بعد از شست و شو به دقت روی آن بچینید. حتما دقت داشته باشید که توت‌ها به صورت ردیفی و بدون اینکه روی همدیگر را بپوشانند در ظرف قرار بگیرند تا موجب کپک زدن آنها نشود. برای اینکه آلودگی و مزاحمت پرندگان موجب بی کیفیت شدن توت‌های شما نشود حتما یک توری نازک و تمیز روی آنها بکشید و ظرف را در نقطه‌ای قرار بدهید که تابش مستقیم نور خورشید باشد. بعد از ۳-۴ روز که توت‌ها به حالت نیمه خشک درآمدند آنها را به جایی منتقل کنید که رد و بدل شدن هوا کامل صورت بگیرد اما سایه باشد. حتی می‌توانید سینی موردنظر را به داخل منزل بیاورید و از باد پنکه برای این بخش از کار استفاده کنید.

وقتی قرار است توت‌ها به شیوه سنتی خشک شوند ممکن است بعد از آماده شدن سیاه بشوند که اگر شما تمایل دارید رنگ توت‌ها حفظ شود حتما قبل از شروع به کار خشک کردن آنها، مقداری آب لیمو روی آنها بمالید.

در مایکروفر قرار بدهید

مایکروفر برخلاف آنچه که جا افتاده است تنها برای گرم کردن غذا نیست! کلی کاربرد دارد که کمتر به آنها توجه می‌شود. شما به راحتی می‌توانید از این وسیله برای خشک کردن میوه و سبزیجات استفاده کنید و در زمان هم صرفه جویی داشته باشید!

برای اینکه توت‌های خوب و با کیفیتی داشته باشید ضمن اینکه رنگ آنها هم تغییر نکند آنها را بدون اینکه روی همدیگر قرار بگیرند در ظرفی بریزید و با بالاترین قدرت دستگاهتان به مدت ۳ دقیقه آنها را خشک کنید!

در فر توت خشک تهیه کنید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید بکنید بهره گرفتن از فر گاز است!

کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و توت‌های شسته شده و آب گرفته را بدون اینکه روی هم انباشه بشوند در سینی بچینید.

دمای فر را روی ۷۰ درجه سانتیگراد قرار بدهید و سینی را داخل آن بگذارید. هر نیم ساعت به آن سر بزنید و جهت سینی را تغییر بدهید تا هوای گرم داخل فر به خوبی تمام توت‌ها را دربر بگیرد! به همین صورت تا زمانی که توت‌ها کاملا خشک بشوند رفتار کنید که ممکن است بین ۱ تا ۳ ساعت طول بکشد. در انتها اجازه بدهید کاملا خنک بشوند و در ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک آنها را بریزید. بهتر است تا چند روز در ظرف را نبندید تا کپک نزند یا کرم نگذارد!

از میوه خشک کن استفاده کنید

یکی از وسایلی که می‌تواند برای میوه خشک و سبزی کاربردی باشد دستگاه میوه خشک کن است. اگر مصرف میوه خشک و سبزیجات خشکتان زیاد است این وسیله برای شما مناسب است و کارتان را به خوبی راه خواهد انداخت.

توت‌های شسته شده را داخل طبقات دستگاه بچینید و بر اساس مدل آن روی حرارت ۵۷ درجه سانتیگراد بگذارید یا اینکه از برنامه میوه خشک کن دستگاه استفاده کنید. حدودا ۱۴ تا ۲۴ ساعت (بنا به مقدار میوه و نوع دستگاه) طول می‌کشد تا توت‌ها کاملا خشک بشوند.

برای جلوگیری از سیاه شدن توت‌ها قبل از شروع به کار مقداری آب لیمو به آنها بمالید.

کد خبر 851652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha