يكشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۹ - Mar 13, 2005
استقبال مقام معظم رهبري از تجميع
نهادهاي ايثارگران در يك سازمان
مقام معظم رهبري : ايثارگران و خانواده هاي آنان با احياي فرهنگ پرافتخار شهادت و ايثارگري، نه تنها موجب گسترش معنويت و اسلام ناب در جامعه
بلكه در سراسر جهان شدند
002484.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ظهر روز شنبه در ديدار مسئولان و روساي سازمان هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران، خدمت به ايثارگران و خانواده هاي آنان را كار بسيار بزرگ و با ارزش خواندند و افزودند: ايثارگران و خانواده هاي آنان با احياي فرهنگ پرافتخار شهادت و ايثارگري، نه تنها موجب گسترش معنويت و اسلام ناب در جامعه بلكه در سراسر جهان شدند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايشان در اين ديدار كه به مناسبت سالروز صدور فرمان امام خميني(ره) مبني بر تشكيل بنياد شهيد برگزار شد، با تأكيد بر لزوم برخورد كرامت آميز با ايثارگران و خانواده هاي آنان، خاطرنشان كردند: همه مسئولان و آحاد جامعه بايد در جهت حفظ و تقويت فرهنگ ايثارگري و شهادت تلاش نمايند اما وظيفه بنياد شهيد و ايثارگران بيش از ديگران است.
مقام معظم رهبري همچنين با استقبال از تجميع نهادهاي مربوط به ايثارگران در يك سازمان، از زحمات و تلاش هاي مسئولان و كاركنان بنياد شهيد و امور ايثارگران قدرداني كردند.
در اين ديدار آقاي دهقان رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: ايجاد ظرفيت هاي سازماني و قانوني پس از ادغام نهادها و گسترش حوزه خدمت رساني در بخش هاي مختلف، اهم اقدامات بنياد شهيد و امور ايثارگران بوده و تلاش بر اين است تا در مدت زمان كوتاهي، طرح جامع خدماتي به ايثارگران و خانواده هاي آنان تدوين شود.

رئيس هيأت ايراني : اروپا براي توافق با ايران
بايد از مواضع غير منطقي خود دست بكشد
002481.jpg
ايسنا: خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات هايي كه نامي از آنها نبرد، نوشت: دور چهارم مذاكرات ايران - اروپا شامگاه روز جمعه در ژنو در حالي پايان يافت؛ كه دو طرف همچنان در خصوص درخواست اروپا مبني بر رها كردن برنامه غني سازي اورانيوم در تهران به بن بست رسيده اند.
اين خبرگزاري فرانسوي افزود: يك ديپلمات اروپايي گفت، مذاكرات آسان نبود، همچنين يك ديپلمات ايراني مذاكرات را بسيار فشرده خوانده و گفت: حاضرين در نشست بسيار خسته شده بودند. به گفته يك ديپلمات غربي دور پنجم مذاكرات اواخر ماه جاري و احتمالا در پايتخت يكي از كشورهاي آلمان، فرانسه و انگليس برپا خواهد شد.
يك منبع آگاه در اين باره به فارس گفت: اكثر ساعات مذكرات به دليل درخواست اروپا مبني بر دست كشيدن كامل ايران از غني سازي اورانيوم بدون هيچ گونه پيشرفتي سپري  مي شد.
وي افزود: تاكيد اروپا بر دست كشيدن كامل و دائمي ايران به عنوان تنها تضمين هدفمند و ارائه امتيازات تجاري و امنيتي چون ارائه قطعات بوئينگ، كمك به عضويت ايران در W.T.O و ارائه كمك در جهت مبارزه با مواد مخدر در قبال آن زمينه ساز بن بست مذاكرات شد.
سيروس ناصري رييس هيات ايراني در مذاكرات كارگروه هسته اي ايران و اروپا هم به شبكه خبر گفت: هنوز درباره برخي از مسائل اصلي با طرفهاي اروپايي به نتيجه اي نرسيده ايم،در اين دور از مذاكرات درباره تضمينهاي قطعي كه اروپا بايد به ايران در بخشهاي سياسي، فناوري، هسته اي و امنيتي و تضمينهاي عيني كه ايران بايد درخصوص صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي خود به اروپا بدهد به نتيجه روشني نرسيديم.
وي با اشاره به اينكه چگونگي تضمينها براي ارايه به كميته راهبري براي تصميم گيري نهايي هنوز روشن نيست، درخصوص تضمينهاي اروپا به ايران و امكان تحقق آن گفت: آنچه كه اروپا تا به حال ارايه كرده است با آنچه كه مد نظر ايران است فاصله زيادي دارد اما آنچه مسلم است بر اساس توافقنامه پاريس تضمينهاي قطعي اروپا بايد متناسب با تضمينهاي عيني باشد و بر اين اساس هر آنچه آنها تضمين دهند مي توانند توقع تضمينهاي بيشتري از ايران داشته باشند و در مقابل اگر تضمينهاي اروپا محدودتر باشد تضمينهايي كه ما پيرامون اعتماد سازي به آنها ارايه خواهيم كرد كمتر خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه جلسه بعدي اين كارگروه اواخر اين هفته تشكيل خواهد شد، گفت: هنوز برخي مسايل در بخش سياسي و نحوه دسترسي ايران به فناوري و همچنين تضمينهاي قطعي و عيني در مسائل هسته اي روشن نشده است كه در اين جلسه درباره آن بحث خواهد شد.
ناصري درباره خواسته هاي اروپا گفت: اروپا خواهان ايجاد توافق برسر مساله هسته اي است اما موضوع اين است كه بايد از مواضع غير منطقي دست بردارد.
به گزارش مهر، ناصري تاكيد كرد: ما به اروپا گفته ايم به توليد سوخت ادامه مي دهيم زيرا در چارچوب مقررات بين المللي اين حق ايران است كه بتواند سوخت توليد كند.
عضو كميته راهبري مذاكرات هسته اي گفت: تصميم ايران اين است كه هيچ گاه به دنبال توليد جنگ افزارهاي هسته اي نرود و اين تنها موضوعي است كه مي تواند درباره آن تضمين دهد.
وي به بن بست رسيدن مذاكرات ايران و اروپا را رد كرد، اما در عين حال گفت: درخصوص اصلي ترين محور مذاكرات يعني موضوع هسته اي هنوز حركت اساسي نشده است اما شواهدي وجود دارد كه اروپا در حال آماده شدن براي توافق بر سر راه حل نهايي است.

سخنگوي شوراي نگهبان:
نامه جنتي به مجلس تحت فشار نبود
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان، با تاكيد بر سخنان هفته گذشته خود درباره اظهارات آيت الله جنتي، گفت: نامه ايشان به مجلس، به دليل برخي سوءتفاهم هايي بود كه به وجود آمده بود و به هيچ وجه با سخنان ايشان در نماز جمعه مغايرتي نداشت.
دكتر غلامحسين الهام، در نشست مطبوعاتي اين هفته خود در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره اعلام رسمي كانديداتوري ابراهيم يزدي و برخورد شورا با حزب متبوع وي، اظهار داشت: ما در مورد نهضت آزادي همچنان قاطع، محكم و راسخ به احكام امام (ره) پايبند هستيم و تغييري در اين مساله حاصل نشده است، بنابراين نظر و حكم امام (ره) لازم الاجراست و متوقف بر زمان معيني از نظر مجلس يا رياست جمهوري نيست. خبرنگار ديگري از الهام سئوال كرد كه آيا نامه اي كه آيت الله جنتي در توضيح سخنان هفته گذشته خود در نماز جمعه، منتشر كرد، تحت فشار اعمال شده است؟
سخنگوي شوراي نگهبان، با تاكيد بر سخنان جلسه مطبوعاتي هفته گذشته خود، اظهار داشت: موضع آيت الله جنتي از جايگاه امام جمعه بوده است و من نيز در جايگاه سخنگوي ايشان به عنوان خطيب نماز جمعه نيستم و خود ايشان نظرات خود را در آن نامه بيان كردند. وي افزود: برداشتي را كه شما از نامه آيت الله جنتي داشتيد كه تحت فشار بوده است من ندارم و به هر حال اين تذكرات و ارشادها و هشدارها در جايگاه دعوت به تقوي، طبيعي است. سخنگوي شوراي نگهبان، ادامه داد: بعضي برداشت ها و بهره برداري ها كه از اين تذكر و ارشاد كلي صورت مي گيرد و به سوءتفاهم ها دامن مي زند به بعضي توضيحات بعدي مي انجامد. الهام تاكيد كرد: من در نامه آيت الله جنتي با سخنان ايشان در نماز جمعه مغايرت و تعارضي نديده ام و آنچه برداشت شد مبني بر اين كه حرف ايشان مربوط به كل مجلس هفتم بوده است، مورد قبول ايشان هم نبود.
خبرنگاري از سخنگوي شوراي نگهبان پرسيد: اخيرا ابراهيم يزدي در مصاحبه اي گفته بود كه اعضاي شوراي نگهبان صلاحيت اين شورا را ندارند، چرا كه رفتارشان مطابق قانون نبوده است و فراتر از قانون عمل كرده اند. نظارت استصوابي مغاير خواسته ملت و تهيه كنندگان قانون اساسي است. پاسخ شما به ايشان چيست؟
الهام پاسخ داد: اينها نوعي جنگ رواني است؛ ما نمي دانيم ايشان يا نهضت كجا را قبول دارند كه حالا شوراي نگهبان را قبول نداشته باشند؟ ما موضع نهضت را نسبت به كل قانون اساسي و جمهوري اسلامي دقيق تر بدانيم بهتر است.
در ادامه، خبرنگاري از الهام درباره برخي انتقادات نسبت به افزايش بودجه شوراي نگهبان سئوال كرد كه الهام پاسخ داد: شوراي نگهبان، طبق قانون مصوب مجلس اعتبارات مورد نياز خود را به دولت پيشنهاد مي كند و دولت نيز طبق قانون مكلف به قرار دادن اين اعتبارات در لايحه است ولي معمولا اين كار انجام نمي شود و اعتباراتي كه از سوي شورا ارائه مي شود، توسط دولت به بيش از نصف تقليل داده مي شود كه ظاهرا مجلس اين بار آن را به همان وضعيت برگردانده است.

لايحه ضد تروريستي انگليس با امتياز دهي جديد بلر به تصويب رسيد
لندن _ ايرنا: مجلس  اعيان  انگليس  جمعه  شب  پس  از يك  گام  عقب  راندن  «توني  بلر» نخست  وزير دولت  كارگري  بر سر لايحه  ضدتروريستي ، اين  لايحه  را تأييد كرد.
قدرت  نمايي  ۳۰ ساعته  ميان  مجلس  منتخب  عوام  و غيرمنتخب  اعيان  بر سر لايحه  ضد تروريستي  سبب  شد تا اين  لايحه  به  طور بي سابقه اي  در پنجمين  قرائتش  در مجلس اعيان  مورد تأييد قرار گيرد.
بر اساس  رويه  مرسوم  در انگليس  معمولا لوايح  دولت  حداكثر سه  بار ميان  دو مجلس  رد و بدل  مي شود و در صورت  نبود تفاهم  ميان  دو مجلس  به  يك  كميته  ويژه با عنوان  پريوي  كانسيل  ارجاع  مي شود.
اكثريت  در مجلس  عوام  انگليس  كه  داراي  ۶۵۹ كرسي  منتخب  است  با حزب  حاكم كارگر است  ولي  اكثريت  كرسيهاي  مجلس  غيرمنتخب  اعيان  كه  نقش  تأييدكننده  فعاليتهاي  مجلس  عوام  را دارد در اختيار حزب  رقيب  محافظه كار است .
لايحه  ضدتروريستي  كه  عنوان  تنظيمات  كنترلي  را بر خود دارد در آستانه  انتخابات  سراسري  انگليس  به  ابزاري  براي  قدرت  نمايي  دو حزب  رقيب  تبديل  شده  بود كه  هر يك  اكثريت  را در يكي  از مجالس  در اختيار دارند.
مجلس  عوام  جمعه  شب  لايحه  تنظيمات  كنترلي  را پس  از آن تأييد كرد كه  بلر وعده  داد آن را در صورت  تبديل  شدن  به  قانون  پس  از يك  سال  براي  بررسي  مجدد به  پارلمان  ارايه  خواهد كرد.
اين  پيشنهاد بلر براي  جلب  نظر حزب  محافظه كار صورت  گرفت  كه  تأكيد داشت لايحه  ضدتروريستي  در صورت  تبديل  شدن  به  قانون  بايد تنها بين  هشت  ماه  تا يك سال  در اين  كشور اجرا شده  و سپس  به  بايگاني  سپرده  شود.

نيمي از دارايي شركت هاي دولتي متعلق به ۵ شركت است
فارس: در سالهاي ،۷۹ ۸۰ و ۸۱ در هر سال ۵۰ درصد از كل دارايي شركتهاي دولتي متعلق به ۵ شركت بوده است.
براساس گزارش ارزشيابي عملكرد و رتبه بندي شركتهاي دولتي، بانك ملي ايران و شركت ملي نفت در سالهاي ،۷۹ ۸۰ و ۸۱ بالاترين رقم دارائيها را در ميان شركتهاي دولتي به خود اختصاص داده اند.
بر اين اساس در سال ۷۹ بانك ملي ايران با ۹۲ هزار و ۱۹۰ ميليارد و ۶۹۵ ميليون ريال رتبه اول، بانك صادرات ايران با ۶۱هزار و ۱۸۵ ميليارد و ۵ ۲۰ ميليون ريال رتبه دوم، شركت ملي نفت ايران با ۵۲ هزار و ۲۶۸ ميلياردو ۶۳۳ ميليون ريال رتبه سوم، بانك ملت با ۴۱ هزار و ۳۸۸ ميليارد و ۸۸۶ ميليون ريال رتبه چهارم و بانك تجارت با ۳۹ هزار و ۶۶۵ ميلياردو ۲۱ ميليون ريال رتبه پنجم را داشته است.
اين گزارش حاكي است در سال ۸۰ شركت ملي نفت ايران، بانك ملي ايران، شركت مديريت توليد انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير)، بانك صادرات ايران و بانك ملت حائز بيشترين دارايي در ميان شركتهاي دولتي بوده اند كه بيشترين دارايي متعلق به شركت هاي نفت با ۱۰۸ هزار و ۷۷۳ ميليارد و ۴۳۶ ميليون ريال، بانك ملي با ۱۰۶ هزار و ۹۲۷ ميليارد و ۲۸۶ ميليون ريال، توانير با ۸۱ هزار و ۷۷۳ ميليارد و ۳۴۵ ميليون ريال، بانك صادرات با ۶۹ هزار و ۲۰۰ ميليارد و ۸۵۱ ميليون ريال و بانك ملت با ۵۳ هزار و ۳۸۴ ميليارد و ۲۸۶ ميليون ريال دارايي بوده است.
همچنين در سال ۸۳ داراييهاي شركت ملي نفت ايران ۲۶۵ هزار و ۸۹۱ ميليارد ريال، بانك ملي ۱۶۳ هزار و ۸۹ ميليارد و ۶۲۱ ميليون ريال، بانك صادرات ۱۱۹ هزار و ۹۹ ميليارد و ۸۴۱ ميليون ريال، توانير ۱۰۲ هزار و ۹۶۵ ميليارد و ۹۹۳ ميليون ريال و بانك ملت ۹۴ هزار و ۴۸۹ ميليارد و ۷۶۰ ميليون ريال برآورد شده است.
پس از اين شركتها، بانكهاي كشاورزي، سپه، تجارت، مسكن، شركت ملي صنايع پتروشيمي و شركت ملي توليد و پخش فرآورده هاي نفتي حائز بيشترين داراييها در ميان شركتهاي دولتي بوده اند.
گزارش ارزشيابي عملكرد و رتبه بندي شركتهاي دولتي حاكي است، ميزان كل دارائيهاي ۹۴ شركت دولتي در سال هفتاد و دو ۵۰۵ هزار و ۴۶۰ ميليارد و ۷۰ ميليون ريال، سال هشتاد ۷۲۵ هزار و ۵۷۵ ميليارد و ۷۶۲ ميليون ريال و سال هشتاد و سه ۱۲۸ هزار و ۳۸۱ ميليارد تومان بوده است كه اين ارقام بيانگر ۷۱ درصد افزايش در سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ و ۴۸ درصد افزايش در سال ۸۰ نسبت به سال ۷۹ است.

خاتمي در پارلمان ونزوئلا:
امنيت، آزادي و پيشرفت حق همه ملت هاست
ايسنا: حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي در سفر به كشور ونزوئلا طي سخناني در مجلس ملي اين كشور تأكيد كرد: همكاري آنان كه به استقرار عدالت و آزادي و دموكراسي در سرزمين خويش مي انديشند، گشودن چشم اندازهاي نو به سوي امنيت، صلح و توسعه جهاني است.
جهان وقتي امن و آزاد و آباد است كه امنيت، آزادي و پيشرفت حق همه ملت ها قلمداد شود.
خاتمي در سخنان خود گفت: من براي سومين بار است كه به ونزوئلا مي آيم و جناب آقاي هوگو چاوز رئيس محترم جمهوري بوليواري ونزوئلا چهار بار به ايران آمده اند، همين گواه آن است كه اراده مسئولان دو كشور، برداشتن گام هاي بلند در مسير دوستي است.
همكاري آنان كه به استقرار عدالت و آزادي و دموكراسي در سرزمين خويش مي انديشند، گشودن چشم اندازهاي نو به سوي امنيت، صلح و توسعه جهاني است.
جهان وقتي امن و آزاد و آباد است كه امنيت، آزادي و پيشرفت حق همه ملت ها قلمداد شود.
دموكراسي و عدالت امروز برساخته هايي به هم پيوسته اند كه هم در مقياس ملي و هم در مقياس جهاني نمي توانند جدا از يكديگر معنا شوند.
اگر زماني عدالت مفهومي در برابر آزادي تفسير مي شد و زماني ديگر دايره هر يك، تنها محدوده اي از اقتصاد يا سياست را در بر مي گرفت، امروز انديشه هاي نوين و تجربه هاي موفق سياسي بر پيوستگي ميان هردو تأكيد دارند.
عدالت ابتدا در حوزه سياست تفسير مي شود، مسئوليت قدرت در برابر خواست ملت و توزيع عادلانه قدرت سياسي عين عدالت است.
عدالت و آزادي در سياست دو مفهوم همراه وهمنشين اند، بگذاريد از متفكر قهرمان اين سامان سيمون بوليوار براي تبيين آن مدد بجويم كه در پيام خودبه كنگره آنگوستورا گفت در پي عدالت بودن، همان در پي آزادي بودن است.
بنا بر اين گزارش كليد طلايي  شهر كاراكاس  و بالاترين  نشان  شهرداري  پايتخت  ونزوئلا بعداز ظهر جمعه  از سوي  شهردار كاراكاس  به  آقاي  خاتمي اهداء شد.
در اين  مراسم  كه  جمعي  ازاعضاي  هيات  دولت ونزوئلا ومقامات  شهر كاراكاس  حضور داشتند به  پاس  تلاشهاي  آقاي  خاتمي درتوسعه  وگسترش  مناسبات  تهران  - كاراكاس  عالي ترين  نشان  شهرداري  كاراكاس وكليد زرين  اين  شهر به  آقاي  سيد محمد خاتمي اهداء شد.
آقاي  خاتمي پس  از دريافت  اين  نشانها باابراز خرسندي  ازسفر به  كاراكاس ابراز اميدواري  كرد، روابط دوكشور بيش  ازپيش  گسترش  يابد.
ايران حق استفاده از تكنولوژي انرژي هسته اي را دارد
هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا درديدار با همتاي ايراني خود سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ايران در كاراكاس تاكيد كرد كه ايران حق دارد از فناوري تكنولوژي انرژي هسته اي بهره مند گردد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا روز جمعه گذشته پس از امضاي ۲۰ توافقنامه همكاري با آقاي خاتمي رئيس جمهوري ايران دريك كنفرانس خبري در كاخ رياست جمهوري گفت: اين حق كامل ايران است كه ازفناوري انرژي هسته اي استفاده كند وهمچنان به تحقيقات و پژوهشهاي خود دراين زمينه همانند ساير كشورها ادامه دهد.
وي افزود: ما با ناديده گرفتن حق ايرانيها براي دستيابي به فناوري و تكنولوژي انرژي هسته اي مخالف هستيم و اين اقدام غيرممكن است و نبايد اين حق ازهيچ ملتي در جهان سلب شود.
اهداي خودروي ايراني به چاوز
مراسم بازديد از دو دستگاه خودروي سمند و يك دستگاه سايپا ۱۴۱ با حضور روساي جمهور دو كشور ايران و ونزوئلا، جمعه شب به وقت كاراكاس برگزار شد و رئيس جمهور كشورمان يك دستگاه خودروي سمند را به هوگو چاوز اهدا كرد.
در اين مراسم كه در كاخ رياست  جمهوري ونزوئلا انجام گرفت، هر دو رئيس جمهور سوار خودروي سمند شدند و چاوز با خودروي مذكور رانندگي كرد.
همچنين همزمان با سفر رئيس  جمهور اسلامي ايران به ونزوئلا، پايگاه داده هاي علوم زمين ونزوئلا و مركز ژئوماتيك اين كشور با حضور روساي جمهور دو كشور راه اندازي شد.

دكتر احمدي نژاد:
بدون نظارت همگاني، امكان مبارزه
با فقر فساد و بي عدالتي وجود ندارد
سما: دكتر احمدي نژاد در جمع مردم اهواز گفت: بدون نظارت همگاني، امكان مبارزه جدي و اساسي با فقر، فساد و بي عدالتي وجود ندارد.
دكتر احمدي نژاد طي سخناني كه جمعه شب در اجتماع صد ها تن از مردم، نخبگان و فرهنگيان استان خوزستان ايراد كرد، عدالت اسلامي را ضابط، معيار و روح حاكم بر نظام خواند و تاكيد كرد كه در سايه عدالت است كه استعدادها شكوفا و امنيت واقعي مستقر مي شود و انسانها به حقوق مشروع خويش دست مي يابند.
شهردار تهران در اين اجتماع پرشور تصريح كرد كه يكايك آحاد مردم، عزيز و محترم اند و كساني كه دستيابي به اهداف توسعه را به قيمت تضييع حقوق بخشي از مردم توجيه مي كنند، در اولين گام با قرباني كردن عدالت، فرصت بهتر زندگي كردن را تنها براي يك قشر خاص فراهم مي كنند.
وي نظارت عمومي بر تمامي امور كشور را لازمه مبارزه با اژدهاي هفت سر فساد دانست و تاكيد كرد كه بدون نظارت همگاني امكان مبارزه جدي و اساسي با فقر، فساد و بي عدالتي وجود ندارد و كساني كه با گفتار، رفتار و عملكرد خود سعي در بي تفاوت كردن مردم نسبت به سرنوشت و تحولات كشور دارند، در واقع با مسدود كردن راه مبارزه عملي با فساد، عرصه را براي حضور عناصر معلوم الحال و سوء استفاده كنندگان از بيت المال مسلمين فراهم مي كنند.
شهردار تهران همراهي، همكاري و همدلي مردم با نظام را ضامن سلامت و استحكام آن دانست و تاكيد كرد كه حكومت و مديريت كشور بايد بستر مناسب و لازم را براي ايفاي نقش موثر و سازنده مردم فراهم و احساس مالكيت نسبت به نظام را در مردم زنده كند زيرا به تجربه دريافته ايم كه هرگونه موفقيت، پيشرفت و دستاوردي ارمغان پيدايش چنين احساسي در مردم است.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام:
لايحه ايران سل قابل بررسي مجدد است
ايسنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: سياستهاي كلي اصل ۴۴ به زودي به مجلس و شوراي نگهبان ابلاغ مي شود و اگر چيزي امروز رد شود، در چارچوب آن سياستها قابل بررسي مجدد است.
محسن رضايي، پس از پايان جلسه  ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين مطلب به خبرنگاران درمورد رد لايحه ي ايران سل از سوي شوراي نگهبان، گفت: پس از ابلاغ سياستهاي كلي اصل ،۴۴ اين لايحه قابل بررسي است.
رضايي درخصوص تصميمات جلسه ديروز مجمع، گفت: با توجه به زلزله خيز بودن كشورما بحث امروز مربوط به حوادث غيرمترقبه و سوانح طبيعي بود.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در اين جلسه  ايجاد زمينه هاي لازم براي آموزش آگاهي عمومي، گسترش فرهنگ ايمني و آمادگي مردم و مسؤولان و همچنين مسأله ي مطالعات علمي و تحقيقاتي همه جانبه و هماهنگ مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه هر دو اين موارد تصويب شد.
رضايي گفت : همچنين درخصوص موضوع زلزله و نيز كليات اين موضوع بحث شد .
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه درباره اظهارات دبير شوراي نگهبان مبني بر اينكه مجمع تشخيص نمي تواند به ابهامات رسيدگي كند نيز گفت: اكثريت مجمع هم به اين نتيجه رسيدند كه نمي توان وارد ابهامات شد و ابهامات بايد با تعامل بين مجلس و شوراي نگهبان حل شوند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه تصريح كرد: از ابتداي سال ۱۳۸۴ چشم انداز ۲۰ ساله در كشور اجرا خواهد شد اما هنوز بسياري از نهادها نسبت به مواد چشم انداز توجيه نيستند، بنابراين دولت و مجلس وظيفه دارند نهادهاي مربوط به خود را نسبت به اين مسأله توجيه كنند.

اعتراض وزير كشور به مجلس
گروه سياسي: عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور روز گذشته در جلسه شوراي اداري شهرستان تهران از هفت برابر شدن بودجه شوراي نگهبان و ثابت ماندن بودجه وزارت كشور در امر انتخابات انتقاد كرد.
به گزارش خبرنگار ما وزير كشور با تأكيد بر اين كه در سال ۸۳ با پديده نوظهوري در بودجه نويسي كشور روبرو شده ايم گفت: براي آقاي حداد عادل رئيس مجلس هم نوشته ام كه در تاريخ بودجه نويسي كشور سابقه نداشته كه نسبت بودجه دستگاه هاي اجرايي انتخابات با دستگاه هاي نظارتي اينقدر تفاوت داشته باشد. موسوي لاري گفت: كميسيون تلفيق مجلس براي اجراي انتخابات همان بودجه سال ۸۲ را تصويب كرده كه ۸ ميليارد و ۲۰۰ يا ۳۰۰ ميليون تومان مي شود در حالي كه بودجه شوراي نگهبان ۱۶ ميليارد تومان شده است.وزير كشور با اشاره به اين كه بار اصلي انتخابات برعهده وزارت كشور است گفت: تعداد كساني كه از طرف وزارت كشور و دستگاه هاي اجرايي مأموريت مي روند نسبت به نمايندگان شوراي نگهبان ۱۰ به يك است در حالي كه اعتبار پيش بيني شده برعكس مي باشد.موسوي لاري اضافه كرد براي هر حوزه رأي گيري ۱۰ نفر از وزارت كشور كه شامل مسئولين صندوق، بازرسي، انتظامي، نماينده فرمانداري و... مي شود حضور دارند در حالي كه از طرف شوراي نگهبان فقط يك نفر ناظر است. وزير كشور مسئوليت وزارت كشور در چارچوب تعرفه هاي رأي، تهيه صندوق، قلم و كاغذ و استامپ، خودرو، هليكوپتر براي مناطق صعب العبور و... را نيز يادآور شد و گفت: براي اولين بار است كه مي گويند شما ده نفريد و بودجه نصف يك نفر را بگيريد.
موسوي لاري اضافه كرد: براساس آماري كه استخراج كرديم بودجه شوراي نگهبان از سال ۷۵ تا امسال ۲۰ برابر شده است. اين در حالي است كه اعتبارات وزارت كشور نسبت به سال ۸۲ ثابت مانده ولي براي شوراي نگهبان ۷ برابر شده است.
وي خطاب به جواهري پور رئيس آموزش و پرورش شهر تهران كه در اين جلسه با ارائه آماري از احتمال وقوع حوادث ناگواري براي مدارس قديمي شهر تهران ابراز نگراني كرد گفت: آموزش و پرورش از وزارتخانه هايي است كه پا به پاي وزارت كشور در امر انتخابات فعال است ولي مسئولين آن بايد از هم اكنون وضعيت مالي ما را بدانند، فرماندارها نيز آگاه باشند كه محدوده بودجه وزارت كشور چقدر است و اگر بيش از آن بخواهند بايد آنها را به شوراي نگهبان حواله دهيم.
وزير كشور در جمع اعضاي شوراي اداري شهرستان تهران بر وظيفه اين وزارتخانه جهت برگزاري انتخابات آزاد و رقابتي و فراهم كردن زمينه مشاركت حداكثري تأكيد كرد و گفت: مهمترين خواسته ام از شما در پايان سال ۸۳ اين است كه با دست اندركاران اجراي انتخابات همكاري كنيد.
وزير كشور تعداد صندوق هاي رأي تهران را چهارهزار، عنوان كرد و گفت: انتخابات، اوج فعاليت جريانهاي سياسي است و مسائل امنيتي و اداره انتخابات به دليل پيچيدگي هاي خاص آن قابل توجه و دقت نظر است.

دريابان شمخاني:
با تمام توان از تأسيسات هسته اي دفاع مي كنيم
ايسنا: وزير دفاع در خصوص تدابير انديشيده شده براي حفاظت از تاسيسات هسته اي اظهار داشت: «براي مقابله با هر نوع تهديد آماده ايم و حفاظت از تاسيسات هسته اي نيز جزيي از اين معادله است.»
امير دريابان علي شمخاني با بيان اين مطلب تصريح كرد: «ما با تمام توان از تاسيسات هسته اي كشورمان دفاع مي كنيم و آماده  دفع هر گونه تجاوز احتمالي هستيم.»
وي در واكنش لحن تهديدآميز سران آمريكا و تمديد تحريم اقتصادي ايران، گفت: «آمريكايي ها از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا به حال عليه ما فعاليت كرده اند، اكنون نيز ادبيات تهديد را به كار مي برند. ما نمي توانيم نسبت به اين تهديدات بي تفاوت باشيم و حتما در مورد اين ادبيات آنها چاره انديشي خواهد شد. ما تاكنون خويشتن داري كرده ايم.»
اين عضو شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي مبني بر ميزان رضايت ايران از نتيجه  مذاكرات چند روز اخير ايران با اروپايي ها، گفت: «مذاكره كنندگان اعلام كرده اند كه از نتيجه مذاكرات راضي نيستند.»
وزير دفاع همچنين در خصوص تجمع ميليوني مردم لبنان، آن را تدبير مدبرانه، تصميم شجاعانه و لبيك هوشمندانه توصيف كرد.

اخبار كوتاه
پرداخت ۱۱ ميليارد ريال يارانه به احزاب
ايرنا: دبيرخانه  كميسيون  ماده  ۱۰ قانون  احزاب  اعلام  كرد: ۱۱ ميليارد ريال يارانه  (يك  ميليارد و ۱۰۰ ميليون  تومان ) به  احزاب  پرداخت  مي شود.يكي  از مسئولان  اين  دبيرخانه  ديروز گفت : در جلسه  ديروز كميسيون  ماده  ۱۰ قانون  احزاب  با اصلاحاتي  پرداخت يارانه  احزاب ، گروه ها و تشكل ها به  تصويب  رسيد.وي  افزود: پرداخت  يارانه  احزاب  براساس  عملكرد آنان  در سال  ۸۲ خواهدبود.اين  مسئول  دبيرخانه  كميسيون  ماده  ۱۰ قانون  احزاب  درمورد زمان  پرداخت يارانه  به  احزاب ، گروهها و تشكل هاي  سياسي  گفت : مكاتبات  اداري  از ديروزآغاز شد و يارانه  بتدريج  به  شماره  حساب  اعلام  شده  احزاب ، گروهها وتشكل ها واريز مي شود.
حضورسفراي كشورهاي آمريكاي لاتين در مرقد مطهر امام خميني(ره)
فارس : سفراي كشورهاي آمريكاي لاتين در ايران ضمن حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) و اداي احترام به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، با سيدحسن خميني ديدار كردند.در اين مراسم نوه امام با مهم توصيف كردن روابط فرهنگي بين كشورها، از تبادل فرهنگ در دنياي امروز به عنوان يكي از عوامل پيونددهنده ملتها ياد كرد و ابراز اميدواري نمود روابط روبه رشد ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين بيش از گذشته ادامه يابد.
ايران در توليد بدنه ادوات زرهي به خودكفايي رسيد
ايسنا: با راه اندازي يكي از بزرگ ترين كارخانجات زرهي در وزارت دفاع، جمهوري اسلامي ايران، در توليد بدنه ادوات زرهي به خودكفايي رسيد.كارخانجات فرم دهي بني هاشم مي تواند ۳۰۶ نوع قطعه و قطعات فرم دهي و۱۹۱۶ نوع قطعه فورجي بدنه تانك تي۷۲ اس و۱۶۳۶ نوع قطعه فورجي نفربر۲ P M B طراحي و توليد كند.كارخانجات فوق از بزرگ ترين بوستر كوره بلند در خاورميانه برخوردار است كه در پروژه توازن ذوب آهن اصفهان نصب مي شود و بدين ترتيب، جمهوري اسلامي ايران در رديف معدود كشورهاي توليدكننده چنين سازه هاي سنگيني قرار مي گيرد.توليد اين كوره بيش از ۵/۱ ميليون دلار صرفه جويي در برداشته است.امير دريابان شمخاني در سخنان اين پروژه را يك «افتخار ملي» دانست و گفت: وزارت دفاع با به كارگيري ظرفيت هاي خالي خود در بخش غيرنظامي گام بلندي در توسعه و پيشرفت صنعتي كشور برداشته است.ديگر پروژه جديدي كه با حضور وزير دفاع در مجتمع صنايع زرهي بني هاشم افتتاح شد، كارخانه آهنگري بود كه با به كارگيري ماشين آلاتي از جمله سنگين ترين چكش هوابخار در خاورميانه، قطعاتي با سطوح پيچيدگي مختلف از ۱ تا  ۳۰۰ كيلوگرم توليد مي كند.كارخانه ترموپرس نيز در اين مجتمع صنعتي افتتاح شد كه از تجهيزات منحصر به فردي از جمله برش هاي گازي، پلاسما، ليزري و IG M، پرس هاي سنگين بين ۱۶۰ تا ۲۵۰۰ تن در كوره هاي عمليات حرارتي برخوردار است.بر اساس اين گزارش، در كارخانجات زرهي بني هاشم (وابسته به سازمان صنايع دفاع) تانك هاي تي ۷۲ اس و نفربر BMP2 نيز توليد مي شود.
يادواره  جاويدا لاثر حاج احمد متوسليان و شهيد همت برگزار شد
ايسنا: يادواره دو برادر؛ احمد و همت روز گذشته به منظور تجليل و بزرگداشت دو بزرگمرد عرصه دفاع مقدس، جاويدالاثر حاج احمد متوسليان و شهيد حاج محمدابراهيم همت در دانشكده داروسازي دانشگاه تهران برگزار شد.در اين يادواره كه از سوي ستاد مركزي كنگره شهدا و اسراي دانشگاههاي جهان اسلام، جمعيت وارثان روح الله (ره) و بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) تشكيل شده بود، برقي يكي از همرزمان شهيد همت، به بيان خاطراتي از دوران هشت سال دفاع مقدس پرداخت.
امارات امروز ادعايش در مورد جزاير سه گانه را تكرار مي كند
ايسنا: نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس فردا (يكشنبه) در رياض با حضور وزير امور خارجه كويت برگزار خواهد شد.به گزارش خبرگزاري كويت، عبدالرحمن بن حمدالعطيه، دبير كل شوراي همكاري خليج فارس با صدور بيانيه اي اعلام كرد: در اين نشست كه با رياست دوره اي بحرين برگزار خواهد شد، بسياري از مسايل در راستاي حمايت از روند كار اين شورا مورد بررسي قرار خواهد گرفت.وي در تكرار مواضعي بي پايه اظهار داشت: در اين شورا همچنين آخرين تحولات منطقه اي و بين المللي، از جمله مسئله اشغال جزاير سه گانه از سوي ايران ، عراق، فلسطين، تحولات روند صلح در خاورميانه، تروريسم و راه هاي مبارزه با آن بررسي مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |