شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۶۶
گفت وگو با دكتر رضا منصوري معاون پژوهشي وزير علوم ،تحقيقات و فناوري
ايران سي امين كشور توليد كننده مقاله هاي علمي
۹۸ درصد مقاله هاي علمي در ۳۰ كشور جهان توليد مي شود
000909.jpg
گفت وگو: شهناز حسني
در يكي از جديدترين مقالات مجله علمي «نيچر» كشورها براساس ضريب تأثير و كيفيت، مورد بررسي قرار گرفته اند كه بر اين اساس و در ميان تعداد كشورهاي دنيا كه بيشترين تعداد مقالات پر استناد را دارند، نام ايران نيز به چشم مي خورد
اگر در ده سال گذشته يك دانشگاه با مراكز صنعتي قرارداد ۱۰ ميليارد ريالي منعقد مي كرد بسيار متعجب مي شديم، اما در حال حاضر دانشگاه هايي چون؛ صنعتي شريف براي كار تحقيقاتي با بخش صنعت بيش از ۱۰۰ ميليارد ريال قرارداد بسته اند.

معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سهم اعتبارات اختصاص يافته براي حمايت از فعاليت هاي پژوهشي به اين وزارتخانه ها را تنها ۲ درصد از كل اعتبارات پژوهشي كشور دانست.
«دكتر رضا منصوري» در گفت وگو با خبرنگار ما در عين حال تصريح كرد: سهم دانشگاهها از اعتبارات پژوهشي كشور تنها ۱۰ درصد است و ۸۸ درصد باقي مانده به مراكز، نهادها و وزارتخانه هايي به غير از وزارت علوم اختصاص دارد.
وي گفت: مجموع اعتبارات وزارت علوم در حوزه پژوهش كمتر از ۱۵۰ ميليارد ريال است و اين ميزان با توجه به برنامه هاي بنيادي و اساسي وزارت علوم در حمايت از پژوهش هاي علمي بسيار ناچيز است.
وي حمايت از انجمن  هاي علمي پژوهشكده هاي تازه تأسيس كه رديف اعتبار ندارند، پايان نامه هاي دانشگاهي و مقالات توليدي علمي ارائه شده در سطح بين المللي توسط وزارت علوم را مورد توجه قرار داد و افزود: در حال حاضر ۱۳۵ انجمن علمي فعال در كشور داريم كه حدود ۱۰ ميليارد ريال اعتبار بخش پژوهش را به آنها اختصاص مي دهيم. دكتر منصوري افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده براي فعاليت هاي پژوهشي اين انجمن ها غالباً رقمي بين ۱ ميليون تا ۱۰ ميليون ريال است.
وي همچنين در خصوص مقالات علمي كه در سطح بين المللي منتشر مي شود گفت: حمايت از اين گونه مقالات بستگي به سطح كيفي مجله اي كه اثر را چاپ مي كند و شاخص هاي تخصصي و شناخته شده بين المللي دارد.
معاون پژوهش وزارت علوم، معتقد است كه حمايت و تشويق از مقالات بين المللي توسط وزارت علوم در سالهاي اخير باعث رشد چشمگير اين مقالات داشته است.
دكتر منصوري درباره نحوه بهره مندي از حمايت وزارت علوم در خصوص مقالات علمي گفت: هيچ محدوديتي براي حمايت از پژوهشگران وجود ندارد و هر محققي كه مقاله علمي او در سطح بين المللي چاپ شود، خواه در حوزه دولتي يا خصوصي باشد و يا از وزارتخانه هاي علوم، بهداشت و كشاورزي مي تواند از اين نوع حمايت ها استفاده كند.
وي با اشاره به اينكه روند توليد مقالات علمي در عرصه بين المللي بسيار افزايش يافته است، افزود: برآورد ما اين است كه در طول سال ۲۰۰۴ ميلادي حدود ۴ هزار مقاله و شايد هم بيشتر توسط محققين كشورمان ارائه شود.
دكتر منصوري در عين حال گفت كه در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۴۰ هزار محقق حدود ۳ هزار مقاله علمي را ارائه كردند كه برخي از آنها توسط مؤلفين خارجي ارائه شده بود.
وي افزود: براساس آمارهايي كه پايش شده اند در حوزه توليد مقالات علمي، حتي از كشورهاي مطرح اسلامي در سطح جهان نيز پيشي گرفته ايم.
به گفته وي در ميان كشورهاي اسلامي دو كشور مصر و تركيه بيشترين ميزان توليد مقالات علمي را داشته اند كه ايران در ۴ سال اخير در زمينه رشد و توليد مقالات علمي به اين كشورها رسيده است.
دكتر منصوري افزود: با ارائه ۴ هزار مقاله علمي در سال جاري ميلادي از نظر رشد توليد مقالات علمي از اين دو كشور پيشي مي گيريم و از كشور مصر با توجه به ۸۰۰ مقاله بيشتر جلوتر حركت كرده ايم.
وي ابراز اميدواري كرد تا در چشم انداز ۱۵ سال آينده ايران در زمينه توليد مقالات علمي به عنوان يك قدرت مطرح در منطقه حضور يابد و از نظر توليد مقالات علمي از كشور تركيه نيز پيشي گيرد.
معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اين كه كيفيت توليد مقالات علمي ايران براساس شاخص ها و استانداردهاي بين المللي است، گفت: در يكي از جديدترين مقالات مجله علمي «نيچر» كشورها براساس ضريب تأثير و كيفيت، مورد بررسي قرار گرفته اند كه بر اين اساس و در ميان تعداد كشورهاي دنيا كه بيشترين تعداد مقالات پر استناد را دارند، نام ايران نيز به چشم مي خورد.
وي با اشاره به اينكه اين موضوع يك موفقيت بزرگ براي ايران است، گفت: در اين بررسي عنوان شده است كه ۳۰ كشور جهان ۹۸ درصد مقالات علمي پر استناد دنيا را توليد مي كنند و ۱۶۲ كشور ديگر تنها ۲ درصد مقالات را توليد مي كنند.
وي با اشاره به اينكه ايران تنها كشور اسلامي است كه در ليست كشورهاي عمده توليد كننده مقالات علمي آورده شده افزود: هر چند كه ايران بيست و نهمين كشور اين جدول است كه پس از آن لوكزامبورگ قرار دارد، اما كشور تركيه به عنوان يكي از مدعيان توليد مقالات علمي در ليست مورد نظر ديده نمي شود.
معاون پژوهشي وزارت علوم، ارتباط يافتن بخش علمي با صنعت و خدمات را مورد توجه قرار داد و گفت: يكي از دستاوردهاي مثبت رشد توليد مقالات علمي در كشور بهره مندي بخش صنعت از آثار پژوهشي است.
وي انعقاد قراردادهاي متعدد ميان دانشگاهها و بخش صنعت در سالهاي اخير را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر در ده سال گذشته يك دانشگاه با مراكز صنعتي قرارداد ۱۰ ميليارد ريالي منعقد مي كرد بسيار متعجب مي شديم، اما در حال حاضر دانشگاه هايي چون؛ صنعتي شريف براي كار تحقيقاتي با بخش صنعت بيش از ۱۰۰ ميليارد ريال قرارداد بسته اند.
به گفته عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف همزمان با رشد توليد مقالات علمي، ارتباط با داخل كشور و صنعت و خدمات نيز رشد كرده به گونه اي كه در حال حاضر بيش از ۱۰ دانشگاه مطرح كشور با بخش صنعت قراردادهايي بيش از ۱۰ ميليارد ريال بسته اند.
وي با اشاره به روند رو به افزايش و كاربردي شدن تحقيقات علمي در كشور گفت: موارد بسياري داريم كه يك كار تحقيقاتي توسط يك دانشگاه موجب افزايش يك ميلياردي سرمايه گذاري و بازده ۱۰۰ ميليارد ريالي در بخش هاي مختلف صنعت مثل وزارت نيرو، جهاد كشاورزي، صنايع و... مي شود.
دكتر منصوري، علم را يك زبان بين المللي دانست و افزود: همان طور كه كاربرد تحقيقات دانشگاهي در سطح بين المللي بسيار مهم است در ايران نيز اين روند رو به رشد توليد علم نقش مهمي در توسعه صنعت دارد.
معاون پژوهشي وزارت علوم، وضعيت تحقيقات علمي در حوزه علوم انساني را نامتناقض دانست و افزود: براساس برخي برآوردها حوزه علوم انساني در سالهاي اخير بسيار رشد كرده و بر مبناي ديگر آمارها كاهش يافته است.
وي در عين حال گفت كه در زمينه توليد مقالات علمي در حوزه علوم انساني در سطح بين المللي هنوز به سال ۱۳۵۷ نرسيده ايم.
دكتر منصوري افزود: ما هنوز نتوانسته ايم در سالهاي پس از انقلاب به كساني كه متفكر هستند امكان رشد بدهيم و آنها را در سطح بين الملل مطرح كنيم.
معاون پژوهشي وزارت علوم، با اشاره بر اينكه افرادي كه بخواهند در حوزه علوم انساني تحقيق كنند، بسيار كم هستند، افزود: در حال حاضر استناد جامعه جهاني به مقالات ايران در حوزه علوم انساني به سال ۱۳۵۷ برمي گردد.
دكتر منصوري اظهار داشت: وزارت علوم همچنان كه پيش از اين نيز بارها اعلام كرده از مقالات ارزشمند در حوزه علوم انساني در حد بضاعت خود حمايت مي كند تا در جهت رفع كمبودهاي اين حوزه مهم گام بردارد.
وي بروز مسائلي چون- خلط مباحث علوم انساني با سياست، برخورد جناحي با اظهارات علمي در اين خصوص و وارد نشدن آن به وادي گفتمان بين  المللي را از جمله مسائل فراسوي اين حوزه دانست كه باعث شده تا علوم انساني نتواند به جايگاه شايسته خود دست يابد.
معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در عين حال معتقد است كه حوزه هايي چون «ادبيات فارسي» و «فلسفه» به دليل نبود فرصت طرح آن در سطح بين الملل باعث شده تا برخي افراد را با طرح عنوان هايي چون «استاد فرزانه»، «فيلسوف محترم»  به عنوان يك انديشمند مطرح كنيم در حالي اگر به مانند رشته هايي چون فيزيك بايد در عرصه بين الملل با همطرازان خود رقابت مي كردند تا جوهر علمي آنها مشخص شود آنگاه نمي توانستيم براي برخي افراد بدون استنادات علمي صرفاً عناوين علمي را مطرح كنيم.
وي افزود: در حوزه فلسفه مانند بسياري از رشته هاي علوم انساني متفكر برجسته نداريم و اين وضعيت پيش آمده بيانگر آن است كه هنوز به دوران آل بويه دوران رنسانس روشنفكري اسلامي نرسيده ايم.
به گفته دكتر منصوري، علي رغم برنامه هاي سالهاي اول انقلاب كه انقلاب فرهنگي كرده ايم هنوز اين موضوع جدي گرفته نشده به گونه اي كه متفكراني همچون «وحيد دستجردي» كه مقالات علمي او در سطح دنيا از جايگاه خاصي برخوردار است و براساس افكار علمي او بسياري از محققين در سطح دنيا مقاله مي نويسند، در دانشگاه اجازه تدريس نمي يابند.
وي افزود: وحيد دستجردي در حال حاضر در پژوهشگاه دانشهاي بنيادي كه پيش از اين به عنوان مركز تحقيقات فيزيك نظري بنياد شناخته مي شد، مشغول كارهاي علمي است. معاون پژوهشي وزارت علوم- حمايت از تحقيقات پژوهشي در حوزه علوم پزشكي به دليل مسئوليت خاص وزارت بهداشت در اين بخش محدود به برخي تحقيقات پژوهشگاهي عنوان كرد.
معاون پژوهشي وزارت علوم- راه اندازي «رصد خانه ملي» با اعتباري نزديك به ۱۵۰ ميليارد ريال يكي از پژوهشهاي مصوب هيأت دولت دانست كه وزارت علوم در حال را ه اندازي آن است.
وي همچنين راه اندازي «شتابگر خطي» را به عنوان يك اولويت مهم پژوهشي نام برد كه از ۲ سال پيش مراحل اين طرح آغاز شده است و تا اواخر سال آينده ساخت آن به اتمام مي رسد.
«شتابگرهاي خطي» كاربردهاي بسياري در وسايل تحقيقي صنعتي و پزشكي دارند كه كشورهاي جهان سوم در زمينه ساخت آنها نسبت به كشورهاي پيشرفته در جايگاه بسيار پاييني قراردارند و در حال حاضر فقط كشورهاي چين، هند و برزيل شتابگرهاي خود را ساخته اند.
دكتر منصوري گفت: پاكستاني ها براي ساخت اين شتابگرها ۵ سال پيش فعاليت خود را آغاز كردند كه به دليل عدم حمايت آمريكا فعاليت خود را متوقف كردند.
به گفته اين مسئول وزارت علوم، ايران نيز با مشكلاتي كه فراروي پاكستان بود مواجه شد، اما توانست آنها را پشت سر بگذارد و در آينده اي نزديك به اهداف خود در اين حوزه علمي خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: در صورت راه اندازي اين شتابگر، ايران پس از كشورهاي چين، هند، برزيل در مقام چهارم توليد شتابگرهاي خطي در ميان كشورهاي در حال توسعه قرار مي گيرد. دكتر منصوري معتقد است كه ساخت اين شتابگر بزرگ كه كار بسيار پيچيده و مهم است مقدمه براي ايجاد زمينه ساخت شتابگرهاي خطي كوچكتر در سالهاي آينده است.
معاون پژوهشي وزارت علوم، هزينه ساير پروژه هاي تحقيقاتي اين وزارتخانه را بين ۱۰ تا ۱۰۰ ميليون دانست. وي، فاصله تصويب اعتبارات پژوهشي تا ارائه آن به پژوهشگر را زياد دانست و افزود: پژوهشهايي كه به عنوان مثال سال گذشته به تصويب رسيد يك سال و نيم بعد به پژوهشگر تعلق مي گيرد.
دكتر منصوري در خصوص ارائه تسهيلات اعتباري به پژوهشگران گفت: سياست ما به گونه اي است كه پژوهشگران را بي  جهت اميدوار نمي كنيم در عين حال كه اگر طرح او به تصويب برسد حمايت هاي لازم را از او خواهيم داشت.
وي درباره حمايت از طرح هاي دانشجويي گفت: رديف خاصي براي حمايت از طرح هاي دانشجويي نداريم و در مجموع در قالب انجمن هاي علمي از آنها حمايت مي كنيم در عين حال كه پول كمي با موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي براي طرح هاي دانشجويي دوره ليسانس كنار گذاشته ايم كه با اعتباري نزديك به ۲۰۰ ميليون ريال از دانشجوياني كه در كنفرانس هاي بين المللي با مقالات علمي حضور مي يابند، حمايت مي كنيم كه حمايت از دانشجويان در مسابقات روبوكاپ نيز از اين گونه برنامه ها ست.
دكتر منصوري در عين حال تصريح كرد: حضور دانشجويان دوره ليسانس در مسابقات روبوكاپ بسيار زياد شده و تلاش داريم تا اين مسابقات را ابتدا در سطح ملي برگزار كنيم و پس از آن برگزيدگان را به عرصه مسابقات بين المللي اعزام كنيم.
وي حمايت از مقالات ويژه دوره ليسانس براي ارائه در عرصه بين الملل را مهم ارزيابي كرد و افزود: تاكنون بيش از ۱۰ مورد از دانشجويان دوره ليسانس براي حضور در كنفرانس بين المللي حمايت كرده ايم.
وي كمبود اعتبار پژوهشي را مهمترين مشكل فراسوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دانست و افزود: اگر سال آينده بتوانيم از دولت اعتبار بيشتري دريافت كنيم قطعاً حمايت ها از آثار علمي و پروژه هاي تحقيقي بسيار مي شود و همزمان با اين حمايت ها نيز سطح كيفي آثار رشد چشمگيري پيدا مي كنند.
دكتر منصوري تصريح كرد: حمايت از دانشجويان پژوهشگر براي اعزام به كنفرانس هاي بين المللي در همه كشورها دنيا در جهت رشد سطح علم كشورها وجود دارد و ايران نيز از اين امر مستثني نيست.

آه! اگه ادبيات مي خواندم...
داوود ملك زاده
بعضي از آنهايي كه در رشته هاي غيرادبيات درس مي خوانند و كمي سختشان است، خيال مي كنند اگر در رشته ديگري مثلاً زبان و ادبيات فارسي درس مي خواندند، خيلي راحت بودند، شايد براي اين است كه تصور مي كنند زماني علاقه مند به شعر بودند، اصلاً قريحه شاعري داشتند و ناشناخته مانده اند. بعضي ها دليل دارند: «فارسي زبان ما است، ما هم به شب شعر علاقه منديم، پس تحصيل اين رشته چندان دشوار نخواهد بود.»
اجازه بدهيد بگويم از اين تصورها خيلي ها كرده اند و به جايي هم نرسيده اند.
از خودم شروع مي كنم. من ديپلم رياضي فيزيك بودم. پيش دانشگاهي را هم رياضي خواندم، اما به رشته ام چندان علاقه مند نبودم. اين را همه مي دانستند، از اولش هم قرار نبود رياضي بخوانم، ولي به دلايلي- نه به دليل مخالفت خانواده- رياضي خواندم، ولي در نهايت در كنكور انساني شركت كردم، يعني در يك سال فرصتي كه داشتم، كتاب هايش را به تنهايي خواندم، جز در درس هايي مثل عربي و رياضي و گاه عروض كه از محضر استادان استفاده مي كردم. حالا هم دانشجوي رشته مقدس زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه پيام نور هستم.
سؤالي كه هميشه مطرح بوده و هست و شايد خود شما از من بپرسيد اين است كه چرا من از اول در رشته انساني درس نخواندم و آن همه سال به درس هايي پرداختم كه دلم با آنها نبود و اصلاً فايده اي هم برايم نداشت؟ شايد جاي تعجب باشد اگر بگويم من كاملاً از تصميم خودم راضي هستم. چرا؟ چون اگر از همان اول انساني مي خواندم شايد ديگر اين شور و انگيزه درس خواندن در من شكل نمي گرفت (با توجه به فضاي كلاس هاي انساني و همچنين شناختي كه از خودم دارم). دوم اين كه حسرت اين بر دلم مي ماند كه خدايا! اگر رياضي مي خواندم مهندس مي شدم. اله مي شدم، بله مي كردم، يا فوق ليسانس حسابداري مي شدم و از اين حرف هاي مفت كه جز افسوس و اشتغال افكار، چيزي نصيب من نمي كرد.
فكرش را بكنيد! من فكر مي كنم يك گام- و شايد حتي بيشتر- جلوتر هستم از آنهايي كه در رشته هاي مختلف درس مي خوانند و حسرت رشته هاي ديگر را دارند و گمان مي كنند در رشته ديگر- مثل ادبيات- موفق مي شدند؛ اما چنين نيست.
از طرفي دانشجوياني بودند كه در رشته هاي علوم پايه درس مي خواندند و با هم در خانه دانشجويي بوديم و شب هاي امتحان پايان ترم را مي گذرانديم. بعضي از آنها از دشواري درس هايشان حرف مي زدند و آن را با كتاب هاي ما مقايسه مي كردند. مسئله اين جا ست كه سخت بودن درس هاي علوم پايه، دليل بر آساني كتاب هاي زبان و ادبيات فارسي نيست. درست است كه دروس رشته هايي مثل برق، زيست شناسي، شيمي و... سنگين است و براي آنهايي كه با اينها چندان مأنوس نيستند، بسي سخت تر، اما آيا درس هاي تخصصي ادبيات راحت است؟
ببينيد، اصولاً اين چنين مقايسه هايي نمي تواند درست باشد. مقايسه ادبيات با شيمي، درست مثل قياس كردن چشم يك نفر با بيني يك نفر ديگر است. آيا اين درست است؟ ما مي توانيم ادبيات دانشگاه تهران را مثلاً با ادبيات دانشگاه اردبيل مقايسه كنيم يا نهايتاً با دانشگاه هاي خارجي؟ يا ادبيات امروز را با سال هاي قبل مقايسه كنيم و ببينيم چقدر فرق كرده؟ چه اندازه پيشرفت كرده؟ چه تعداد منابع و كتاب هايش تغيير كرده و جديد شده؟ اين چند جمله آخري، نكاتي است كه مي شود روي آنها بحث كرد و اگر خدا خواست به نتيجه هم رسيد.
البته اين يك طرف قضيه است. مسائل ديگري مثل ايجاد انگيزه و رغبت از طرف دانشگاه، تنوع در كلاس، بازنويسي كتاب ها، گنجاندن واحدهاي بيشتري از ادبيات معاصر، حتي وجود رشته اي به نام ادبيات معاصر، جداسازي زبان فارسي از ادبيات فارسي- كاري كه ان شاءالله عملي خواهد شد- و بسياري ديگر كه هر كدام مقال و مقاله اي را مي طلبد.

با دانشگاهها
رئيس مركز IT  دانشگاه صنعتي شريف خبر داد:
راه اندازي يك دانشگاه مجازي در سال تحصيلي جديد

هم اكنون برنامه  راه اندازي يك دانشگاه مجازي در حال اتمام است و براي سال تحصيلي جديد قابل اجراست.
«دكتر حميدرضا ربيعي» رييس مركز IT دانشگاه صنعتي شريف در ديدار با دبيران كنفرانس ملي كسب كار و الكترونيك به فعاليت هاي مركز اشاره كرد و گفت: ۲۷ شركت و هسته  پژوهشي با مركزIT دانشگاه شريف فعاليت مي كنند و سال گذشته موفق به دريافت مجوز براي مركز رشد شديم كه تا ۲ ماه ديگر اين مركز راه اندازي مي شود.
ربيعي، در ادامه از برگزاري كلاس هاي مجازي در سال تحصيلي جديد خبر داد.
وي، با انتقاد از جو فرهنگي كشور، گفت: زيرساخت هاي فرهنگي لازم براي انجام كار گروهي وجود ندارد و در جو فرهنگي كشور سرعت رشد يك فرد يا يك سازمان چندان قابل تحمل نيست كه بايد اين جو شكسته شود.
رييس مركز IT دانشگاه صنعتي شريف، ادامه داد: بايد دانش را به فناوري تبديل كرده و به جوان ها بسپاريم كه اگر به جوان ها بها داده و به آن ها اعتماد كنيم خلاقيت آن ها بروز مي كند و در اين مسير جامعه  دانشگاهي بسيار مهم و مورد توجه اند.
ربيعي، در پايان از همكاري مركز IT شريف با اين كنفرانس خبر داد و اعلام كرد: از هر گونه كمكي براي برگزاري اثربخش تر كنفرانس دريغ نخواهد كرد.
خوابگاهي با ظرفيت ۲۰۰ دانشجو در دانشگاه اميركبير
مسئول خوابگاه هاي دانشگاه صنعتي اميركبير از ساخت يك خوابگاه جديد با ظرفيت ۲۰۰ دانشجو براي سال تحصيلي جديد خبر داد.
مهندس نيكوكار محل اين خوابگاه را در خيابان انقلاب اسلامي اعلام كرد و گفت: دانشگاه به دنبال ساخت چند خوابگاه ديگر است كه پس از بررسي پروژه ها نسبت به ساخت آنها اقدام خواهد كرد.
وي با بيان اينكه چند خوابگاه اين دانشگاه مستهلك شده اند، به پروژه تعميرات خوابگاهي در اين دانشگاه اشاره كرد و اظهار كرد: در طول تابستان ۳ تا ۴ خوابگاه دانشگاه اميركبير بازسازي مي شود. به گفته وي، براي خريد بخشي از وسايل خوابگاه ها از صندوق رفاه كمك هايي شده و مابقي اين هزينه نيز از محل اهدا و كمك ها تامين شده است .
خودكشي يك داوطلب كنكور سراسري
«مير وحيد موسوي» دانش آموز ۱۸ ساله اردبيلي پس از اطمينان از عدم قبولي در كنكور سال ۸۳، خود را به دار آويخت.
پدربزرگ مرحوم موسوي كه خود تحصيل كرده مكتب و روحاني محل است، گفت: «وحيد» فقط به خاطر اين كه خوب درس مي خواند و به خودش مغرور شده بود، فكر مي كرد كه حتما قبول مي شود و برخلاف انتظارش وقتي ديد حتي نتوانسته مجاز به انتخاب رشته شود، دست به خودكشي زد. موسوي، افزود: نوه ام از سال اول دبيرستان در يك مدرسه «نمونه دولتي» تحصيل مي كرد و حتي به دليل دوري راه در خوابگاه همان مدرسه مي ماند. معدل او معمولاً پايين تر از ۱۹ نبوده و هميشه دانش آموز موفقي بود و بيش از ۳۰ تقديرنامه علمي، ورزشي، فرهنگي و اخلاقي از او به جا مانده است و اين نتايج به او اطمينان داده بود كه روزي وارد دانشگاه مي شود.
به گزارش ايسنا اين پدربزرگ درباره چگونگي اقدام به خودكشي نوه اش، گفت: وحيد پس از اخذ نتيجه كنكور، به خانه خودشان نيامد و به منزل پدربزرگ مادري اش رفت. چون فصل كاري روستائيان است و همه بر سر خرمن هستند، كسي در منزل نبود و او در اين زمان خود را به دار آويخت. ما بعد از چند ساعت ، توسط يكي از بچه هاي همسايه مطلع شديم كه ديگر كاري از دستمان برنمي آمد.
عمه اين دانش آموز جان باخته نيز گفت: وحيد فرزند ارشد خانواده بود و تمام خانواده آرزوي رفتن او را به دانشگاه داشتند . او در حالي كه شديدا اشك مي ريخت، گفت: وحيد پسر سر به زير و آرامي بود و فقط آرزوي ورود به دانشگاه را داشت و سال آخر خيلي تلاش  كرد. چون دوره پيش دانشگاهي مدرسه  شان خوابگاه نداشت هر روز مسير ۳۰ كيلومتري روستايمان تا اردبيل را مي رفت و برمي گشت، و آخرش هم اين اتفاق افتاد.
رشته مهندسي پوشاك راه اندازي شد
رشته مهندسي پوشاك براي اولين بار در كشور در دانشكده مهندسي نساجي دانشگاه صنعتي اميركبير راه اندازي شد.
به گفته رئيس دانشكده مهندسي نساجي، براي اولين بار حدود ۲۵ نفر در اين رشته در مقطع كارشناسي پذيرش مي شوند.
فارغ التحصيلان اين رشته از تخصص لازم در بخش هاي فني ماشين آلات نساجي، مكانيزم و تكنولوژي توليد پوشاك از طراحي پارچه، تهيه الگو، برش، دوخت و... برخوردار خواهند بود.
در اين رشته، دانشجويان سال اول و دوم دروس علوم پايه و عمومي را مي گذرانند و در مورد دروس اختصاصي با توجه به اختياراتي كه وزارت علوم، به دانشگاه داده، تصميم گيريهاي لازم توسط هيأت مميزه دانشگاه انجام خواهد شد.
جرايم دانشجويي كاهش يافت
دبير كميته انضباطي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: جرايم دانشجويي دانشگاه طي سال جاري تا يك سوم كاهش يافته است. وي افزود اجراي طرح اطلاع رساني در جهت افزايش آگاهي دانشجويان نسبت به جرايم دانشجويي، تنها عامل كاهش اين جرايم بوده است، چرا كه نه مسئولين دانشگاه و نه دانشجويان، تعريف درستي از تخلف و جرم نداشتند. وي در خصوص نحوه اجراي اين طرح، گفت: اين اطلاع رساني در ابتدا بين وروديهاي جديد انجام شد و طي آن ضمن ذكر كليه تخلفات دانشجويي، رسالت كميته انضباطي نيز براي آنها تشريح شد. همچنين در اين راستا، اين اطلاع رساني در كليه دانشكده ها، بيمارستانها و گروه هاي آموزشي مختلف نيز به اجرا درآمد. دكتر داورزني، با اشاره به آمار تخلفات ترم گذشته دانشگاه اظهار كرد: در ترم گذشته در مجموع ۶۰ تخلف دانشجويي صورت گرفت كه ۴۰ مورد از آنها، مربوط به آقايان بود. دبير كميته انضباطي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در ادامه تخلفات دانشجويي را در كل چهار مورد عنوان و تصريح كرد: جرائم عمومي (سرقت و قتل و...)، تخلفات آموزشي، سياسي و اخلاقي شامل عدم رعايت شئونات، مزاحمت، مواد مخدر برخي از اين تخلفات هستند.
حذف خوابگاه دختران در سه دانشگاه كشور
دانشگاه هاي صنعتي سهند تبريز، علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان و كاشان به دانشجويان دختر روزانه ورودي جديد خوابگاه نمي دهند. دانشگاه صنعتي سهند تبريز با اعلام اينكه دانشگاه تعهدي در قبال ارائه خوابگاه به دانشجويان دختر روزانه ورودي جديد ندارد به داوطلبان دختر غيربومي كنكور پيشنهاد كرد كه اين دانشگاه را براي ادامه تحصيل انتخاب نكنند. دانشگاه كاشان نيز با توجه به محدوديت امكانات، هيچ تعهدي براي واگذاري خوابگاه به دانشجويان ورودي ۸۳ ندارد. به گزارش ايسنا، دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان نيز اعلام كرده است كه با توجه به امكانات خوابگاهي، به دانشجويان دختر دوره روزانه در ترم اول خوابگاه واگذار نمي  گردد و واگذاري خوابگاه از ترم دوم به بعد براساس ضوابط و امتيازبندي خواهد بود.
تحقيق و تفحص از آزمون دستياري پزشكي
طرح تحقيق و تفحص از امتحانات دستياري پزشكي ۵ سال گذشته و همچنين طرح اصلاح قانون تشكيل شوراي آموزش پزشكي و تخصصي توسط گروهي از پزشكان مجلس هفتم به مجلس داده مي شود.
دكتر نورالدين پير مؤذن نماينده مردم اردبيل، با اعلام اين مطلب گفت: اگر آزمون و امتحانات ورودي و خروجي تخصصي پزشكان با استانداردهاي علمي شناخته شده و تجربيات نوين آموزش پزشكي همراه نباشد شيرازه آموزش پزشكي كشور بيش از پيش به هم خواهد ريخت.
با توجه به گذشت بيش از ۳۰ سال از تصويب قانون فعلي (مصوب ۱۳۵۲) و اين كه ۳۰ سال پيش دبيرخانه شوراي تخصصي به عنوان زير مجموعه وزارت علوم تشكيل شد و با توجه به فضاي علمي و آكادميك موجود در وزارت علوم، در اين راستا مشكلي در اين دبيرخانه وجود نداشت.وي افزود: به دنبال جدا شدن آموزش پزشكي از وزارت علوم و سپردن آن به بهداري چي ها و انتقال دبيرخانه شوراي تخصصي و آموزش پزشكي به وزارت بهداشت، اين امر موجب بروز نارسايي ها و مشكلات فراوان و روزافزون شد كه اعتراض گسترده پزشكان شركت كننده در آزمون هاي دستياري در چند سال گذشته و عدم تسلط اين دبيرخانه به گردش كار آموزش پزشكي در كشور از نتايج آن است كه در اين مورد نياز به بازنگري و اصلاح اين قانون ملموس است.

توضيح
در صفحه ۱۵ همشهري دانشجو هفته گذشته، مطلبي با نام «شيب تند توليد علم» چاپ شد كه متأسفانه منبع مطلب مذبور از قلم افتاده بود. مقاله ياد شده برگرفته از كتاب ۳۰ سال توليد علم در ايران به قلم آقايان دكتر شاپور اعتماد، يحيي امامي و مسعود محراب است.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |