دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳
كارل هاينز رومينيگه
باواريايي مهربان
010392.jpg
جهانگير كوثري
هرگز در يك جنجال و آشوب حضور نيافت. اخلاقيات را تا پايان بازي خود هرگز فراموش نكرد. در بازي جوانمردانه هميشه يكي از بهترين ها بود. رفتار او براي تمام بازيكنان جهان يك الگو بود. سربزير و سربه فرمان مربي. حتي آن زمان كه روي نيمكت مي نشست با شوق و ذوق عجيبي لحظه شماري مي كرد تا به ميدان برود و به محض ورود به ميدان چون روزهاي افتخار مي دويد و مي جنگيد، در فوتبال حرفه اي كه همه براي پيروزي به وسيله اي متوسل مي شوند، او راه جوانمردي و صداقت را در پيش گرفت. كارل هاينز رومينيگه را با اين شاخص ها مي شناسند و در دنياي پرآشوب فوتبال او همچنان رومينيگه باقي مانده است. حتي در مقام مديريت فوتبال بايرن مونيخ و مشاور تيم ملي فوتبال آلمان. او از نسل و سلاله مردان اخلاق فوتبال است.
گفت وگوي مفصل با رومينيگه مي تواند در شرايط امروزي براي بازيكنان و فوتبال دوستان مفيد واقع شود، اين مصاحبه طولاني را با هم مي خوانيم:
* نظر شما راجع به نيم فصل اول بوندس ليگا چيست؟
- ما بايد از جايگاه مان بسيار راضي باشيم و مي توان گفت كه پايه هاي موفقيت مان را براي نيم فصل دوم استحكام بخشيديم و تغييرات مهمي در تابستان انجام داديم كه مهمترين آنها شامل ورود لوسيو و تورستن فرينگز و همچنين جانشيني ماگات به  جاي هيتز فلد بود.
* ماگات چه چيز جديدي را در مربيگري به ارمغان آورده است؟
- فلسفه مربيگري او بر پايه تناسب، سازماندهي و نظم تيمي است. فصل گذشته ما در بخشهايي از موارد مذكور مشكلاتي داشتيم و بايد آنها را رفع مي كرديم. بازيكنان به تدريج تأكيد وي بر استمرار تمرينات فيزيكي را پذيرفتند و توانستند ارتباط خوبي را با نحوه تمرين او پيدا كنند. اين مسأله كه ما بيشتر در دقايق پاياني موفق به ثمر رساندن گل مي شويم اتفاقي نيست و نتيجه تمرينات مستمر فيزيكي بازيكنان است.
* در اشتوتگارت، ماگات با بازيكنان بسيار جواني كه در اختيار داشت بسيار موفق بود، آيا به نظر شما او بهترين انتخاب براي بايرن بود؟
- ما عملكرد عالي وي را طي سه سال اخير در اشتوتگارت بررسي كرديم و به اين نتيجه  رسيديم كه مي تواند كمبودهاي ما را جبران كند.
* بركناري هيتزفلد براي شما چقدر سخت بود؟
- بسيار مشكل بود. او براي شش سال با ما بود و در پنج فصل دستاوردهاي بسيار خوبي براي ما به ارمغان آورد و تقريباً همه چيز را فتح كرد، اما در فصل اخير شرايط به خوبي پيش نرفت و كار به جايي رسيد كه ما احساس كرديم تغيير مربي ضروري به نظر مي رسد. اوتمار هنوز هم براي ما دوست خوبي به شمار مي آيد و بعضي اوقات نيز با هم شام مي خوريم.
* چقدر نسبت به بردن عنوان قهرماني بوندس ليگا در اين فصل خوش بين هستيد؟
- ما در مسير درست قرار داريم. بايرن باشگاهي است كه نياز به نتايج خوب و كسب عناوين است. براي مثال اگر شالكه نتواند اين فصل قهرمان شود زياد تعجب برانگيز نيست و براي اين تيم عادي است. زيرا چهل و هشت سال است كه آنها نتوانستند به اين عنوان دست پيدا كنند و اگر چهل و نه سال هم بشود زياد فرقي نمي كند، ولي براي بايرن قضيه فرق مي كند و اگر نتوانيم عنواني را به دست آوريم، به باد انتقاد گرفته خواهيم شد و بازيكنان بايد براي تمام شرايط (از جمله انتقاد) خود را مهيا كنند.
* فتح بوندس ليگا مهمتر است يا جام قهرمانان؟
- تصور مي كنم كه قهرماني در يك رقابت بين المللي مثل جام قهرمانان مهمتر باشد و كلاس بيشتري را نيز براي باشگاه به همراه خواهد داشت. در جام قهرمانان بايد شانس نيز يار باشد تا تيم بتواند راه خود را طي كند.
* نظر شما راجع به اف ث  هاليوود چيست!؟
- احتمالاً هيچ كس در اينجا اين برچسب را دوست ندارد، اما اگر طوري ديگر نگاه كنيم اين مسأله به پر شدن ورزشگاه كمك مي كند، مخصوصاً ورزشگاه جديدي كه در دست احداث است. مردم راجع به مطالبي كه در روزنامه ها نوشته مي شود كنجكاو هستند و اين امر مي تواند براي باشگاه جذاب و سودآور باشد. در آلمان نيمي از مردم طرفدار بايرن هستند و نيمي ديگر مخالف آن و اين مسأله اي است كه بايد پذيرفت.
* كمترين انتظار شما در جام قهرمانان چيست؟
- اين كه بتوانيم يك پله بالاتر از سال قبل برويم خوشحال كننده خواهد بود، اما رسيدن به نيمه نهايي نيز براي ما بسيار راضي كننده است.
* يورگن كلينزمن سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان سياست بازي چرخشي را براي حراست از دروازه تيم ملي با كان و لمان پيش گرفته است، نظر شما در اين مورد چيست؟
- احساس من اين است كه اين راه حل مناسبي براي كان و لمان نيست. هر كدام از آنها كه مرتكب اشتباهي شوند توسط رسانه ها مورد هجوم قرار مي گيرند و از اشتباهات آنها به عنوان بلا ياد مي شود. اين نوع رقابت باعث مي شود كه هر دوي آنها فشار زيادي را تحمل كنند كه به سود هيچ كس نيست. بازيكن بايد احساس كند كه مربي به او اعتماد دارد. ما با كلينزمن در اين مورد جلسه اي نيز داشتيم اما چيزي تغيير نكرد.
* عملكرد كلينزمن را در چند بازي نخستش به عنوان سرمربي چطور ارزيابي مي كنيد؟
- در واقع بسيار مثبت است. او شروع فوق العاده اي داشت. تيم او بجز بردن، خوب نيز بازي مي كند. كلينزمن گفته است كه جام جهاني۲۰۰۶ آلمان را فتح خواهد كرد كه اين پيام خوبي براي مردم آلمان است. در ابتدا وقتي او اين مسأله را عنوان كرد همه به او خنديدند اما به تدريج او را باور كردند.
* شما رئيس مجمع باشگاه هاي اروپا در يوفا هستيد، راجع به مقامتان چه نظري داريد؟
- اين مجمع به عنوان پلي ميان يوفا و باشگاه ها عمل مي كند. مجمع باشگاه هاي اروپا تركيبي از همه است. تركيبي از باشگاه هايي مثل رئال مادريد و ميلان و باشگاه هايي كوچكتر از بلاروس، قبرس و غيره است و كار ما پيدا كردن راهي براي بر قراري توازن بين باشگاه هاي قاره است كه مثال بسيار خوب آن تغييرات اخير در جام يوفا مي تواند باشد كه اين امر به باشگاه هاي متوسط و كوچك كمك كرده است.
* نظر شما راجع به اين طرح كه باشگاه هاي اروپايي بايد از پنج بازيكن داخلي استفاده كنند چيست؟
- براي باشگاهي مثل بايرن اين امر ناراحت  كننده نيست زيرا ما هم اكنون نيز از پرورش بازيكنان جوان بهره مي بريم و اين مسأله براي ما مشكلي ايجاد نخواهد كرد. در جلسه اي كه كشورهاي اروپايي با يوفا داشته اند تنها يك كشور با اين ايده مخالف بوده است.
* آيا در مذاكراتتان با باشگاه ها جهت اجازه بازيكنان براي حضور در بازي هاي ملي كشورهاي مطبوعشان موفق بوده ايد؟
- اين تصميم حياتي است. نتيجه اين عملكرد در واقع غيرمنصفانه است. اگر به پولي كه براي جام جهاني صرف مي شود نگاه كنيد نزديك به نهصد ميليون پوند است. در كل وجود پول براي برگزاري خوب فوتبال نياز است كه قابل درك است، اما به نظر فيفا بايد پذيرفت كه ريشه فوتبال در باشگاهها شكل مي گيرد.
براي مثال اين مسأله كه ما ميشائيل بالاك را براي شش هفته به تيم ملي بدهيم و دستمزدش را نيز پرداخت كنيم قابل قبول نيست زيرا ما چيزي در قبال آن دريافت نمي كنيم.
* مذاكرات چگونه پيش مي رود؟
- تابستان گذشته احساس كردم كه همه چيز به خوبي پيش مي رود اما الان مذاكراتي در كار نيست.
* نظر شما راجع به ايده ميشل پلاتيني مبني بر حذف دو جام و تشكيل يك جام دويست و پنجاه و شش تيمي چيست؟
- جايي براي اين ايده وجود ندارد. جام قهرمانان بهترين رقابت باشگاهي در سراسر دنياست. اين مسابقات توسط يوفا و كميته برگزاري اين مسابقات به نحو خوبي بازاريابي و اداره مي شود. ما هرگز به شيوه هاي برگزاري اين مسابقات در گذشته برنمي گرديم. قبل از ديدار نهايي يورو ۲۰۰۴ با پلاتيني ملاقات كردم و راجع به اين موضوع از او سئوال كردم و او گفت كه مشكل سيستم فعلي اين است كه مثلاً تيمي از مالت يا قبرس هرگز به جام قهرمانان راه نمي يابد و نمي تواند حتي با تيمي مثل بايرن مسابقه اي را برگزار كند. فوتبال، مانند همه چيز در زندگي بايد پيشرفت كند. هيچ كس به تماشاي فوتبال تيمي از قبرس علاقه ندارد. (در جام قهرمانان). همه دوست دارند تماشاگر بازي تيم هايي مثل رئال مادريد يا منچستر در اروپا باشند و اين موضوعي است كه پلاتيني بايد درك كند.
* باشگاه هاي اروپا مخالف برگزاري جام باشگاه هاي جهان كه در ژاپن برگزار خواهد شد بودند، حالا موافقند، چه چيز تغيير كرده است؟
- ما با برگزاري يك مسابقه بين تيمي از اروپا و آمريكاي جنوبي در توكيو بسيار راضي بوديم زيرا پول خوبي به دست مي آورديم و بلافاصله بعد از بازي مي توانستيم به خانه برگرديم. پيشنهاد نخستين فيفا برگزاري اين جام با شانزده تيم بود كه از پنج يا شش تيم از اروپا در آن حضور داشته باشند اما اين امر غيرممكن به نظر مي رسيد. ما نمي توانيم مرحله دوم جام قهرمانان را به خاطر انجام جام باشگاه هاي جهان لغو كنيم. فيفا بعد از شنيدن نظرات ما اين موضوع را در برد بين المللي فيفا مطرح كرد و تصميم گرفت كه اين رقابت ها را با شش تيم برگزار كند كه منطقي تر به نظر مي رسد.
* آيا بايرن در اين رقابت ها شركت خواهد كرد؟
- اجباري در حضور قهرمان باشگاه هاي اروپا براي بازي در يك رقابت جديد وجود ندارد اما صادقانه بگويم كه اگر ما قهرمان باشگاه هاي اروپا شويم در اين رقابت ها شركت خواهيم كرد.

نگاه
010398.jpg
كارل هاينس رومينيگه متولد ۲۵ سپتامبر ،۱۹۵۵ در سال ۱۹۷۴ از تيم ليپ استات به بايرن پيوست و تا سال ۱۹۸۴ كه از اين تيم به اينترميلان ايتاليا منتقل شد در ۳۱۰ حضورش در بوندس ليگا موفق شد ۱۶۲ گل به ثمر برساند كه بعد از گردمولر سومين گلزن تاريخ بايرن به شمار مي رود. وي به همراه بايرن بارها به مقام قهرماني باشگاهي اروپا، قهرماني بوندس ليگا و جام حذفي آلمان دست يافت و دو بار نيز به عنوان سرگروه موفق شد تيم ملي كشورش را به رقابت پاياني جام جهاني رهنمون كند. وي نخستين بازي ملي خود را در ششم اكتبر ۱۹۷۶ انجام داد و در ۹۷ بازي ملي موفق شد ۴۵ گل به ثمر برساند كه پس از گردمولر، فولر و كلينزمن چهارمين گلزن تاريخ كشورش به حساب مي آيد. كاله (لقب او) از لحاظ اخلاقي نيز بازيكن با اخلاقي به شمار مي آيد، زيرا هرگز در هيچ يك از جام هاي جهاني اخطاري دريافت نكرد و بازي جوانمردانه را هميشه رعايت مي كرد.
افتخارات وي عبارتند از: آقاي گل بوندس ليگا (۱۹۸۴ و ۱۹۸۱ و ۱۹۸۰)، مرد سال فوتبال آلمان (۱۹۸۰)، مرد سال فوتبال اروپا (۱۹۸۱و ۱۹۸۰)، جام بين قاره اي (۱۹۷۶)، جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا (۱۹۷۵ و ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶)، جام حذفي آلمان (۱۹۸۴ و ۱۹۸۲)، قهرمان بوندس ليگا (۱۹۸۱ و ۱۹۸۰)، جام ملت هاي اروپا (۱۹۸۰)
كاله با مبلغي بالغ بر ۶ ميليون يورو كه در آن زمان ركورد به حساب مي آمد در سال ۱۹۸۴ پس از ده سال حضور در بايرن به اينترميلان ايتاليا پيوست و تا سال ۱۹۸۷ در ايتاليا بازي كرد و حرفه خود را با بازي در تيم سروت جنوا كه تا سال ۱۹۸۹ در آنجا بازي مي كرد به پايان رساند. وي در روز بازنشستگي اش از فوتبال گفت:«خوشحالم كه هر آنچه داشتم به نمايش گذاشتم و در اين پانزده سال از حرفه ام بسيار لذت بردم». از مشخصه هاي بارز وي مي توان به برخورد خوب، مردم داري و تأكيد بر روابط دوستانه با مردم اشاره كرد.
كاله در سال ۱۹۹۱ به بايرن بازگشت، زماني كه باشگاه فصل موفقي را پشت سر نگذاشته بود و به همراه فرانتس بكن باوئر و اولي هوينس مشغول به فعاليت براي باشگاه به عنوان نايب رئيس شد و روش هاي موفقيت  آميزي را در پيش گرفت. مهارت هاي وي در خارج از بايرن نيز شناخته شد و به عنوان وزير امور خارجه باشگاه به رسميت شناخته شد. رومينيگه پست هاي متفاوتي را تاكنون در يوفا بر عهده داشته است كه از آن جمله مي توان به رياست گروه جي ۱۴ (باشگاه هاي متمول اروپا) اشاره كرد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |