مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت‌فتح: انرژی یک سال ما را تامین کردند و هر سال که افتخار حضور داشتیم آن سال، سال خوبی به برکت وجود ایشان بوده است. انرژی و توجه ایشان به کتاب بی‌نظیر است. من فکر نمی‌کنم رهبری در جهان داشته باشیم که این حجم از کتابخوانی را در کنار فعالیت‌های سیاسی‌شان داشته باشند.

رهبری در نمایشگاه

همشهری آنلاین- الناز عباسیان: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز(دوشنبه) با حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌مدت ۳ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کردند. ایشان در این بازدید ضمن گفت‌وگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند. به بهانه این دیدار سری به نمایشگاه کتاب زدیم و از حال و هوای ناشران و غرفه‌داران پرس‌وجو کردیم.

میزبان اول

مهدی محمدخانی-مدیر انتشارات روایت‌فتح

افتخار داشتیم که در غرفه روایت‌فتح به‌عنوان نخستین میزبان حضرت‌آقا در حوزه کتاب و کتابخوانی نمایشگاه حضور داشته باشیم و این برای ما خیلی جذاب بود. نکته جذاب دیگر برایمان این بود که غالب کتاب‌های گذشته و حال انتشارات را ایشان خوانده بودند و خودشان هم عنوان کردند. برای ما باعث خوشحالی و تعجب بود. ایشان عنوان کردند که کتاب منوچهر مدق را خوانده‌اند که کتاب خوبی است یا کتاب دلتنگ نباش را مشاهده کرده‌اند. یا همچنین کتاب اسم تو مصطفی است که تقریظ خود حضرت‌آقاست. با کتاب‌های مجموعه نیمه‌پنهان‌ماه و یادگاران و کتاب شهیدسیاح‌طاهری از گذشته آشنایی داشتند و وقتی توضیح مختصری می‌دادم ایشان کاملا در جریان بودند. کتاب جدیدمان به نام راز بی‌بی‌جان را خدمت ایشان معرفی کردم که برای مادر شهید سیدحسین علم‌الهدی نوشته شده است و ایشان گفتند کتاب رسیده به دست‌شان و آن را دیده‌اند. برای ما خیلی جالب بود که در کمتر از 3‌ماه کتاب را دیده‌اند. کتاب‌های مدافعان حرم و تیپ فاطمیون را هم ملاحظه کردند. همکاران ما دعای خیری طلب کرده و درخواست دیداری که سال71 با شهیدآوینی داشتند را کردند که ایشان تفقدی کردند و انرژی یک سال ما را تامین کردند و هر سال که افتخار حضور داشتیم آن سال، سال خوبی به برکت وجود ایشان بوده است. انرژی و توجه ایشان به کتاب و به‌ویژه کتاب پایداری بی‌نظیر است. من فکر نمی‌کنم رهبری در جهان داشته باشیم که این حجم از کتابخوانی را در کنار فعالیت‌های سیاسی‌شان داشته باشند.

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

هدیه رهبر انقلاب به یک غرفه‌دار در نمایشگاه کتاب | امروز بهترین لحظه عمرم بود | عکس

مهران عباسی-مدیرعامل مؤسسه انتشارات امیرکبیر

حضرت‌آقا در میان کتاب‌های کلاسیک، کتاب پاپیون نوشته هانری شاریر را دیدند و گفتند که این کتاب را در زندان خوانده‌ام. همچنین یک مجموعه از آقای انجوی‌شیرازی را سراغ گرفتند و پرسیدند بعد از تجدیدچاپ به چه میزان فروش می‌رسد و استقبال چطور است؟ کتاب‌های مرحوم جلال آل‌احمد در دهه‌های 50 و60 را نیز ملاحظه کردند. کتاب پاپیون را وقتی دیدند خاطره‌ای برای ایشان زنده شد و همچنین کتاب گذر از رنج‌ها را وقتی دیدند سؤالی پرسیدند. این کتاب بعد از بازآفرینی و صفحه‌آرایی و حروفچینی جدید به‌صورت 3جلدی منتشر شده است که ایشان سؤال کردند این کتاب قبلا یک‌جلدی بود... این دقت‌نظر ایشان را نشان می‌دهد. من عرض کردم که چون صفحه‌آرایی عوض شده به این صورت 3جلدی منتشر شده است.ناگفته نماند که پاپیون داستان 13سال از عمر «هانری شاریر» در زندان‌های محکومین با اعمال شاقه را روایت می‌کند. هانری محکوم به حبس ابد و در عین حال بی‌گناه، در حالی دست به اعتراض علیه محکومیتش می‌زند که هیچ ‌گوش شنوایی نیست. هانری طغیان می‌کند؛ چندین‌بار از زندان‌های مخفوف می‌گریزد و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و این فرارهای پی در پی و تلاش‌های فراوان او بود که موفقیت‌ها و شکست‌ها را به هم آمیخت و ماجرای زندگی افسانه‌ای او را به‌وجود آورد.

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

نادر قدیانی-مدیر انتشارات قدیانی

امسال هم توفیق میزبانی از مقام معظم رهبری در غرفه بزرگسالان این انتشارات را داشتیم و حضرت‌آقا طی بازدیدی که از غرفه داشتند از ما درخصوص فروش کتاب‌ها و استقبال مردم پرسیدند که مختصرا خدمت ایشان توضیح دادیم. البته سال گذشته که آقای رئیسی از غرفه ما و بخش کودک و نوجوان بازدید داشتند ما به بحث تامین کاغذ برای ناشران اشاره کرده بودیم.

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

حجت‌الاسلام هادی شیرازی-مدیرعامل انتشارات خط‌مقدم

حضرت‌آقا وقتی آمدند در ابتدای حضورشان با آقای گلعلی بابایی نویسنده پرسابقه حوزه ایثار و شهادت صحبتی داشتند. بعد درباره کتاب بدون مرز که به‌تازگی از سوی انتشارات خط‌مقدم منتشر شده است، صحبت کردند. صحبت‌هایی هم درخصوص کتاب‌های مدافعان حرم داشتند. من هم گزارشی از کارهایی درباره شهدای روحانی مقاومت و فرمانده‌های حوزه مقاومت ارائه کردم. دغدغه ایشان عرضه کتاب و استقبال مردم بود که هم در اینجا و هم در چند غرفه دیگر مطرح کردند و اینکه این کتاب‌ها چطور عرضه می‌گردند و آیا دیده می‌شوند؟

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

محمدمهدی اسلامی-مدیر انتشارات ایران

توفیق داشتیم در خدمت مقام معظم رهبری باشیم و گزارشی به ایشان در مسیر جهاد تبیین که ایشان آن را واجب فوری و قطعی می‌دانند، ارائه دادیم و گفتیم مؤسسه ایران سعی به انتشار کتاب‌هایی داشته و دارد که درخصوص تاریخ انقلاب و دفاع‌مقدس و روابط بین‌الملل و منطقه و فلسطین و... است. ایشان برخی کتاب‌ها را تورقی کردند؛ ازجمله دیپلماسی با صدای بلند و کتابی که روایتی از مبارزات شهیدلاجوردی بود.

وزیر فرهنگ نیز توضیح دادند که در انتشارات ایران 100جلد کتابی که اندیشمندان مسیحی درباره اهل‌بیت(ع) کار کردند را در دستورکار قرار دادیم و تاکنون 4جلد نیز منتشر شده است. حضرت‌آقا تعجب کردند که 100جلد از مسیحیان درباره اهل‌بیت(ع) کتاب داریم. حافظه قوی حضرت‌آقا باعث شد تا وقتی خودم را معرفی کردم، ایشان با توجه به سابقه همکاری و دوستی‌ای که با شهیداسلامی از شهدای انقلاب و پدربزرگ بنده داشتند او را بشناسند و سؤال پرسیدند که شما فرزند کدام‌یک از پسران شهید هستید؟ و همچنین حال عمو و مادربزرگ را پرسیدند. این نوع توجه به دوستان قدیمی و همچنین حافظه قوی ایشان مایه مسرت برای ما بود.

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

نسترن فتحی-مسئول کودک و نوجوان نشر هرمس

ما سعی کردیم کتاب‌هایی که تازه منتشر شده بود را به ایشان معرفی کنیم. کتاب مفصل و 3جلدی تاریخ فلسفه اخلاق را امسال منتشر کرده‌ایم. کتاب فیزیک ارسطو از آخرین ترجمه‌های اسماعیل سعادت و مثنوی‌معنوی به تصحیح آقای موحد را نیز معرفی کردیم. نکته جالب برای من این بود که مقام معظم رهبری به‌عنوان یک مخاطب کتاب با ما مواجهه داشتند و از نوع و نحوه ترجمه، نگارش، کاغذ و چاپ و... سؤال می‌پرسیدند و اینکه فروش ما به چه صورت است. این موضوع برای ما خیلی ارزشمند است که با بالاترین مقام کشور از دغدغه‌های نشر صحبت کنیم.

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

محمدصادق شهبازی-قائم‌مقام دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و انتشارات راه‌یار

حضرت‌آقا اغلب کتاب‌های ما را دیده و تقریظ کرده بودند. وقتی کتاب‌های جدید را معرفی کردیم مخصوصا در حوزه پیشرفت کتاب آبی‌نفتی و به‌توان‌هایتک را مقایسه کردند با کتاب جولان جوانمرد که یکی از کتاب‌های مدیریت جهادی و روایت پیشرفت است. زمانی هم که جهت‌گیری کلی انتشارات مبنی بر بازخوانی تجربیات مختلف را مطرح کردیم، فرمودند جالب است.

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

حاشیه‌های حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب۱۴۰۳

یکی از غرفه‌داران انگشتر رهبر معظم انقلاب را در جریان بازدید دیروز ایشان از نمایشگاه کتاب تهران درخواست کرد و آن را هدیه گرفت.

معصومه سپهری، نویسنده کتاب مرد ابدی در جریان بازدید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه کتاب تهران، تسبیحی را خدمت ایشان تقدیم کرد و رهبر معظم انقلاب نیز تسبیح خود را به نویسنده کتاب هدیه دادند.

درباره کتاب تل‌آویو سقوط کرد

یکی از عکس‌های منتشرشده از بازدید دیروز رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران، تصویر رمانی است به‌نام تل‌آویو سقوط کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در انتشارات کتابستان در حال مشاهده آن بودند. نسخه عربی این کتاب در بازدید سال گذشته ایشان توسط استاد آذرشب از استادان ادبیات عرب به رهبر معظم انقلاب معرفی شده بود. این رمان به قلم نویسنده عرب‌زبان خانم سمیه علی هاشم و در مورد سناریوی آزادی فلسطین و از بین بردن موجودیت اسرائیل است که توانست جایزه جشنواره کتاب فلسطین را هم به‌دست بیاورد. این کتاب را سعیده‌سادات حسینی ترجمه کرده است.

نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از نمایشگاه کتاب طی مصاحبه‌ای، انگیزه خودشان از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی‌ و علاقه‌شان به کتاب برشمردند و سپس افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است. اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ‌چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر موضوع کتابخوانی، خاطرنشان کردند: نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند، افزودند: البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را ازجمله وظایف خود بدانند. فعالان فضای مجازی باید کتاب‌های خوب در زمینه‌های مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام کتاب‌های مفید را معرفی و ترویج کنند.

تعجب غرفه داران: این حجم از کتابخوانی رهبری در کنار فعالیت‌های سیاسی‌ بی نظیر است

ترویج کتابخوانی، وظیفه مهم مسئولان است

بخش پایانی سخنان رهبر معظم انقلاب یک توصیه مهم به مسئولان و دستگاه‌هایی بود که با نوجوانان و جوانان سر و کار دارند. ایشان فرمودند: دستگاه‌هایی همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید در زمینه تولید کتاب مناسب برای نسل جوان و وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت‌علوم نیز باید در زمینه ترویج کتابخوانی میان نوجوانان و جوانان بیش از پیش تلاش کنند تا هم زمینه کتابخوانی فراهم شود و هم کتاب خوب در اختیار آنان قرار گیرد.

ایشان یکی از نیازهای جدی برای نسل جوان را تولید کتاب در زمینه شرح قضایا و حوادث گوناگون دانستند و افزودند: در زمینه قضایایی همچون مشروطیت، دفاع‌مقدس، انقلاب اسلامی و شخصیت برجسته و کم‌نظیری همچون امام(ره) یا کتاب مناسب وجود ندارد و یا کتاب خواندنی بسیار کم است که باید در این موضوعات تولید کتاب مناسب برای نسل جوان انجام گیرد.

خبرهای خوب نمایشگاه

رهبر معظم انقلاب اسلامی به چند نکته قابل توجه در نمایشگاه کتاب امسال نیز اشاره کردند: افزایش کارهای جدید و شمارگان کتاب‌ها و تجدید چاپ‌های مکرر برخی کتاب‌ها از خبرهای خوب نمایشگاه امسال است.

کد خبر 851835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha