سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۱
آب ميوه و كنسانتره در انتظار استانداردهاي جديد
003840.jpg
پس از اين كه سال گذشته واردات آب ميوه و كنسانتره آزاد شد، حجم زيادي از توليدات خارجي وارد بازار شد كه فقط صد تا دويست تومان گران تر از نمونه هاي ايراني هستند و از نظر كيفيت كمي بالا تر از نمونه هاي ايراني است، توليدكنندگان داخلي بارها ضمن اعتراض به تعرفه ۷۰ درصدي صادرات كنسانتره اعلا م كرده اند، اگر دولت با پرداخت يارانه، از شركت هاي داخلي حمايت كند، اين شركت ها توان رقابت با شركت هاي خارجي را خواهند داشت. اما مسأله اينجاست كه آيا واقعاً علت اصلي عدم موفقيت اين شركت ها عدم پرداخت يارانه و... است؟ بسياري از كساني كه ترجيح مي دهند از آب ميوه هاي خارجي استفاده كنند علت اين مسأله را كيفيت مناسب و طعم خوب آب ميوه هاي خارجي ذكر مي كنند.توليدكنندگان داخلي معتقدند كه محصولا تشان از كيفيت مناسب برخوردار است و قابليت رقابت با نمونه هاي خارجي را دارد اين در حالي است كه اگر استدلا لشان ذائقه مردم باشد بايد ديد واقعاً چند درصد از مشتري هاي اين نوع محصولا ت (در صورت داشتن حق انتخاب و قدرت خريد مطلوب) آب ميوه هاي ايراني را به آب ميوه هاي خارجي ترجيح مي دهند و اگر توليدكنندگان آب ميوه و كنسانتره، اخذ آرم استاندارد را دليلي بر كيفيت اين محصولا ت مي دانند، دفتر مطالعات و برنامه  ريزي استراتژي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، اعلا م كرده تعداد استانداردهاي ايران نسبت به متوسط جهاني بسيار پايين است.در حال حاضر بين شش تا هفت هزار استاندارد كالا  در ايران تعريف شده در حالي كه بايد حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار استاندارد قابل قبول داشته باشيم و بسياري از كالا هايي كه استانداردي برايشان تعريف نشده نمي توانند وارد بازارهاي جهاني شوند.هم چنين اين دفتر بر لزوم افزايش تنوع در توليد صنايع غذايي وابسته به نفت و صنايع غذايي و نساجي تاكيد كرده است. با اين وجود به نظر مي رسد شايد لا زم باشد براي توليد آب ميوه در ايران استانداردهاي جديدي تعريف شود تا كيفيت اين محصول قابل رقابت با محصولا ت خارجي هم باشد چنين استانداردي ممكن است موجب تجهيز كارخانه هاي توليدكننده آب ميوه به تكنولوژي روز دنياشود. د ر حال حاضر ۹۰ درصد تكنولوژي توليد كنسانتره در ايران قديمي است و برخي شركت هاي داخلي، ماشينآلا ت مورد نيازشان را به صورت دست دوم تهيه كرده اند.در چنين شرايطي نمي توان از مردم انتظار داشت با صرف نظر از محصولا ت با كيفيت كه اتفاقاً قيمت مناسبي دارند محصولا تي را بخرند كه چندان جذاب نيست.

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |