دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۵ - Nov 15, 2004
تهران و عيد پرهيزكاران
تهران، شادمانه عيدفطر را جشن گرفت
گروه شهري: شنبه شب و همزمان با اعلام رسمي فرارسيدن «عيد سعيد فطر» ميليون ها نفر از مردم تهران كه ايام ماه مبارك رمضان را با روزه و عبادت به درگاه احديت گذرانده بودند، به استقبال عيد بزرگ مسلمين جهان شتافتند. بنا به يك رسم كهن، پيام هاي تبريك، به عنوان نخستين نشانه فرارسيدن عيد فطر، ابتدا ميان اعضاي خانواده ها و سپس ميان بستگان، همسايگان و آشنايان مبادله شد.
عيد فطر و خاطرات كودكي
به گزارش خبرنگار ما، تهران بزرگ از همان شنبه شب غرق در شادي و سرور شد و شيريني فروشي ها، ميوه فروشي ها و گل فروشي ها با انبوهي مشتري روبرو شدند.
يكي از قنادان قديمي محله قلهك در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: معمولاً در واپسين روزهاي ماه مبارك رمضان، تعداد مشتريان شيريني فروشي ها بيشتر مي شود. اما شنبه شب، ناگهان متوجه شدم كه دهها نفر در مقابل قنادي صف كشيده اند. اين رسم ارزنده مردم ماست كه هر جشن و شادماني را با صرف شيريني همراه مي كنند.
خانم فاطمه نوري، كه براي خريد شيريني به اين قنادي مراجعه كرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: عيدفطر و زيبايي هاي آن از دوره كودكي با خاطرات من گره خورده است. خوب به خاطر دارم كه پدر و مادرم هنگام افطار در ماه مبارك رمضان، ما بچه ها به اتاق ديگري مي رفتيم تا بزرگترها افطار كنند. ما هنگام صرف شام از بازي دست مي كشيديم و سر سفره مي رفتيم اما شب عيد فطر، همگي دور هم بوديم و از شدت شادي روي پا بند نبوديم.
من همينطور حركت دسته جمعي پدر و مادر و همسايه هايمان را به طرف مسجد، خوب به خاطر دارم رسمي كه هنوز پابرجاست و مرا به دنياي شيرين خاطرات كودكي مي برد.
فرصتي دوباره براي زندگي
«بهمن - م» ۱۹ساله به خبرنگار ما گفت: احساس من نسبت به عيد فطر، بسيار خوب و دوست داشتني است. احساس سبكي مي كنم.
انگار خداوند فرصت تازه اي براي نظم بخشيدن به زندگي، دوري از گناه، كمك به همنوع و لذت بردن از مظاهر زيباي حيات عطا كرده است. خصوصياتي كه ما به عنوان سپاس به درگاه حق همواره بايد رعايت كنيم. اما گذشت زمان ما را دچار نسيان مي كند و باز ماه مبارك رمضان از راه مي رسد و دوباره به ياد مي آوريم كه يك انسان مؤمن بايد چه خصوصياتي داشته باشد.
مهربان تر مي شويم
خانم مرواريد - س كه معلم و ساكن تهران است، به خبرنگار ما گفت: عيد فطر، عيد بزرگ تمام مسلمانان جهان است. جنب و جوشي كه مردم براي رؤيت هلال ماه و يقين حاصل كردن از طليعه عيد، دارند كاملاً طبيعي و از جلوه هاي خوب اين ماه مبارك است. واقعيت اين است كه با فرا رسيدن عيد فطر، مردم از خيلي مسائل پرهيز مي كنند، مهربان تر و سازگارتر مي شوند. يعني هر آنچه را كه در روزها و شب هاي پربركت ماه مبارك رمضان فرا گرفته ايم، در ماه هايي كه با عيد فطر آغاز مي شود، به كار مي بنديم.
نماز، ديد و بازديد و عيادت
ديروز و همزمان با عيد سعيد فطر نيز تهران غرق در شادي و نشاط بود. از نخستين ساعات بامداد ديروز مردم با حضور در مصلاي تهران و همچنين مساجد شهر، آيين نماز عيد فطر را به جا آوردند.
همچنين شهروندان تهراني ديروز را با پرداخت فديه يا زكات فطريه، و ديد و بازديد از اقوام و بستگان، عيادت از بيماران و كمك به نيازمندان سپري كردند.

با بهره گيري از استعدادهاي طبيعي موجود
باغ  هاي پرندگان و موزه معماري در شمال غرب تهران احداث مي شود
006660.jpg
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر : ده ها طرح عمران شهري با رعايت شاخصه هاي زيست محيطي در شمال غرب تهران اجرا مي شود.
دكتر علي محمد شاعري - شهردار منطقه ۲۲ تهران، ديروز در گفت وگو با خبرنگار ما،  با اعلام مطلب فوق، افزود: ساخت تونل تأسيسات شهري، توسعه و ساماندهي بوستان جنگلي چيتگر، جنگلكاري ارتفاعات بالاي ،۱۶۰۰  بزرگترين درياچه مصنوعي و ساماندهي روستاها و شهركهاي موجود در محدوده منطقه ۲۲ ازجمله طرح هايي است كه عمليات اجرايي آنها آغاز شده است.
وي همچنين به اجراي ده ها طرح عمراني با مشاركت بخش خصوصي اشاره كرد و افزود: ۵ ايستگاه مترو در محدوده منطقه ۲۲ قرار دارد كه براي ساخت مجتمع هاي تجاري و رفاهي در حاشيه آنها از سرمايه گذاري و مشاركت بخش خصوصي بهره جسته ايم.
دكتر شاعري ساخت باغ موزه معماري ايران، بوستان پرندگان و احداث مجموعه هاي تفريحي و توريستي، بازار گل و گياه و احداث شهرك آموزش ترافيك را از ديگر طرح هاي مشاركتي منطقه برشمرد و افزود: پروژه باغ پرندگان تهران با هدف ايجاد فضايي تفريحي براي شهروندان و آشنايي آنان با انواع پرندگان و نيز ايجاد يك مركز تحقيقاتي براي مطالعه متخصصان تعريف شده است. تهران، شهري است دور از طبيعت و ساكنين چنين شهرهايي نياز به نزديكي با طبيعت دارند و ساخت باغ پرندگان در كنار اقدامات زيست محيطي متعدد ديگر مي تواند تا حدي اين نياز عميق را برطرف كند.
به گفته وي، در باغ موزه معماري ايران، بناهاي تاريخي ايران در مقياس خرد و مينياتوري بازسازي شده و در يك مجموعه متنوع كنار يكديگر قرار مي گيرند.
به گفته شهردار منطقه ۲۲ تهران ، براي نخستين بار در كشور، عمليات ساخت تونل تأسيسات شهري به طول ۵ كيلومتر در ضلع شاخه غربي بزرگراه درون شهري همت آغاز مي شود. طول شاخه اصلي و انشعاب تونل تأسيسات شهري حدود ۱۰۰ كيلومتر خواهد بود.

بهره برداري از ۲۵ طرح عمراني در تهران
006651.jpg
گروه شهري: ۲۵ طرح عمراني، ترافيكي و فرهنگي ديروز با حضور مسئولان شهرداري تهران در منطقه۶ به بهره برداري رسيد. خبر توقفگاه طبقاتي تقاطع خيابان هاي وليعصر و طالقاني- مجموعه فرهنگي فن آوري اطلاعات در بوستان مريم مقدس - تعريض خيابان فاطمي غربي- كانال انتقال آب هاي سطحي خيابان انقلاب تا ايرانشهر، از جمله اين طرح ها مي باشد.
توقفگاه طبقاتي تقاطع خيابان هاي وليعصر و طالقاني در هفت طبقه با زيربناي ۱۲ هزار مترمربع احداث شده است و گنجايش روزانه ۴۵۰ دستگاه خودرو را دارد.

۱۸ هزار خودروي گاز سوز
006654.jpg
قلم سبز ايران: براساس آخرين بررسي ها تا ۱۳ آبان ماه سال جاري تعداد ۱۷ هزار و ۹۲۰ خودروي گازسوز در كشور در حال تردد است. كارشناس كنترل پروژه واحد تبديل كارگاهي سامان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفت و گو با قلم سبز ايران با اعلام خبر فوق افزود: تعداد خودروهاي گازسوز شده توسط كارخانه هاي خودروساز در حال حاضر به ۳ هزار ۷۷۴ خودرو مي رسد. عباس آخوندي، افزود:در بخش تبديل كارگاهي نيز تا تاريخ ۱۳ آبان ماه بيش از ۱۴ هزار و ۱۴۶ دستگاه خودرو از سوخت بنزين به گازسوز تبديل شده اند.
در حال حاضر، تقاضا براي تبديل خودروها در بخش كارگاهي رو به افزايش است .

جمع آوري بي خانمان ها در تهران
006657.jpg
ايسنا: اولويتهاي ساماندهي متكديان و بي خانمانهاي استان تهران كه از روز اول آذر امسال به اجرا درمي آيد، اعلام شد. علي اوسط هاشمي، معاون سياسي امنيتي استانداري تهران و رئيس ستاد ساماندهي متكديان و بي خانمانها اولويت اول ساماندهي اين افراد را به ترتيب شامل معتادان تابلو، افراد معلول و زمين گير،مسن و از كار افتاده، اتباع خارجي، كودكان زير ۱۰ سال و معلولان ذهني و مجنون برشمرد و گفت: اين اولويتها از سوي نيروي انتظامي اعلام شده است. متكديان حرفه اي، افرادي كه با پوشش مشاغل كاذب، تكدي گري مي كنند، كليه متكديان  زن، كارتن خوابها، همچنين كليه متكديان سطح شهر اعم از زيارتگاه ها و قبرستانها جزو اولويت هاي دوم جمع آوري هستند.

صد ميدان ميوه و تره بار
006663.jpg
ايرنا: مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران گفت: احداث ۳۰۰ بازار ميوه و تره بار تا پايان سال آينده، نياز ۵۰ درصد از جمعيت شهر تهران براي تهيه محصولات كشاورزي را تأمين مي كند.
محمود صلاحي گفت: هم اكنون ۶۷ ميدان ثابت ميوه و تره بار در تهران فعاليت كرده و تعداد ميادين تا پايان سال ،۸۴ به يكصد ميدان خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: بودجه و اعتبارات لازم براي توسعه ميادين ميوه و تره بار در شهر تهران فراهم شده اما نبود زمين و فضاي مناسب در برخي از مناطق براي احداث ميادين، روند توسعه ميادين را كند كرده است.

عضو شوراي شهر تهران:
ترن هوايي بايد ۲۰ ماهه تحويل شهرداري تهران شود
ايرنا: عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : ترن  هوايي  (مونوريل ) طبق  زمانبندي  انجام  شده ، بايد ۲۰ ماهه  تحويل  شهرداري  تهران  شود.
رضا واعظ آشتياني  روز شنبه  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه  به  برخي  مسائل ، احتمال  به  تاخير افتادن  اين  پروژه  وجود دارد.
وي  اظهار داشت : براي  حل  مشكل  ترافيك  شهر تهران  نمي توان  تنها به  يك گزينه  اكتفا كرد.
آشتياني ، ترن  هوايي  را جزو برنامه هاي  ميان  مدت  براي  حل  مشكل  ترافيك  شهر تهران  عنوان  كرد و افزود: در كوتاه مدت  تجهيز تاكسيراني  و اتوبوس راني  و در بلند مدت  توسعه  خطوط مترو تا حدود زيادي  به  حل  مشكلات  ترافيكي  كمك خواهد كرد.
عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  در خصوص  ميزان  پيشرفت  فيزيكي  پروژه  ترن  هوايي  ادامه  داد: تا پايان  سال  جاري  ستون هاي  عمودي  و افقي  مونوريل  خط صادقيه  و فرودگاه  به  اتمام  خواهد رسيد.
آشتياني  همچنين  با اشاره  به  طرح  خروج  خودروهاي  فرسوده  گفت : متاسفانه  برنامه  دقيقي  در خصوص  اين  طرح  از سوي  مسئولان  مربوطه  تدوين  نشده  است .
وي  افزود: هم اكنون۳ برابر ظرفيت اين شهر خودرو تردد مي كند كه در نوع خود كم نظير است!
اين  عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  يادآور شد: با توجه  به  شرايط كنوني  در خصوص  مشكلات  ترافيك  شهر تهران ، راهي  جز اجراي  پروژه هايي  همچون  ترن  هوايي  براي  كم  كردن  بار ترافيكي  وجود ندارد.

تهران نياز به بانك اطلاعات مشاغل دارد
ايرنا: مناطق شهري تهران با داشتن بافت هاي اجتماعي، اقتصادي مختلف، نيازمند اطلاعات آمار صحيح در مورد اشتغال و اشتغال زايي است.
به همين دليل و با توجه به توانمندي و ظرفيت هاي بالقوه موجود در هر منطقه مسئولان مي توانند با تعامل و تفاهم، تمهيدات و تسهيلاتي را به جويندگان كار ارائه دهند.
رمضان لطفي رئيس فرهنگسراي كار، مشاوره و ارائه راه كارهاي شغلي مناسب را از فوايد راه اندازي بانك اطلاعاتي در مناطق دانست و گفت: در اين بانك به جويندگان كار تحصيل كرده فاقد شغل نيز خدمات ويژه ارائه مي شود.
رئيس فرهنگسراي كار اظهار داشت: با جمع آوري اين قبيل اطلاعات مي توان ضمن طبقه بندي و انتشار اطلاعات شغلي در جهت توسعه و ترويج فرهنگ كار نيز گام برداشت. به گفته وي، تشكيل گروه هاي ويژه در مناطق تهران مي تواند پل ارتباطي در ايجاد پيوستگي شغلي و صنفي بين جوانان و جويندگان كار در تمام مناطق شهرتهران باشد.

پايان اولين دوره واليبال ساحلي شهرداري تهران
(جام رمضان)
گروه شهري:نخستين دوره مسابقات واليبال ساحلي شهرداري تهران (جام رمضان) پاي ۳۲ تيم از مناطق ۲۲گانه شهرداري را به زمين ساحلي مجموعه ورزشي بهمن كشاند. در اين رقابت ها كه نزديك به دو هفته طول كشيد، سكه قهرماني به نام محمد شاهمرادزاده و حسين ابراهيميان ضرب شد كه بارها تجربه شركت در مسابقات ساحلي كشور را داشتند.
در پايان اين مسابقات به ۸ تيم برتر جايزه تعلق گرفت كه پس از منطقه پنج، تيم هاي الف و ب منطقه ۱۳ در جاي دوم و سوم ايستادند. در شب پاياني ابراهيميان دبير هيأت واليبال شهرداري خبر از مسابقات كلانشهرهاي كشور را داد. وي افزود: همه مقدمات براي برگزاري اين مسابقات فراهم شده است و به زودي تاريخ آن اعلام خواهد شد.

كاهش جرايم در ماه مبارك رمضان
واحد مركزي خبر: مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ اعلام كرد:  آمار جرايم در كشورمان در ماه رمضان كاهش يافت. در اين ماه سرقت از منزل ۲۴ درصد و سرقت از مغازه ۹ درصد ، سرقت خودرو و موتورسيكلت ۱۰ درصد، كيف قاپي ۱۸ درصد و زورگيري ۴۰ درصد كاهش يافت.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |