چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

مصر با انتخاب اجتناب‌ناپذیری روبه رو است و باید میان تامین امنیت داخلی و حفظ روابط با تل‌آویو دست به انتخاب دردناکی بزند.

رفح

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: رژیم صهیونیستی هفته گذشته با وجود هشدار های آمریکا و متحدانش، حمله به شهر رفح آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی در نوار غزه را آغاز کرد. صهیونیست‌ها کنترل گذرگاه رفح را که قبلا توسط مصر کنترل می‌شد به دست گرفتند و با وجود حضور حداقل یک میلیون فلسطینی در رفح تهدید کرده‌اند که به‌زودی حمله زمینی تمام عیار خود را به این منطقه آغاز خواهند کرد، امری که می‌تواند مصر را وادار کند تا سیاست عدم مداخله که پس از معاهده صلح ۱۹۷۹ در پیش گرفته را کنار بگذارد.

تارنمای خبری تحلیلی العربی جدید نوشته: رهبری مصر این روزها با انتخاب اجتناب‌ناپذیری روبه رو است و باید میان تامین امنیت داخلی، کمک‎های انسانی یا حفظ روابط دیپلماتیک با تل‌آویو دست به انتخاب دردناکی بزند.

افکار عمومی مصر هم از فاجعه انسانی که در مرزهایش در رفح رخ می‎دهد و هم از نقض آشکار توافقات کمپ دیوید در سال ۱۹۷۹ توسط تل‌آویو خشمگین هستند و به همین سبب به رهبران خود فشار می‌آورند تا بالاخره در برابر 7ماه جنگ نابرابر در غزه اقدام قاطعانه‌ای انجام دهد.

احتمالا به همین خاطر بود که وزارت خارجه مصر اوایل هفته جاری اعلام کرد که قاهره از پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‎المللی دادگستری حمایت خواهد کرد و از موضع بی‌طرفی خود که در طول مذاکرات میانجیگری در پیش گرفته بود فاصله خواهد گرفت.

در این میان ارتش مصر نیز از رهبران بادیه نشینان صحرای سینا که همواره روابط پیچیده‌ای با تل آویو و قاهره داشته اند درخواست کمک کرده است. آنطور که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده مصر نسبت به تلفات ویرانگر انسانی رژیم صهیونیستی به رفح و اشغال گذرگاه رفح که نقض نمادین حاکمیت مصر است عمیقا ابراز نارضایتی کرده است.

از سوی دیگر رهبران مصری عمیقا تحت فشار هستندد تا از امنیت ملی محافظت کنند و از ورود احتمالی فلسطینی‌ها به صحرای سینا و کشیده شدن جنگ به این منطقه جلوگیری کنند.

العربی جدید نوشته: به نظر می‌رسد که پس از 7ماه نسل‎کشی صهیونیست ها علیه فلسطینی ها، مصر باید طرف خود را انتخاب کرده و تلاش کند تا هرگونه تهاجم زمینی به رفح را متوقف کند چرا که این مساله می‌تواند امنیت ملی این کشور را به‌طور جدی به خطر بیندازد.

کد خبر 851912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha